Хімія (8 клас)

Дата: 18.10.2022.
Тема: Періодична система хімічних елементів.
Виконані завдання надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 20.10.2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!

Опрацюйте параграф з теми, перегляньте відео "Періодична система хімічних елементів" та охарактеризуйте хімічні елементи Цинку та Карбону за планом:
1. Хімічний символ ____________
2. Номер групи __________
3. Номер періоду ___________
4. Кількість протонів _____________
5. Кількість електронів _____________
6. Кількість нейтронів ___________
7. Відносна атомна маса ____________
8. Заряд ядра ____________
9. Електронна формула ______________
10. Завершений чи незавершений зовнішній енегетичний рівень __________________________
11. Кількість неспарених електронів ____________________
12. Можливі валентності елемента _______________
Дата: 14.10.2022.
Тема: Радіус атома.
Виконані завдання надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 17.10.2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!

Онлайн-конференція о 10.05 за посиланням:

Завдання 1. Опрацювати параграф 
Завдання 2.
Виконайте тестові завданя 1-8:
1. Радіус атома - це:
А
це відстань від центра ядра до сферичної поверхні з електронами останнього енергетичного рівня.
Б це відстань від останього енерганичного рівня до останьой орбіталі ,що заповнюється
В це енергія ,яку потрібно витратити атому для відриву електрона

2. Установіть послідовність зростання атома радіуса таких елементів: Бром,Йод, Хлор, Флуор:
А
Флуор,Хлор,Бром,Йод
Б Бром,Йод, Хлор, Флуор
В Бром,Хлор, Флуор,Йод
Г Йод, Хлор, Флуор,Бром

3. В якому ряду елементів відбувається зростання радіуса атома:
А
Be, Mg, Ca
Б Be, B, C
В Ве, Li, H

4. Максимальна кількість електронів на s орбіталі:
А
1
Б 2
В 32
Г багато

5. Вкажіть пари атомів, які мають однакову кількість енергетичних рівнів:
А
3 і 4
Б 3 і 11
В 29 і 30

6. Що спільного в будові атомів хімічних елементів з порядковими номерами 3 і 8:
А
кількість електронів на зовнішньому енергетичному рівні
Б кількість енергетичних рівнів
В кількість електронів

7. Що спільного в будові атомів хімічних елементів з порядковими номерами 7 і 15:
А
кількість електронів на зовнішньому енергетичному рівні
Б кількість електронів
В кількість енергетичних рівнів

8. Установіть послідовність зменшення радіуса атома таких елементів: Магній, Фосфор, Хлор, Сульфур:
А
Магній, Фосфор, Хлор, Сульфур
Б Магній, Фосфор, Сульфур , Хлор
В Магній, Сульфур,Фосфор, Хлор
Г Фосфор,Магній, Сульфур , Хлор


Дата: 03.06.2022.
Тема: Віртуальна екскурсія підприємством з виробництва молочних продуктів DANONE.
Виконані завдання надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 06.06.2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!

Завдання 1. Перегляньте відео:

Завдання 2. Дайте відповіді на питання:
1) В якому році вперше створили йогурт?
2) В чому полягає користь йогуртів?
3) Як з'явилась назва Danone.


Дата: 02.06.2022.
Тема: Повторення вивченого матеріалу за ІІ семестр.
Виконані завдання надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 06.06.2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!

Виконайте тестові завдання 1-10:

1. Бінарна сполука це сполука до складу якої входить ?
А
3 елемента
Б 5 елементів
В 2 елемента

2. До якого класу неорганічних речовин належить сполука, що має назву кальцій карбонат?
А
оксиди
Б кислоти
В основи
Г солі

3. Ковалентний зв'язок, під час якого відбувається зміщення електронних пар до більш електронегативного атома, називають:
А
йонним зв'язком
Б ковалентним полярним зв'язком
В ковалентним неполярним зв'язком
Г металічним зв'язком

4. Йонним зв'язком називають хімічний зв'язок, утворений за допомогою електростатичної взаємодії:
А
протилежно заряджених йонів
Б позитивно заряджених ядер
В неспарених електронів

5. Який тип хімічного зв'язку в речовині Н2?
А
ковалентний полярний
Б ковалентний неполярний
В йонний
Г металічний

6. Визначте сполуку з ковалентним неполярним зв'язком
А
N2
Б NH3
В NO2
Г HCl

7. Визначте сполуку з йонним зв'язком:
А
LiCl
Б CO2
В F2
Г H2O

8. Який звязок зображено на схемі пунктиром:

А водневий
Б металічний
В йонний

9. Кислоти з лакмусом дають забарвлення?
А
червоне
Б синє
В зелене
Г безбарвне

10. Основи з лакмусом дать забарвлення?
А
червоне
Б зелене
В синє
Г безбарвне

Дата: 01.06.2022.
Тема: Контрольна робота № 2.
Виконану контрольну роботу надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 02.06.2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!
Контрольна робота з хімії № 2
І рівень
(кожна правильна відповідь – 0,5 б.)
1. Виберіть символ для позначення кількості речовини:
А
m
Б n
В Vm
Г M

2. Яка фізична величина позначається символом D(н2):
А
густина водню
Б стала Авогадро
В відносна густина за воднем
Г молярний об’єм

3. Укажіть одиницю вимірювання молярної маси:
А
г/моль
Б г
В моль
Г 1/моль

4. Виберіть правильне твердження. Молярний об’єм – це:
А
відношення кількості речовини до її об’єму
Б об’єм 1 моль речовини
В об’єм будь-якої порції речовини
Г стала величина за будь-яких умов

5. Виберіть значення молярної маси для кисню:
А
8 г/моль
Б 16 г /моль
В 32 г/моль
Г 64 г/моль

6. Який об’єм займає 0,25 моль будь-якого газу за н.у.:
А
11,2 л
Б 22,4 л
В 2,24 л
Г 5,6 л

7. Виберіть символ для позначення молярної маси:
А
m
Б n
В Vm
Г M

8. Яка фізична величина позначається символом Nа:
А
кількість речовини
Б стала Авогадро
В відносна густина газу
Г кількість атомів

9. Виберіть значення молярної маси для хлору (Cl2):
А
35,5
Б 35,5 г/моль
В 71 г/моль
Г 71г

10. Який об’єм займає 2,5 моль будь-якого газу за н.у.:
А
11,2 л
Б 22,4 л
В 56 л
Г 2,5 л

11. Виберіть значення молярної маси для азоту:
А
14 г/моль
Б 28
В 28 г/моль
Г 14 г

12. Який об’єм займає 0,1 моль будь-якого газу за н.у.:
А
11,2 л
Б 22,4 л
В 2,24 л
Г 5,6 л
ІІ рівень
(кожне завдання – 1,5 б)
13. Установіть відповідність між масою газу та його кількістю речовини:

1. 8 г H2 
2. 2,8 г N2 
3. 14,2 г Cl2 
4. 480 г O3 

А 0,1 моль
Б 4 моль
В 0,2 моль
Г 10 моль

14. Заповніть таблицю, виконавши розрахунки:

N (CO2),

молекул

M (CO2),

г/моль

n (CO2),

моль

m (CO2),

г

V (CO2),

л

6,622×1023

 

 

 

 



ІІІ рівень
(3 бали)
15. Обчисліть об’єм, за н.у, який займає CH4, масою 32 г.


Дата: 27.05.2022.
Тема:  Узагальнення знань з теми «Основні класи неорганічних сполук».
Виконані завдання надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 30.05.2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!

Завдання 1. Заповнити пропуски в таблиці.

Завдання 2. Поділіть речовини за класами неорганічних сполук (оксиди, основи, кислоти, солі):

NO2, CaSO4, Ba(OH)2, H3PO4, Mn2O7, Cr(OH)3, H2SO3, CuO, KNO3, Fe(OH)3, Na2CO3, HF, H2SO4, K2CO3, Cl2O7, FeCl2, Zn(OH)2, P2O5, Ca2(PO4)2, LiOH, H2CO3, BaO, HBr, Ca(OH)2.

