Хімія (9 клас)

Дата: 13.10.2022.
Тема: Сильні та слабкі електроліти. Ступінь електролітичної дисоціації. Поняття про pH розчину. Значення pH для характеристики кислотного чи лужного середовища.
Виконані завдання  надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 19.10.2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!

Онлайн-конференція о 12.20 та 13.15 за посиланням:

Завдання 1. Опрацювати параграфи 13-14.

Завдання 2. Розв'яжіть задачі:

Задача 1. Обчислити ступінь дисоціації електроліту, якщо із 150 молекул на йони розпалися 90.

Задача 2. Обчислити скільки молекул продисоціювало із 120 взятих молекул, якщо ступінь електролітичної дисоціації становить 95%.

Завдання 3. Визначте характер середовища (сильнокисле, слабокисле, нейтральне, слаболужне, сильнолужне):
А щавлевого соку (pH = 5,5)
Б шлункового соку (рН = 1,6)
В лимонного соку (рН =3,0)
Г жовчі (рН = 7,8-8,6)
Д чорної кави (рН = 5,0) 
Ж нашатирного спирту (рН = 11,9)
З сечі (рН = 4,8-7,5)
Є столового оцту (рН = 3,0)
І сльози (рН = 7,0)
Л слина (рН = 7,4-8,0)
М вапняної води (рН = 12,9)


Дата: 07.06.2022.
Тема: Повторення вивченого матеріалу за рік
Виконані завдання  надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 07.06.2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!

Завдання 1. Задача: Обчисліть масову частку оцтової кислоти в розчині утвореному при змішуванні 100 г води з 200 г 20%-го розчину кислоти.
Завдання 2. Складіть йонно-молекулярні рівняння до таких молекулярних рівнянь (нагадую, сполуки, які утворюють осад чи газ, на йони не дисоціюють):

1) Mn(NO3)2 + Ba(OH)2 = Mn(OH)2 (осад)+ Ba(NO3)2

2) Na2S + H2SO4 = Na2SO4 + H2S (газ)



Дата: 02.06.2022.
Тема: Віртуальна екскурсія "Підприємства з виробництва пластмас".
Виконані завдання  надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 03.06.2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!

Завдання 1. Перегляньте відеоролики:
Завдання 2. Назвіть переваги та недоліки побутового посуду та інших предметів побуту виготовлених із пластмаси.

Завдання 3. Наведіть приклади соціально відповідальної поведінки пересічної людини, небайдужої до проблем довкілля.

Дата: 01.06.2022.
Тема: Хімічна наука і виробництво в Україні.
Виконані завдання  надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 02.06.2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!

Тести « Хімічна наука і виробництво в Україні»
1. Найбільш прогресивні методи утилізації сміття:
А
спалювання
Б роздільний збір
В переробка
Г експорт в інші країни

2. Який з вуглеводнів використовується для прискорення дозрівання помідорів:
А
етан
Б етен
В етин
Г бутен

3. До хімічних способів очищення стічних вод належать:
А
хлорування
Б відстоювання
В фільтрування
Г озонування

4. Підприємства якого з виробництв текстильної промисловості України склалися у
місцях одержання власної сировини?
А
бавовняної
Б шовкової
В лляної
Г конопле-джутової

5. Де в Україні переважно розміщені підприємства олійно-жирової промисловості?
А
навколо великих міст та міських агломерацій
Б у західних областях країни
В степовій зоні
Г на Поліссі

6. Укажіть природну зону, де розміщено більшість цукрових заводів України:
А
мішані ліси
Б лісостеп
В степ
Г Українські Карпати

7. Найбільшим світовим експортером якої продукції харчової промисловості є
Україна?
А
меду
Б цукру
В соняшникової олії
Г крупи
Д солодощів

8. Основу експорту України становлять:
А
сільськогосподарська сировина і продовольчі товари
Б гірничо- металургійна продукція
В транспортні засоби
Г продукція хімічної промисловості

9. Літаки випускає українське підприємство:
А
"Антонов"
Б "Мотор Січ"
В "Хартрон"
Г Південний машинобудівний завод ім.Макарова

10. Компанія "Мотор Січ" випускає:
А
літаки
Б двигуни для літаків і гелікоптерів
В автомобілі
Г Космічні апарати Січ

11. Загалом хімічна промисловість України налічує підприємств
А
понад 100
Б понад 200
В 200
Г 500

12. Нині діють в Украні науково-дослідних інститутів, що вивчають речовини й
хімічні процеси:
А
понад 10
Б 18
В 20
Г понад 20

Дата: 31.05.2022.
Тема: Роль хімічної науки для забезпечення сталого розвитку людства.
Виконані завдання  надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 01.05.2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!

Завдання 1. Користуючись різними інформаційними джерелами, у тому числі й мережею Інтернет, напишіть повідомлення про роль хімічних знань у сталому розвитку людства.

Завдання 2. Задача:
Сполуки Плюмбуму негативно впливають на довкілля і здоров’я людей. Для підвищення октанового числа моторного пального використовують октан-коректор — органічну речовину, що має формулу Pb(C2H5)4. Обчисліть масу Плюмбуму (г) (Pb), яка потрапить у повітря, якщо разом із вихлопними газами виділилось 96,9 г Pb(C2H5)4.

