Біологія (8 клас)

Дата: 18.10.2022.
Тема: Надання першої допомоги при ушкодженнях опорно-рухової системи. Профілактика порушень опорно-рухової системи.
Виконані завдання  надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 19.10.2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!

Завдання 1. Опрацювати параграфи 32-33 та перегляньте відео:
Завдання 2. Виконайте лабораторне дослідження на стор. 158-159.
Завдання 2. Виконайте тестоі завдання 1-10:

1. Пошкодження зв'язок має назву...
А
вивих
Б закритий перелом
В розтяг
Г відкритий перелом

2. Вивих - це:
А
розрив зв'язки
Б порушення цілісності суглобів
В порушення цілісності кістки
Г пошкодження зв'язок

3. Перша допомога в разі вивиху:
А
зафіксувати нерухомо
Б прикласти мішечок з льодом
В активно рухати пошкодженний суглоб
Г нічого не робити

4. Таку шини слід накласти у разі перелому:



А передпліччя
Б гомілкової кістки
В ребра
Г передплесна

5. Яку кістку пошкодив потерпілий на малюнку?

А ключицю
Б стегнову
В променеву
Г великогомілкову

6. На малюнку зображено:


А розрив зв'язки
Б відкритий перелом
В вивих
Г закритий перелом

7. Пошкодження організму, спричинене зовнішним впливом називають:
А
хворобою
Б травмою
В рефлексом
Г надзвичайною ситуацією

8. На малюнку показано зображення порушення опорно-рухової системи:

А гіперкіфоз
Б гіперлордоз
В пласка спина
Д сколіоз

9. Виберіть тип порушення постави, під час якого спостерігаються бічні вигини хребта:
А
лордоз
Б кіфоз
В сколіоз

10. Плоскостопість розвивається внаслідок:
А
слабкості м'язів стопи
Б надмірної маси тіла
В носіння взуття на високих підборах
Г носіння тісного взуття
Д травми
Ж всі відповіді вірні

Дата: 13.10.2022.
Тема: Будова та функції м'язів.
Виконані завдання  надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 17.10.2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!

Онлайн-конференція о 10.05 за посиланням:

Завдання 1. Опрацювати параграф 31.
Завдання 2. Заповніть таблицю:
Завдання 3. Виконайте тестові завдання:

1. Основна клітина кісткової тканини:
А хондроцит 
Б остеон
В остеоцит 
Г остеобласт

2. Основна клітина хрящової тканини:
А
хондроцит 
Б остеон
В остеоцит 
Г остеобласт

3. Яка кількість пар ребер у людини? До яких кісток належать ребра?
А
довгі трубчасті
Б короткі трубчасті
В плоскі
Г 12
Д 7
Ж 10

4. Основна структурна одиниця кісткової тканини:
А
хондроцит
Б остеон
В остеоцит
Г остеобласт

5. Перший шийний хребець:
А
атлант 
Б епістрофей

6. Що зображено на малюнку?
А череп
Б щелепа
В хребець
Г фаланга пальця

7. Яка це кістка? До яких кісток належить зображена на малюнку?
А довгі трубчасті
Б короткі трубчасті
В лопатка
Г плоскі
Д щелепа
Ж ключиця

8. Кількість кісток у скелеті людини:
А
12 
Б 45
В 206 
Г 600

9. Скільки хребців у людини:
А
10-12 
Б 20-26
В 33-34 
Г 40-46

10. Пояс верхніх кінцівок утворюють
А
лопатка
Б ключиця
В грудина
Г ребра

11. Яка це кістка? До яких кісток належить зображена на малюнку?
А довгі трубчасті
Б короткі трубчасті
В ліктьова
Г плоскі
Д плечова
Ж променева

12. Скільки хребців у шийному відділі?
А
5
Б 12
В 7
Г 4

13. Оберіть кістки верхньої вільної кінцівки:
А
лопатка
Б стегнова
В променева
Г плечова
Д ліктьова
Ж мала гомілкова

14. Рухоме з'єднання кісток забезпечує:
А
шов
Б хрящ
В суглоб

15. Нерухомо з'єднані кістки:
А
ребра
Б у коліні
В черепа
Г у зап'ястку

16. Рухома кістка лицьового відділу черепа:
А
вилична 
Б верхня щелепа
В носова 
Г нижня щелепа

17. До якої частини скелета людини належать скроневі кістки:
А
грудна клітка
Б пояс нижніх кінцівок
В пояс верхніх кінцівок
Г череп

18. Найбільші розміри хребців у відділі:
А
шийному 
Б грудному
В поперековому 
Г крижовому 
Д куприковому

19. Утворіть логічні пари:
А
плечовий суглоб         1. Тазова і стегнова кістки
Б ліктьовий суглоб         2. Стегнова і велика та мала гомілкові
В кульшовий суглоб      3. Лопатка і плечова кістка
Г колінний суглоб          4. Плечова і ліктьова та променева кістки


Дата: 07.06.2022.
Тема: Узагальнення "Цілісність організу людини". Контрольна робота № 2.
Виконані завдання  надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 07.06.2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!

Завдання: Виконати тест "Цілісність організму людини" та контрольну роботу № 2.

Тест «Організм людини як цілісна система»:
1. Основна структурна і функціональна одиниця організму – це:
а)
орган
б) клітина
в) молекула
г) тканина

2. Сукупність клітин із міжклітинною речовиною, подібних за розташуванням, будовою та функціями, називають:
а)
тканиною
б) органом
в) системою органів
г) організмом

3. Частина організму, яка має певне розташування, форму, будову й виконує одну чи декілька специфічних функцій, це - :
а)
клітина
б) тканина
в) орган
г) система органів

4. Окиснення речовин і синтез АТФ в клітині здійснюють:
а) рибосоми
б) мітохондрії
в) лізосоми
г) ядро клітини та її ядерце

5. Яка тканина виконує захисну функцію та вистилає слизові оболонки організму?
а)
нервова
б) епітеліальна
в) сполучна
г) м'язова

6. Прикладом якої тканини є кров?
а)
м'язової
б) сполучної
в) епітеліальної
г) нервової

7. Яка тканина утворена клітинами міоцитами?
а)
епітеліальна
б) нервова
в) м'язова
г) сполучна

8. Основними клітинами нервової тканини є:
а)
клітини нейролгії
б) епітеліоцити
в) нейрони
г) міоцити

9. Яка тканина складається з волокон та утворює скелетні м'язи?
а)
посмугована м'язова
б) гладенька м'язова
в) сердцева м'язова
г) сполучна

10. Шлях, по яким імпульси від рецепторів передаються нейронами до центральних відділів нервової системи та від них до робочих органів, - це:
а)
провідна ланка
б) система імпульсів
в) рефлекторна дуга
г) нервова система

11. Гуморальна регуляція життєдіяльності організму здійснюється за допомогою ...
а)
температури
б) тиску
в) гормонів
г) нервових імпульсів

12. Забезпечує захист клітин, тканин й органів:
а)
нервова система
б) ендокринна система
в) травна система
г) імунна система

Контрольна робота з біології № 2

І рівень
(кожна правильна відповідь 0,5 б)
1. Недостатня діяльність залози внутрішньої секреції:
А гіпофункція
Б надфункція
В гіперфункція
Г недофункція

2. Гомеостаз організму підтримують такі системи:
А
нервова, гуморальна, травна
Б нервова, гуморальна, імунна
В ендокринна, імунна, видільна
Г імунна, травна, дихальна

3. Яка залоза виділяє гормон мелатонін, що регулює біоритми (сон- неспання):
А
гіпофіз
Б гіпоталамус
В епіфіз
Г наднирники

4. Захворювання, що розвивається у разі гіпофункції гіпофіза:
А
гігантизм
Б кретинізм
В мікседема
Г карликовість

5. Гормон, що обумовлює забарвлення шкірних покривів:
А
окситоцин
Б пролактин
В мелатонін
Г тестостерон

6. У шлунку харчова грудка:
А
подрібнюється
Б всмоктується
В зазнає хімічної обробки

7. Яка біологічна наука вивчає будову і функції клітин
А
гістологія
Б анатомія
В цитологія
Г фізіологія

8. Скільки у людини хребців
А
10-12
Б 33-34
В 40-46
Г 52-54

9. Резервуар для накопичення сечі:
А
нирки
Б сечоводи
В сечовому міхур
Г сечівник

10. Місце найкращого бачення на сітківці – це:
А
жовта пляма
Б сліпа пляма
В зоровий нерв
Г колбочки

11. Клітини крові, що забезпечують транспорт кисню та вуглекислого газу:
А
лейкоцити
Б лімфоцити
В тромбоцити
Г еритроцити

12. Артерії – це судини , які несуть кров
А
до серця
Б від серця

ІІ рівень
(кожне завдання 1,5 б.)
13. Яйцеклітина, на відміну від сперматозоїда (3 відповіді):
А
рухається за допомогою джгутика
Б нерухлива
В має видовжену форму з потовщенням на головному кінці
Г має кулясту форму
Д не має запасу поживних речовин
Ж має значний запас поживних речовин

14. Встановіть відповідність між термінами та їх визначеннями:

1.
розмноження
2. запліднення
3. гаметогенез
4. онтогенез

А процес дозрівання статевих клітин
Б індивідуальний розвиток організму
В ембріональний розвиток організму
Г відтворення живих організмів, що пов'язане зі збільшенням їх чисельності;
Д злиття яйцеклітини із сперматозоїдом з утворенням зиготи.

ІІІ рівень
(3 бали)
15. Опишіть будову та функції видільної системи людини (зазначте, які органи входять до складу видільної системи людини та, які функції вони виконують).