Завдання 3. Перекласти рідною мовою такі вирази (замість назв хімічних елементів напишіть назви речовин, слова, які потрібно перекласти виділено):
1. Не все те Аурум, що блищить.
2. Ферумний характер.
3. За купрумний гріш подавився.
4. Перший день гість – Аурум, другий – Аргентум, а третій – Купрум, бери сумку та їдь.
5. Білий, як Кальцій карбонат.
6. Слово – Аргентум, а мовчання - Аурум.
7. Багато Аш два О утекло.
8. Щоби друга пізнати, потрібно з ним пуд Натрій хлориду з'їсти.

Завдання 4. Після уведення у комп'ютер результатів лабораторних досліджень загубилися деякі формули речовин. Допоможіть визначити можливі варіанти, якщо частина інформації збереглася:

CuCl2 + _____ = Cu(OH)2 + ______

CaCO3 + ______ = _____ +CO2 + H2O

Ba(NO3)2 + … = BaSO4 + …

 
Дата: 26.05.2022.
Тема: Навчальний проект "Вплив хімічних сполук на довкілля і здоров'я людини".

Виконаний проект надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 25.05.2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!

Завдання:
Створіть навчальний проект на тему "Вплив хімічних сполук на довкілля і здоров'я людини" в довільній формі (презентація, плакат, повідомлення тощо).

Дата: 20.05.2022.
Тема: Розрахунки за хімічними рівняннями кількості речовини, маси, об'єму реагентів та продуктів реакції.
Виконані завдання надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 25.05.2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!

Задача 1. Яка кількість речовини та маса лугу (Са(ОН)2) утвориться при взаємодії 5 моль кальцій оксиду (СаО) з водою.

Задача 2. Обчисліть масу сульфур (VI) оксиду (SO3), необхідну для добування сульфатної кислоти масою 4,9 г. (сульфур (VI) оксиду реагує з водою).

Задача 3.
Розрахувати кількість речовини та масу солі, яка утвориться при взаємодії 4 моль цинку (Zn) з соляною кислотою (HCl). Визначте, також, об'єм водню (Н2), що утвориться в результаті реакції.

Дата: 19.05.2022.
Тема: Розрахунки за хімічними рівняннями кількості речовини реагентів та продуктів реакції.
Виконані завдання надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 20.05.2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!

Розв'яжіть задачу:
Розрахуйте кількість речовини алюмінію (АІ), який небхідний для отримання 1,5 моль водню (Н2) при реакції з соляною (хлоридною) кислотою (НСІ).
Зразок задачі:


Дата: 13.05.2022.
Тема: Розрахунки за хімічними рівняннями об'єму речовин реагентів та продуктів реакції.

Виконані завдання надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 18.05.2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!

Розв'яжіть задачу:
Який об'єм кисню (О2) потрібен для окиснення цинку (Zn) масою 130 грам, якщо в результаті реакції утвориться цинк оксид (ZnO)?

Дата: 12.05.2022.
Тема: Розрахункові задачі: Розрахунки за хімічними рівняннями маси речовини реагентів та продуктів реакції.

Виконані завдання надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 13.05.2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!

Онлайн-конференція о 9.00 за посиланням:
Розв'яжіть задачу:
Обчисліть масу натрій гідроксиду (NaOH), який утвориться при взаємодії натрій оксид (Na2O) кількістю речовини 3 моль з водою.

Дата: 06.05.2022.
Виконану практичну роботу надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 11.05.2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!
 Практична робота № 3. 
Тема: Розв'язування експериментальних задач.
Мета: поглибити знання про фізичні й хімічні властивості основних класів неорганічних сполук; експериментально визначити рівень засвоєння знань про речовини.

Пояснення до практичної роботи: 
Перегляньте Дослід 1, Дослід 2 та Дослід 3 і за результатами перегляду заповніть таблицю. Для того, щоб з'ясувати, яка речовина випаде в осад, потрібно дописати рівняння реакцій та з допомогою таблиці розчинності визначити нерозчинну сполуку.
Хід роботи:

Номер досліду

Схема рекції

(допишіть рівняння реакції)

Спостереження

 

Формула та колір осаду

1

NaCl + AgNO3

 

 

2

Na2SO2 + BaCl2

 

 

3

Na3PO4 + AgNO3

 

 


Зробіть висновок до практичної роботи.

Дата: 05.05.2022.
Тема: Навчальний проект: Неорганічні речовини - представники основних класів у будівництві й побуті.

Виконаний проект надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 10.05.2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!

Створити навчальний проект на тему "Неорганічні речовини - представники основних класів у будівництві й побуті" в довільній формі (це може бути презентація, постер (плакат), повідомлення, реферат, відео-ролик тощо).

Дата: 29.04.2022.
Тема: Поширеність у природі та використання оксидів, основ, кислот та середніх солей.

Виконані завдання надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 04.05.2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!

Заповнити таблицю, використовуючи матеріали підручника та Інтернет, в колонці "Значення та використання" - пишіть коротко.


Дата: 28.04.2022.
Тема: Практична робота №2. Дослідження властивостей основних класів неорганічних сполук.

Виконану практичну роботу надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 01.05.2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!

Практична робота №2. 
Тема: Дослідження властивостей основних класів неорганічних сполук.
Мета: закріпити знання про хімічні властивості оксидів, кислот, основ і солей.

Повторення правил безпеки життєдіяльності (перегляньте відео)
Хід роботи:
1. Дослідження властивостей оксидів. Взаємодія кальцій оксиду з водою.
Переглянути демонстраційний Дослід 1. запишіть рівняння реакції та спостереження в таблицю.
2. Дослідження властивостей кислот. Взаємодія хлоридної кислоти з металами. 
Переглянути демонстраційний Дослід 2, записати відповідні рівняння реакцій та спостереження в таблицю.
3. Властивості основ.
3.1 Взаємодія лугів із солями. Переглянути демонстраційний Дослід 3.1, записати відповідні рівняння реакцій та спостереження в таблицю.
3.2 Взаємодія лугу з кислотами. Реакція нейтралізації. Переглянути демонстраційний 
Дослід 3.2, записати відповідні рівняння реакцій та спостереження в таблицю.
4. Властивості солей. Взаємодія металів з солями. Переглянути демонстраційний Дослід 4, записати відповідні рівняння реакцій та спостереження в таблицю.

№ досліду

Назва досліду

Рівняння реакції

(дописати і вказати тип реакції)

Спостереження та висновки

Дослідження властивостей оксидів

1

Взаємодія кальцій оксиду з водою

CaO + H2O →

 

Дослідження властивостей кислот

2

Взаємодія хлоридної кислоти з металами

 (Zn, Sn, Cu)

Zn + HCl →

Sn + HCl →

Cu + HCl →

 

Властивості основ

3.1

Взаємодія лугів із солями

FeCl3 + NaOH →

Na2SO4 + Ba(OH)2

Na2SO4 + KOH →

 

 

3.2

Взаємодія лугу з кислотами. Реакція нейтралізації

NaOH + HCl →

NaOH + H2SO4

KOH + HCl →

KOH + H2SO4

 

Властивості солей

4

Взаємодія металів з солями

CuSO4 + Zn

ZnSO4 + Cu →

 


Зробіть висновок до практичної роботи.

Дата: 22.04.2022.
Тема: Генетичні зв'язки між основними класами неорганічних сполук.

Виконані завдання  надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 27.04.2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!

Онлайн-урок о 9.00 за посиланням:
Завдання 1. Опрацювати параграф 34.
Завдання 2. Складіть рівняння реакцій для здійснення таких перетворень:
а) S → SO2 → H2SO3 → Na2SO3
б) K → K2O → KOH → K2SO4
в) Сu → CuO → CuSO4 → Cu(OH)2
Завдання 3. Складіть генетичний ряд Магнію з речовин в наведеному переліку: 
Na; H2O; MgSO4; S; H2SO4; K3PO4; O2; Mg(OH)2; SO3; Mg; MgO.

