Біологія і екологія (10 клас)


Дата: 28.01.2021.
Тема: Сучасні молекулярно-генетичні методи досліджень спадковості людини.

Виконані завдання надсилаємо особистим повідомленням в Viber до 29.01.2021. Бажаю успіхів!

Завдання 1. Опрацювати параграф 40.
Завдання 2. Дайте відповідь на питання: Що таке медико-генетичне консультування?
Завдання 3. Встановіть відповідність між термінами та їх визначеннями:



Дата: 22.01.2021.
Тема: Практична робота 2. Розв'язування типових генетичних задач.
Мета: закріпити знання про закономірності успадкування ознак; удосконалити навички розв'язування типових задач з генетики.
Виконані завдання надсилаємо особистим повідомленням в Viber до 25.01.2021. Бажаю успіхів!

Задача 1. Ген чорної масті у корів домінує над геном червоної масті. Нащадків якого забарвлення у F1 можна отримати від схрещування чистопорідного чорного бика з червоними коровами? Яке забарвлення шерсті слід очікувати від схрещування між собою гібридів у F2?

Задача 2. У людини ознака вільна мочка вуха домінує над прирослою, а підборіддя з ямкою — над гладеньким підборіддям. У подружжі в чоловіка приросла мочка вуха і підборіддя з ямкою, а у жінки вільна мочка вуха і гладеньке підборіддя. У них народився син із прирослою мочкою вуха і гладеньким підборіддям. Діти з якими ознаками можуть ще народитися у цій родини?

Задача 3. Жовта морська свинка після схрещування з білою народжує кремових нащадків. Схрещування кремових нащадків між собою дає 13 жовтих, 11 білих та 25 кремових морських свинок. Визначте генотипи всіх особин.

Задача 4. Які ознаки будуть мати гібридні томати F1, одержані в результаті запилення червоноплідних рослин нормального зросту пилком жовтоплідних карликових, якщо відомо, що червоний колір плодів — домінантна ознака, карликовість — рецесивна, всі вихідні рослини гомозиготні й гени обох ознак містяться в різних хромосомах. Який результат буде за подальшого схрещування у гібридів F2?


Дата: 21.01.2021.
Тема: Гібридологічний аналіз: основні типи схрещувань та їхні наслідки.

Виконані завдання надсилаємо особистим повідомленням в Viber до 22.01.2021. Бажаю успіхів!

Завдання 1. Виписати в зошит наступні поняття: гібридологічний аналіз, гібридизація, гібриди, чиста лінія.
Завдання 2. Ознайомитись з основними типами схрещування↓.
Завдання 3. Переглянути відео "Основні типи схрещування":
Завдання 3. Розв'язати задачі:

Задача 1. Які типи гамет утворюють особини з генотипом: а) AaBbCc, б) AaBBCc, в) AABbCC?

Задача 2. Карі очі – домінантна ознака, блакитні – рецесивна. Темне волосся домінує над світлим. Темноволоса, дигетерозиготна жінка з карими очима одружилась із світловолосим чоловіком та блакитними очима. Визначте, який фенотип можуть мати діти в цій родині.

Задача 3. У малини червоний колір плодів і колюче стебло — домінантні ознаки, а жовтий колір плодів і гладеньке стебло — рецесивні. Визначте скільки утвориться потомків із жовтими плодами і колючими стеблами унаслідок схрещування гетерозиготних за обома ознаками рослин із рослинами, які мають жовті плоди і гладеньке стебло.

Гібридологічний аналіз – це дослідження характеру успадкування ознак за допомогою системи схрещувань.

Гібридизація – схрещування організмів, які різняться між собою однією чи кількома спадковими ознаками.

Гібриди – нащадки, одержані в результаті гібридизації.

Чиста лінія – організми, які мають певний варіант досліджуваної ознаки і чиї потомки виявляють цю ж ознаку з покоління в покоління.

Основні типи схрещування:



Дата: 22.01.2021.
Тема: Практична робота 2. Розв'язування типових генетичних задач.
Мета: закріпити знання про закономірності успадкування ознак; удосконалити навички розв'язування типових задач з генетики.
Виконані завдання надсилаємо особистим повідомленням в Viber до 25.01.2021. Бажаю успіхів!

Задача 1. Ген чорної масті у корів домінує над геном червоної масті. Нащадків якого забарвлення у F1 можна отримати від схрещування чистопорідного чорного бика з червоними коровами? Яке забарвлення шерсті слід очікувати від схрещування між собою гібридів у F2?

Задача 2. У людини ознака вільна мочка вуха домінує над прирослою, а підборіддя з ямкою — над гладеньким підборіддям. У подружжі в чоловіка приросла мочка вуха і підборіддя з ямкою, а у жінки вільна мочка вуха і гладеньке підборіддя. У них народився син із прирослою мочкою вуха і гладеньким підборіддям. Діти з якими ознаками можуть ще народитися у цій родини?

Задача 3. Жовта морська свинка після схрещування з білою народжує кремових нащадків. Схрещування кремових нащадків між собою дає 13 жовтих, 11 білих та 25 кремових морських свинок. Визначте генотипи всіх особин.

Задача 4. Які ознаки будуть мати гібридні томати F1, одержані в результаті запилення червоноплідних рослин нормального зросту пилком жовтоплідних карликових, якщо відомо, що червоний колір плодів — домінантна ознака, карликовість — рецесивна, всі вихідні рослини гомозиготні й гени обох ознак містяться в різних хромосомах. Який результат буде за подальшого схрещування у гібридів F2?