Дата: 26.05.2022.
Тема: Місце хімії серед наук про природу, її значення для розуміння наукової картини світу.
Виконані завдання  надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 30.05.2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!
Тест «Місце хімії серед наук про природу»:

1. Хімічна реакція – це:
А
перетворення речовин, при якому молекули всіх речовин руйнуються
Б перетворення речовин, при якому молекули одних речовин руйнуються і на їхньому місці утворюються молекули інших речовин з іншим атомним складом
В перетворення речовин, при якому молекули одних речовин руйнуються і на їхньому місці утворюються молекули цих самих речовин з іншим атомним складом

2. Хімія як природнича наука займається:
А
розробкою методик добування та переробки природньої сировини
Б вивченням будови речовин; перетворенням одних речовин на інші; встановленням генетичних зв'язків між різними класами речовин
В визначенням економічної доцільності використання різних способів добування речовин
Г доведенням гіпотез щодо існування іншопланетних форм життя

3. До міжмолекулярних зв'язків належить:
А
ковалентний полярний
Б ковалентний неполярний
В водневий
Г йонний

4. Зазвичай між металічними і неметалічними елементами виникає зв'язок:
А
ковалентний неполярний
Б ковалентний полярний
В водневий
Г йонний

5. Хімічні реакції, що протікають з поглинанням тепла називаються:
А
ендотермічні
Б екзотермічні
В розкладу
Г окиснення

6. Вкажіть ряд традиційних невідновних джерел енергії:
А
сонячна, радіаційна, нафта, торф
Б сланці, водень, нафта
В торф, вугілля, вітер
Г вугілля, нафта, природний газ

7. Вкажіть ряд, який складається тільки з металічних матеріалів:
А
цемент, пісок, граніт
Б чавун, сталь, бронза
В мідь, каучук, пластмаса
Г латунь, дюраль, цемент

8. Сукупність наук, що вивчають явища навколишнього світу в живій та неживій природі – це:
А
математичні науки
Б філологічні науки
В мистецтво
Г природничі науки

9. Розв’язання проблеми раціонального використання прісної води полягає в:
А
очищені забруднених водойм
Б опрісненої морської води
В зменшенні витрачання прісної води
Г створенні замкнених технологічних схем

10. Хімізація – це використання у виробництві та в побуті:
А
різноманітних речовин і матеріалів
Б хімічних процесів
В хімічного посуду
Г хімічних методів аналізу

11. Які науки тісно взаємопов'язані між собою?
А
хімія, фізика, біосфера
Б хімія, біологія, фізика
В хімія, математика, географія

12. Зазначте науку про хімічний склад організмів і процесів, що в них відбуваються...
А
геохімія
Б хімічна фізика
В біохімія
Г фізична хімія

Дата: 24.05.2022.
Тема: Багатоманітність речовин та хімічних реакцій. Взаємозв'язки між речовинами та їхні взаємоперетворення.
Виконані завдання  надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 25.05.2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!

Онлайн-конференція о 10.30 за посиланням:

Завдання 1. Складіть рівняння реакцій для здійснення таких перетворень:
а) S → SO2 → H2SO3 → Na2SO3
б) K → K2O → KOH → K2SO4
в) Сu → CuO → CuSO4 → Cu(OH)2

Завдання 2. Складіть генетичний ряд Магнію з речовин в наведеному переліку:
Na; H2O; MgSO4; S; H2SO4; K3PO4; O2; Mg(OH)2; SO3; Mg; MgO.

Дата: 19.05.2022.
Контрольна робота № 2.
І рівень
(кожна правильна відповідь -1 бал)
1. Жир – це …
а)
естер, утворений етиловим спиртом і мурашиною кислотою;
б) естер, утворений вищими карбоновими кислотами і гліцерином;
в) естер двохатомного спирту і карбонової кислоти;
г) естер, утворений гліцерином і етановою кислотою.

2. Укажіть формулу гліцеролу:
а)
СН3—О—СН3
б) СН3СООН
в) СН2ОН—СНОН—СН2ОН
г) С2Н5ОН

3. Під час гідрування жирів відбувається хімічна реакція, яка використовується для:
а)
перетворення рідких жирів у тверді жири;
б) перетворення твердих жирів у рідкі жири;
в) виготовлення вершкового масла.
г) виготовлення маргарину.

4. Визначте, до якого класу органічних сполук належать жири:
а) спирти;
б) естери;
в) карбонові кислоти.

5. Визначте, до якого класу сполук належать мила:
а)
основи;
б) кислоти;
в) солі.