Дата: 21.04.2022.
Тема: Узагальнення знань з теми "Основні класи неорганічних сполук".

Виконані завдання  надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 22.04.2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!

Завдання 1. Розподілити по класам формули речовин та дайте їм назви (поруч з формулою в дужках).

Н2SO4, KOH, Ba(NO3)2, Na2O, Al2(SO4)3, Mg(OH)2, HNO3, K2CO3, P2O5, Al(OH)3, BaO, HBr.

Оксиди: ________________________________________.
Кислоти: ________________________________________.
Основи: ________________________________________.
Солі: ________________________________________.


Завдання 2. Допишіть рівняння реакцій, врівняйте, підпишіть назви реагентів та продуктів реакції, визначте тип реакції:
BaСl2 + Н2SO4
MgО + Н2SO4
Ba(OH)2 + Н2SO4
MgСО3 + Н2SO4


Завдання 3. Здійснити перетворення 
(кожна стрілочка це одне рівняння, Р + ___→ Р2О5 - перше рівняння, 
Р2О5+ ___ →Н3РО4 і т.д.)

Р → Р2О5 →Н3РО4 → Са3(РО4)2

Дата: 15.04.2022.
Тема: Хімічні властивості середніх солей.

Виконані завдання  надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 20.04.2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!

Завдання 1. Опрацювати параграф 31.
Завдання 2. Закінчіть рівняння реакції, обчисліть суму коефіцієнтів та визначте тип реакції:
MgCl2 + H2SO4
ZnSO4 + Fe(OH)2
FeCl2 + Na →
K2SiO3 + H3PO4
HgSO4 + Mg →
MgSO3 + HCl →

Завдання 3. Напишіть хімічні формули солей:
1) Алюміній сульфату ____________________
2) Алюміній хлориду ____________________
3) Алюміній ортофосфату ____________________
4) Алюміній сульфіду ____________________

Завдання 4. Напишій рівняння реакції між барій хлоридом і калій сульфатом та назвіть продукти реакції.

Дата: 14.04.2022.
Тема: Фізичні властивості середніх солей.

Виконані завдання  надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 15.04.2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!

Завдання 1. Опрацювати параграф 30.
Завдання 2. Охарактеризуйте фізичні властивості середніх солей, заповнити таблицю "Фізичні властивості солей".
Завдання 3. Задача: У йододефіцитних регіонах використовують йодовану кухонну сіль. Її виготовляють, додаючи до 100 г кухонної солі (NaCl) калій йодид (КІ) масою 2,5 г. Визначте масові частки (%) речовин в суміші.

Дата: 08.04.2022.
Тема: Хімічні властивості амфотерних гідроксидів.

Виконані завдання  надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 13.04.2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!
Завдання 1. Опрацювати параграф 32.
Завдання 2. Задача: Обчисліть масу цинк хлориду кількістю речовини 8 моль.
Завдання 3. Закінчіть рівняння реакцій та дайте назви реагентам та продуктам реакції:
1. HCl + Be(OH)2
2. H2SO4 + Cr(OH)3
3. Cr(OH)3 + NaOH →
4. Sn(OH)2 + LiOH →
5. ZnO + HCl →
6. SnO + KOH →

Дата: 07.04.2022.
Тема: Хімічні властивості нерозчинних основ: взаємодія з кислотами і розкладання внаслідок нагрівання.

Виконані завдання  надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 08.04.2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!

Завдання 1. Хімічні властивості нерозчинних основ (зробити короткий запис):
1) Нерозчинні основи розкладаються під час нагрівання на основний оксид і воду:
2Fe(OH)3 = Fe2O3 + 3H2O
Cu(OH)2 = CuO + H2O
Fe(OH)2 = FeO + H2O
2) Взаємодія нерозчинних основ з кислотами:
Сu(ОН)2 + HCl = CuCl2 + H2O
Сu(ОН)2 + H2SO4 = CuSO4 + H2O
Завдання 2.  Виконайте вправи.
Вправа 1. Складіть рівняння термічного розкладу для таких нерозчинних основ:
а) Mg(OH)2 = _____+ _____
б) Au(OH)3 =  _____ +  _____
в) Cr(OH)3 =  _____ +  _____
Вправа 2. Впишіть пропущені речовини (це реакції взаємодії основ з кислотами):

а) _____ + HCl = FeCl3_____

б) KOH + _____ = K3PO4 + _____

в) _____ + _____ = Cu(NO3)2 + H2O

г) NaOH + _____ = Na2SO4_____



Дата: 01.04.2022.
Тема: Хімічні властивості лугів.

Виконані завдання  надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 04.04.2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!

Завдання 1. Опрацювати параграф 25  та переглянути відео:
Завдання 2. Допишіть рівняння реакцій, врівняйте та дайте назви реагентам та продуктам реакції:
KOH + SO2 =
NaOH + NO2 =
Al2(SO4)3+ NaOH =
Завдання 3. Допишіть рівняння реакції, врівняйте та вкажіть суму коефіцієнтів та тип реакції:
Ba(OH)2 +Na2SO4 =
Завдання 4. Розглянути таблицю та зробити висновок який індикатор реагує лише на лужне середовище:

Дата: 31.03.2022.
Тема: Фізичні властивості основ. Заходи безпеки під час роботи з основами.

Виконані завдання  надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 01.04.2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!

Завдання 1. Випишіть формули основ із поданого переліку хімічних формул та назвіть їх: 
FeO, LiOH, Zn(OH)2, HCl, K2O, Mg(OH)2, H2SO4, NH4OH, CaO, CaCO3, KOH, Fe(OH)3, Cr2O3, Ca(OH)2, HNO3, Ba(OH)2, Al2(SO4)3

Завдання 2. Складіть формули гідроксидів за їхніми назвами: 
Барій гідроксид  __________ 
Калій гідроксид  __________  
Ферум (ІІ) гідроксид  __________ 
Магній гідроксид  __________ 
Купрум (ІІ) гідроксид  __________  
Купрум (І) гідроксид  __________ 
Літій гідроксид  __________ 

Завдання 3. Розв'яжіть задачу:
    Розчин, що містив барій гідроксид масою 17,1 г, повністю нейтралізували розчином сульфатної кислоти. Обчисліть масу речовини, що випала в осад.

Дата: 25.03.2022.
Тема: Ряд активоності металів. Реакції заміщення.

Виконані завдання  надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 28.03.2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!

Завдання 1. Опрацювати теретичний матеріал та зробити короткий запис:
    Усі метали, які в ряду активності розташовані ліворуч від Гідрогену, здатні витискувати водень із розчинів кислот. Ті самі метали, які розташовані після Гідрогену, під час взаємодії з розчинами кислот водень не витискують. (винятком є нітратна кислота).


Zn + 2HCl = ZnCl2 + H2↑

2Na + 2H2O = 2NaOH + H2↑

    Що спільного між цими рівняннями хімічних реакцій? Так, те, що в реакцію вступає одна складна та одна проста речовини й утворюються одна проста й одна складна. Такі реакції називають реакціями заміщення.
    Реакція заміщення — це реакція, в яку вступає одна проста й одна складна речовина, в якій атоми простої речовини заміщують деякі атоми в складній речовині.

Завдання 2. Виконати вправи № 3, 4 на стор.155.

Завдання 3. Завершити рівняння реакцій, за умови, що метал реагує з кислотою (тобто стоїть лівіші від водню в ряді активоності металів):

а) цинк + сульфітна кислота →_________________

б) купрум + ортофосфатна кислота →______

в) магній + сульфатна кислота →_____________________

г) натрій + хлоридна кислота →______________

д) срібло + хлоридна кислота →______________________

Дата: 24.03.2022.
Тема: Узагальнення знань з теми "Основні класи неорганічних сполук (оксиди, кислоти)" №1.

Виконані завдання  надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 25.03.2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!