Дата: 15.01.2021.
Тема: Закономірності спадковості.

Завдання 1. Опрацювати закони Менделя (коротко виписати в зошит і вивчити).
Завдання 2. Розв'язати задачі № 1 та № 2 ↓.

Виконані завдання надсилаємо особистим повідомленням в Viber до 20.01.2021.

Перший закон Менделя - Закон одноманітності гібридів першого покоління (закон домінування).

Нащадки першого покоління від схрещування стійких форм, які розрізняються за однією ознакою, мають однаковий фенотип за цією ознакою. 

Другий закон Менделя – Закон розщеплення ознак.
Після схрещування гетерозиготних гібридів першого покоління між собою у другому поколінні з’являються особини як із домінантними, так і з рецесивними станами ознак (розщеплення 3:1). 

Третій закон Менделя - Закон незалежного комбінування спадкових ознак .

Вивчаючи розщеплення в разі дигібридного схрещування, Мендель звернув увагу на те, що під час схрещування рослин із жовтим гладеньким (ААВВ) і зеленим зморшкуватим (аавв) насінням у другому поколінні з’явилися нові комбінації ознак: жовте зморшкувате (А–вв) і зелене гладеньке (ааВ–), які не траплялись у вихідних форм. Із цього спостереження Мендель зробив висновок, що розщеплення за кожною ознакою (за кожною парою алелів) відбувається незалежно від другої ознаки (других пар алелів). Ця закономірність отримала назву третього закону Менделя. 

Задача 1. У гарбуза білий колір плодів – А домінує над жовтим – а. Визначити, яким буде колір плодів нащадків у F1, якщо схрещувати гарбуз, гомозиготний за білим кольором, із гарбузом, гомозиготним за жовтим кольором.

Задача 2. У помідорів ген червоного забарвлення плодів домінує над геном жовтого. Якими будуть плоди рослин, що утворилися при схрещуванні гетерозиготних батьківських особин? 


Дата: 14.01.2021.
Тема: Основні поняття генетики.

Завдання 1. Опрацювати параграф 27.
Завдання 2. Виписати терміни (основні поняття генетики) ↓.
Завдання 3. Виконати тестові завдання 1-12.


Виконані завдання надсилаємо особистим повідомленням в Viber до 20.01.2021. Бажаю успіхів!

Основні поняття генетики:

Генетика — наука про закономірності спадковості і мінливості організмів.

Спадковість — здатність живих організмів передавати від покоління до покоління спадкові ознаки.

Мінливість — здатність живих організмів набувати нових ознак, відмінних від предків і їхніх станів у процесі індивідуального розвитку.

Ген — це ділянка молекули нуклеїнової кислоти, яка визначає спадкові ознаки організмів. 

Локус - місце розташування алелей певного гена.

Генотип  — комплекс усіх генів організму, що зумовлюють спадкові властивості. Взаємодія генотипу та умов середовища утворюють фенотип організму.

Фенотип  — сукупність характеристик, властивих індивіду на певній стадії розвитку. Всі клінічно визначувані ознаки індивіда (зріст, вага тіла, колір очей, тип волосся, група крові тощо) є фенотипними.

генотип + довкілля + випадкові варіації → фенотип. 

Алелі або алельні гени — різні варіанти одного гену, що зустрічаються в межах однієї популяції організмів та визначають різні фенотипи цих організмів.

Визначають різні стани певних ознак (наприклад, високий чи низький зріст, рудий або чорний колір волосся, блакитний або зелений колір очей тощо).

Гомозигота — організм (зигота), що має однакові алелі одного гена в гомологічних хромосомах (AA, aa).

Гетерозигота — організм (зигота), що має різні алелі одного гена в гомологічних хромосомах (Aa), тобто має альтернативні ознаки.

Домінантна ознака  — переважаюча, та що пригнічує, виявляється завжди як у гомозиготному, так і в гетерозиготному стані. Домінантна ознака позначається великою літерою (A, B, С). 

Приклади домінантних ознак: кучеряве волосся, темний колір очей або шкіри, високий зріст тощо.

Рецесивна ознака  — та, що пригнічується, виявляється тільки в гомозиготному стані. В гетерозиготному стані рецесивна ознака пригнічується домінантною. Рецесивний ген позначається відповідною малою літерою (а, b, с). Приклади рецесивних ознак: пряме волосся, світлий колір очей та шкіри, низький зріст тощо.


Генетичні символи:

Р — батьківські організми, взяті для схрещування.

(дзеркало Венери) — жіноча стать.

(щит і спис Марса) — чоловіча стать.

х — схрещування.

F1, F2 — гібридне потомство, індекс відповідає порядковому номеру покоління.

G — гамети;

А — домінантний ген;

а — рецесивний ген;

АА — домінантна гомозигота;

аа — рецесивна гомозигота;

Аа — гетерозигота.


