А вивих
Б закритий перелом
В розтяг
Г відкритий перелом
2. Вивих - це:
А розрив зв'язки
Б порушення цілісності суглобів
В порушення цілісності кістки
Г пошкодження зв'язок
3. Перша допомога в разі вивиху:
А зафіксувати нерухомо
Б прикласти мішечок з льодом
В активно рухати пошкодженний суглоб
Г нічого не робити
4. Таку шини слід накласти у разі перелому:

А передпліччя
Б гомілкової кістки
В ребра
Г передплесна

А ключицю
Б стегнову
В променеву
Г великогомілкову

А розрив зв'язки
Б відкритий перелом
В вивих
Г закритий перелом
7. Пошкодження організму, спричинене зовнішним впливом називають:
А хворобою
Б травмою
В рефлексом
Г надзвичайною ситуацією

А гіперкіфоз
В пласка спина
Д сколіоз
9. Виберіть тип порушення постави, під час якого спостерігаються бічні вигини хребта:
А лордоз
Б кіфоз
В сколіоз
10. Плоскостопість розвивається внаслідок:
А слабкості м'язів стопи
Б надмірної маси тіла
В носіння взуття на високих підборах
Г носіння тісного взуття
1. Основна клітина кісткової тканини:
В остеоцит
2. Основна клітина хрящової тканини:
А хондроцит
В остеоцит
3. Яка кількість пар ребер у людини? До яких кісток належать ребра?
А довгі трубчасті
Б короткі трубчасті
В плоскі
Г 12
Д 7
Ж 10
4. Основна структурна одиниця кісткової тканини:
А хондроцит
Б остеон
В остеоцит
Г остеобласт
5. Перший шийний хребець:
А атлант
6. Що зображено на малюнку?
Б щелепа
В хребець
Г фаланга пальця
7. Яка це кістка? До яких кісток належить зображена на малюнку?
В лопатка
Г плоскі
Д щелепа
Ж ключиця
8. Кількість кісток у скелеті людини:
А 12
В 206
9. Скільки хребців у людини:
А 10-12
В 33-34
А лопатка
Б ключиця
В грудина
Г ребра
11. Яка це кістка? До яких кісток належить зображена на малюнку?
Б короткі трубчасті
В ліктьова
Г плоскі
Д плечова
Ж променева
12. Скільки хребців у шийному відділі?
А 5
Б 12
В 7
Г 4
13. Оберіть кістки верхньої вільної кінцівки:
А лопатка
Б стегнова
В променева
Г плечова
Д ліктьова
Ж мала гомілкова
14. Рухоме з'єднання кісток забезпечує:
А шов
Б хрящ
В суглоб
15. Нерухомо з'єднані кістки:
А ребра
Б у коліні
В черепа
Г у зап'ястку
16. Рухома кістка лицьового відділу черепа:
А вилична
В носова
17. До якої частини скелета людини належать скроневі кістки:
А грудна клітка
Б пояс нижніх кінцівок
В пояс верхніх кінцівок
Г череп
18. Найбільші розміри хребців у відділі:
А шийному
В поперековому
19. Утворіть логічні пари:
А плечовий суглоб 1. Тазова і стегнова кістки
Б ліктьовий суглоб 2. Стегнова і велика та мала гомілкові
В кульшовий суглоб 3. Лопатка і плечова кістка
Г колінний суглоб 4. Плечова і ліктьова та променева кістки
а) орган
б) клітина
в) молекула
г) тканина
2. Сукупність клітин із міжклітинною речовиною, подібних за розташуванням, будовою та функціями, називають:
а) тканиною
б) органом
в) системою органів
г) організмом
3. Частина організму, яка має певне розташування, форму, будову й виконує одну чи декілька специфічних функцій, це - :
а) клітина
б) тканина
в) орган
г) система органів
4. Окиснення речовин і синтез АТФ в клітині здійснюють:
б) мітохондрії
в) лізосоми
г) ядро клітини та її ядерце
5. Яка тканина виконує захисну функцію та вистилає слизові оболонки організму?
а) нервова
б) епітеліальна
в) сполучна
г) м'язова
6. Прикладом якої тканини є кров?
а) м'язової
б) сполучної
в) епітеліальної
г) нервової
7. Яка тканина утворена клітинами міоцитами?
а) епітеліальна
б) нервова
в) м'язова
г) сполучна
8. Основними клітинами нервової тканини є:
а) клітини нейролгії
б) епітеліоцити
в) нейрони
г) міоцити
9. Яка тканина складається з волокон та утворює скелетні м'язи?