Завдання 1. Розподілити сполуки по класам неорганічних речовин: 

Завдання 2.
Дописати рівняння реакцій:

1)P + O=

2) H3PO+ CaO =

3) K2SO+ HCl =

4) H3PO+ LiOH =

5) Zn(OH)+ HCl =

6) ZnO + HCl =

7) ZnO + NaOH =

8) ZnO + SO=

9) K2SO+ HCl =

10) FeCl+ AgNO3 =

11) SO+ KOH =

12)SO+     H2О =

 


Дата: 18.03.2022.
Тема: Хімічні властивості кислот.

Виконані завдання  надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 20.03.2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!

Виконайте тестові завдання:

1. Вкажіть формулу речовини, з якою реагує сульфатна кислота Н2SO4:

А  Si

Б  H2O

В  HCl

Г  NaOH

2. Вкажіть реакцію обміну:

А  CaO + H2O ® Ca(OH)2

Б  2Li + 2HCl ® 2LiCl + H2

В  CaO + H2SO4 ® CaSO4 + H2O

Г  2H2O2 ® 2H2O + O2

3. Вкажіть метал, який НЕ взаємодіє з хлоридною кислотою HCl (дивись ряд активності металів):

А  Ca

Б  Cu

В  Zn

Г  Fe

4. Визначте формулу речовини Х в схемі реакції X + 2HBr ® CaBr2 + H2

А  CaSO4

Б  CaO

В  Ca

Г  Ca(OH)2

5. Вкажіть метал, який найенергійніше реагує з сульфатною кислотою:

А  Ca

Б  Cu

В  K

Г  Al

6. Вкажіть групу речовин, в якій всі реагують з кислотами:

А  Ca, CO2

Б  CaO, Ca(OH)2

В  CaO, Cu

Г  Ca(OH)2, N2O5

7. Вкажіть групу металів, в якій всі реагують з кислотами:

А  Hg, Al, Na

Б  Ca, Cu, Cr

В  Al, Cr, Mn

Г  Hg, Pt, Pb

8. Вкажіть продукт взаємодії магнію з розбавленою сульфатною кислотою:

А  MgSO4

Б  MgSO3

В  MgS

Г  MgCO3

9. Вкажіть реакцію заміщення:

А  CaO + H2O ® Ca(OH)2

Б  2Li + 2HCl ® 2LiCl + H2

В  CaO + H2SO4 ® CaSO4 + H2O

Г  2H2O2 ® 2H2O + O2

10. Вкажіть метал, який не взаємодіє з сульфатною кислотою H2SO4:

А  Ag

Б  Al

В  Na

Г  Mn

11. Вкажіть пару речовин, в якій речовини прореагують між собою:

А  CO2, HNO3

Б  Ag, HCl

В  Ca, H2SO4

Г  HCl, NaCl

12. Вкажіть продукт взаємодії магнію з ортофосфатною кислотою:

А  Mg3(PO4)2

Б  Mg3P2

В  Mg(PO3)2

Г  Mg3(PO3)2

 


Дата: 25.02.2022.
Тема: Хімічні властивості кислот. Реакція нейтралізації.

1.     Класифікувати речовини на оксиди, кислоти, солі та основи: 

CO2, Ca(OH)2, FeCl3, Na, O2, H2SO4, HBr, K2S, Li2O, Fe(OH)3, Cu(NO3)2, Cr2O3, Cu, H2.

2.     Дописати рівняння (якщо реакція з металами, то необхідно перевірити чи реагує метал з допомогою ряду активності металів) та визначити типи реакцій:

1)    Ca + H2SO4

2)    SO2 + Na2O

3)    HCl + NaOH

4)  Zn + H2SO4

5)  Ag + H2SO4

6)  Al + H3PO4

7)  Hg + HCl→

8) Mg(OН)2 + H2SO4

9) CaCl2 + H2SO4

10) Cu(NO3)2 + H2S

11) KOH + H3PO4



Дата: 09.02.2021.
Тема: Хімічні властивості кислотних оксидів: взаємодія з водою, кислотами, лугами, іншими оксидами.

Завдання 1. Опрацювати параграф 23.
Завдання 2. Виписати хімічні властивості кислотних оксидів↓.
Завдання 3. Виконати вправи 1-3 ↓.

Виконані завдання надсилаємо особистим повідомленням в Viber протягом дня 09.02.2021. Бажаю успіхів!

Вправи:

1. Укажіть ряд кислотних оксидів:

а)
H2SO4, HCl, H2CO3, HNO3, H3PO4;

б) NaOH, KOH, Mg(OH)2, Ca(OH)2;

в) MgO, CaO, FeO, NiO, BaO;

г) NO2, SO2, CO2, SiO2, P2O5.

2. Вкажіть назву речовини, формула якої P2O5:

а) фосфор (ІІІ) оксид;

б) фосфор (V) оксид;

в) метафосфатна кислота;

г) ортофосфатна кислота.

3. Напишіть рівняння реакції за схемами:

1) SO2 + H2O →
2) NO2 + KOH 
3) SO2 + FeO 

Хімічні властивості кислотних оксидів:

1. Взаємодія кислотних оксидів з водою з утворенням кислоти.

Кислотний оксид + вода → кислота

SO+ H2O=H2SO4
Зверни увагу!
Силіцій оксид
SiO2 з водою не реагує.


2. Взаємодія кислотних оксидів з лугами:

Кислотний оксид + основа → сіль + вода

SO+ 2NaOH=Na2SO3+H2O

3. Кислотні оксиди можуть реагувати з основними (та амфотерними) оксидами:

Кислотний оксид + основний оксид→ сіль

CO2+CaO=CaCO3

Дата: 22.01.2021.
Тема: Класифікація неорганічних сполук, їхній склад.

Виконані завдання надсилаємо особистим повідомленням в Viber до 25.01.2021. Бажаю успіхів!

Завдання 1. Опрацювати параграф 20.
Завдання 2. Опрацювати та оформити в зошит схему "Класифікація неорганічних сполук".
Завдання 3. Виписати визначення термінів "оксиди", "кислоти", "основи", "солі" та їх коротку характеристику↓.
Завдання 4. Виконати вправи:

Вправа 1. Розподіліть речовини на 2 групи (прості та складні):
Mg, O2, BaO, C, FeSO4, CuO, H2CO3, NaOH, Al, H2, Fe2O3.

Вправа 1. Встановіть відповідність між речовинами та класом неорганічних сполук: MnO2, CaSO4, P2O5, HNO3, AlPO4 , Cu(OH)2 , CuNO3, H2SO4, Mg(NO3)2, SO3, Ca(OH)2, HCl, Al(OH)3, KOH , Al2O3, H2SiO3.
Оксиди Кислоти Основи Солі

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Вправа 2. Встановіть відповідність між назвою та формулою оксиду.
Назва оксиду Формула оксиду
а) Кальцій оксид 1) CO
б) Карбон (IV) оксид 2) CaO
в) Карбон (ІІ) оксид 3) CO2
г) Нітроген (І) оксид 4) N2O
д) Натрій оксид 5) Na2O
е) Калій оксид 6) K2O

Схема "Класифікація неорганічних сполук"
Оксиди
– складні речовини або бінарні сполуки, які складаються з двох хімічних елементів один з яких є Оксиген з валентністю ІІ.

Загальна формула оксидів – ExOy.

Назви оксидів для елементів зі сталою валентністю: 

Назва елемента + слово «оксид» 

Наприклад: Na2O – натрій оксид, CaO – кальцій оксид.

Назва оксидів для елементів зі змінною валентністю:

Назва елемента + (валентність) +  слово «оксид» 

Наприклад: CO – карбон (ІІ) оксид, SO2 – сульфур (ІV) оксид.

Кислоти – складні речовини, що містять атоми Гідрогену та кислотний залишок.

У формулах кислот на першому місці пишуть символ Гідрогену, а інші символи позначають склад кислотного залишку.

Загальна формула кислотНК , де Н - Гідроген, К - кислотний залишок (-SO4, -SO3, -Cl, -PO4)/

Назви кислот складають так:

Нn + кислотний залишок, наприклад: H2SO4 (аш 2 ес о 4, або сульфатна кислота), HNO3 (аш ен о 3, або нітратна кислота). 