Тестові завдання:
1. Генетика – це наука, що вивчає закономірності
А
спадковості
Б триплетів
В мінливості
Г ймовірності
Д генів

2. Здатність живих організмів передавати свої ознаки і функції нащадкам це:
А
мінливість
Б спадковість
В виживання
Г адаптація

3. Властивість організмів набувати нових порівняно з батьківськими особинами ознак це:
А
мінливість
Б саморегуляція
В спадковість
Г подразливість

4. Ділянка молекули ДНК, що містить інформацію про первинну структуру однієї молекули білка це:
А
триплет
Б гомозигота
В ген
Г алель

5. Місце розташування гена в хромосомі:
А
алель
Б локус
В ген

6. Різні варіанти одного і того ж гена, що містяться в однакових локусах гомологічних хромосом і визначають альтернативні прояви однієї ознаки:
А
алельні 
Б фенотипові
В половинні
Г генетичні

7. аа-позначають:
А
домінантна гомозигота
Б дигетерозигота
В рецесивна гомозигота
Г гетерозигота

8. Аа-позначают:
А
домінантна гомозигота
Б дигетерозигота
В рецесивна гомозигота
Г гетерозигота

9. АА-позначають:
А
домінантна гомозигота
Б дигетерозигота
В рецесивна гомозигота
Г гетерозигота

10. Сукупність УСІХ генів організму.
А
геном
Б генотип
В каріотип
Г фенотип

11. Сукупність ознак і властивостей організму, які є результатом взаємодії генотипу з умовами середовища:
А
мутація
Б мінливість
В фенотип
Г генотип

12. Нащадки другого покоління позначаються:
А F1
Б P
В F2
Г G




Дата: 29.12.2020.
Тема: Значення якості питної води для збереження здоров’я людини. Раціональне харчування – основа нормального обміну речовин. Негативний вплив на метаболізм токсичних речовин. Знешкодження токсичних сполук в організмі людини. Нейрогуморальна регуляція процесів метаболізму.

Завдання 1. Опрацювати параграфи 24, 25, 26.
Завдання 2. Виконати практичну роботу № 2 на стор.101-102. Записати тему та мету практичної роботи і виконати лише 6, 7 та 8 завдання. В зошиті можна повністю зобразити схему, а можна писати цифру і навпроти слово з довідки (наприклад, 1 - піруват, IV - катаболізм).

Виконані завдання надсилаємо особистим повідомленням в Viber до 30.12.2020.

Дата: 28.12.2020.
Тема: Вітаміни, їх роль в обміні речовин. Порушення обміну речовин (метаболізму), пов’язані з нестачею чи надлишком надходження певних хімічних елементів, речовин.

Завдання: Опрацювати параграф 24. Заповнити таблицю "Роль вітамінів в обміні речовин", в стовпчику функції, також, вказати з якими продуктами харчування отримуємо даний вітамін.

Виконані завдання надсилаємо особистим повідомленням в Viber до 29.12.2020.

Таблиця "Роль вітамінів в обміні речовин"

Дата: 24.12.2020.
Тема: Контрольна робота з теми «Обмін речовин та перетворення енергії» 
Завдання. Виконати контрольну роботу з біології № 1 протягом дня 24.12.2020 і відправити особистим повідомленням в Viber.

Контрольна робота № 1.
І рівень
(0,5 балів за кожну правильну відповідь)

1. Складні високомолекулярні органічні сполуки, полімери, мономерами яких є амінокислоти – це:
а)
жири;    б) білки;     в) нуклеїнові кислоти;       г) вуглеводи.

2. Руйнація білкової структури має назву:
а)
деструкція;   б) ренатурація;   в) денатурація.

3. Розщеплення складних хімічних сполук до простих з виділенням енергії має назву:
а
) пластичний обмін;   б) дисиміляція;            в) асиміляція.

4. Функцією гемоглобіну є:
а)
захисна;    б) будівельна;    в) енергетична;    г) транспортна.

5. Органела, яка забезпечує кисневий етап енергетичного обміну:
а)
хлоропласт;      б) ядро;         в) мітохондрія;     г) комплекс Гольджі.

6. Скільки молекул АТФ утворюється під час кисневого етапу енергетичного обміну:
а)
2 молекули АТФ;
б) 36 молекул АТФ;
в) 38 молекул АТФ;
г) енергія виділяється у вигляді тепла.

ІІ РІВЕНЬ 
(3 бали) 

7. Заповніть пропуски.

1. Первинна структура білка являє собою________________________________________ .

2. Будова нуклеотиду на прикладі РНК (назвати компоненти)_________________________________________________________________.

5. Еукаріоти відрізняються від прокаріотів ____________________________ .


ІІІ РІВЕНЬ 
(3 бали)

8. Напишіть послідовність нуклеотидів для другої спіралі ДНК

ТТТ-АЦГ-ТАТ-ГТЦ-ЦТГ-ЦАТ-ТАЦ-ЦЦТ-ЦТА-ЦЦТ-АЦТ-ЦТГ-ЦЦТ-ЦТГ


ІV рівень 
(3 бали) 
9. Міні-твір на тему: « Роль білків для мого організму»
___________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________

Дата: 26.05.2020-29.05.2020.
Тема: Повторення і узагальнення вивченого матеріалу за ІІ семестр (рік).
Мета:  узагальнити та систематизувати знання з теми.
Завдання: виконати тестові завдання 1-8.

Виконанні завдання відправляємо особистим повідомленням в Viber до 28.05.2020.

1. Оберіть три вірні варіанти відповіді.
Хімічний склад клітини включає мікроелементи:
А C і N;
Б Ca і P;
В Zn і Mn;
Г Cu і I;
Д Br і Se;
З  H і O.

2. Оберіть три позиції, які асоціюються з третім законом Г. Менделя:
А закон незалежного успадкування ознак;
Б закон розщеплювання;
В Р: Аа х Аа;
Г Р: АаВb х АаВb;
Д дигібридне схрещування;
Ж розщеплювання по фенотипу в співвідношенні 3: 1.

3. Оберіть три вірні варіанти відповіді.
Чим мейоз відрізняється від мі­то­за?
А утворюються чотири гаплоїдні клітини;
Б утворюються дві диплоїдні клітини;
В відбувається кон'югація і кросинговер хромосом;
Г відбувається спіралізація хромосом;
Д поділ клітин передує одна интерфаза;
Ж відбувається два поділа.