Дата: 03.06.2022.
Тема: Постембріональний розвиток людини. Репродуктивне здоров'я. Узагальнення та систематизація знань з теми.
Завдання 1. Опрацювати параграф 62.
Завдання 2. Перегляньте відео "Постембріональний розвиток людини" та дайте відповіді на питання до нього:
1) Постембріональний розвиток - це ...
2) На 50 % здоров'я людини залежить від ...
3) Основні етапи постембріонального розвитку: ..., ... та ....
4) Період статевої зрлості ще називають ... періодом.
5) Скільки триває період новонародженості?
6) Який вік дитини називають раннім дитинством?
7) Для якого періоду постембріонального розвитку провідною діяльністю є гра?
8) Для якого періоду постембріонального розвитку провідною діяльністю є навчання?
9) Для якого періоду постембріонального розвитку провідною діяльністю є спілкування?
10) Як називається наука про старіння?


Завдання 3. Скласти пам'ятку "Як вберегти себе від ІПСШ?" (ІПСШ - інфекції, що передаються статевим шляхом)


Дата: 31.05.2022.
Тема: Вагітність. Ембріональний період розвитку людини.
Виконані завдання  надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 02.05.2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!

Завдання 1. Опрацювати параграф 61.
Завдання 2. Перегляньте відео "Ембріональний розвиток":
Завдання 3. Виконайте вправу "Закінчить речення":
1) Процес злиття чоловічої та жіночої статевих клітин називається ...
2) В результаті процесу запліднення утворюється ...
3) Запліднення відбувається у ...
4) Органела, що знаходиться в передній частині голівка сперматозоїда і містить фермент, що розчиняє оболонку яйцеклітини, називається ...
5) Кількість хромосом у статевій клітині людини ...
6) Статеві хромосоми жінки ..
7) Статеві хромосоми чоловіка ...
8) Тимчасовий орган, що забезпечує зв'язок матері та дитини під час вагітності ...
9) Стадія ембріонального розвитку, під час якої формуються внутрішні органи плоду ...
10) Процес прикріплення бластули (зародка) до стінок матки називається ...


Дата: 27.05.2022.
Тема: Статеві клітини. Запліднення.
Виконані завдання  надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 30.05.2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!

Онлайн-конференція о 9.00 за посиланням:

Завдання 1. Опрацювати параграф 60.
Завдання 2. Заповніть таблицю "Статеві клітини".
Завдання 3. Дайте визначення термінам:
Гамети - це...
Сперматогенез - це...
Овогенез - це...
Акросома - це...
Запліднення - це...
Жовте тіло - це...
Зигота - це...


Дата: 24.05.2022.
Тема: Будова та функції репродуктивної системи людини.
Виконані завдання  надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 25.05.2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!

Онлайн-конференція о 10.00 за посиланням:
Завдання 1. Опрацювати параграф 59.
Завдання 2. Виконайте тестові завдання:
Тести «Репродуктивна система людини»:
1. Укажіть продукти чоловічих статевих залоз:
А сперматозоїди;
Б яйцеклітини;
В гормон адреналін;
Г гормон прогестерон.

2. Укажіть продукти жіночих статевих залоз:
А
сперматозоїди;
Б яйцеклітини;
В гормон тестостерон;
Г гормон адреналін.

3. Виберіть день менструального циклу, у який відбувається овуляція:
А
1-2;
Б 5-7;
В 26-28;
Г 12-14.

4. Що утворюється на місці зруйнованого фолікула:
А
яйцеклітина;
Б жовте тіло;
В гормон естроген;
Г гормон прогестерон.

5. Укажіть, що називають зиготою:
А
яйцеклітину до запліднення;
Б запліднену яйцеклітину;
В запліднену яйцеклітину, що почала ділитися;
Г зародок від початку утворення плаценти.

6. Укажіть орган, у якому відбувається процес утворення сперматозоїдів:
А
пеніс;
Б мошонка;
В сім’яник;
Г передміхурова залоза.

7. Виберіть орган, який виконує функцію жіночої статевої залози:
А
яєчник;
Б яєчко;
В сім’яні міхурці;
Г передміхурова залоза.

8. Укажіть орган, у якому відбувається запліднення яйцеклітини:
А
 матка;
Б маткова труба;
В яєчники;
Г піхва.

9. Помітні статеві ознаки у людини проявляються:
А
у 12 – 14 років;
Б у 18 років;
В у день народження;
Г на першому місяці постнембріонального періоду розвитку;
Д на сьомому місяці ембріонального періоду розвитку.

10. Скільки сперматозоїдів може запліднити яйцеклітину людини?
А
1;
Б 2;
В 3;
Г 12;
Д багато.

11. Протягом якого часу після овуляції запліднення яйцеклітини людини є
можливим?
А
12 – 24 дня;
Б 36 – 38 годин;
В 7 діб;
Г 28 днів;
Д 12 – 24 години.

12. Фізіологічна система людини, яка забезпечує функцію розмноження:
А
видільна система
Б репродуктивна система
В травна система
Г серцево-судинна система

Дата: 20.05.2022.
Тема: Профілактика захворювань ендокринної системи.
Виконані завдання  надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 23.05.2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!

Завдання 1.
Опрацювати параграфи 54-55.

Завдання 2. Напишіть повідомлення на тему "Йододефіцит в організмі людини, його наслідки та профілактика".

Завдання 3. Перегляньте відео "Захворювання ендокринної системи та їх профілактика" та дайте відповіді на питання:
1) Гіперфункція - це ...
2) Гіпофункція - це ...
3) При гіперфункції гіпофізу розвивається захворювання ...
4) При гіпофункції гіпофізу розвивається захворювання ...
5) При гіперфункції гіпофізу в дорослому віці розвивається захворювання ...
6) При надлишку гормонів щитовидної залози розвивається захворювання ...
7) За нестачі йоду розвивається ...
8) Продукти багаті на йод ...
9) Бронзовий відтінок шкіри з'являється при гіпофункції ...
10) Цукровий діабет - це ...

Дата: 17.05.2022.
Тема: Залози змішаної секреції.
Виконані завдання  надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 19.05.2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!
Завдання 1. Опрацювати параграф 55.
Завдання 2. Перегляньте відео "Залози змішаної секреції" та дайте відповіді на питання до нього:
1) Які залози належать до залоз змішаної секреції?
2) Куди відкриваються протоки підшлункової залози, що беруть участь у виділенні травного (панкреатичного) соку?
3) Як називаються клітини підшлункової залози, що синтезують інсулін та глюкагон?
4) Як називається гормон, що знижує рівень глюкози в крові?
5) Як називається захворювання, що розвивається в результаті нестачі інсуліну?
6) Як називаються жіночі та чоловічі статеві клітини?
7) Як називаються чоловічі статеві гормони?
8) Як називаються жіночі статеві гормони?

Дата: 13.05.2022.
Тема: Ендокринна система. Залози внутрішньої секреції.

Виконані завдання  надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 16.05.2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!

Опрацюйте параграфи 54-55 та перегляньте відео:
Тести «Залози внутрішньої секреції»:

1. Гормон росту виробляє залоза
а)
тимус
б) гіпофіз
в) епіфіз
г) наднирники

2. Надлишок гормону росту в ранньому віці спричиняє
а)
карликовість
б) гігантизм
в) кретинізм
г) акромегалія

3. Кальцитонін – це гормон залози:
а)
паращитоподібної залози
б) щитоподібної залози
в) наднирників
г) гіпофіза

4. Акромегалія – це захворювання, викликане надлишком гормону
а)
соматотропіну в дитячому віці
б) соматотропіну в дорослому віці
в) тиреотропіну в дитячому віці
г) тиреотропіну в дорослому віці

5. До залоз зовнішньої секреції належать:
а)
щитоподібна
б) слізні
в) сальні
г) вилочкова
е) гіпофіз
є) потові
ж) слинні

6. Клітинний імунітет забезпечує:
а)
тимус
б) щитоподібна залоза
в) надниркові залози
г) гіпофіз

7. Гормони адреналін і норадреналін виробляються у:
а)
задній частці гіпофіза
б) кірковому шарі наднирників
в) мозковому шарі наднирників
г) передній частці гіпофіза

8. Яка залоза виділяє гормон мелатонін, що регулює біоритми (сон- неспання):
а)
гіпофіз
б) епіфіз
в) гіпоталамус
г) наднирники

9. Для синтезу гормонів якої залози необхідний йод?
а)
щитоподібної
б) наднирників
в) гіпофізу
г) епіфізу

10. Яка залоза, виробляючи тропні гормони, регулює роботу інших залоз внутрішньої секреції?
а)
щитоподібна
б) надниркові
в) гіпофіз
г) епіфіз

11. Щитоподібна залоза виділяє гормони трийодтиронін, тироксин, тиреокальцитонін, порушення функцій яких в дитячому віці спричинює значне відставання у фізичному та розумовому розвитку – хворобу:
а)
карликовість
б) мікседему
в) кретинізм
г) базедову хворобу

12. Регуляція функцій організму, обумовлена дією хімічних речовин, називається:
а)
гуморальною
б) нервовою
в) імунною
г) нейро-гуморальною


Дата: 10.05.2022.
Тема: Узагальнення знань з теми «Вища нервова діяльність»

Виконані завдання  надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 12.05.2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!