а) посмугована м'язова
б) гладенька м'язова
в) сердцева м'язова
г) сполучна
10. Шлях, по яким імпульси від рецепторів передаються нейронами до центральних відділів нервової системи та від них до робочих органів, - це:
а) провідна ланка
б) система імпульсів
в) рефлекторна дуга
г) нервова система
11. Гуморальна регуляція життєдіяльності організму здійснюється за допомогою ...
а) температури
б) тиску
в) гормонів
г) нервових імпульсів
12. Забезпечує захист клітин, тканин й органів:
а) нервова система
б) ендокринна система
в) травна система
г) імунна система
Б надфункція
В гіперфункція
Г недофункція
2. Гомеостаз організму підтримують такі системи:
А нервова, гуморальна, травна
Б нервова, гуморальна, імунна
В ендокринна, імунна, видільна
Г імунна, травна, дихальна
3. Яка залоза виділяє гормон мелатонін, що регулює біоритми (сон- неспання):
А гіпофіз
Б гіпоталамус
В епіфіз
Г наднирники
4. Захворювання, що розвивається у разі гіпофункції гіпофіза:
А гігантизм
Б кретинізм
В мікседема
Г карликовість
5. Гормон, що обумовлює забарвлення шкірних покривів:
А окситоцин
Б пролактин
В мелатонін
Г тестостерон
6. У шлунку харчова грудка:
А подрібнюється
Б всмоктується
В зазнає хімічної обробки
7. Яка біологічна наука вивчає будову і функції клітин
А гістологія
Б анатомія
В цитологія
Г фізіологія
8. Скільки у людини хребців
А 10-12
Б 33-34
В 40-46
Г 52-54
9. Резервуар для накопичення сечі:
А нирки
Б сечоводи
В сечовому міхур
Г сечівник
А жовта пляма
Б сліпа пляма
В зоровий нерв
Г колбочки
11. Клітини крові, що забезпечують транспорт кисню та вуглекислого газу:
А лейкоцити
Б лімфоцити
В тромбоцити
Г еритроцити
12. Артерії – це судини , які несуть кров
А до серця
Б від серця
А рухається за допомогою джгутика
Б нерухлива
В має видовжену форму з потовщенням на головному кінці
Г має кулясту форму
Д не має запасу поживних речовин
Ж має значний запас поживних речовин
14. Встановіть відповідність між термінами та їх визначеннями:
1. розмноження
2. запліднення
3. гаметогенез
4. онтогенез
А процес дозрівання статевих клітин
Б індивідуальний розвиток організму
В ембріональний розвиток організму
Д злиття яйцеклітини із сперматозоїдом з утворенням зиготи.
Завдання 2. Перегляньте відео "Постембріональний розвиток людини" та дайте відповіді на питання до нього:
2) На 50 % здоров'я людини залежить від ...
3) Основні етапи постембріонального розвитку: ..., ... та ....
4) Період статевої зрлості ще називають ... періодом.
5) Скільки триває період новонародженості?
6) Який вік дитини називають раннім дитинством?
7) Для якого періоду постембріонального розвитку провідною діяльністю є гра?
8) Для якого періоду постембріонального розвитку провідною діяльністю є навчання?
9) Для якого періоду постембріонального розвитку провідною діяльністю є спілкування?
10) Як називається наука про старіння?
1) Процес злиття чоловічої та жіночої статевих клітин називається ...
2) В результаті процесу запліднення утворюється ...
3) Запліднення відбувається у ...
4) Органела, що знаходиться в передній частині голівка сперматозоїда і містить фермент, що розчиняє оболонку яйцеклітини, називається ...
5) Кількість хромосом у статевій клітині людини ...
6) Статеві хромосоми жінки ..
7) Статеві хромосоми чоловіка ...
8) Тимчасовий орган, що забезпечує зв'язок матері та дитини під час вагітності ...
9) Стадія ембріонального розвитку, під час якої формуються внутрішні органи плоду ...
10) Процес прикріплення бластули (зародка) до стінок матки називається ...
Завдання 2. Заповніть таблицю "Статеві клітини".
Завдання 3. Дайте визначення термінам:
Гамети - це...
Сперматогенез - це...
Овогенез - це...
Акросома - це...
Запліднення - це...
Жовте тіло - це...
Зигота - це...
А сперматозоїди;
Б яйцеклітини;
В гормон адреналін;
Г гормон прогестерон.
А сперматозоїди;
Б яйцеклітини;
В гормон тестостерон;
Г гормон адреналін.