4. Оберіть три вірних варіанти відповіді.
Які органели клітини містять молекулу ДНК?
А хлоропласт;
Б комплекс Гольджі;
В ядро;
Г мітохондрія;
Д рибосома;
Ж ЕПС.

5. Оберіть позиції, які асоціюються з другим законом Г. Менделя - це (кілька правильних відповідей):
А закон одноманітності гібридів першого покоління;
Б закон розщеплення;
В Р: Аа х Аа;
Г Р: АА х аа;
Д розщеплення за фенотипом 3: 1;

Ж розщеплення за фенотипом і генотипом немає.

6. Якщо ген складається з 732 нуклеотидів, то він кодує ... амінокислот:
А 244;
Б 366;
В 732;
Г 2196.

7. Хромосомний набір соматичних клітин чоловіка містить:
А 44 аутосоми, одну X-хромосому і одну Y-хромосому;
Б 22 аутосоми, одну X-хромосому і одну Y-хромосому;
В 44 аутосоми і дві X-хромосоми;
Г 21 аутосому і дві Y-хромосоми.

8. Схрещують дигетерозиготні рослини гороху з жовтим і гладеньким насінням. Скільки різних фенотипів очікується в потомстві?
А два;
Б чотири;
В шість;
Г шістнадцять.


Дата: 22.05.2020.
Тема: Узагальнення та систематизаціязнань за темою «Репродукція та розвиток».
Мета:  узагальнити та систематизувати знання з теми.
Завдання: виконати тестові завдання 1-10.

Виконанні завдання відправляємо особистим повідомленням в Viber до 26.05.2020.

Тестові завдання:
1. Оберіть частину сперматозоїда, яка забезпечує розчинення оболонки яйцеклітини:
А ядро;
Б акросома;
В шийка;
Г хвостик.

2. За якого з методів репродуктивної медицини жінка виношує дитину іншого подружжя
А всиновлення;
Б донорство яйцеклітини;
В сурогатне материнство;
Г заморожування ембріонів.

3. Процес виникнення структурних і функціональних відмінностей між клітинами, в результаті чого ці клітини стають спеціалізованими для різних процесів життєдіяльності багатоклітинних організмів:          
А детермінація клітин;        Б диференціація клітин;         В інтеграція клітин.

4. Процес злиття чоловічої гамети з яйцеклітиною з утворенням диплоїдної зиготи, яка дає початок нового організму:             
А запліднення;        
Б ембріогенез людини;        
В репродукція людини.

5. Процес відновлення організмом утрачених або пошкоджених частин, а також відтворення цілісного організму:       
А регенерація;
Б репродукція;             
В трансплантація.

6. Спосіб розмноження, за якого розвиток нового організму здійснюється із незаплідненої яйцеклітини:          
А гермафродитизм;        Б партеногенез;             В поліембріонія.

7. Розвиток організму людини, від зиготи до народження:         
А старіння;                     Б ембріогенез;          В постембріогенез.

8. Поділ еукаріотичної клітини, внаслідок якого утворюються дочірні клітини з удвічі меншим набором хромосом ніж у материнської клітини:
А мітоз;         Б мейоз;          В амітоз.

9. Розвиток від народження до смерті, який внаслідок біосоціальної природи людини має особливості:                
А ембріогенез;       Б постембріогенез;           В старіння.є

10. З переліку чинників, що впливають на ріст та розвиток у постембріогенезі людини визначте:
1) внутрішні;                                          2) зовнішні.
А віруси та бактерії;       
Б енергія;       
В генотип;        
Г гормони;      
Д інформація;                           
Є шкідливі звички;        
Ж мутації;
З біотичні та абіотичні взаємовідносини;
І хвороби;          
К генетична схильність.


Дата: 19.05.2020.
Тема: Чинники, здатні справляти позитивний і негативний вплив на процеси росту та розвитку людини.
Мета:  з'ясувати, які чинники здатні справляти позитивний та негативний вплив на процеси росту та розвитку людини і в чому він полягає.
Завдання 1. Виписати чинники, що здатні справляти позитивний та негативний вплив на процеси росту та розвитку людини.
Завдання 2. Охарактеризуйте фізіологічну дію алкоголю на організм підлітка.

Виконанні завдання відправляємо особистим повідомленням в Viber до 20.05.2020.


   1. Чинники, що здатні справляти позитивний вплив на процеси росту та розвитку людини:
• безпечне і сприятливе середовище життя;
• відсутність надмірних і тривалих стресових факторів;
• відмова від тютюнопаління, вживання наркотиків та алкоголю;
• раціональне харчування;
• фізична активність відповідно до вікових та фізіологічних особливостей;
• достатня тривалість відпочинку та сну;
• дотримання особистої гігієни.

2. Чинники, що здатні справляти негативний вплив на процеси росту та розвитку людини:
Вплив алкоголю на організм підлітків:
• токсична дія й отруєння навіть у невеликих дозах;
• повільне виведення та розщеплення етанолу;
• порушення обміну речовин у нервовій тканині та передачі нервових імпульсів;
• порушення роботи судин головного мозку;
• токсичне пошкодження печінки;
• токсична дія на епітелій, що вистилає стравохід, шлунок, погіршення роботи шлунка;
• ураження серцево-судинної системи, легень і статевої системи;
• збільшення агресивності, погіршення пам’яті та здатності виконувати елементарні арифметичні дії;
• за хронічного отруєння — затримка розвитку, зниження інтелекту та розумової діяльності.