Основи (гідроксиди) – складні речовини, що містять атоми металічного елемента (Ме) та одну або декілька гідроксогруп (ОН).

Загальна формула основ – Ме(ОН)х.

Назви основ для елементів зі сталою валентністю:

Назва елемента + слово «гідроксид» 

Наприклад: Ca(OH) – кальцій гідроксид, NaOH – натрій гідроксид.

Назви основ для елементів зі змінною валентністю:

Назва металу + [валентність] + слово «гідроксид» 

Наприклад: Fe(OH) – ферум (ІІ) гідроксид, Cu(OH) – купрум (ІІ) гідроксид.

Серед основ виділяють дві групи: луги (розчинні гідроксиди) та нерозчинні гідроксиди

Солі – складні речовини, що містять йони металічних елементів та кислотні залишки.

Металічний елемент + кислотний залишок

Наприклад, Ba SO4, Ca Cl2

Назви солей для елементів зі сталою валентністю:

Назва елемента + назва кислотного залишку 

Наприклад: K2SO3 – калій сульфат, CaCO3 – кальцій карбонат.

Назви солей для елементів зі змінною валентністю:

Назва металу + [валентність] + назва кислотного залишку 

Наприклад: FeSO4 – ферум (ІІ) сульфат, CuCl2 – купрум (ІІ) хлорид.



Дата: 19.01.2021.
Тема: Узагальнення знань з теми "Кількість речовини. Розрахунки за хімічними формулами".

Виконати тестові завдання 1-12.

Виконані завдання надсилаємо особистим повідомленням в Viber до 20.01.20021. Бажаю успіхів!

Тестові завдання:

1. Фізична величина, що характеризується числом структурних частинок речовини у певній її порції:
А
молярна маса
Б кількість речовини
В число Авогадро
Г молярний об'єм

2. Кількість структурних частинок в одному моль речовини:
А
22,4
Б 11,2
В 6,02*1023
Г 3,01*1023

3. Одиниця вимірювання кількості речовини:
А
г
Б моль
В г/моль
Г л/моль

4. Яких речовин стосується поняття «Молярний об'єм»:
А
твердих речовин
Б рідин
В газів
Г усіх речовин

5. Маса 0,2 моль кисню :
А
0,4 г
Б 6,4 г
В 3,2 г
Г 64 г

6. Яка кількість речовини міститься в 3 г водню:
А
3 моль
Б 6 моль
В 1,5 моль
Г 0,1 моль

7. 2 моль вуглекислого газу за нормальних умов займають об'єм:
А
88 л
Б 64 л
В 44,8 л 
Г 11,2 л

8. Чому дорівнює відносна густина кисню за воднем:
А
0,125
Б 16
В 0,0425
Г 32

9. Молярна маса міді:
А
56 г/моль
Б 14 г/моль
В 32 г/моль
Г 64 г/моль

10. Маса вуглецю (С) кількістю речовини 0,1 моль:
А
12 г
Б 0,6 г
В 1.2 г
Г 6 г

11. Кількість атомів Оксигену вSO2 кількістю речовини 0,5 моль:
А
3,01*1023
Б 6,02*1023
В 0,301*1023
Г 0,6*1023

12. Маса 1,5 моль CuO:
А
80 г
Б 160 г
В 120 г
Г 12 г


Дата: 15.01.2021.
Тема: Розрахункові задачі. Обчислення з використанням відносної густини газів.

Завдання: Розв'язати задачі 1, 2, 3, 4.

Виконані завдання надсилаємо особистим повідомленням в Viber до 18.01.2021.

Задача 1. Обчисліть відносну густину карбон (IV) оксиду за воднем.

Задача 2. Обчисліть відносну густину карбон (ІІ) оксиду за повітрям (М (повітря) = 29).
Задача 3. Установіть відповідність між формулою газу та його відносною густиною за повітрям (М (повітря) = 29).
Формула газуВідносна густина за повітрям
а) СО1) 2,2
б) CO22) 0,97
в) SO23) 1,52
г) NO24) 1,59

Задача 4. Відносна густина пари речовини за киснем дорівнює 0,5. Яка молярна маса речовини?


 Дата: 12.01.2021.
Тема: Відносна густина газів.

Задання 1. Опрацювати параграф 19.
Завдання 2. Виписати інформаційну довідку в зошит .
Завдання 3. Розглянути приклад розв'язку задач № 1 на стор. 98.
Завдання 4. Розв'язати задачі № 1, 2 ↓.

Виконані завдання надсилаємо особистим повідомленням в Viber до 14.01.2021. Бажаю успіхів!

Інформаційна довідка:

Відносна густина газів -
це безрозмірна величина, що показує у скільки разів один газ важчий або легший за інший.
Позначається відносна густина газів - D.

Формула для обчислення відносної густини газів:
D = M1/M2
де М1 та М2 - молярні маси газів.

Задача № 1. Обчисліть відносну густину озону О3 за киснем.
Задача № 2. Обчисліть відносну густину сірководню Н2S за амоніаком NH3.


Дата: 29.12.2020.
Тема: Закон Авогадро. Молярний об’єм газів. Розрахункові задачі. 

Завдання 1. Опрацювати параграф 18 та теоретичний матеріал ↓.
Завдання 2. Розібратись з прикладами розвязку задач в підручнику (стор. 92-94).
Завдання 3. Виписати в зошит закон Авогадро, що таке нормальні умови (н.у.) та формули для обчислення кількості речовини чи об'єму газів, знаючи молярний об'єм газів.
Завдання 3. Розв'язати задачі № 1 та № 3 на стор. 94-95.

Виконані завдання надсилаємо особистим повідомленням в Viber до 30.12.2020.
Теоретичний матеріал:
Вивченням газоподібних речовин займалося безліч учених. Значний внесок у вивчення цього питання зробили французький хімік Жозеф Луї Гей-Люссак та англійський фізик Роберт Бойль, які сформулювали низку фізичних закономірностей, що описують стан газів.

Ж.Л.Гей-Люссак, досліджуючи гази, виявив, що під час хімічних реакцій їхні об’єми відносяться між собою як невеликі цілі числа. Ці числа відповідають коефіцієнтам, поставленим у рівняннях реакцій. Цей закон називається законом об’ємних відношень або законом Гей-Люссака. Учений довів, що цей закон є справедливим за умови, коли об’єми газів виміряні за однакових температур і тиску.

Розрахуємо об’єми речовин з урахуванням нормальних умов.

Нормальні умови (скорочено н. у.) - стандартні набори умов для експериментальних вимірювань які створені для порівняння різних даних.
За IUPAC нормальні умови:
температура 0°С;
абсолютний тиск 100,00 кПа.

Ми розраховували об’єми речовин кількістю 1 моль. Знайшли закономірність: об’єми газів однакові (за однакових умов рівні кількості різних газів займають рівні об’єми)
Газ кількістю речовини 1 моль займає об’єм 22,4 л .

Це відношення названо молярним об’ємом:

Vm = 22,4 л\моль.

Закон Авогадро: В однакових об’ємах різних газів міститься однакова кількість молекул. На основі цього закону справедливим буде обернене твердження: Однакова кількість молекул різних газів за однакових умов займатиме однаковий об’єм.

Знаючи молярний об’єм газу, можна визначати кількість речовини, об’єм будь-якої кількості речовини, масу та кількість структурних частинок в певному об’ємі газу.

Формули для обчислення:
n=V/Vm  (n ("ню") - кількість речовини; V - об'єм газу, Vm - молярний об'єм газу (стала величина = 22,4 л./моль.)).
V = n*Vm
 



Дата: 22.12.2020.
Тема: Обчислення за хімічною формулою кількості речовини за відомою масою.

Завдання: Розв'язати задачі № 1, 2, 3, 4. Виконане завдання надсилаємо особистим повідомленням в Viber до 24.12.2020.