Узагальнення знань з теми «Вища нервова діяльність»:

1. Мова належить:
А
до першої сигнальної системи
Б до другої сигнальної системи
В до третьої сигнальної системи

2. Збереження і відтворення минулого досвіду:
А
рефлекс Б інстинкт
В пам"ять Г мова

3. Вкажіть тип темпераменту за типом нервової системи — сильний, врівноважений, інертний:
А
холерик
Б сангвінік
В флегматик
Г меланхолік

4. Прикладом умовного рефлексу у дитини є:
А
кліпання очима
Б хапання іграшки
В мимовільне сечовипускання
Г засипання під колискову

5. Виберіть чотири типи темпераменту:
А
сангвінічний
Б флегматичний
В природній
Г холеричний
Д меланхолічний

6. Природний періодичний функціональний стан організму людини, що характеризується вимкненням свідомості та зниженням здатності нервової системи відповідати на подразники - це:
А
сон
Б сновидіння
В біологічні ритми
Г періодичні зміни

7. Сукупність нервових процесів, що виникають у корі великого мозку на слова і позначені ними поняття - це:
А
перша сигнальна система
Б друга сигнальна система
В конкретне мислення
Г абстрактне мислення

8. Люди, які мають сильний, неврівноважений тип нервової системи:
А
холерики
Б сангвініки
В меланхоліки
Г флегматики


9. Увагу, яка залежить від нашої волі та свідомості називають:
А
мимовільною
Б довільною
В напруженою

10. Пам′ять почуттів:
А
емоційна
Б словесно-логічна
В рухова
Г образна

11. Приклад умовного рефлексу:
А
чхання
Б кашляння
В виділення слини на запах їжі
Г виділення слини під час прийому їжі

12. Під час якої фази сну спостерігаються яскраві та фантастичні за змістом сновидіння?
А
повільного сну
Б швидкого сну
В у будь-яку фазу сну

13. Три хронотипи людей за характером добових ритмів:
А
голуби
Б ворони
В сови
Г жайворонки
Д ластівки

14. Підлітки 12-18 років повинні спати:
А
5-6 годин
Б 6-7 годин
В 7-8 годин
Г 8-10 годин

15. Укажіть сигнал, який людина сприймає за допомогою другої сигнальної системи:
А
шум вітру
Б світло лампи
В привітання
Г тепло руки

16. Пам'ять, яка забезпечує запам'ятовування, зберігання та відтворення рухів:
А
моторна
Б емоційна
В образна
Г змістова

17. Визначте півкулю головного мозку людини, у якій розташований центр керування письмом:
А
ліва 
Б права
В обидві півкулі

18. Укажіть тип біоритмів, до яких належить ритм "сон - активність":
А
секундний
Б хвилинний
В сезонний
Г добовий

19. Укажіть характеристики безумовних рефлексів (3 відповіді): (1,5 бали)
А
видові
Б індивідуальні
В вроджені
Г набуті
Д є життєво необхідними
Ж мають пристосувальне значення

20. Виберіть характеристики умовних рефлексів (3 відповіді): (1,5 бали)
А
видові
Б індивідуальні
В вроджені
Г набуті
Д є життєво необхідними
Ж мають пристосувальне значення

Дата: 06.06.2022.
Тема: Мова. Мислення і свідомість. Навчання та пам'ять. Сон. Біоритми.

Виконані завдання  надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 09.05.2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!

Онлайн-конференція о 9.00 за посиланням: 
Завдання 1. Опрацюйте параграф 52.
Завдання 2. Складіть власний режим дня, що сприятиме здоровому сну (виділіть не менше 7,5-8 годин на сон, а також виділіть час на уроки, прогулянку на свіжому повітрі, спорт, виконання домашніх завдань та інше).


Дата: 03.05.2022.
Тема: Умовні та безумовні рефлекси. Інстинкти.

Виконані завдання  надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 05.05.2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!

Завдання 1. Опрацювати параграфи 47-48.
Завлдання 2. Перегляньте відео "Безумовні та умовні рефлекси".
Завдання 2. Напишіть по 5-7 прикладів безумовних та умовних рефлексів.


Дата: 29.04.2022.
Тема: Поняття про вищу нервову діяльність та її основні типи.

Виконані завдання  надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 02.05.2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!

Онлайн-конференція о 9.00 за посиланням:
Завдання 1. Опрацювати параграф 47, 51.
Завдання 2. Виконати дослідницький практикум (переписувать не потрібно).
Дослідницький практикум "Визначення типу ВНД та властивостей темпераменту".

Визначити тип свого темпераменту вам допоможе «Анкета Айзенка». Якщо на запитання ви вiдповiдаєте «так, погоджуюсь», то ставите «+», якщо «ні», то «-». Обирайте ту вiдповiдь, яка першою спала вам на думку, довго розмірковувати не слід.

Психологічний тест (відповісти на питання «так» або «ні»)
1. Любиш галас і метушню навколо себе.
2. Дуже потребуєш близьких людей, які могли б підтримати, заспокоїти.
3.Часто роздратований чимось, збуджений, неспокійний.
4. Швидких відповідей на будь-які запитання від тебе не варто чекати.
5. Любиш роботу, яку треба робити швидко.
6. Діти вважають тебе веселим.
7. У тебе часто змінюється настрій.
8. Частіше мовчиш у товаристві однолітків.
9. Не наважуєшся заговорити першим із новими людьми.
10. Не любиш галасливих ігор, надаєш перевагу усамітненню.
11. Вмієш довго гратися або виконувати завдання, не відволікаючись.
12. Любиш похвалитися, прикрасити події.
13. Часто не можеш всидіти на місці.
14. Тебе легко засмутити.
15. Довше за інших зберігаєш працездатність, не втомлюєшся.
16. Легко переключаєшся з одного завдання на інше
17. Нетерплячий, незібраний, особливо не любиш чекати.
18.Віддаєш перевагу монотоній (одноманітній) роботі, що не потребує швидких дій.
19.Швидко втомлюєшся, відключаєшся, перестаєш слухатись.
20. Віриш в себе, легко переносиш невдачі.

Ключ до тесту
Відповіді «так» на запитання:

1, 6, 12, 16, 20 – сангвінік;
3, 5, 7, 13, 17 – холерик;
2, 9, 10, 14, 19 – меланхолік;
4, 8, 11, 15, 18 – флегматик.



Дата: 26.04..2022.
Тема: Узагальнення знань з теми "Сенсорні системи".

Виконані завдання  надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 28.04.2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!

Узагальнення знань з теми «Сенсорні системи»:
1. У кожній сенсорній системі виділяють такі частини
А
периферичну
Б центральну
В провідникову
Г всі відповіді вірні
2. Рецептори сітчастої оболонки, які сприймають кольори та яскраве світло:
А
палички
Б колбочки
В склера
Г кришталик
3. Де найбільше розташовано колбочок і паличок:
А
у сліпій плямі
Б у жовтій плямі
В у чорній плямі
Г у склистому тілі
4. Оберіть з переліку фоторецептори:
А
палички
Б колбочки
В хемоецептори
Г отоліти
5. Місце виходу зорового нерва це:
А
жовта пляма
Б сліпа пляма
В чорна пляма
Г сітківка
6. До слухових кісточок належать:
А
коваделко
Б колбочки
В стремінце
Г молоточок
Д палички
7. Акомодація зору визначається як здатність ока сприймати:
А
освітлюваність предметів
Б колір предметів
В зображення предметів на різних відстанях
Г форми предметів
8. Яку функцію виконує зіниця ока?
А
сприяє розрізненню кольорів
Б сприяє чіткості зображення предметів
В регулює кількість світла, яке надходить до ока
9. Якою цифрою на малюнку зображений кришталик?https://naurok-test2.nyc3.digitaloceanspaces.com/uploads/test/301834/813739/335950_1615401954.png


А 1
Б 2
В 4
Г 5
Ж 7
Д 11
10. Нюхові рецептори знаходяться:
А
біля кореня язика
Б у завитці
В в сітківці
Г в слизовій носової порожнини
11. У результаті травмувань потиличної ділянки у людини може настати:
А
часткова чи повна глухота
Б часткова чи повна сліпота
В втрата смаку
Г розлади шлунку
12. Виберіть ознаки, що характеризують зображений утвір (2 відповіді):
А завитка
Б терморецептори
В фоторецептори
Г внутрішнє вухо
Д механорецептори
13. Рецептори сенсорної системи дотику та тиску розташовані:
А
в кортіївому органі
Б у шкірі
В в печінці
Г на сітківці
14. Виберіть сенсорну систему, до якої належить вестибулярний апарат:
А
рухова
Б зорова
В слухова
Г рівноваги
15. Сенсорні системи руху й дотику для сприйняття подразнень використовують:
А
хеморецептори
Б фоторецептори
В механорецептори
Г всі відповіді правильні
16. В яких випадках здійснюється рефлекторне звуження зіниці?
А
при яскравому освітленні
Б при розгляданні близьких предметів
В при слабкому освітленні
Г при розгляданні предтетів на відстані
17. На малюнку зображений периферичний (рецепторний) відділ сенсорної системи:
А зорової
Б рівноваги
В нюхової
Г слухової
Д смакової
Ж шкірної чутливості
18. Установіть правильну послідовність щодо проходження світла крізь структури ока:
А
рогівка, сітківка, склера, склисте тіло
Б рогівка, передня камера, кришталик, склисте тіло, сітківка
В передня камера, сітківка, райдужка, судинна оболонка
Г зіниця, райдужка, сітківка, склисте тіло
19. Яка частина язика розрізняє смак гіркого?
А корінь
Б краї
В кінчик
Г кінчик і краї
20. Людина може виконувати складні рухи за умови узгодженої роботи рухової сенсорної системи та:

А нюхової сенсорної системи
Б дотикової сенсорної системи
В слухової сенсорної системи
Г вестибулярного апарату


Дата: 22.04.2022.
Тема: Сенсорні системи рівноваги, руху, дотику, температури, болю.