Дата: 15.05.2020.
Тема: Ембріогенез людини. 
Мета:  сформувати знання про етапи ембріогенезу людини; вивчити процеси, що відбуваються в кожному з цих етапів.
Завдання 1. Переглянути відеоролик "Ембріогенез людини".
Завдання 2. Підготувати повідомлення про вплив алкоголю, нікотину, наркотичних речовин та фізико-хімічних факторів зовнішнього середовища на розвиток плоду.

Виконанні завдання відправляємо особистим повідомленням в Viber до 18.05.2020.


Відео "Ембріогенез людини"


Дата: 12.05.2020.
Тема: Репродуктивне здоров’я. Сучасні можливості та перспективи репродуктивної медицини.
Мета: сформувати знання про сучасні можливості репродуктивної медицини; проаналізувати її перспективи.
Завдання 1. Виписати термін "репродуктивна медицина" та сучасні можливості репродуктивної медицини..
Завдання 2. Тестові завдання.

Виконанні завдання відправляємо особистим повідомленням в Viber до 14.05.2020.

Репродуктивна медицина — це напрямок медико-біологічних знань, що мають на меті допомогу в народженні дитини, регуляцію народження та планування сім’ї. Репродуктивна медицина є синтезом знань з гінекології, андрології, біології, генетики, цитології та кріобіології.


У наш час існують такі можливості репродуктивної медицини:

1) Осіменіння спермою чоловіка або донора.

2) Запліднення у пробірці.

3) Ін’єкція сперматозоїда в цитоплазму яйцеклітини.

4) Донорство яйцеклітини.

5) Сурогатне материнство.

6) Заморожування ембріонів.

7) Банк донорської сперми.


Тестові завдання:
1. Репродукція — це здатність живих організмів до:
а) самозапліднення;
б) самозапилення;
в) самовідтворення;
г) самозбереження. 

2. Репродукція живих організмів відбувається у формі:
а) розмноження;
б) запліднення.
в) відтворення. 

3. Способи запобігання небажаній вагітності мають назву:
а) концентрація;
б) концепція;
в) контрацепція.

4. Обери декілька відповідей. Донорство яйцеклітини та сперми необхідно в тих випадках, коли: 
а) коли батьки мають бажання, щоб у дитини були певні морфологічні ознаки, відсутні у них;
б) при неможливості продукуванні власних яйцеклітин у жінки або сперматозоїдів у чоловіка;
в) при абсолютній безплідності одного з батьків;
г) при небажанні одного з батьків мати дитину.

5. Метод сурогатного материнстваполягає в тому, що: 
а) використовують ембріон після кріозаморозки:
б) сурогатній матері вводять у порожнину матки ембріон, який вона виношує та народжує біологічно чужу їй дитину;
в) сурогатній матері вводять у порожнину матки ембріон, який утворений від злиття її донорської яйцеклітини та сперматозоїду, взятого з банку донорської сперми. 

6. Чинники, що покращують репродуктивне здоров'я:
а) здоровий спосіб життя;
б) відсутність навичок критичного мислення;
в) раннє статеве життя;
г) дотримання правил особистої гігієни.
Дата: 08.05.2020.
Тема: Особливості репродукції людини у зв’язку з її біосоціальною сутністю. Біологічні і соціальні аспекти регуляції розмноження у людини.

Завдання 1. Опрацювати § 62.
Завдання 2. Виписати біологічні та соціальні аспекти регуляції розмноження людини.
Завдання 3. Заповнити таблицю стор.259. 

Виконанні завдання відправляємо особистим повідомленням в Viber до 11.05.2020.


Біологічними аспектами регуляції розмноження людини є:

1) Статеве дозрівання настає достатньо пізно: для жінок — у 17-19 років, для чоловіків — у 18-20 років.

2) Періоди розмноження не мають сезонної циклічності. Діти можуть народжуватися протягом усього року.

3) Після народження дитини цикл дозрівання нових яйцеклітин відновлюється через кілька місяців. Тож теоретично жінка може народжувати дітей з різницею в 1-1,5 року.

Соціальні аспекти регуляції розмноження людини в наш час такі:

1) Через соціальні фактори жінки найчастіше народжують дітей після 18 і до 38 років. Хоча запліднення можливе на кілька років раніше і пізніше.

2) Через економічні труднощі найчастіше народжують 1-2 дитини.


3) народження першої дитини відкладається до 30 років (після побудови кар’єри).


Дата: 05.05.2020.
Тема: Конрольна робота № 2.

Виконанні завдання відправляємо особистим повідомленням в Viber до 06.05.2020.

Контрольна робота з біології та екології за ІІ семестр:

І РІВЕНЬ
1.Спадкова мінливість це: 
а) здатність живих організмів набувати нових ознак та їхніх станів у процесі онтогенезу; 
б)  здатність живих організмів зберігати ознаки з покоління в покоління; 
в) здатність живих організмів реагувати на чинники середовища; 
г) здатність живих організмів до саморегуляції.

2.Модифікаційна мінливість проявляється у нащадків:
а) зміною фенотипу;
б) зміною каріотипу;
в) зміною генотипу;
г) зміною геному.

3.Передаються наступним поколінням мутації, що відбувались клітинах:
а) статевих;
б)соматичних;
в) рослинних;
г) бактеріальних.

4. Мутації, що виникають у статевих клітинах, називають:
а) летальними;
б)соматичними;
в) генеративними;
г) сублетальними.  

5.Обмін відповідними ділянками між гомологічними хромосомами називається:
а) конюгація;
б) кросинговер;
в)мутація;
г) модифікація.