6. До складу рідких жирів входять залишки:
а)
насичених карбонових кислот;
б) альдегідів;
в) ненасичених карбонових кислот;
г) спиртів.
ІІ рівень
(кожне завдання – 1,5 бали)
7. Установіть відповідність між назвою вуглеводу та назвою групи вуглеводів, до якої
його відносять:


Вуглевод             
А Фруктоза      
Б Крохмаль 
В Сахароза 

Група вуглеводів
1 Полісахариди
2 Дисахариди
3 Моносахариди

8. Складіть формулу сполуки:
2,3 - диметил - 3 - хлор - гексану.
ІІІ рівень
(3 бали)
9. Обчислити відносну молекулярну масу фруктози та масову частку Оксигену в фруктозі.

Дата: 17.05.2022.
Тема: Узагальнення знань з теми "Початкові поняття про органічні сполуки" № 2.

Підготуйтесь до контрольної роботи № 2 та виконайте завдання: 
І рівень
(6 балів)
1. Позначте загальну формулу алкінів:
а)
CnH2n-2
б) CnH2n-6
в) CnH2n+2
г) CnH2n

2. Позначте сполуку, яка здатна полімеризуватися:
а)
метан
б) етан
в) етилен
г) етин
д) пропан

3. Позначте речовину, яку використовують для якісного визначення крохмалю (якісна реакція):
а)
аланін
б) натрій гідроксид
в) амоніачний розчин арґентум (І) оксиду
г) спиртовий розчин йоду

4. Позначте, який із спиртів має такі властивості: прозора, добре розчинна у воді, в’язка, солодкувата рідина:
а)
метанол
б) бутанол
в) етанол
г) гліцерол
д) пропанол

5. Позначте функціональну групу етанової кислоти:
а)
- О2
б) -СООН
в) -COH
г) -ОН
д) -Сl

6. Укажіть правильне твердження щодо жирів:
а)
мають характерне червоне забарвлення
б) розчиняються у воді
в) це продукти взаємодії гліцеролу та вищих карбонових кислот
г) складаються з молекул спиртів
ІІ рівень
(3 бали)
7. Напишіть рівняння реакції за допомогою яких можна здійснити перетворення:
1)
СН4 → СН3Cl
2) С2Н6 → С2Н5Br
3) С4Н8 → С4Н10
4) СН4 → СО2
ІІІ рівень
(3 бали)
8. Задача: Яка кількість речовини глюкози (С6Н12О6) необхідна для приготування 171 г розчину з масовою часткою вуглеводу (глюкози) 20 %?




Дата: 12.05.2022.
Тема: Захист довкілля від стійких органічних забруднювачів.

Виконані завдання  надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 16.05.2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!

Завдання 1. Дайте визначення термінам "пестицид", "фунгіцид" та "інсектицид".
Завдання 2. Останнім часом у деяких країнах заборонено виготовляти і використовувати в торговельній мережі поліетиленові пакети. Чому, на вашу думку, так сталося? Чим найкраще замінити такий пакувальний матеріал?
Завдання 3. Задача:
Змішали 200 г. розчину сахарози з масовою часткою сполуки 5% та 300 г. розчину сахарози з масовою часткою сполуки 20%. Обчисліть масову частку вуглеводу в утвореному розчині?

Дата: 10.05.2022.
Тема: Значення природних та синтетичних органічних сполук".

Виконані завдання  надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 11.05.2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!

Завдання 1. Перегляньте відео "Значення природних та синтетичних органічних сполук" та випишіть приклади природних та синтетичних органічних сполук.

Завдання 2. Опишіть, як потрібно використовувати синтетичні миючі засоби, щоб не завдати шкоди собі та довкіллю.

Дата: 05.05.2022.
Тема: Практична робота № 5. Виявлення органічних сполук в харчових продуктах.

Виконану практичну роботу  надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 09.05.2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!

Практична робота № 5.
Тема: Виявлення органічних сполук у харчових продуктах.
Мета: розглянути основні методи виявлення органічних сполук у харчових продуктах та
ознайомитися з основним призначенням їхнього використання.

Реактиви та обладнання: картопля, морква, яблуко, капуста, рис, борошно, сметана,
ковбаса, розчин йоду, піпетка.

Хід роботи:
Завдання 1. Перегляньте Дослід 1 та заповніть таблицю:

Продукт харчування

Що спостерігали і про що це свідчить

Доведення наявності крохмалю в продуктах харчування

Картопля

Морква

Яблуко

Капуста

Рис

Борошно

Сметана

Ковбаса



Завдання 2. Наведіть приклади продуктів харчування, які багаті на:
білки: ____________________________________________________________;
жири: ____________________________________________________________;
вуглеводи: ____________________________________________________________;
органічні кислоти: _________________________________________________________.


Висновок. У висновку дайте відповідь на запитання: Яка біологічна роль білків, жирів,
вуглеводів?


Дата: 03.05.2022.
Тема: Біологічна роль білків.

Виконані завдання  надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 04.05.2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!