Виконані завдання  надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 25.04.2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!

Завдання 1. Опрацювати параграф 45.
Завдання 2. Перегляньте відео та дайте відповіді на питання до нього:
1) Рецептори, що реагують на дотик розташовуються в ____________________________
2) Температурні рецептори ще називаються ____________________________
3) В якій частині тіла найбільша кількість температурних рецепторів _____________________
4) Ноцицептори - це____________________________
5) Відбитим болем називають ____________________________
6) Фантомний біль - це ____________________________
7) Вісцеральний біль - це ____________________________
8) Соматичний біль - це ____________________________
9) Пропріорецептори - це ____________________________
10) Назвіть відділи тактильної сенсорної системи ____________________________, __________________________, ______________________________.
Завдання 3. Поясніть, що таке біль і яке він значення?



Дата: 19.04.2022.
Тема: Сенсорні системи смаку та нюху.

Виконані завдання  надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 21.04.2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!

Завдання 1. Опрацювати параграф 46, переглянути відео (з 5.20 хв. і до кінця) та дати відповіді на питання до нього:
1) Рецептори нюху та смаку називаються ___________________
2) Смаковий аналізатор складається з таких відділів _________________________________ 
______________________________________________________________________________
3) Периферичним відділом нюхового аналізатора є _________________________________ 
4) Периферичним відділом смакового аналізатора є _________________________________ 
5) Смакові рецептори ще називають смаковими  _________________________________ 
6) Зона язика, що сприймає гіркий смак ________________________________ 

Завдання 2. Замалювати в зошит "Смакові зони язика" та підписати, за що відповідає кожна зона (дивись відео "Сенсорні системи смаку та нюху"):


Дата: 15.04.2022.
Тема: Слухова сенсорна система. Вухо. Гігієна слуху.

Виконані завдання  надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 18.04.2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!

Завдання 1. Опрацювати параграф 44, переглянути відео та дати відповіді на питання до нього:
1) До складу зовнішнього вуха входять __________________________________
2) До складу внутрішнього вуха входять __________________________________
3) Внутрішнє вухо представлене __________________________________
4) Межею між зовнішнім та середнім вухом  є ______________________________
5) Слухові рецептори знаходяться в __________________________________
6) Центральний відділ слухової сенсорної системи представлеий 
__________________________________
Завдання 2. Замалювати будову вуха:


Дата: 12.04.2022
Тема: Зорова сенсорна система. Око. Гігієна зору.

Виконані завдання  надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 14.04.2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!

Завдання 1. Опрацювати параграф 42, переглянути відео "Зорова сенсорна система" та дати відповіді на питання до нього:

1) До допоміжного апарату ока належать: __________________________________________.
2) Око вкрите трьома оболонками: ____________________, ____________________ та ____________________.
3) Прозора частина зовнішньої оболонки склери називається ____________________.
4) Частина ока, яка визначає колір очей ____________________.
5) Зіниця може звужуватись та розширюватись, таким чином вона регулює ____________________________________________________________.
6) Фоторецепторами є ____________________ та ____________________. 
7) Вони знаходяться на ________________________________________.
8) Місце найкращого бачення називається ________________________________________.
9) Місце виходу зорового нерва ________________________________________.
10) Кольоровий зір забезпечують ____________________.
11) Зображення, що виникає на сітківці ока є ____________________, ____________________ та ____________________.
12) Частика ока, що виконує фукнцію лінзи та може змінювати свою кривизну _____________.

Завдання 2. Скласти пам'ятку "Профілактика порушень зору людини".

Дата: 08.04.2022.
Тема: Загальна характеристика сенсорних систем.

Виконані завдання  надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 11.04.2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!
Завдання 1. Опрацювати параграф 41 та переглянути відео "Загальна характеристика сенсорних систем", після перегляду якого дайте відповіді на питання:
1) Сенсорна система - це ________________________________________
2) Кожна сенсорна система складається з таких відділів
  •  ________________________________________
  •  ________________________________________
  •  ________________________________________
3) Рецептори - це  ________________________________________
Завдання 2. Оформити в зошит схеми "Сенсорні системи" та "Типи рецепторів":




Дата: 05.04.2022.
Тема: Узагальнення знань з теми  "Нервова система".

Виконані завдання  надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 07.04.2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!

Тестові завдання:

1. Який відділ головного мозку показаний на малюнку яскравим кольором?
А мозочок
Б довгастий мозок
В середній мозок
Г кінцевий мозок

2. Вкажіть, які відділи головного мозку мають кору:
А мозочок
Б середній мозок
В кінцевий мозок
Г міст

3. Оболонка, що вкриває довгий відросток? 
А сіра
Б чорна
В мієлінова
Г мозкова

4. Місце контакту двох нейронів: 
А
синапс
Б дендрит
В рецептор
Г контакт

5. Речовина, утворена короткими відростками й тілами нейронів: 
А біла
Б сіра
В чорна
Г лімбічна

6. Нейрон, що несе інформацію від органів чуття до ЦНС: 
А чутливий (доцентроовий)
Б вставний (інтеркалярний)
В руховний (відцентровий)
Г змішаний

7. Який відділ нервової системи утворений нервами і нервовими вузлами: 
А
центральна нервова система
Б спинний мозок
В соматичний
Г периферичний

8. Відділ головного мозку, під час ушкодження якого настає миттєва смерть: 
А проміжний
Б середній
В довгастий
Г мозочок

9. Автономна нервова система НЕ регулює: 
А секрецію залоз
Б рух скелетних м'язів
В діяльність внутрішніх органів
Г обмін речовин

10. Парасимпатична нервова система: 
А прискорює роботу серця
Б сповільнює роботу серця
В підвищує кров'яний тиск

11. До складу центральної нервової системи входять наступні відділи: 
А нервові вузли
Б спинний мозок
В головний мозок
Г рефлекторна дуга

12. Скільки пар черепномозкових нервів відходять від головного мозку? 
А 21
Б 31
В 12
Г 13

Дата: 01.04.2022.
Тема: Профілактика захворювань нервової системи.

Виконані завдання  надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 04.04.2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!

Завдання 1. Опрацювати параграф 40 та переглянути відео:
Завдання 2. Дайте відповіді на питання
Які хвороби відносяться до захворювань нервової системи людини?
Які заходи профілактики потрібно вживати для попередження захворювань НС?

Дата: 29.03.2022.
Тема: Соматична та вегетативна нервова система.

Виконані завдання  надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 31.03.2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!

Завдання 1. Опрацювати параграф 39. Оформити схему в зошит:

Завдання 2. Оформити в зошит таблицю 11 (стор. 188-189).

Завдання 3. Виконати тестові завдання 1-8:

1. Частина нервової системи, що здійснює зв’язок між ЦНС і органами тіла:
А вегетативна нервова система
Б соматична нервова система
В периферична нервова система
Г парасимпатична нервова система

2. Скільки пар черепно-мозкових нервів у людини:
А
14
Б 31
В 10
Г 12

3. Скільки пар спинно-мозкових нервів у людини:
А
30
Б 12
В 31
Г 24

4. Частина периферичної нервової системи, що забезпечує іннервацію внутрішніх органів і ендокринних залоз:
А
вегетаційна
Б соматична
В центральна
Г вегетативна

5. Гальмує і пригнічує діяльність внутрішніх органів:
А
Симпатична нервова система
Б Автономна нервова система
В Соматична нервова система
Г Парасимпатична нервова система

6. Соматична нервова система:
А
Іннервує м'язи тіла
Б Іннервує ендокринні залози
В Забезпечує сенсорні функції
Г Іннервує внутрішні органи

7. Сприймає зовнішні подразнення нервова система:
А
соматична
Б вегетативна

8. Збуджує і активізує діяльність внутрішніх органів нервова система:
А
соматична
Б автономна
В симпатична
Г парасимпатична

Дата:25.03.2022.
Тема: Головний мозок.

Виконані завдання  надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 28.03. 2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!

Завдання 1. Переглянути відео за посиланням:

Будова головного мозку людини

Завдання 2. Опрацювати параграф 37-38. Замалювати малюнок "Будова головного мозку людини":





Завдання 2. Використовуючи підручник заповнити таблицю:




Дата: 22.03.2022.
Тема: Спинний мозок.

Виконані завдання  надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 24.03. 2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!

Завдання 1. Переглянути відео та дати  відповіді на питання:
1. Три оболонки, що вкривають спинний мозок: ____________________________.
2. Маса спинного мозку ____________________________.
3. Сіра речовина має вигляд _____________________.
4. До яких ріг підходять корінці чутливих нейронів? __________________________.
5. Від яких ріг відходять корінці рухливих нейронів? __________________________.
6. Скільки є пар спинномозкових нервів? __________________________.

Завдання 2. Замалювати будову спинного мозку:




Дата: 15.03.2022.
Тема: Нервова система людини.

Виконані завдання  надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 16.03. 2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!

Завдання 1. Переглянути відео: Нервова система людини
Завдання 2. Оформити схему в зошит:

Завдання 3. Опрацювати параграф 35 і, використовуючи матеріали підручника, охарактеризуйте будову рефлекторної дуги (з чого вона складається).





Дата: 09.02.2021.
Тема: Захворювання органів сечовидільної системи.

Виконані завдання надсилаємо особистим повідомленням в Viber протягом дня 09.02.2021. Бажаю успіхів!