6. Генотип це:
а) сукупність генів організму;
б) сукупність хромосом організму;
в) сукупність ознак організму;
г) сукупність властивостей організму.

ІІ РІВЕНЬ
7. Чим відрізняються гетерозиготні організми від гомозиготних?
8. Що таке акросома?
9. Онтогенез - це... 
ІІІ РІВЕНЬ
10. Встановіть відповідність між групами мутацій та дією, яку вони спричиняють. 
     1. Летальні
А. Спочатку знижують, а потім підвищують життєдіяльність
     2. Сублетальні
Б. Не впливають на життєдіяльність
     3. Нейтральні
В. Знижують життєдіяльність
     4. Корисні
Г. Спричиняють загибель організмів

Д. Підвищують життєдіяльність




Дата: 28.04.2020.
Тема: Суть та біологічне значення запліднення. Причини порушення процесів запліднення у людини.
Мета: сформувати знання про запліднення; з'ясувати його суть та визначити біологічне значення.
Завдання 1. Виписати терміни "запліднення" та "зигота", опрацювати параграф 61.
Завдання 2. Виконати вправу. 
Завдання 3. Підготуватися контрольної роботи.
Виконанні завдання відправляємо особистим повідомленням в Viber до 30.04.2020.

Запліднення — це злиття чоловічої та жіночої статевих клітин, унаслідок чого утворюється зигота та відновлюється диплоїдний набір хромосом, характерний для даного виду.

Зигота - запліднена яйцеклітина.


Вправа. Встановіть відповідність між термінами та їхнім значенням:


Дата: 14.03.2020.
Тема: Репродукція як механізм забезпечення безперервності існування видів.
Мета: розглянути основні способи розмноження організмів (нестатеве, статеве); з'ясувати, як репродукція забезпечує безперервність існування видів; на прикладі процесів збереження і реалізації спадковості спадкової інформації виховувати розуміння єдності всіх біологічних процесів.
Завдання 1. Опрацювати теоретичний матеріал і оформити конспект уроку.
Завдання 2. Виконати тестові завдання. 
Виконанні завдання відправляємо особистим повідомленням в Viber до 16.04.2020.

Теоретичний матеріал:
         1. Форми розмноження організмів. 
         Здатність до розмноження (утворення нового покоління особин того ж виду) — одна з основних особливостей живих організмів. Під час розмноження відбувається передача генетичного матеріалу від батьківського покоління до наступного. це забезпечує відтворення ознак не тільки виду, а й конкретних батьківських особин.
         Існує два основних типи розмноження — нестатеве і статеве.
         2. Способи нестатевого розмноження.
         За нестатевого розмноження нащадки походять від одного організму, без утворення та злиття гамет. При цьому всі дочірні особини такі самі, як батьківська. 

         Існує кільки типів нестатевого розмноження:

• поділ клітини навпіл, за якого утворюються дві ідентичні материнській клітини (властиве, наприклад, бактеріям та одноклітинним еукаріотам — саркодовим, джгутиковим, інфузоріям);

множинний поділ, за якого після низки повторних поділів батьківського ядра та поділу самої клітини утворюються численні дочірні клітини (властиве малярійному плазмодію);

розмноження спорами (приклади — мукор та пеніцилін);

брунькування (приклади — дріжджі, прісноводна гідра);

вегетативне розмноження — цибулинами, бульбоцибулинами, бульбами, кореневищами, пагонами тощо (властиве рослинам);

фрагментація тіла (плоскі та кільчасті черви, голкошкірі).

       Переваги нестатевого розмноження:

потрібна лише одна батьківська особина (за статевого — дві); не потрібні спеціальні механізми на кшталт запилення, за якого марно гине багато гамет; не потрібно витрачати час та енергію на пошуки партнера;

утворюються генетично ідентичні нащадки; 

сприяє розселенню та поширенню виду (гриби — спорами, рослини — повзучими кореневищами тощо);

швидке розмноження (бактерії здатні до поділу кожні 20 хвилин; множинний поділ малярійного плазмодію; нестатеве розмноження стьожкових червів та печінкового сисуна).

       Недоліки нестатевого розмноження:

• відсутність генетичної мінливості серед нащадків;

• марна втрата енергії та речовин за розмноження спорами, велика частина з яких не потрапляють у сприятливе місце для проростання;

• загроза перенаселення та виснаження поживних речовин в одному місці існування.