А 1-2;
Б 5-7;
В 26-28;
Г 12-14.
4. Що утворюється на місці зруйнованого фолікула:
А яйцеклітина;
Б жовте тіло;
В гормон естроген;
Г гормон прогестерон.
А яйцеклітину до запліднення;
Б запліднену яйцеклітину;
В запліднену яйцеклітину, що почала ділитися;
Г зародок від початку утворення плаценти.
А пеніс;
Б мошонка;
В сім’яник;
Г передміхурова залоза.
А яєчник;
Б яєчко;
В сім’яні міхурці;
Г передміхурова залоза.
А матка;
Б маткова труба;
В яєчники;
Г піхва.
9. Помітні статеві ознаки у людини проявляються:
А у 12 – 14 років;
Б у 18 років;
В у день народження;
Г на першому місяці постнембріонального періоду розвитку;
Д на сьомому місяці ембріонального періоду розвитку.
А 1;
Б 2;
В 3;
Г 12;
Д багато.
можливим?
А 12 – 24 дня;
Б 36 – 38 годин;
В 7 діб;
Г 28 днів;
Д 12 – 24 години.
А видільна система
Б репродуктивна система
В травна система
Г серцево-судинна система
2) Гіпофункція - це ...
3) При гіперфункції гіпофізу розвивається захворювання ...
4) При гіпофункції гіпофізу розвивається захворювання ...
5) При гіперфункції гіпофізу в дорослому віці розвивається захворювання ...
6) При надлишку гормонів щитовидної залози розвивається захворювання ...
7) За нестачі йоду розвивається ...
8) Продукти багаті на йод ...
9) Бронзовий відтінок шкіри з'являється при гіпофункції ...
10) Цукровий діабет - це ...
Завдання 2. Перегляньте відео "Залози змішаної секреції" та дайте відповіді на питання до нього:
2) Куди відкриваються протоки підшлункової залози, що беруть участь у виділенні травного (панкреатичного) соку?
3) Як називаються клітини підшлункової залози, що синтезують інсулін та глюкагон?
4) Як називається гормон, що знижує рівень глюкози в крові?
5) Як називається захворювання, що розвивається в результаті нестачі інсуліну?
6) Як називаються жіночі та чоловічі статеві клітини?
7) Як називаються чоловічі статеві гормони?
8) Як називаються жіночі статеві гормони?
1. Гормон росту виробляє залоза
а) тимус
б) гіпофіз
в) епіфіз
г) наднирники
2. Надлишок гормону росту в ранньому віці спричиняє
а) карликовість
б) гігантизм
в) кретинізм
г) акромегалія
3. Кальцитонін – це гормон залози:
а) паращитоподібної залози
б) щитоподібної залози
в) наднирників
г) гіпофіза
4. Акромегалія – це захворювання, викликане надлишком гормону
а) соматотропіну в дитячому віці
б) соматотропіну в дорослому віці
в) тиреотропіну в дитячому віці
г) тиреотропіну в дорослому віці
5. До залоз зовнішньої секреції належать:
а) щитоподібна
б) слізні
в) сальні
г) вилочкова
е) гіпофіз
є) потові
ж) слинні
6. Клітинний імунітет забезпечує:
а) тимус
б) щитоподібна залоза
в) надниркові залози
г) гіпофіз
7. Гормони адреналін і норадреналін виробляються у:
а) задній частці гіпофіза
б) кірковому шарі наднирників
в) мозковому шарі наднирників
г) передній частці гіпофіза
8. Яка залоза виділяє гормон мелатонін, що регулює біоритми (сон- неспання):
а) гіпофіз
б) епіфіз
в) гіпоталамус
г) наднирники
9. Для синтезу гормонів якої залози необхідний йод?
а) щитоподібної
б) наднирників
в) гіпофізу
г) епіфізу
10. Яка залоза, виробляючи тропні гормони, регулює роботу інших залоз внутрішньої секреції?