Завдання 1. Опрацювати параграф
Завдання 2. Заповнити таблицю:

Захворювання

Причини

Симптоми

Пієлонефрит


 

 

Глорумерулонефрит

 

 

Камені в нирках

 

 

Цистит

 

 

Уретрит

 

 

Завдання 3. Зробити пам'тку "Профілактика захворювань органів сечовидільної системи".

Дата: 28.01.2021.
Тема: Серцево-судинні хвороби та їх профілактика.

Завдання 1. Опрацювати параграф 23.
Завдання 2. Скласти пам'ятку "Як уникнути розвитку серцево-судинних захворювань".
Завдання 3. Дайте відповідь на питання: Як надати першу допомогу в разі артеріальної кровотечі?

Виконані завдання надсилаємо особистим повідомленням в Viber до 29.01.2021. Бажаю успіхів!


Дата: 21.01.2021.
Тема: Система кровообігу. Серце: будова та функції. Робота серця.

Завдання 1. Переглянути відео
"Система кровообігу. Серце: будова та функції".
Завдання 2. Опрацювати параграфи 20-21.
Завдання 3. Виписати наступні терміни: кровообіг, система кровообігу, серце, ендокард, міокард, епікард, перикард, велике та мале кола кровообігу.
Завдання 4. Розв'яжіть задачу: Обчисліть скільки (л) крові перекачує серце людини за годину, якщо воно скорочується у середньому 70 разів за 1 хв. , викидаючи прикожному скороченні близько 150 мл.крові.
Завдання 5. Схарактеризуйте фази серцевого циклу.

Виконані завдання надсилаємо особистим повідомленням в Viber до 25.01.2021. Бажаю успіхів!

Відео "Система кровообігу. Серце: будова та функції".
Терміни:

Крово­обіг - рух крові по судинах. 

Система кровообігу - система органів, що забезпечують рух крові по організму, складається із серця і кровонос­них судин. 

Серце - порожнистий м'язовий орган масою 250-360 грамів. Серце людини чотирикамерне: складається з двох передсердь (верхня частина серця) і двох шлу­ночків (нижня частина серця). 

Ендокард -внутршня оболонка серця.

Міокард - середня м'язова оболонка серця.

Епікард - зовнішня сполучнотканинна оболонка серця.

Перикард - навколосерцева сумка. Сумка заповнена «рідиною», що зволожує серце і зменнгує його тертя під час скорочень. 

Велике коло кровообігу
 – шлях крові від лівого шлуночка через артерії, капіляри, вени всіх органів тіла до правого передсердя. Рухаючись великим колом, кров розносить кисень і поживні речовини до клітин і забирає від них вуглекислий газ і продукти обміну, при цьому відбувається перетворення артеріальної крові у венозну.

Мале коло кровообігу – це шлях крові від правого шлуночка через легені до лівого передсердя. Завдяки малому колу здійснюється обмін газів: кисень переходить до крові, а вуглекислий газ – до легені, і відбувається перетворення венозної крові в артеріальну.

Дата: 19.01.2021.
Тема: Імунна система. Імунітет. Специфічний і неспецифічний імунітет. Імунізація. Алергія. СНІД.

Завдання 1. Оформити схему "Види імунітету".
Завдання 2. Виписати в зошит терміни "алергія" та "алергени"↓.
Завдання 2. Написати інформацію про шляхи передачі ВІЛ-інфекції.
Завдання 3. Виконати тестові завдання 1-12.

Виконані завдання надсилаємо особистим повідомленням в Viber до 21.01.2021. Бажаю успіхів!


Алергія - стан підвищеної чутливості організму у відповідь на дію алергенів; є передзимовою виникнення патологічного імунологі­чного процесу.

Алергени - речовини, які спричинюють алергічні реакції в організмі. 

Зовнішні алергени (екзоалергени): деякі харчові продукти (яйця, шоколад, цитрусові), різні хімічні неорганічні речовині, запахи (квітів, парфумів), лікарські препарати. 

Внутрішні алергени (ендоалергени) — власні тканини організму, переважно з видозмі­неними природними властивостями, що виникають внаслідок утворення токсичних речовин при певних патологічних процесах. Наприклад при опіках чи обмороженнях омертвілі тканини стають чужорідними для організму.

Тестові завдання:
1. Здатність організму розпізнавати чужорідний матеріал та мобілізувати клітини й речовини на швидке його видалення - це:
А
імунітет
Б алергія
В стрес
Г біоритм

2. Який імунітет виникає після лікувального щеплення –
А
природний вроджений імунітет
Б природний набутий імунітет
В активний штучний імунітет
Г пасивний штучний імунітет

3. Який імунітет виробляється в процесі життя після перенесення інфекційних захворювань?
А
неспецифічний імунітет
Б активний штучний імунітет .
В природний набутий імунітет
Г пасивний штучний імунітет

4. Зовнішніми алергенами є:
А
шоколад
Б запахи квітів, парфумів
В лікарські препарати
Г власні тканини організму


5. Імунна система поділяється на :
А
внутрішню, зовнішню
Б центральну, периферичну
В екзогенну та ендогенну
Г специфічну, неспецифічну

6. Система органів і тканин, які захищають організм від чужорідних для нього організмів і сполук:
А
нервова система
Б травна система
В імунна система
Г ендокринна система

7. Клітини крові, що беруть участь в утворенні імунітету - це:
А
лейкоцити
Б тромбоцити
В еритроцити
Г пластиди

8. Імунітет, що успадковується від батьків і не залежить від того, контактувала раніше людина зі збудником хвороби чи ні - це:
А
 природний вроджений
Б природний набутий
В специфічний
Г штучний пасивний

9. ВІЛ- інфекція уражає в першу чергу систему:
А
імунну
Б нервову
В серцево-судинну
Г кров

10. СНІД - це:
А
безсимтомне захворювання
Б смертельне захворювання , що спричиняється вірусом імунодифіциту людини (ВІЛ)
В тяжке, але виліковне захворювання, що передається статевим шляхом 


11. Щеплення - це введення:
А
інфекційно-хворій людині лікувальної сироватки
Б інфекційно-хворій людині препарату з мікроорганізмів
В здоровій людині препарату з убитих або ослаблених мікроорганізмів
Г здоровій людині лікувальної сироватки.

12. Речовини, що викликають алергію, називаються:
А
гормони;
Б алергени; 
В медіатори;
Г ферменти.


Дата: 14.01.2021.
Тема: Зсідання крові. Групи крові та переливання крові.

Завдання 1. Опрацювати параграф 18.
Завдання 2. Переглянути відео "Зсідання крові".
Завдання 3. Оформити в зошит таблицю "Групи крові" на стор. 91. 
Завдання 4. Виконати вправу "Доповніть речення".

Виконані завдання надсилаємо особистим повідомленням в Viber до 18.01.2021. Бажаю успіхів!

Відео "Групи крові. Переливання крові. Зсідання крові"

Вправа "Доповніть речення":

1. Червоні кров'яні клітини — ___________________.
2. Еритроцити утворюються з ___________________.
3. Основний білок еритроцитів — ________________.
4. Сполука гемоглобіну с киснем — _________________________.
5. Сполука гемоглобіну з чадним газом — _________________________. 
6. Кров, насичена киснем  — _________________________.
7. Кров, насичена вуглекислим газом — _________________________.
8. Людина, в якої беруть кров —  ______________.
9. Людина, якій переливають кров — ______________.
10.Білки α і β – плазми — ______________.
11.Резус-фактор — це ______________.
12. Він міститься в ______________.



Дата: 12.01.2021.
Тема: Внутрішнє середовище організму. Поняття про гомеостаз. Кров, її склад та функції. Лімфа.

Завдання 1. Опрацювати параграф 17. 
Завдання 2. Переглянути відео "Внутрішнє середовище організму".
Завдання 3. Виписати в зошит терміни: внутрішнє середовище організму, гомеостаз, форменні елементи крові. Оформити в зошит таблицю "Функції крові" на стор. 87.
Завдання 3. Виконати тестові завдання 1-12.

Виконані завдання надсилаємо особистим повідомленням в Viber до 14.01.2021.

Відео "Внутрішнє середовище організму"
Тестові завдання:

1. Внутрішнім середовищем організму є:
А
кров і лімфа
Б кров і тканинна рідина
В кров, тканинна рідина і лімфа

2. Основною функцією еритроцитів є:
А
перенесення кисню від легенів
Б перенесення кисню від легенів до тканин і вуглекислого газу від тканин тіла до легень
В перенесення вуглекислого газу від тканин до легень

3. Гемоглобін є:
А
пігментом білкової природи еритроцитів
Б вуглеводом еритроцитів
В пігментом жироподібним лейкоцитів
Г жироподібною речовиною тромбоцитів

4. Стінки крупних кровоносних судин утворені тканинами:
А
епітеліальною і м'язовою
Б епітеліальною, м'язовою та сполучною
В епітеліальною і сполучною

5. Кров складається з:
А
плазми крові
Б форменних елементів крові
В гемоглобіну
Г лімфи

6. Основою плазми крові є
А
фізіологічний розчин 0,9 % натрію хлориду
Б вода
В фізіологічний рочин калію хлориду 0,09%
Г розчин кухонної солі 9%

7. Клітини крові називаються:
А
форменними елементами
Б тканинними елементами
В твердим середовищем крові

8. Лімфатичні судини характеризуються наступним:
А незамкнені з одного кінця, мають вузли, впадають у вени
Б замкнені, мають м'зові стінки, за рахунок скорочень яких лімфа рухається під час денної активності людини
В незамкнені з одного кінця, мають порожнини для накопичення еритроцитів, впадають у артерії

9. Укажіть форменні елементи, які входять до складу крові:
А
еритроцити
Б міоцити
В тромбоцити
Г лейкоцити
Д остеоцити

10. Укажіть, що НЕ входить до внутрішнього середовища організму людини:
А
кров
Б лімфа
В цитоплазма клітин
Г тканинна рідина

11. Зсідання крові при пораненнях - це ознака ....... функції крові
А
транспортної
Б опорної
В захисної
Г гомеостатичної

12. Виберіть ознаки, що характерні для лімфи:
А
червона
Б жовтувата
В безбарвна
Г прозора
Д непрозора


Дата: 28.12.2020.
Тема: Газообмін у легенях і тканинах.  Дихальні рухи. Нейрогуморальна регуляція дихальних рухів.Профілактика захворювань дихальної системи. 