        3. Статеве розмноження і статевий процес. Способи статевого розмноження.
        За статевого розмноження нащадки утворюються внаслідок злиття двох гаплоїдних гамет з утворенням диплоїдної зиготи, з якої розвивається новий організм. Процес злиття гамет називають заплідненням. Під час запліднення зливаються ядра гамет, і це призводить до об’єднання двох наборів хромосом — батька та матері.
        Чоловічі та жіночі особини утворюють різни типи гамет. Існують види, у яких і чоловічі, і жіночі гамети утворює один і той же організм, який має і жіночі, і чоловічі репродуктивні органи. Такі організми називають гермафродитними, або двостатевими. До них належать багато одноклітинних, кишковопорожнинних, плоскі черви (свинячий ціп’як), малощетинкові черви (дощовий черв’як), ракоподібні (морський жолудь) та молюски (виноградний равлик), деякі риби та ящірки, а також більшість квіткових рослин. Види, у яких окремо існують чоловічі та жіночі особини, називають роздільностатевими. До них належать більшість тварин та людина.
         Поліембріонія — процес розвитку кількох зародків з однієї заплідненої яйцеклітини.
         Поліембріонія досить поширена серед різних груп тварин (війчасті та кільчасті черви, іноді у членистоногих,риб, птахів і ссавців). Як постійне явище вона притаманна деяким комахам (наприклад, їздцям) і ссавцям (наприклад, броненосцям). У людини у разі поліембріонії народжуються однояйцеві близнята, які мають ідентичний набір спадкової інформації. У рослин за поліембріонії в одній насінині розвивається кілька зародків (тюльпани, лілії, латаття, суниці тощо). 
          Партеногенез (дівоче розмноження) — одна з форм статевого розмноження, за якого жіночі статеві клітини розвиваються без запліднення. У рослин це явище має назву апоміксис.
          Неотенія — явище, за якого досягнення статевої зрілості й завершення онтогенезу відбувається на ранніх стадіях розвитку, наприклад на стадії личинки. При цьому організм може досягати дорослої стадії або не досягати. Неотенія притаманна деяким членистоногим, червам, земноводним, а також багатьом рослинам. Приклад — аксолотлі — неотенічні личинки хвостатих земноводних роду амбістом, які внаслідок нестачі гормону тиреоїдину залишаються і розмножуються на личинковій стадії.

          Переваги статевого розмноження:

• нащадки отримують комбінацію ознак батьків; за сприятливої комбінації підвищується життєздатність та покращується пристосованість нащадків до умов середовища, що змінюється;

• внаслідок комбінативної мінливості надає більше матеріалу для еволюції.

          Недоліки статевого розмноження:

• необхідність пошуку партнера;

• частина видів потребує спеціальних механізмів запліднення (запилення рослин птахами, комахами, вітром);

• частина нащадків за невдалої комбінації ознак виявляються менш життєздатними, ніж батьківські особини;

• менша кількість нащадків, ніж за нестатевого розмноження;

• менша швидкість розмноження, ніж за нестатевого.

Тестові завдання:

1. Як називається процес розвитку кількох зародків з однієї зиготи?

А партеногенез;    Б роздільностатевість;    В гермафродитизм;    Г поліембріонія.

2. Вкажіть, що із перерахованого характеризує нестатевий тип розмноження, як поділ навпіл.

А формуються всередині одноклітинних організмів спори;

Б  з однієї материнської клітини утворюється багато дочірніх клітин;

В  з однієї материнської клітини утворюється дві дочірні, які в подальшому здатні давати нове поколоння

3. Серед запропонованих способів розмноження оберіть нестатеві:

А партеногенез;    Б спороутворення;    В гермафродитизм;    Г поліембріонія.

4. Розмноження -це:

А збільшення розмірів;      Б розвиток;    В забезпечення безперервності поколінь.

5. До способів статевого розмноження належить:

А фрагментація тіла;    Б  поліембріонія;    В брунькування;  Г поділ клітини навпіл.

6. Тип розмноження, за якого утворюються яйцеклітини:

А статевий; Б вегетативний;  В нестатевий;  Г брунькування.

7. Фрагментація - це спосіб розмноження, за якого:

А багатоклітинні організми здатні відокремлюватися від материнського організму;

Б багатоклітинні організми діляться поперечним поділом на багато частин

В здатність утворювати багато клітин з материнської.

8. Тип нестатевого розмноження дріжджів:

А фрагментація;   Б поділ клітини навпіл;   В множинний поділ;   Г брунькування.



9. Зіставте спосіб нестатевого розмноження з організмами, для яких властивий (4б.)
А поділ навпіл                                          1 дріжджі
Б брунькування                                        2 малярійний плазмодій
В спороутворення                                    3 хламідомонада
Г множинний поділ                                 4 амеба протей
                                                                   5 ящірка


Дата: 17.04.2020.
Тема: Особливості процесів регенерації організму людини. Трансплантація тканин та органів у людини, її перспективи.  Правила біологічної етики.
Мета: сформувати знання про особливості процеси регенерації організму людини; ознайомити з можливостями трансплантації тканин та органів у людини; з'ясувати правила біологічної етики.
Завдання 1. Опрацювати параграф та теоретичний матеріал, оформити конспект уроку в зошит.
Завдання 2. Повідомлення "Профілактика онкологічних захворювань".

Виконанні завдання відправляємо особистим повідомленням в Viber до 20.04.2020.

Теоретичний матеріал:

        1. Біологічні основи, типи і рівні регенерації
   Регенерація (відновлення) — здатність живих організмів з часом відновлювати пошкоджені тканини, а іноді й цілі втрачені органи.
       Регенерація відбувається на таких рівнях:
• репарація ДНК (виправлення хімічних пошкоджень та розривів у молекулах);
• регенерація на субклітинному рівні;
• регенерація на клітинному рівні;
• регенерація на тканинному рівні;
• регенерація та організмовому рівні.
    Регенерація, що відбувається в процесі нормальної життєдіяльності організму і не пов’язана з пошкодженням чи втратою частин організму, називають фізіологічною наприклад, у людини постійно оновлюється зовнішній шар шкіри.
    Інший вид регенерації — репаративна. Вона відбувається після пошкодження або втрати частини тіла або клітини. Буває типовою та атиповою. За типової репаративної регенерації втрачена частина змінюється такою ж самою (приклад: відновлення хвоста у ящірки). За атипової втрачена частина замінюється структурою, що відрізняється від утраченої кількісно або якісно (приклад: антена замість ампутованого ока у рака).
      