Задача 1: Розрахуйте кількість речовини натрій хлориду (NaCl) масою 125 г.
Задача 2: Обчисліть кількість атомів Феруму у ферум(ІІ) сульфіді масою 352 г.
Задача 3: Обчисліть кількість атомів Оксигену в молекулярному кисні масою 64 г.
Задача 4: Скільки молекул міститься в 6,8 г сірководню? Обчисліть масу однієї молекули H2S.


Дата: 28.05.2020.
Тема: Віртуальна екскурсія: Підприємства хімічної промисловості України.
Завдання: переглянути відеоролики "Виробництво шин. Як це?", "Фармацевтична фірма Дарниця".

Відеоролик "Виробництво шин. Як це?"

Відеоролик "Фармацевтична фірма Дарниця"



Дата: 22.05.2020.
Тема:  Хімічна наука і виробництво в Україні. Видатні вітчизняні вчені – творці хімічної науки.
Мета: продовжувати формувати екологічну компетентність учнів під час з'ясування питання розвитку хімічної науки та виробництва в Україні.
Завдання 1. Опрацювати параграф 44.
Завдання 2. Заповнити таблиці "Зарубіжні науковці-хіміки і їх внесок" та "Вітчизняні науковці-хіміки" (коротко).
Виконанне завдання надсилаємо особистим повідомленням в Viber до 27.05.2020.


Зарубіжні науковці-хіміки
Їх внесок










Вітчизняні науковці-хіміки
Їх внесок










Дата: 21.05.2020.
Тема: Роль хімічної науки для забезпечення сталого розвитку людства. 
Мета: узагальнити і систематизувати знання з хімії.
Завдання 1. Переглянути відеоролик "Роль хімії в житті суспільства".
Завдання 2. 
  • Наведіть приклади хімічних процесів у природі.
  • Підготуйте повідомлення "Хімія: користь чи шкода!".
Виконанне завдання надсилаємо особистим повідомленням в Viber до 22.05.2020.

Відеоролик "Роль хімії в житті суспільства"




Виконанне завдання надсилаємо особистим повідомленням в Viber до 16.05.2020.

Дата: 15.05.2020.
Тема: Місце хімії серед наук про природу, її значення для розуміння наукової картини світу.
Мета: поглибити знання учнів про роль хімії.
Завдання 1. Опрацювати § 43.
Завдання 2. Як хімія пов'язана з іншими науками? Відповідь обгрунтуйте.

Виконанне завдання надсилаємо особистим повідомленням в Viber до 16.05.2020.


Дата: 14.05.2020.
Тема: Багатоманітність речовин та хімічних реакцій. Взаємозв’язки між речовинами та їхні взаємоперетворення.
Мета: узагальнити знання учнів про речовини та їх багатоманітність, взаємозв’язки між речовинами та їх взаємоперетворення.
Завдання 1. Опрацювати § 42.
Завдання 2. Оформити схему "Класифікація хімічних речовин".
Завдання 3. Виконати контрольні завдання 1-7.
Виконанні завдання надсилаємо особистим повідомленням в Viber до 15.05.2020.


Класифікація хімічних речовин

Контрольні завдання:
1. Атом - це _________________________________________________________________.
2. Складові частини атома: _______________, ________________ та __________________.
3. Які речовини називають простими, а які — складними? Наведіть приклади.
5. Прості речовини діляться на ________________ та ____________________.
6Хімічна формула кальцій хлориду СаCl2. Яку інформацію несе ця формула?
7. Наведіть приклади металічних елементів, назви яких відрізняються від назв утворених ними металів. Ферум - залізо і т.д.

Дата: 07.05.2020.
Тема: Навчальний проект: Видатні вітчизняні хіміки як учені й особистості.
Завдання: підготувати навчальний проект.
Виконанні завдання надсилаємо особистим повідомленням в Viber до 14.05.2020.


Дата: 08.05.2020.
Тема: Навчальний проект: Дослідження достовірності реклами з погляду хімії.
Завдання: підготувати навчальний проект.
Виконанні завдання надсилаємо особистим повідомленням в Viber до 14.05.2020.


Дата: 30.05.2020.
Тема: Контрольна робота з теми «Початкові поняття про органічні сполуки». 
Мета: визначити рівень навчальних досягнень учнів з теми «Початкові поняття про органічні сполуки».

Контрольну роботу надсилаємо особистим повідомленням в Viber до 08.05.2020-09.05.2020.
І рівень 
(6 балів)
У завданнях 1 – 6 виберіть одну правильну відповідь

1. До складу спиртів входить функціональна група:
А карбоксильна;       Б гідроксильна;        В альдегідна;       Г аміногрупа.

2. Молекулярна формула етанолу:
А СН4;      Б СН3ОН;      В С2Н5ОН;      Г СН3СООН.

3. Молекула білка складається з:
А залишків глюкози;                                      Б залишків амілози; 
В залишків вищих карбонових  кислот;       Г залишків амінокислот.

4. Лакмус змінює своє забарвлення у розчині етанової кислоти на:
А   жовте;    Б червоне;   В рожеве;   Г синє.

5. До складу карбонових кислот входить функціональна група:
А карбоксильна;        Б гідроксильна;        В альдегідна;       Г аміногрупа.

6. Денатурація – це втрата білком своєї:
А первинної структури;  Б вторинної структури;  
В третинної структури;   Г четвертинної структури.

ІІ рівень 
(3 бали; за кожне завдання – 1,5 бали)

7. Установіть відповідність між речовиною та її фізичними властивостями:
Речовина                                              Фізичні властивості
1 етанол;                             А безбарвна рідина з різким запахом;
2 етанова кислота;             Б газувата речовина з слабким фруктовим запахом,
3 глюкоза;                              малорозчинна у воді;
4  жир.                                 В безбарвна рідина з «спиртовим» запахом;
Г біла тверда речовина, добре розчинна у воді, має солодкий  смак;
     Д нерозчинна у воді речовина, але добре розчинна у органічних             розчинниках (бензині, гасі тощо).     

8. Вставте пропущені слова:
Рідкі жири переважно _______________ походження, до їх складу входять залишки _____________ вищих карбонових кислот. Тверді жири переважно _______________ походження, до їх складу входять залишки ___________ вищих карбонових кислот.

ІІІ рівень 
(3 бали)
9. Складіть молекулярну та структурну формули етанової кислоти. Обчисліть молекулярну масу етанової кислоти.

Дата: 07.05.2020.
Тема: Узагальнення знань з теми «Початкові поняття про органічні сполуки».
Мета: узагальнити та систематизувати знання з теми «Органічні сполуки»; закріпити навички складання назв та формул органічних сполук; закріпити вміння складання хімічних реакцій.
Завдання 1. Виконати вправи 1, 2.
Завдання 2. Повторити наступні терміни: органічні сполуки, гомологи, гомологічний ряд, вуглеводні, алкани, алкени, алкіни, спирти, карбонові кислоти, жири, вуглеводи, поліпептиди, радикал, ізомери, функціональна група, кратний звязок, елементи органогени. 
Підготуватися до контрольної роботи.

Виконанні завдання надсилаємо особистим повідомленням в Viber до 08.05.2020.


Вправа 1. Напишіть структурну формулу вуглеводнів:

2,2,5,5-тетраметилгепт-3-ин 
                                             
1 -хлор-2-метил-2-етилпентан

2 - метил-3,3 –диетилокт-4-ен
Вправа 2.  Здійснити перетворення за схемою (написати рівняння реакцій, не забуваємо ставити коефіцієнти):
С2Н6 → С2Н4 → С2Н2 CO2
  ↓

С2Н5Вг 

Дата: 30.04.2020.
Тема: Значення природних і синтетичних органічних сполук. Захист довкілля від стійких органічних забруднювачів.
Мета: ознайомитися з природними і синтетичними органічними сполуками .
Завдання 1. Опрацювати § 40.
Завдання 2. Оформити схему.
Завдання 3. Виконати вправа 1,2.
Виконанні завдання надсилаємо особистим повідомленням в Viber до 06.05.2020.