Завдання 1. Опрацювати параграфи 14,15, 16.
Завдання 2. Переглянути відеоролики "Газообмін в легенях і тканинах" та "Дихальні рухи. Регуляція дихальних рухів".
Завдання 3. Дати відповідь на питання "Як куріння впливає на органи дихання?".
Завдання 4. Завдання 18, 19, 20, 21 (стор. 82-83).

Виконані завдання надсилаємо особистим повідомленням в Viber до 30.12.2020.

Відео "Газообмін в легенях і тканинах".

Відео "Дихальні рухи. Регуляція дихальних рухів"




Дата: 24.12.2020.
Тема: Значення дихання. Система органів дихання. Газообмін у легенях і тканинах. 

Завдання 1. Переглянути відео "Будова і функції дихальної системи".
Завдання 2. Опрацювати параграф 13.
Завдання 3. Виконати тестові завдання 1-9 ↓.

Виконані завдання надсилаємо особистим повідомленням в Viber до 27.12.2020.

Відео "Будова і функції дихальної системи"
Відео "Газообмін в легенях"


Тестові завдання:
1. Укажіть, який процес називається внутрішнім диханням:
А вентиляція легень   
Б дифузія газів у легенях
В дифузія газів у тканинах
Г окислювальні процеси в клітинах

2. Поясніть, чому при ковтанні їжа не потрапляє в дихальні шляхи
А
дихальні шляхи і тракт травної системи не перетинаються 
Б дихальне горло розміщується за травним трактом 
В надгортанний хрящ прикриває вхід до дихального горла 
Г голосові зв'язки затримують харчові маси

3. На скільки гілок поділяється лівий бронх?
А
2       Б 3       В 4         Г 5

4. Оберіть органи дихання

А
Носова порожнина
Б Шлунок 
В Бронхи 
Г Гортань 
Д Тра­хея. 
Ж Носоглотка
З Печінка
Е Легені

5. Виберіть органи дихання за малюнками
А

 
Б
В
 
Г
 
Д


6. Дихання - це:
А надходження кисню і виділення вуглекислого газу із організму
Б надходження вуглекислого газу і виділення кисню із організму

7. Тонка плівка на поверхні легень:
А
діафрагма 
Б плевра 
В одношаровий епітелій

8. Укажіть, який процес називається зовнішнім диханням:
А
вентиляція легенів 
Б дифузія газів у легенях 
В дифузія газів у тканинах
Г окиснювальні процеси в клітинах

9. До верхніх дихальних шляхів належать:
А
носова порожнина, трахея, легені 
Б носова порожнина, носоглотка, глотка 
В носова порожнина, бронхи, трахея 
Г гортань, трахея, бронхи

Дата: 22.12.2020.
Тема: Контрольна робота № 1.
Завдання: Виконати контрольну роботу протягом дня 22.12.2020 і надіслати особистим повідомленням в Viber.

Контрольна робота з біології № 1.

І рівень 
(0,5 бала за кожне запитання) 

1. Визначте найбільшу залозу травної системи: 
А) глотка Б) шлунок В) печінка Г) підшлункова залоза 

2. Яка тканина вистилає порожнини тіла та внутрішніх органів, а також вкриває тіло ззовні?
А)
сполучна   Б) епітеліальна      В) нервова    Г) м’язова


3. Укажіть процес, що відбувається в товстому кишечнику: 
А) розщеплення білків Б) розщеплення жирів В) всмоктування води Г) розщеплення вуглеводів 

4. Шлях по якому по якому проходить нервовий імпульс називається: 
А) нейрон       Б) рефлекс         В) рефлекторна дуга       Г) нейроглія

5. Виберіть речовини, що розщеплюються в ротовій порожнині: 
А) вітаміни   Б) жири    В) білки    Г) вуглеводи

6. Наука, яка вивчає будову та функціонування клітин – це: 
А) фізіологія    Б) психологія       В) гістологія    Г) цитологія

ІІ рівень 
(1 бал за кожне запитання) 

7. До якого відділу належить променева кістка? 

8. До якого відділу належать кістки тазу? 

9.Перший шийний хребець називається?

ІІІ рівень
(3 бали)
10. Встановіть відповідність між тканиною та її складовою частиною чи різновидом:

1

Епітеліальна

А

Нейрон

2

Сполучна

Б

Одношаровий епітелій

3

Нервова

В

Гладенька тканина

4

Мязова

Г

Кров, лімфа

11. Встановіть відповідність між системою та функцією, яку вона виконує:

1

Опоно-рухова

А

Управління організмом, регулювання та координація роботи органів.

2

Видільна

Б

Забезпечення організму потрібними речовинами та енергією.

3

Травна

В

Видалення з організму продуктів обміну.

4

Нервова

Г

Забезпечення опори, руху та захисту органів



IV рівень
(3 бали)
Завдання № 12.





Дата: 29.05.2020.
Тема: Узагальнення «Основні загальні властивості живих систем».
Мета: узагальнити та систематизувати знання з вивченого курсу біології.
Завдання 1. Виконати завдання 12-19 стор. 246


Виконанне завдання надсилаємо особистим повідомленням у Viber до 29.05.2020.

Дата: 28.05.2020.
Тема: Узагальнення знань з теми «Біологія як основа біотехнології та медицини».
Мета: узагальнити та систематизувати знання з теми.
Завдання 1. Виконати тестові завдання 1-11 стор. 245-246


Виконанне завдання надсилаємо особистим повідомленням у Viber до 28.05.2020.

Дата: 22.05.2020.
Тема: Основи генетичної та клітинної інженерії. Роль генетичної інженерії в сучасних біотехнологіях і медицині. Генетично модифіковані організми.

Мета: ознайомити учнів з основами генетичної та клітинної інженерії.
Завдання 1. Опрацювати § 57-58.
Завдання 2. Переглянути відео "ГМО: погано це чи добре".
Завдання 3. Виписати терміни "генетична інженерія", "клітинна інженерія" та "клон".
Завдання 4. Висловіть власну позицію щодо проблем етичного плану, які виникають при клонуванні людини.


Виконанне завдання надсилаємо особистим повідомленням у Viber до 27.05.2020.


Відеоролик "ГМО: погано це чи добре".


Генетична інженерія – сукупність прийомів, методів і технологій одержання рекомбінантних РНК і ДНК, виділення генів з організму, здійснення маніпуляцій з генами та введення їх до інших організмів.
Клітинна інженерія – галузь біотехнології, у якій застосовують методи виділення клітин з організму, перенесення їх на штучні поживні середовища, де ці клітини продовжують жити й розмножуватися.
Клон – сукупність клітин або особину, яка утворилася від спільного пращура нестатевим шляхом. 


Дата: 21.05.2020.
Тема: Огляд традиційних біотехнологій.

Мета: ознайомити учнів з основними напрямками сучасних біотехнологій, їхніми потенційними можливостями.
Завдання 1. Опрацювати § 56.
Завдання 2. Переглянути відео "Основні напрямки біотехнології"..
Завдання 3. Виписати термін "біотехнологія" та основні напрями біотехнології.
Завдання 4. Сформулюйте власну позицію щодо перспективи використання генетично модифікованих харчових продуктів.


Виконанне завдання надсилаємо особистим повідомленням у Viber до 22.05.2020.


Відео "Основні напрямки сучасної біотехнології".

Біотехнологія  — це процес використання живих організмів і біологічних процесів у виробництві. 


Дата: 15.05.2020.
Тема: Введення в культуру рослин. Одомашнення тварин. Поняття про селекцію. Методи селекції рослин. Методи селекції тварин.
Мета: ознайомити учнів з історією одомашнення рослин і тварин; розширити знання учнів про культурні рослини та свійських тварин, їх значення для людини; 
Завдання 1. Опрацювати § 55.
Завдання 2. Виписати терміни "приручення", "одомашнення", "свійські тварини", "культурні рослини" та центри походження культурних рослин.
Завдання 2. Заповнити таблицю "Різноманітність культурних рослин".

Виконанні завдання надсилаємо особистим повідомленням у Viber до 18.05.2020.

Приручення – це призвичаювання диких тварин до утримання в неволі в умовах господарства впродовж одного покоління.

Одомашнення – це розведення приручених тварин із господарською метою впродовж багатьох поколінь.

Свійські тварини – зоологічні види тварин, що повністю або частково утримуються людиною, живуть з людиною та розводяться нею.

Культурні рослини — рослини, вирощувані людством для отримання харчових продуктів, кормів в сільському господарстві, ліків, промислової та іншої сировини, інших цілей в задоволенні потреб людини.