Тестові завдання:
1. До складу амінокислот входять групи:
А
-СООН
Б -NH2
В -COH
Г -OH

2. Амінокислоти у молекулі білка поєднані зв'язком:
А
ковалентним
Б пептидним
В йонним
Г водневим

3. Білки, які містять усі незамінні амінокислоти, називаються:
А
замінні
Б повноцінні
В незамінні
Г неповноцінні

4. Ферменти виконують функцію:
А
каталізаторів
Б захисну
В структурну
Г транспортну

5. Імуноглобуліни - це білки:
А
регуляторні
Б захисні
В транспортні
Г регулятори спадкової інформації

6. Комплекси актину і міозину виконують функцію:
А
рухову
Б токсичну
В будівельну
Г транспортну

7. Мономерами білків є:
А
моносахариди
Б амінокислоти
В ферменти
Г жирні кислоти

8. Скільки рівнів структурної організації мають білки?
А
1
Б 2
В 3
Г 4

9. Транспортну функцію здійснює:
А
кератин
Б колаген
В інсулін
Г гемоглобін

10. Будівельну функцію забезпечує білок:
А
колаген
Б міозин
В гемоглобін
Г тромбін

11. Захисну функцію (зсідання крові) забезпечує білок:
А
фібриноген
Б колаген
В гемоглобін
Г еластин

12. При розщенні 1 г. білка вивільняється 17.2 кДж енергії, це функція:
А запасаюча
Б каталітична
В енергетична
Г структурна

Дата: 28.04.2022.
Тема: Білки як біополімери.

Виконані завдання  надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 02.05.2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!

Онлайн-конференція о 10.00 за посиланням:

Завдання 1. Опрацювати параграф 39.
Завдання 2
Задача: Масова частка білків в листі шпинату становить 2,3 %, а масова частка Нітрогену в білках - 16 %. Яка маса Нітрогену міститься в 1 кг шпинату?

Дата: 26.04.2022.
Тема: Поняття про амінокислоти.

Виконані завдання  надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 27.04.2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!

Онлайн-конференція о 14.00 за посиланням:
Завдання 1. Опрацювати параграф 39.
Завдання 2. З'ясуйте, які продукти найбільш багаті на незамінні амінокислоти.
Завдання 3. Задача:
Обчисліть число атомів Гідрогену в дипептиді, утвореного з двох молекул амінооцтової кислоти (NH2 - CH2 - COOH). Визначте його молекулярну масу.









































Дата: 21.04.2022.
Тема: Застосування вуглеводів, їх біологічна роль.

Виконані завдання  надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 25.04.2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!

Онлайн-конференція о 10.00 за посиланням:
Завдання: Порівняйте крохмаль та целюлозу, заповнивши таблицю:

Дата: 19.04.2022.
Тема: Крохмаль і целюлоза - природні полімери. Якісні реакції на глюкозу і крохмаль.

Виконані завдання  надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 20.04.2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!

Завдання 1. Опрацювати параграф 38 та переглянути відео. Опишіть якісні реакції на глюкозу та крохмаль.

Завдання 2. Виконати тестові завдання:
1. Укажіть групу вуглеводів, до яких відносять глюкозу:
А
моносахариди
Б дисахариди
В трисахариди
Г полісахариди
2. Сахароза має молекулярну формулу:
А
С2Н4О2
Б С6Н10О5
В С12Н22О11
3. Під час гідролізу сахарози утворюється:А глюкоза
Б
фруктоза
В лактоза
Г глюкоза і фруктоза
4. Знайдіть зайву речовину:
А
глюкоза 
Б крохмаль
В цукор
Г гліцерин
5. Що є якісним реактивом на глюкозу:
А
купрум (ІІ) гідроксидБ бромна вода
В ферум (ІІІ) хлорид
Г калій перманганат
6. Укажіть назви речовин, які належить до дисахаридів:
А
крохмаль, сахарозаБ лактоза, сахароза
В фруктоза, крохмаль
Г глюкоза, целюлоза
7. Крохмаль має молекулярну формулу:
А
С5Н10О5
Б 6Н10О5)n
В С6Н12О6
8. Наявність крохмалю можна визначити за допомогою розчину:
А
сульфатної кислоти 
Б йоду
В купрум (ІІ) сульфату (CuS04)
Г брому
9. Обчислити відносну молекулярну масу сахарози:
А
342
Б 225
В 336
Г139
10. Дезоксирибоза входить до складу:
А
РНК
Б целюлози
В ДНК
11. Хітин трапляється:
А
в усіх рослинах
Б в усіх водоростях
В в грибах та членистоногих
12. Який вуглевод утворюється в рослинах під час фотосинтезу:
А
крохмаль
Б целюлоза
В фруктоза
Г глюкоза

Дата: 14.04.2022.
Тема: Вуглеводи: глюкоза, сахароза.

Виконані завдання  надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 18.04.2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!
Завдання 1. Опрацювати параграф 37.
Завдання 2. Здійсніть перетворення:
СН4 → СО2 → С6Н12О6 
Завдання 3. Визначити масову частку (%) Карбону у глюкозі.
Завдання 4. До 800 г розчину глюкози з масовою часткою розчиненої речовини 30% долили 100 мл води. Знайти масову частку розчиненої речовини (%) в утвореному розчині.

Дата: 12.04.2022.
Тема: Біологічна роль жирів.

Виконані завдання  надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 13.04.2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!

Завдання: 
Написати повідомлення чи створити презентацію на тему "Жири: користь та шкода".