Вправа 1. Класифікуйте органічні речовини на природні й синтетичні: пропан, поліетилен, сахароза, целюлоза, гума, гемоглобін.

Вправа 2. Опишіть, як потрібно використовувати синтетичні речовини, щоб не завдати шкоди здоров’ю та довкіллю.


Дата: 26.03.2020.
Тема: Жири. Склад жирів, фізичні властивості. Природні й гідрогенізовані жири. Біологічна роль жирів. 
Мета: сформувати знання про склад, утворення, будову жирів, з’ясувати фізичні властивості, галузі застосування, способи одержання жирів.
Завдання 1. Опрацювати теоретичний матеріал і оформити конспект уроку.
Завдання 2. Виконати самостійну роботу.
Виконанні завдання надсилаємо особистим повідомленням у Viber до 27.03.2020.

Теоретичний матеріал:
Історія вивчення жирів пов’язана із прізвищами двох французьких вчених. У 1817р М. Шеврель нагрів жир з водою в лужному середовищі. В результаті реакції він отримав гліцерин та суміш карбонових кислот.
У 1857р П. Бертло проробив зворотну реакцію, він нагрів гліцерин з вищими карбоновими кислотами і отримав жир.

Жири – естери трьохатомного спирту гліцерину та вищих карбонових кислот.

Утворення жирів. Жири – продукти реакції етерифікації:

СН2 ─ ОН                НООС-R1      CН ─ О ─ СО ─R1
│                                                      │
СН  ─ ОН          +    НООС-R2 → CН    ─ О ─ СО ─R2  + 3Н2О     
│                                                      │
СН2 ─ ОН               НООС-R3        CН ─ О ─ СО ─R3
Глицерин                Карбонові            Жир
                                  кислоти    

Склад жирів. До складу молекули жиру входять залишки гліцерину та карбонових кислот. Rрадикал кислоти, що містить від 3 до 25 атомів Карбону. Цікаво, що до складу природних жирів входять карбонові кислоти лише з парним числом атомів Карбону. Найпоширеніші кислоти, що входять до складу жирів:

Насичені карбонові кислоти:
С17Н35 СООН   стеаринова кислота
С15Н31 СООН   пальмітинова кислота        
С3Н7 СООН     масляна кислота       

Ненасичені карбонові кислоти (містять кратний зв"язок):                 
С17Н33 СООН    олеїнова кислота
С17Н31 СООН    лінолева кислота
С17Н29 СООН   ліноленова кислота   

Склад жирів визначає їх агрегатний стан. Тверді жири містять залишки переважно насичених кислот, рідкі – переважно ненасичених.
CН2 ─ О ─ СО ─ С17Н35                    СН─ О ─ СО ─ С17Н33
│                                                          │
СН  ─ О ─ СО ─ С17Н35                   СН  ─ О ─ СО ─ С17Н33
│                                                          │
СН2 ─ О ─ СО ─ С17Н35                  СН2 ─ О ─ СО ─ С17Н33
Тристеарин (твердий жир)               Триолеїн ( рідкий жир)

Фізичні властивості жирів
Тваринні жири – тверді ( виняток – риб’ячий жир),
Рослинні жири – рідкі ( виняток – кокосове масло).
Легші за воду.
Нерозчинні у воді, але розчиняються в органічних розчинниках, наприклад, в бензині.
Добре вбирають запахи, (тому застосовуються в парфумерії).
Хімічні властивості жирів
1)    Реакції окиснення. Під час тривалого зберігання на повітрі під дією тепла і світла жири гіркнуть, з’являється неприємний запах і смак.
2)  Реакції гідролізу (з водою). Зворотня реакція естерифікації - утворення жиру.
Відбувається під час перетравлення їжі в шлунку і кишечнику під дією ферментів. 

CН2 ─ О ─ СО ─ С17Н35                      СН2    ─ОН
│                                                            │
СН  ─ О ─ СО ─   С17Н35+ 3Н2О → СН  ─ ОН   + 3 С17Н35СООН 
│                                                            │                          Стеаринова  кислота
СН2 ─ О ─ СО ─ С17Н35                    СН2 ─ ОН        
Тристеарин (жир)                             Гліцерин

Лужний гідроліз (реакція омилення, утворення мила):
CН2 ─ О ─ СО ─ С17Н35                        СН2    ─ОН
│                                                              │  
СН  ─ О ─ СО ─   С17Н35+ 3NaОH → СН  ─ ОН   + 3 С17Н35СООNa                                         
│                                                              │                          Натрій стеарат
СН2 ─ О ─ СО ─ С17Н35                         СН2 ─ ОН               (мило)
Тристеарин (жир)                                  Гліцерин

Гідрування жирів (реакція приєднання водню).
Оскільки у молекулах рідких жирів, на відміну від твердих, є подвійні зв’язки, то в результаті цієї реакції ненасичена сполука перетворюється на насичену. А рідкий жир – на твердий.
CН2 ─ О ─ СО ─ С17Н33                    СН2    ─О ─ СО ─С17Н35
│                                                          │
СН  ─ О ─ СО ─   С17Н33+ 3Н2 →  СН  ─ О ─ СО ─   С17Н35
│                                                          │
СН2 ─ О ─ СО ─ С17Н33                  СН2 ─ О ─ СО ─ С17Н35
Триолеїн (рідкий  жир )                     Тристеарин (твердий жир)

Продукт гідрування використовується для одержання маргарину. Вихідна сировина – олія, риб’ячий та китовий жири.

Значення жирів:
1)    Жири – джерело енергії
      1г жиру + О→ СО2 + Н2О + 37,7 кДж

2)    Жири входять до складу клітинних компонентів, зокрема мембран.

3)    Жири виконують захисну функцію. Захищають від механічних пошкоджень, втрати тепла (у кита під шкірою шар жиру товщиною 0,5 м.)

4)    Жир – джерело води в організмі.
      1 кг. жиру = 1,1 кг. води

5)    Жири – технічна сировина (1/3 частина жирів перетворюється на гліцерин, мила, карбонові кислоти тощо).

6)    Жири – головний будівельний матеріал для дитячого мозку, що розвивається.

7)    За відсутності в їжі достатньої кілдькості жирів порушується діяльність центральної нервової системи, послаблюється імунітет.

Застосування жирів:
o   харчова промисловість;
o   маргарин;
o   у домашніх умовах;
o   мило;
o   гліцерин;
o   медицина;
o   оліфа;
o   косметичні засоби.

Самостійна робота: 

1. Вкажіть правильне визначення терміну «жири»:
а) естери вищих карбонових кислот і етанолу;
б) естери вищих карбонових кислот і гліцерину;        
в) похідні спиртів.

2. У природі зустрічаються жири:
а) рослинного і тваринного походження;
б) тільки  тваринного походження;
в) тільки рослинного походження;               
г) штучного походження.

3. До складу твердих  жирів входять залишки:
а) насичених вищих карбонових кислот;  
б) альдегідів;
в) ненасичених  вищих карбонових кислот;
 г) неорганічних кислот.

4. Продуктом гідрування триолеїну є:
а) гліцерин;
б) тристеарин;
в) олеїнова кислота;
г) стеаринова кислота.

5. Яка хімічна формула речовини Х у схемі: жир + NaOH → мило + Х
а)  С2Н4О2;        
б)  С2Н5ОН;        
в)  С3Н8О3;      
г)  С6Н5ОН.

6. Укажіть речовини, що утворюються внаслідок гідролізу жирів:
б)  альдегіди і алкени;       
в)  карбонові кислоти і алкіни;
г) карбонові кислоти і спирти.


7. Закінчіть речення. 
За агрегатним станом жири бувають _________________ та ________________.
Жири рослинного походження у своєму складі мають ____________________карбонові кислоти і за агрегатним станом __________________, окрім ____________________________________________.

Жири тваринного походження складаються із залишків ____________________карбонових кислот і за агрегатним станом ____________________, окрім ____________________________________.