ЦЕНТРИ ПОХОДЖЕННЯ КУЛЬТУРНИХ РОСЛИН - географічні центри генетичного різноманіття культурних рослин. 
1. Південноазійський тропічний (43 %) (рис, огірок, лимон, кокос, чай, апельсин, банани, баклажани, цукрова тростина).
2. Східноазійський (20 %) (просо, яблуня, груша, персик, соя, грецький горіх, хурма, чайний кущ).
3. Південно-Західноазійський (4 %) (м'які пшениці, ячмінь, жито, фінік, горох, диня).
4. Середземноморський (11 %) (капуста, буряк, морква, олива, виноград, селера, кріп, гірчиця).
5. Абіссінський (або Ефіопський) (4 %) (тверді пшениці, кавове дерево, бавовник, кунжут, кавуни).
6. Центральноамериканський (10 %) (кукурудза, квасоля, гарбуз, какао, тютюн).
7. Південноамериканський (або Андійський) (8 %) (картопля, помідор, хінне дерево, ананас, арахіс).

Таблиця "Різноманітність культурних рослин".
Наведіть приклади культурних рослин:
Група
Злакові
Овочеві
Плодові
Олійні
Цукрові
Баштанні
Приклади


Дата: 14.05.2020.
Тема: Контрольна робота № 2.
Мета: контроль знань учнів з біології за ІІ семестр.

Виконанну контрольну роботу надсилаємо особистим повідомленням у Viber до 14.05.2020.


Контрольна робота за ІІ семестр
І рівень
1. Наука про закономірності спадковості та мінливості організмів:
А) цитологія;     Б) морфологія;     В) біохімія;     Г) генетика.

2. У якому законі Менделя доведено, що усі нащадки будуть одноманітними як за генотипом, так і за фенотипом:
А)  І закон;   Б) ІІ закон;       В) ІІІ закон.    

3. Незворотний, спрямований  історичний розвиток живої природи, що супроводжується змінами  на всіх рівнях організації життя це:
А) мінливість;     Б) еволюція;     В) адаптація;    Г) кросинговер.

4. Сукупність особин одного виду організмів, які існують в межах певної території, вільно схрещуються і відносно ізольовані від інших особин виду це:
А) екосистема;     Б) вид;             В) популяція;    Г) екологічна ніша.

5. Вид Людина розумна належить до класу:
А) птахи;     Б) риби;       В) ссавці;      Г) плазуни.

6. Життя виникло завдяки божественному творенню це гіпотеза:
А) креаціонізму;    Б) спонтанного зародження;     В) стаціонарного стану;  Г) панспермії.

ІІ рівень
За кожне правильно виконанне завдання - 1.5 б.
7. Виберіть з переліку чотири характерних риси рослинних організмів: 
А) є еукаріотичними організмами;
Б) клітина містить пластиди і вакуолю;
В) клітина стінка складається з хітину;
Г) розмножуються лише нестатевим способом
Д) автотрофний тип живлення
Е) клітинна стінка утворена целюлозою

8. Встановіть відповідність між екологічним чинником  і групою до якої він належить. 
А) паразитизм                            1. Антропогенний чинник
Б) температура                          2. Біотичний чинник
В) забруднення стічних вод     3. Абіотичний чинник

ІІІ рівень
(3 бали)
9. Задача: Гетерозиготний чоловік, з горбинкою на носі, одружився із гомозиготною жінкою з прямим носом. Ніс з горбинкою – є домінантною ознакою. Яких нащадків слід очікувати при такому схрещуванні? 





Дата: 08.05.2020.
Тема: Узагальнення знань з теми «Надорганізмові біологічні системи».
Мета: узагальнити й закріпити знання про особливості функціонування екосистем, екологію особин і популяцій і вплив людської діяльності на стан біосфери.

Виконанні завдання надсилаємо особистим повідомленням у Viber до 10.05.2020.

І рівень  (1 бал за правильно виконане завдання)
1. Визначте, який вчений вперше запропонував термін  екологія:
а) Дарвін;                                  в) Рульє;
б) Геккель;                                г) Ломоносов.

2. Зазначте, як називають усі можливі типи співіснування організмів різних видів:
а) паразитизм;                  в) коменсалізм;
б) мутуалізм;                    г) симбіоз.

3. Автотрофи є:
а) продуцентами;                        в) консументами всіх рівнів;
б) консументами І порядку;       г) редуцентами.

4. Визначте, як називають тип симбіозу, за якого організми різних видів отримують взаємну користь:
а) паразитизм;                  в) мутуалізм;
б) коменсалізм;                г) конкуренція.

5. Біотичним фактором середовища є:
а) клімат;                                                              в) вологість;
б)взаємозв’язки між особинами в популяції;   г) полювання.

6. Організми, які здатні синтезувати органічні  сполуки з неорганічних є:
а) автотрофами;                               в) міксотрофами;
б) гетеротрофами;                           г) паразитами.

ІІ рівень  (2 бали за правильно виконане завдання)
7. Розмістіть ланки ланцюга живлення від продуцента:
а) мукор;        б) яблуня;         в) попелиця;     г) сонечко.

8. Складіть можливі харчові ланцюги, починаючи з:

Зерно → … 

Водорості →

9.  Визначте послідовність процесів колообігу Оксигену в біосфері, починаючи із засвоєння кисню аеробами:
А) виділення вуглекислого газу та води;
Б) дихання;
В) утворення вуглекислого газу та води;
Г) фотосинтез.


Дата: 07.05.2020.
Тема: Біосфера як цілісна система. Захист і збереження біосфери, основні заходи щодо охорони навколишнього середовища.
Мета: ознайомити учнів із поняттям «біосфера», загальною характеристикою біосфери; основними заходами щодо охорони навколишнього середовища.
Завдання 1. Опрацювати § 52-53.
Завдання 2. Переглянути відеоролик "Біосфера як цілісна система. Захист і збереження біосфери, основні заходи щодо охорони навколишнього середовища".
Завдання 2. Підготувати навчальний проект: Виявлення рівня антропогенного та техногенного впливу в екосистемах своєї місцевості.

Виконанні завдання надсилаємо особистим повідомленням у Viber до 13.05.2020.

Відео "Біосфера як цілісна система. Захист і збереження біосфери, основні заходи щодо охорони навколишнього середовища".



Дата: 30.04.2020.
Тема: Стабільність екосистем та причини її порушення.
Мета: ознайомити з поняттями «стабільність екосистем» «сукцесії», «клімаксні угруповання», причинами порушення стабільності різних екосистем, відмінностями природних та штучних екосистем.
Завдання 1. Опрацювати § 51.
Завдання 2. Виписати термін "сукцесія" і оформити схему "Види сукцесій".
Завдання 2. Виконати задачі 1,2.
Виконанні завдання надсилаємо особистим повідомленням у Viber до 06.05.2020.


Сукцесія послідовні зміни угруповань організмів, які з часом призводять до перетворення екосистем.

Задача 1. За добу людина вдихає приблизно 25 кг повітря. Під час роботи двигуна внутрішнього згорання автомобіля витрачається 1825 кг кисню на 100 км шляху. Скільки часу може дихати людина цим киснем?
Задача 5. За добу кожна людина вживає близько 4 л води. Який обєм води потрібен на добу місту з населенням 80 тис. чоловік?


Дата: 16.04.2020.
Тема: Огляд основних еукаріотичних таксонів.
Мета: ознайомитися з основними еукаріотичними таксонами, сучасними класифікаціями еукаріотів; розкрити особливості будови та процесів життєдіяльності основних таксонів еукаріотів; поглибити знання про різноманітність живих організмів на планеті.
Завдання 1. Опрацювати теоретичний матеріал і оформити конспект уроку.
Завдання 2. Біологічний диктант (вставити пропущені слова).
Виконанні завдання надсилаємо особистим повідомленням у Viber до 17.04.2020.

Теоретичний матеріал:

Еукаріоти – одно- та багатоклітинні організми, які в своїх клітинах мають ядро та мембранні органели. До одноклітинних еукаріотів належать одноклітинні твариноподібні, одноклітинні водорості, одноклітинні грибоподібні організми, яких можна об’єднати в групу Протисти. Багатоклітинними еукаріотами є рослини, гриби і тварини

  Клітини прокаріотів (доядерних організмів) та еукаріотів (ядерних) організмів. 
(Зверніть увагу на головну відмінність еукаріотів від прокаріотичних організмів - наявність ядра. У прокаріотів спадковий матеріал у вигляді замкненої або кільцевої молекули ДНК (нуклеоїд)).

Порівняльна таблиця основних груп еукаріотів.
Критерії порівняння
Царство             Рослини   
Царство Гриби
Царство 
Тварини
Клітинна стінка
З целюлози
З хітину
-
Наявність пластид
+
-
-
Геном
Ядерний, мітохондріальний та пластидний
Ядерний та мітохондріальний.
Ядерний та мітохондріяльний
Запасний полісахарид
Крохмаль
Глікоген
Глікоген
Тип живлення
Автотрофний
Гетеротрофний, сапротрофи.  
Гетеротрофи
Спосіб життя
Прикріплений
Прикріплений
Активний

Біологічний диктант:

1. Прокаріоти – це організми, які не мають чітко оформленого _________________.

2.  Історичний еволюційний розвиток організмів _________________.

3.  Організми, клітини яких мають ядро ________________.

4. Класифікацію різних груп організмів здійснює наука ___________________.

5. Молекула ДНК у прокаріотів має форму _____________.

6.  Організми, які використовують готові організмі речовини ________________ .

7. Організми, які здатні синтезувати організмі речовини __________________.

8. Доменами органічного світу є ________________________________________________.