      2. Трансплантація тканин та органів у людини, її перспективи
   Трансплантація (пересаджування) — метод, що полягає в пересадці реципієнту органа або тканини (трансплантата), взятих у донора, а також клонованих тканин, штучних імплантатів (електронних, металічних та інших), найчастіше методом хірургічного втручання.

      Розрізняють такі види трансплантації:

 аутотрансплантація — реципієнт трансплантата є донором для самого себе;

 ізотрансплантація — донором трансплантата є 100 % генетично й імунологічно ідентичний реципієнту однояйцевий близнюк реципієнта;

 аллотрансплантація — донором трансплантата є організм того ж виду, що генетично й імунологічно відрізняється від реципієнта;

 ксенотрансплантація — трансплантація матеріалу від іншого біологічного виду (приклад: людині від тварини);

 клітинна інженерія та клонування — метод вирощування тканин, органів із клітин реципієнта з метою пересаджування.

   Найчастіше трансплантують кістковий мозок, шкіру, нирки, печінку і серце. У перспективі клонування тканин і вирощування цілих органів людини із заданими імунологічними характеристиками можуть призвести до того, що 100 % трансплантацій органів будуть гомологічними.

       3. Правила біологічної етики.
      Біоетика — це міждисциплінарна галузь знання та практики, мета якої — збереження та розвиток життя за допомогою етичних принципів.
      
       Основні правила і принципи біоетики є такими:

1) принцип автономії (людина має право розпоряджатися своїм здоров’ям та благополуччям);

2) принцип «не зашкодь» (мінімізація шкоди, що завдають пацієнтові під час медичного втручання);

3) принцип блага (моральний обов’язок робити добро, котрий акцентує обов’язок лікаря виконувати дії, спрямовані на покращення стану пацієнта);

4) принцип справедливості (необхідність рівного ставлення до пацієнтів та справедливого розподілу ресурсів під час надання медичної допомоги);

5) принцип людської гідності (гарантує гідне ставлення до пацієнта);

6) принцип інтегральності (передбачає недоторканність психофізичної цілісності людини);

7) принцип уразливості (передбачає відповідальне ставлення до людського життя; спрямовує на тактовне ставлення до людей, що мають обмежені соціальні, фізичні та психічні можливості).


Дата: 21.04.2020.
Тема: Ріст та розвиток клітин та фактори, які на нього впливають.Старіння та смерть клітин. Причини порушення клітинного циклу та їхні наслідки
Мета: сформувати знання про ріст і розвиток клітин; з'ясувати фактори, які впливають на ріст і розвиток клітин, процеси старіння та порушення клітинного циклу

Завдання 1. Опрацювати теоретичний матеріал і оформити конспект уроку.
Завдання 2. Знайти інформацію про причини старіння клітин.

Виконанні завдання надсилаємо особистим повідомленням в Viber до 23.04.2020.

Теоретичний матеріал:
ЦИТОГЕНЕЗ це ріст й розвиток клітин, що супроводжуються взаємопов’язаними кількісними й якісними перетвореннями.

Диференціація клітин це утворення різних клітин із початково однорідних, що
забезпечує таку важливу для організмів різноманітність


Дата: 24.04.2020.
Тема:Статеві клітини. Особливості гаметогенезу у людини
Мета: поглибити і розширити знання про будову статевих клітин і запліднення.
Завдання 1. Опрацювати теоретичний матеріал і оформити конспект уроку.
Завдання 2. Біологічний диктант.
Виконанні завдання надсилаємо особистим повідомленням в Viber до 26.04.2020.

Теоретичний матеріал:

Запліднення - процес злиття чоловічої і жіночої статевих клітин.

Гамети
Функції
Особливості будови
1.Яйцеклітина
(від 0,01 мм
до 23см)
1. Забезпечення розвитку зародка поживними речовинами.
2. Зберігання генетичної інформації.
1. Великі і нерухомі.
2. Велике ядро ​​з гаплоїдний набором хромосом.
3. Містять великий запас поживних речовин.
2. Сперматозоїд
(70 мкм)
1. Внесення генетичної інформації.
2. Стимуляція розвитку яйцеклітини.
1. Маленькі і рухливі, є головка, шийка, хвостик.
2. Невелике ядро ​​з гаплоїдний набором хромосом.
3. Апарат Гольджі перетворений в акросому, розташовану на передньому кінці голівки, що виділяє ферменти, що розчиняють оболонку яйцеклітини, мітохондрії упаковуються навколо джгутика, утворюючи шийку.
4. Немає запасу поживних речовин.

Від сперматозоїда яйцеклітина відрізняється:
• нерухомістю;
• кулястою формою;
• наявністю оболонок;
• відсутністю хвоста, спеціалізованого мітохондріального комплексу, акросоми тощо;
• особливостями утворення і розвитку, тривалості життя;
• значно меншою кількістю в організмі;
• запасом поживних речовин для розвитку майбутнього зародка;
• значно більшими розмірами (яйцеклітина жінки в 85 000 разів більше сперматозоїда).

Завдання 2. Біологічний диктант:
  • Сперматозоїд складається з _________________________.
  • Форма яйцеклітини _________________________.
  • Оболонки яйцеклітини ___________________________________________________.
  • Яйцеклітина рухається за допомогою __________________________________.
  • Хвіст сперматозоїду забезпечує _______________________.
  • Процес злиття чоловічої і жіночої статевих клітин називається _________________.
  • В результаті процесу запліднення утворюється _____________________.
  • Кількість сперматозоїдів, які проникають в яйцеклітину ____________________.
  • Сперматозоїд проникає в яйцеклітину завдяки __________________.

Комментариев нет:

Отправить комментарий