Дата: 27.03.2020-02.04.2020-03.04.2020.
Тема: Вуглеводи: глюкоза, сахароза, крохмаль, целюлоза. Крохмаль і целюлоза – природні полімери. Застосування вуглеводів, їхня біологічна роль. 
Мета: ознайомити учнів із класифікацією вуглеводів, їх фізичними властивостями;  показати поширення вуглеводів у природі, значення для життєдіяльності живих організмів і людини, застосування.
Завдання 1. Опрацювати теоретичний матеріал і оформити конспект уроку.
Завдання 2.  Хімічний диктант.
Виконанні завдання надсилаємо особистим повідомленням в Viber до 15.04.2020.

Теоретичний матеріал:
Вуглеводи це органічні речовини, склад яких можна виразити загальною формулою Сn2О)m .
Вуглеводи утворю­ються в процесі фотосинтезу:  
6СО2 +6Н2О → С6Н12O6 +6О2.
                     глюкоза 
2. Класифікація вуглеводів.
Моносахариди
Дисахариди
Полісахариди
Гексози
(6 атомів
Карбону)
Пентози
(5 атомів
Карбону)
Глюкоза
Рибоза
Сахароза
Крохмаль
Фруктоза
Дезоксирибоза
Мальтоза
Целлюлоза
Галактоза

Лактоза
Глікоген
С6Н12O6
С5Н10O5(4)
С12Н22O11
(С6Н10O5)n

Фізичні властивості. Глюкоза – безбарвна, кристалічна,  добре розчиняється у воді, солодка на смак. У подрібненому стані вона має білий колір. Температура її плавлення становить 146 °С.

До моносахаридів належать:

1) Рибоза входить до складу РНК.
2) Дезоксирибоза входить до складу ДНК.
3) Галактоза входить до складу дисахариду лактози — молочного цукру.
4) Глюкоза, або винний цукор — один з найпоширеніших у природі моносахаридів: у вільному стані він міститься у фруктах, рослинних соках, лімфі, крові та ін.; є основним джерелом енергії для більшості організмів.
5) Фруктоза, або плодовий, фруктовий цукор, міститься у фруктах, меді. У три рази солодша за глюкозу.

До дисахаридів належать:       
                                                                                                    
1) лактоза (молочний цукор), що міститься в молоці, утворена залишками глюкози та галактози;                                                                                                                                              
2) сахароза (тростинний цукор C12H22O11), складається з глюкози та фруктози;         

До полісахаридів належать:  
                                                                                                             
1) Крохмаль — синтезується в процесі фотосинтезу в клітинах рослин і складається із залишків глюкози. Запасний вуглевод рослин.

2) Целюлоза — міцний, волокнистий, нерозчинний у воді полісахарид. Деревина, кора, бавовна складаються переважно з целюлози.

3) Глікоген запасний полісахарид у грибів, тварин і людини. Він відкладається здебільшого в м’язах і клітинах печінки.

4) Хітин — полісахарид, який входить до складу клітинних стінок деяких грибів і зелених водоростей, кутикули членистоногих.


Завдання 2. Хімічний диктант:
1. Запасний полісахарид у тварин _____________________.
2. Запасний полісахариди  у рослин ______________________.
3. Входить до складу клітинної стінки рослин _____________________.
4. Молочний цукор ______________________.
5. Є мономером у крохмалю _________________________.
6. Входить до складу покривів комах _________________________.

Дата: 16.04.2020-17.04.2020
Тема: Нітрогеновмісні органічні речовини. Поняття про амінокислоти. Білки як біологічні полімери. Денатурація білків. Біологічна роль амінокислот і білків.
Мета: формування поняття про білки як природні полімери та їх значення в житті людини; про склад та структуру білкових молекул: первинну, вторинну, третинну, четвертинну; фізичні та хімічні властивості на прикладі денатурації.
Завдання 1. Опрацювати теоретичний матеріал і оформити конспект уроку.
Завдання 2. Виконати самостійну роботу.
Виконанні завдання надсилаємо особистим повідомленням в Viber до 28.04.2020.

Теоретичний матеріал:

Білки - біополімери, мономерами, яких є амінокислоти - відносно низькомолекулярні сполуки.
Формула амінокислоти

Існує багато тисяч різних білків, проте вся ця різноманітність досягається відповідним поєднанням усього лише 20 амінокислот, які відрізняються одна від одної своїми боковими групами (радикалами).

Амінокислоти поділяють на замінні та незамінні. Замінні амінокислоти можуть синтезуватись в організмі людини і тварини з продуктів обміну речовин. Незамінні амінокислоти не можуть синтезуватись в організмі в процесі обміну і повинні надходить з рослинною їжею.

2. Особливості будови молекул білка

Білки - біополімери, мономерами яких є амінокислоти, які сполучаючись між собою утворюють довгий ланцюг, який називають поліпептидом.

Молекули амінокислот мають здатність з'єднуватись між собою так званими пептидними зв'язками, що виникають внаслідок взаємодії групи -NH2 (аміногрупи) однієї молекули з групою - СООН (карбоксильної) другої з виділенням води. Так утворюються лінійні полімери амінокислот - поліпептиди (білки).

Формула молекули білків:

Структура білка
Просторова конфігурація
Первинна
А - А - А – А
Послідовне, лінійне сполучення залишків амінокислот за допомогою пептидних зв'язків.
Вторинна

Спосіб упакування первинної структури в альфа-спіраль або бета-шар. Альфа-спіраль виникає в результаті утворення водневих зв`язків між групами -СО- та -NH, розташованих на різних витках спіралі. Бета-шар утворюється в результаті формування водневих зв`язків між СО-групами одного поліпептидного ланцюга та NH-групами іншого поліпептидного ланцюга
Третинна

Спосіб упакування альфа-спіралі у просторову глобулу. Утворюється завдяки додатковим водневим зв`язкам, гідрофільно-гідрофобним взаємодіям та ковалентним дисульфід ним зв`язкам -S-S-, які виникають між двома молекулами цистеїну
Четвертинна

Декілька глобул.


Денатурація – втрата природної конфігурації білкової молекули та їнших біополімерів у результаті нагрівання, хімічної обробки. Денатурація зумовлена втратою біологічної активності. Може бути повною,  частковою, зворотною, незворотною.
Ренатурація – зворотний перехід молекули біополімера, наприклад білка або нуклеїнової кислоти, з денатурованого (неактивного) стану в нативний (біологічно активний).

Значення деяких білків:

Завдання 2. Самостійна робота: 
1.       У складі волосся, рогів, копит, є білок:
а) гемоглобін                в) міоглобін
б) альбумін                   г) кератин
2.       Незамінні амінокислоти – це:
А 20 різних амінокислот, які входять до складу природних білків
Б такі, що не синтезуються в організмі тварини
В такі, що не синтезуються в організмі рослини
Г 10 різних амінокислот, які мають основні властивості
3.       Мономерами білка є:
А амінокислоти;
Б моносахариди;
В нуклеотиди;
Г пептиди.
4.       Амінокислоти відрізняються одна від одної хімічною будовою:
А аміногрупи;
Б карбоксилу;
В радикалу;
Г радикалу і карбоксилу;
Д карбоксилу і аміногрупи.
5.       Рівнів структурної організації білкової молекули існує:
А 4;
Б 3;
В 2.
6.       Під час утворення білкового полімеру відбувається зчеплення амінокислот і виділяється речовина:
А амоніак;
Б вода;
В карбон (IV) оксид;
Г вуглеводень.
7.       Третинна структура білків має вигляд:
А глобули;
Б спіралі;
В ланцюга амінокислотних залишків.
8.       Амінокислоти у поліпептидний ланцюг сполучаються зв’язком:
 А водневим;
 Б пептидним;
 В ковалентним;
 Г гідрофобним.
9.       Встановіть відповідність між білками та їх місцем знаходження:
А пепсин                                              1. Мʼязи;
Б гемоглобін                                        2. Шлунок;
В еластин                                             3. Еритроцити;
Г міоглобін                                          4. Шкіра.


Комментариев нет:

Отправить комментарий