Дата: 07.04.2022.
Тема: Жири. Склад жирів, фізичні властивості. Природні й гідрогенізовані жири.
Онлайн-урок о 9.30 за посиланням https://meet.google.com/eiw-pvwg-owj
Самостійна робота (в зошит питання не переписуємо):
1. Вкажіть правильне визначення терміну «жири»:
а) естери вищих карбонових кислот і етанолу;
б) естери вищих карбонових кислот і гліцерину;
в) похідні спиртів.

2. У природі зустрічаються жири:
а) рослинного і тваринного походження;
б) тільки тваринного походження;
в) тільки рослинного походження;
г) штучного походження.

3. До складу твердих жирів входять залишки:
а) насичених вищих карбонових кислот;
б) альдегідів;
в) ненасичених вищих карбонових кислот;
г) неорганічних кислот.

4. Продуктом гідрування триолеїну є:
а) гліцерин;
б) тристеарин;
в) олеїнова кислота;
г) стеаринова кислота.

5. Яка хімічна формула речовини Х у схемі: жир + NaOH → мило + Х:
а) С2Н4О2;
б) С2Н5ОН;
в) С3Н8О3;
г) С6Н5ОН.
6. Укажіть речовини, що утворюються внаслідок гідролізу жирів:
а) альдегіди і алкени;
б) карбонові кислоти і алкіни;
в) карбонові кислоти і спирти.

7. Вставте пропущені слова:
За агрегатним станом жири бувають _________________ та ________________. 
Жири рослинного походження у своєму складі мають ____________________карбонові
кислоти і за агрегатним станом __________________, окрім ____________________________________________.
Жири тваринного походження складаються із залишків ____________________карбонових кислот і за агрегатним станом ____________________, окрім ____________________________________.
Дата: 05.04.2022.
Тема: Узагальнення знань з теми "Початкові поняття про органічні речовини" № 1.

Виконані завдання  надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 06.04.2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!

Тестові завдання: 

1. Органічна хімія - це
А
хімія сполук Карбону
Б хімія живих організмів
В хімія полімерів
Г хімія нафти і газу

2. Елементи-органогени:
А
O H Ca N
Б H P Si C
В Fe O H C
Г C S H O

3. Вуглеводні складаються з:
А
вуглецю і водню
Б вуглецю і води
В карбону і Гідрогену
Г усі відповіді правильні

4. Карбон в органічних сполуках має валентність:
А
II і IV
Б I і II
В лише II
Г лише IV

5. Загальна формула алканів:
А
CnH2n +1
Б CnH2n +2
В CnH2n
Г CnH2n -1

6. В якому рядку формули лише алканів?
А
СН4, СО2, С2Н6
Б С4Н10, С7Н16, С11Н24
В С2Н2, С2Н4, С2Н6
Г С8Н18, С3Н8, С5Н12

7. Сусідні гомологи пропену С3Н6
А
СН2 та С2Н4
Б С2Н4 та С4Н8
В С2Н6 та  С4Н10
Г С3Н4 та С3Н6

8. Для насичених вуглеводнів НЕ характерні реакції:
А заміщення
Б горіння
В приєднання
Г хлорування

9. В результаті повного згорання вуглеводнів завжди утворюються:
А
вуглець і водень
Б вуглець і вода
В чадний газ і вода
Г вуглекислий газ і вода

10. Виберіть функціональну групу карбонових кислот та її назву:
А
-СООН, карбонільна
Б -СНО, карбоксильна
В -СООН, карбоксильна
Г -ОН , гідроксильна

11. Вкажіть назву функціональної групи спиртів:
А
карбонільна група
Б карбоксильна група
В гідроксильна група
Г альдегідна група

12. Укажіть рядок, де написана формула пропанової кислоти:
А
C2H5OH, C3H7COH, C7H15OH
Б C4H9COH, HCOH, C2H5COOH
В CH3COOH, C5H11COH, HCOOH

Дата: 31.03.2022.
Тема: Вищі карбонові кислоти. Мило його склад, мийна дія.

Виконані завдання  надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 04.04.2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!

Завдання 1. Напишіть формулу калієвої солі олеїнової кислоти.

Завдання 2. Напишіть рівняння реакції стеаринової кислоти з натрій гідроксидом.

Завдання 3. Напишіть повідомлення "Мило, склад, його мийна дія".


Дата: 29.03.2022.
Тема: Практична робота №4. Властивості етанової кислоти.

Завдання: виконати практичну роботу до 31.04.2022.

Практична робота № 4: «Властивості етанової (оцтової) кислоти». 
Мета: експериментальним шляхом довести вивчені властивості етанової кислоти, розвинути вміння творчого використання набутих знань, безпечного поводження з речовинами.
Реактиви та обладнання (поруч із назвами речовин запишіть відповідні формули): розчини етанової кислоти ________, натрій гідроксиду _______, калій гідроксиду _______, лакмусу, метилового оранжевого, фенолфталеїну, залізо ____, магній _____, крейда (кальцій карбонат) ______, натрій карбонат _________, шпатель, штатив із пробірками.