Дата: 17.04.2020.
Тема: Неклітинні форми життя: віруси.
Мета: сформувати знання про віруси як неклітинні форми життя та внутрішньоклітинні паразити; розглянути особливості будови, життєві цикли та різноманітність вірусів.
Завдання 1. Опрацювати теоретичний матеріал і оформити конмпект уроку.
Завдання 2. Повідомлення "Значення вірусів в природі та житті людини" або "Хвороби людини спричинені вірусами".

Виконанні завдання надсилаємо особистим повідомленням у Viber до 22.04.2020.
Теоретичний матеріал:

1. Будова вірусів.
   Окрема вірусна частинка одержала назву віріон. Він складається з однієї молекули нуклеїнової кислоти (ДНК або РНК) та білкового футляра, що її оточує, – капсида. Разом вони формують нуклеокапсид. Капсиди утворені з білкових субодиниць (поліпептидів), які називаються капсомерами. Віруси з таким типом будови називають простими.
      Проте більшість вірусів має ще одну оболонку – суперкапсидну, яка містить ліпіди. Такі віруси називають складними. До них належать віруси сказу, герпесу, грипу, енцефалітів, імунодефіциту людини та ін.

2. Поняття про життєвий цикл вірусів.



Віріон                                                                                     Облігатний паразит

(неактивна, позаклітинна форма)                                             (активна,

                                                                                                                         внутрішньоклітинна                                                                                                                                            форма)  



Життєвий цикл вірусів складається з 2 фаз:



Позаклітинна - вірус не проявляє ознак життя, неактивний, називається віріон, найчастіше перебуває у вигляді кристалів різної форми.



Внутрішньоклітинна – вірус активний, здатний до розмноження за рахунок систем клітини-хазяїна. Облігатний паразит – організм, абсолютно не здатний жити та розмножуватися без свого хазяїна, поза його організмом.


3. Історія відкриття вірусів

1) 2000 р.до н.е. найбільш рання згадка про сказ. На клинописних табличках Месопотамії викладено закон, згідно з яким на власника скаженої собаки, яка вкусила іншу людину, накладався великий штраф.

2) Перша вакцина для попередження вірусної інфекції – віспи була запропонована майже за 100 років до відкриття вірусів. Багато тисяч років віспа нищила населення Землі, існує і коров’яча віспа. Англійський лікар Едуард Дженер помітив що доярки та їх сім’ї майже не хворіють на віспу, вони брали своїх новонароджених дітей і терли об вим’я корів. Дженер ввів у розріз шкіри восьмилітнього хлопчика вміст пустул доярки, яка перехворіла на так звану коров’ячу віспу. У хлопчика, який ніколи не хворів на віспу утворилась маленька виразка на місці введення вакцини, яка загоїлась за 2 тижні. Через півтора місяці Дженер зробив щеплення хлопчику  рідиною з пустул хворої людини, але хвороба не розвинулась. Це зумовлено тим що віспа у корів протікає у легкій формі, вібріони адаптовані до організму хазяїна – корови, тому не здатні викликати важку форму захворювання у людей, однак стимулюють утворення антитіл у її крові.

3) 1885р. Луї Пастер (французький мікробіолог) вперше перевірив на людині вакцину сказу. Він зробив щеплення дитині яку покусав скажений собака, і тим самим зберіг їй життя. І хоча це відбулось за 7 років до відкриття вірусів саме він ввів термін "вірус" та "вакцинація".


Відкриття вірусів було здійснено молодим вченим, він відкрив віруси не бачучи їх. 1892 р. на півдні України, Росії, Бесарабії,  Криму вирощувались великі плантації тютюну, і останні роки з’явилась невідома хвороба яка спричиняла ураження листя, воно вкривалось плямами, скручувалось і в’януло. Царська Росія несла великі збитки і  вирішення даної проблеми було доручено групі вчених серед яких був і Д. Й. Івановський. Довів що хвороба викликається мікроскопічним збудником, який здатний проходити через бактеріальні фільтри, отже це не бактерія. Дослідження продовжувались голландський мікробіолог 1898р. Мартін Беєрінк, також досліджував вірус тютюнової мозаїки, повторив досліди Івановського.



Епідемія - це процес, який характеризується поширенням інфекції в межах однієї країни.

Пандемія —  це процес, що характеризується поширенням  інфекційного захворювання  на території усієї країни, сусідніх держав, багатьох країн світу, континентах. Відсутністю колективного імунітету в людства і ефективних засобів профілактики та лікування.

Карантин - це система державних заходів, які проводяться в епідемічному осередку для запобігання поширенню інфекційних захворювань із вогнища ураження та для повної ізоляції та ліквідації його.


Дата: 23.04.2020.
Тема: Екосистема. Різноманітність екосистем. Харчові зв’язки, потоки енергії та колообіг речовин в екосистемах.
Мета: розширити знання учнів про екосистеми, ознайомити з різноманітністю природних та штучних екосистем, з харчовими зв’язками, потоками енергії та колообігом речовин в екосистемах..
Завдання 1. Опрацювати теоретичний матеріал і оформити конспект уроку.
Завдання 2. Скласти ланцюги живлення із запропонованих об"єктів.
Виконанні завдання надсилаємо особистим повідомленням в Viber до 24.04.2020.

Теоретичний матеріал:
Екосистема - це сукупність популяцій різних видів і неживих компонентів середовища, пов'язаних між собою колообігом речовин та енергії.
Прикладами екосистем є широколистий чи сосновий ліс, природне озеро чи штучний ставок, болото.
У екосистемах виділяють дві складових частини - неживий компонент (абіотичний) і живий компонент (біотичний).

Основною умовою існування екосистеми є колообіг речовин та енергії, які пов'язують між собою неживі компоненти середовища та живі організми. 


Трофічний рівень – сукупність організмів з однаковим типом живлення.

І рівень – автотрофи (продуценти). 
ІІ рівень – рослиноїдні організми (консументи І порядку) 
ІІІ рівень – хижаки (консументи ІІ-ІV порядку)
ІV рівень - сапротрофи (редуценти).

Ланцюг живлення – види організмів, повязаних між собою харчовими відносинами, що створює певну послідовність у передавання речовин та енергії.
Наприклад:
- квітка - метелик – жаба вуж - чапля; 
- рослини – зайці – лисиці – вовки;
- рослини – гризуни – хижі птахи.
В цих випадках ланцюги починаються з рослин.
Наприклад, ланцюг, що починається з посліду тварин з невикористаними запасами речовин:
- коров'ячий послід - личинки мух - комахоїдні птахи - хижаки.
- рослинний перегній - дощові черв'яки - кроти.

Завдання 2. Складіть схему ланцюгів живлення для груп організмів:
1.   Попелиці, рослини, хижі птахи, дрібні комахоїдні птахи.
2.   Хижаки, личинки мух, коров’ячий послід, комахоїдні птахи.
3.   Вовки, лисиці, зайці, рослини.
4.   Дощові черви, рослинний перегній, кроти.


Дата: 24.04.2020.
Тема: Біотичні, абіотичні та антропічні (антропогенні, техногенні) фактори.
Мета: поглибити знання учнів про екологічні чинники, розглянути класифікацію екологічних факторів, навести їх приклади.
Завдання 1. Опрацювати теоретичний матеріал і оформити конспект уроку.
Завдання 2. Заповнити таблицю "Екологічні фактори".

Виконанні завдання надсилаємо особистим повідомленням в Viber до 28.04.2020.

Теоретичний матеріал:

Екологічні чинники (фактори) — це будь-які умови середовища, які здатні прямо чи опосередковано впливати на живі організми та на характер їх взаємовідносин. 

Виділяють три основні групи чинників за характером походження: 

Біотичні фактори (жива природа)   – взаємний вплив одних живих організмів на інші (внутрішньовидові взаємозв’язки та міжвидові). 

  1. Паразитизм - форма взаємовідносин, при якій один із двох існуючих разом видів отримує користь від сумісного існування і завдає шкоду іншому виду. Наприклад, гриби-трутовики паразитують на деревах, печінковий сисун - у травній системі людини.
  2. Коменсалізм - форма взаємовідносин, при якій один із двох існуючих разом видів отримує користь від сумісного існування, не завдаючи шкоди іншому виду. Коменсалізм може проявлятися у формах квартирантства (оселення на поверхні дерев орхідей, рибка гірчак відкладає ікру у черепашку беззубки річкової) чи нахлібництва (жуки живуть у мурашнику та виманюють їжу в мурашок) та ін.
  3. Мутуалізм - форма взаємовідносин, при якій сумісне співіснування є корисним та обов'язковим для обох видів (взаємовигідне співжиття) і вони не можуть жити самостійно. Наприклад: гриби і водорості, які утворюють лишайники, комахи (терміти, таргани) і джгутикові найпростіші, рак-самітник і актинії та ін.
  4. Хижацтво - форма взаємовідносин, при якій одні організми поїдають інших. Хижаки є серед тварин (леви, тигри), серед рослин (комахоїдні рослини), серед грибів (хижі гриби, які живляться нематодами). Внутрішньовидове хижацтво називають канібалізмом (наприклад, статевий канібалізм серед павуків).


Абіотичні фактори (нежива природа) –  компоненти та властивості неживої природи ( температура, освітленість, вологість, газовий склад повітря, тиск, сольовий склад води, тип ґрунту та ін.) ;

Антропогенні фактори – прямий вплив людини на навколишнє середовище та наслідки його діяльності. Різні форми господарської діяльності, що змінюють стан середовища життя всіх видів живих істот, серед яких  і сама людина.


Завдання 2. Запишіть по декілька прикладів кожної групи факторів у таблицю:

Екологічні чинники
Біотичні
Абіотичні
Антропогенні




Комментариев нет:

Отправить комментарий