Техніка безпеки при роботі з кислотами:
1. Уникай потрапляння кислоти на слизові оболонки та шкіру, для цього краще працювати в захисних окулярах, халаті та гумових рукавичках.
2. При попаданні на шкіру кислоти пошкоджене місце необхідно промити великою кількістю води, потім уражену ділянку шкіри обробити 5% розчином  питної соди.
3. При попаданні в очі кислоти необхідно промити очі струменем види (великою кількістю) і висушити рушником, після чого звернутися за медичною допомогою.
4. При змішуваннні з водою дотримуйтесь правила: спочатку вода - потім кислота!

Що спостерігали

Рівняння реакцій в йонно-молекулярній і йонній формах

Дослід №1: Дія на індикатори.

Оцтова кислота змінює забарвлення  лакмусу та метилового-оранжевого на червоний, фенолфталеїн на малиновий.

СН3−СООН + лакмус → ph червоного кольору

СН3−СООН + метилоранж. → ph червоного кольору.

Дослід №2. Взаємодія оцтової кислоти з основами.

До розчину  гідроксиду натрію (NaОН)  забарвленого  фенолфталеїном додали  розчин оцтової кислоти до знебарвлення розчину індикатора. Це реакція нейтралізації, в ході якої утворюється сіль і вода.

СН3СООН+NaOH = CH3COONa + H2O

етанова к-та              натрій ацетат

СН3СОО-+ Н++Na++OH-CH3COO-+Na++ H2

Н+   OH- = H2O

Самостійно: Напишіть рівняння реакції оцтової к-ти з  калій гідроксидом в молекулярній, повній та скороченій йонній формах та дайте назви утвореним речовинам.

Дослід №3. Взаємодія оцтової кислоти з металами.

В пробірку з невеликою к-тю порошку магнію долити  розчин оцтової кислоти. Спостерігається виділення газу.

 

 

2 СН3СООН + Mg  = (CH3COO)2Mg + H2

Самостійно: Напишіть рівняння реакції взаємодії оцтової кислоти з цинком.

 

Дослід №4. Взаємодія оцтової кислоти з солями.

В пробірку з натрій карбонату доливаємо розчин етанової (оцтової)  кислоти.

Спостерігається бурхливе виділення газу.

 

2СН3СООН + Na2CO3 = 2CH3COONa + H2O + CO2    

2СН3СОО-+2Н++2Na+ +CO3 2-=2CH3COO-+Na++H2O + CO2

2Н++CO3 2- = H2O + CO2

Самостійно:

Напишіть рівняння реакції взаємодії оцтової кислоти з крейдою (кальцій карбонатом) в молекулярній, повній та скороченій йонних формах.

Сформулюйте висновок: Дайте відповідь на запитання: які йони зумовлюють хімічні властивості етанової кислоти, аналогічні до властивостей мінеральних кислот? З якою метою під час приготування тіста питну соду гасять” оцтом?  Ця реакція описується рівнянням:

СН3СООН + NaНСО3   =    СН3СООNa + Н2О + СО2.


Дата: 24.03.2022.
Тема: Етанова (оцтова) кислота.

Виконані завдання  надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 24.03.2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!

Завдання: Опрацювати параграф 34.  Переглянути відео "Етанова (оцтова) кислота" та дати відповіді на питанння до нього:
1. Карбонові кислоти - це _______________________________________________.
2. Прикладами карбонових кислот є: _______________________________________________.
3. Формула мурашинної кислоти ____________________.
4. Формула оцтової кислоти ______________________.
5. Формула карбоксильної групи _____________________.
6. Фізичні властивості етанової (оцтової) кислоти __________________________________________________________________________________.
7. Що називають "столовим оцтом"? _______________________________________________.
8. Яке значення має оцтова кислота? ________________________________________________.

Дата: 22.03. 2022.

Тема: Поняття про спирти. Метанол, етанол, гліцерол: молекулярні і структурні формули, фізичні властивості. 

Виконані завдання  надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 24.03.2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!


Завдання 1. Ознайомтесь з теоретичним матеріалом та зробіть короткий запис в зошит:
  • Спирти — це похідні вуглеводнів, у молекулах яких один або декілька атомів Гідрогену заміщені на гідроксигрупу (-ОН).
  • Гідроксигрупа —OH є функціональною групою спиртів, яка визначає їхні властивості.
  • Загальна формула спиртів — R(OH)n.
Завдання 2. Ознайомитись з фізичними властивостями та застосуванням спиртів і оформити таблицю (коротко) в зошит:


Завдання 3. Оцініть згубну дію алкоголю на здоров'я. (написати якої конкретно шкоди завдає алкоголь для організму людини).

Завдання 4. Розв'яжіть задачу: У розчин етанолу масою 70 г з масовою часткою розчиненої речовини 30 % долили 130 мл води. Обчисліть масову частку спирту в утвореному розчині.

Дата: 15.03.2022.
Тема: Перегонка нафти. Вуглеводнева сировина й охорона довкілля. Застосування вуглеводнів.

Виконані завдання  надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 16.03. 2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!

Завдання 1. Переглянути відео: Нафта і нафтопродукти

За інформацією з відео охарактеризуйте фізичні властивості нафти:
Колір __________________
Запах __________________
Агрегатний стан _____________________
Легша/важча за воду ____________________
Розчинність у воді _____________________
Продукти перегонки нафти _______________, _______________, _______________, ____________, _______________, __________________.
 
Завдання 2. Опрацювати параграф 31. Заповнити таблицю використовуючи матеріали параграфа чи Інтернет:


Дата 21.01.2021.
Тема: Екзотермічні й ендотермічні реакції. Термохімічне рівняння. Оборотні й необоротні реакції. Швидкість хімічної реакції, залежність швидкості реакції від різних чинників. Практична робота № 3. Вплив різних чинників на швидкість хімічних реакцій.

Завдання 1. Опрацювати параграфи
Завдання 2. Виписати в зошит наступні терміни: екзотермічні реакції, ендотермічні реакції, тепловий ефект реакції, термохімія, термохімічні реакції, каталізатор, необоротні та оборотні реакції.
Завдання 3. Переглянути відео "Вплив різних чинників на шкидкість хімічних реакцій"↓.
Завдання 4. Виконати вправи 1-2, тестові завдання 1-12 та розв'язати задачу за зразком↓.

Виконані завдання надсилаємо особистим повідомленням в Viber до 30.01.2021. Бажаю успіхів!

Терміни з теми:

Екзотермічні реакції - хімічні реакції, які відбуваються з виділенням теплоти.

Ендотермічні реакції - хімічні реакції, які відбуваються з поглинанням теплоти.

Тепловий ефект реакції - кількість теплоти, яка поглинається або виділяється під час хімічних реакцій  (позначається: ΔH («дельта-аш»)). Тепловий ефект вимірюється в Дж або в кДж.



Термохімія - галузь хімії, яка досліджує теплові ефекти під час хімічних реакцій. 

Термохімічні рівняння - хімічні рівняння, в яких вказується тепловий ефект.

Наприклад, термохімічне рівняння: 2СО (г) + О2 (г) = 2СО2 (г), ΔН = – 566 кДж.

означає, що при взаємодії 2 моль карбон(ІІ) оксиду та 1 моль кисню утворюється 2 моль карбон(ІV)оксиду і при цьому виділяється 566 кДж тепла.

Каталізатор – це речовина яка впливає на швидкість реакції але сама при цьому залишається незмінною.

Необоротні реакції - реакції, які відбуваються в одному напрямку до повного перетворення вихідних речовин у продукти реакції.

Оборотні реакції - реакція, що відбувається у двох протилежних напрямках ( нові речовини утворюються і знову розкладаються на вихідні речовини) і не доходить до кінця.

Оборотні реакції записують:

A + В ⇄ С. Або A + В ↔С 

Відео: Чинники,що впливають на швидкість хімічної реакції.

Вправа 1. Визнач тип хімічної реакції за тепловим ефектом хімічної реакції:
N2 + O2 = 2NO ; ∆Н = −180 кДж
2HI + Cl2 = I2 + 2HCl ; ∆Н < 0
N2 + 3H2 = 2NH3 ; ∆Н = - 83 кДж
CO + H2O = CO2 + H2 ; ∆Н < 0
2CO + O2 = 2CO2 ; ∆Н < 0
MnO2 + 2C → Mn +2CO; ∆H = +293 кДж
2HBr → H2 +Br2 ; ∆Н > 0

Вправа 2.  Уявіть себе хіміком-технологом на заводі й охарактеризуйте хімічну реакцію за всіма відомими вам ознаками (реакція обміну, заміщення, розкладу чи сполучення; окисно-відновна чи ні, екзотермічна чи ендотермічна).

а) N2 + 3H2 → 2NH3; ∆H < 0
б) SO2 + O2 → 2SO3; ∆H < 0
в) N2 + O2 → 2NO ; ∆H = +180,5 кДж

Тестові завдання 1-12:

1. Вкажіть, як позначається тепловий ефект реакції:

А
Q;   Б q ;    В ΔН;    Г ΔЕ.

2. Реакції, які супроводжуються виділенням теплоти, називаються :

А
ендотермічними;         Б каталітичними;

В екзотермічними;          Г гомогенними.

3. Вкажіть одиниці вимірювання теплового ефекту хімічної реакції: 

А
г/моль;      Б 0С;

В кВт;           Г кДж.

4. Доберіть класифікаційну характеристику, за якою хімічні реакції поділяють на екзотермічні та ендотермічні:

А кількість та склад реагентів та продуктів реакції;

Б зміна ступенів окиснення атомів елементів у сполуках;

В напрям реакції за одних і тих же умов;

Г тепловий ефект реакції.

5. Вкажіть характеристику хімічної реакції, схема якої  А + ВС = АС + В; ∆Н < 0:

А обміну, ендотермічна;             Б заміщення, екзотермічна;

В сполучення, екзотермічна;      Г заміщення, ендотермічна.

6. Вкажіть, до якого типу належить реакція з тепловим ефектом ∆Н > 0:

А
ендотермічних;          Б каталітичних;

В екзотермічних;           Г гетерогенних.

7. Швидкість хімічної реакції при підвищенні температури: 

А
 збільшується;             Б зменшується;

В не змінюється;            Г змінюється періодично.

8. Із збільшенням поверхні стикання реагуючих речовин швидкість реакції:

А збільшується;             Б зменшується; 

В не змінюється;            Г змінюється періодично. 

9. Каталізатори, це речовини, що:

А сповільнюють хімічну реакцію;   

Б прискорюють хімічну реакцію;

В не впливають на швидкість хімічної реакції.

10. Інгібітори, це речовини, що:

А сповільнюють хімічну реакцію; 

Б прискорюють хімічну реакцію;

В не впливають на швидкість хімічної реакції.

11.Чому продукти харчування зберігають у холодильниках:

А
Зі зменшенням концентрації реагентів швидкість реакції спадає;

Б Інгібітори сповільнюють хімічні реакції;

В Зі зниженням температури швидкість реакції спадає.

12. Вкажіть швидкість реакції горіння дерев’яного поліна, якщо його розщепити на тріски:

А збільшиться, тому що збільшиться площа поверхні контакту реагентів;

Б збільшиться, тому що збільшується концентрація реагентів;

В зменшиться, тому що зменшиться температура реакційної суміші;

Г зменшиться, тому що знижується активність реагентів.


Приклад розв'язку задачі: 

Дано термохімічне рівняння реакції горіння карбон (ІІ) оксиду: 

2СО (г) + О2 (г) = 2СО2 (г), ΔН = – 566 кДж. 

Обчисліть кількість теплоти, що виділиться при спалюванні 4 моль карбон(ІІ) оксиду.

Дано:                                                Розв’язок:
 ν(СО) = 4 моль               4 моль                                         Х кДж 
                                        2СО (г) + О2 (г) = 2СО2 (г) + 566 кДж. 
Знайти:                            2 моль 
Q - ?                                    
                                        Складаємо пропорцію:
                                        4 моль/2 моль = Х кДж/566 кДж
                                        
                                        Отже, 
                                         Х = (566 ·4) : 2 = 1132 (кДж) 
                               
                                         Відповідь: Q = 1132 кДж 



Розв'язати задачу: 

За термохімічним рівнянням:   2 + О2 =2Н2О; ∆ Н= +571,6 кДЖ 

Обчисліть кількість теплоти, що виділиться при взаємодії 6 моль водню.

 


 
Дата: 28.12.2020.
Тема: Класифікація хімічних реакцій за кількістю і складом реагентів та продуктів реакцій: реакції сполучення, розкладу, заміщення, обміну. Ступінь окиснення. Визначення ступеня окиснення елемента за хімічною формулою сполуки. 

Завдання 1. Опрацювати та оформити в зошит схему "Класифікація хімічних реакцій".
Завдання 2. Опрацювати параграф 17 та 18.
Завдання 3. Виконати вправу 1 (дивись нижче). З правилами визначення ступенів окиснення можна ознайомитись нижче або в параграфі 18, якщо виникатимуть складнощі можна звертатись в особисті повідомлення Viber. 

Завдання виконати до 30.12.2020 і надіслати особистим повідомленнням в Viber.


Схема "Класифікація хімічних реакцій"

Ступінь окиснення елемента — це умовний заряд атома в речовині, що характеризує число умовно прийнятих або умовно відданих електронів. 
Ступінь окиснення може бути позитивним (якщо атом віддав електрони), негативним (якщо атом прийняв електрони) або дорівнювати нулю. Він позначається арабською цифрою зі знаком «плюс» або «мінус» над символом елемента.

ПРАВИЛА ВИЗНАЧЕННЯ СТУПЕНЯ ОКИСНЕННЯ.

1. Ступінь окиснення атомів в простій речовині дорівнює нулю.

2. Атомам деяких хімічних елементів звичайно приписують сталі ступені окиснення. Наприклад, ступінь окиснення Флуору в сполуках завжди дорівнює –1; елементи І, ІІ, ІІІ групи головної підгрупи мають с.о що дорівнює № групи із знаком +.

3. Ступінь окиснення Гідрогену в більшості сполук +1, і лише в сполуках з металами він дорівнює –1.

4. Ступінь окиснення Оксигену в більшості сполук –2, і лише в деяких сполуках йому приписують ступінь окиснення –1.

5. Сума ступенів окиснення всіх атомів у сполуці дорівнює нулю.

6. Атоми багатьох хімічних елементів виявляють змінні ступені окиснення.


Вправа 1. Визначити ступені окиснення хімічних елементів у сполуках:

H2, LiCl, AgNO3, KH, HNO3, O2, BaCl2, Mg, Al2S3, SO2, Al, BaH2, HI, Cu2O, CO2, CO, HCl, N2,  FeSO4, Na2CO3, H2SO4, Zn(NO3), Al2(SO4)3, Ca3(PO4)2.







Комментариев нет:

Отправить комментарий