а) щитоподібна
б) надниркові
в) гіпофіз
г) епіфіз
11. Щитоподібна залоза виділяє гормони трийодтиронін, тироксин, тиреокальцитонін, порушення функцій яких в дитячому віці спричинює значне відставання у фізичному та розумовому розвитку – хворобу:
а) карликовість
б) мікседему
в) кретинізм
г) базедову хворобу
12. Регуляція функцій організму, обумовлена дією хімічних речовин, називається:
а) гуморальною
б) нервовою
в) імунною
г) нейро-гуморальною
1. Мова належить:
А до першої сигнальної системи
Б до другої сигнальної системи
В до третьої сигнальної системи
А рефлекс Б інстинкт
В пам"ять Г мова
А холерик
Б сангвінік
В флегматик
Г меланхолік
А кліпання очима
Б хапання іграшки
В мимовільне сечовипускання
Г засипання під колискову
А сангвінічний
Б флегматичний
В природній
Г холеричний
Д меланхолічний
А сон
Б сновидіння
В біологічні ритми
Г періодичні зміни
А перша сигнальна система
Б друга сигнальна система
В конкретне мислення
Г абстрактне мислення
А холерики
Б сангвініки
В меланхоліки
Г флегматики
9. Увагу, яка залежить від нашої волі та свідомості називають:
А мимовільною
Б довільною
В напруженою
А емоційна
Б словесно-логічна
В рухова
Г образна
А чхання
Б кашляння
В виділення слини на запах їжі
Г виділення слини під час прийому їжі
12. Під час якої фази сну спостерігаються яскраві та фантастичні за змістом сновидіння?
А повільного сну
Б швидкого сну
В у будь-яку фазу сну
А голуби
Б ворони
В сови
Г жайворонки
Д ластівки
14. Підлітки 12-18 років повинні спати:
А 5-6 годин
Б 6-7 годин
В 7-8 годин
Г 8-10 годин
А шум вітру
Б світло лампи
В привітання
Г тепло руки
16. Пам'ять, яка забезпечує запам'ятовування, зберігання та відтворення рухів:
А моторна
Б емоційна
В образна
Г змістова
А ліва
В обидві півкулі
18. Укажіть тип біоритмів, до яких належить ритм "сон - активність":
А секундний
Б хвилинний
В сезонний
Г добовий
А видові
Б індивідуальні
В вроджені
Г набуті
Д є життєво необхідними
Ж мають пристосувальне значення
А видові
Б індивідуальні
В вроджені
Г набуті
Д є життєво необхідними
Ж мають пристосувальне значення
Завдання 2. Виконати дослідницький практикум (переписувать не потрібно).
1. Любиш галас і метушню навколо себе.
2. Дуже потребуєш близьких людей, які могли б підтримати, заспокоїти.
3.Часто роздратований чимось, збуджений, неспокійний.
4. Швидких відповідей на будь-які запитання від тебе не варто чекати.
5. Любиш роботу, яку треба робити швидко.
6. Діти вважають тебе веселим.
7. У тебе часто змінюється настрій.
8. Частіше мовчиш у товаристві однолітків.
9. Не наважуєшся заговорити першим із новими людьми.
10. Не любиш галасливих ігор, надаєш перевагу усамітненню.
11. Вмієш довго гратися або виконувати завдання, не відволікаючись.
12. Любиш похвалитися, прикрасити події.
13. Часто не можеш всидіти на місці.
14. Тебе легко засмутити.
15. Довше за інших зберігаєш працездатність, не втомлюєшся.
16. Легко переключаєшся з одного завдання на інше
17. Нетерплячий, незібраний, особливо не любиш чекати.
18.Віддаєш перевагу монотоній (одноманітній) роботі, що не потребує швидких дій.
19.Швидко втомлюєшся, відключаєшся, перестаєш слухатись.
20. Віриш в себе, легко переносиш невдачі.
Відповіді «так» на запитання:
1, 6, 12, 16, 20 – сангвінік;
3, 5, 7, 13, 17 – холерик;
2, 9, 10, 14, 19 – меланхолік;
4, 8, 11, 15, 18 – флегматик.
Узагальнення знань з теми «Сенсорні системи»:
1. У кожній сенсорній системі виділяють такі частини
А периферичну
Б центральну
В провідникову
Г всі відповіді вірні
2. Рецептори сітчастої оболонки, які сприймають кольори та яскраве світло:
А палички
Б колбочки
В склера
Г кришталик
3. Де найбільше розташовано колбочок і паличок:
А у сліпій плямі
Б у жовтій плямі
В у чорній плямі
Г у склистому тілі
4. Оберіть з переліку фоторецептори:
А палички
Б колбочки
В хемоецептори
Г отоліти
5. Місце виходу зорового нерва це:
А жовта пляма
Б сліпа пляма
В чорна пляма
Г сітківка
6. До слухових кісточок належать:
А коваделко
Б колбочки
В стремінце
Г молоточок
Д палички
7. Акомодація зору визначається як здатність ока сприймати:
А освітлюваність предметів
Б колір предметів
В зображення предметів на різних відстанях
Г форми предметів
8. Яку функцію виконує зіниця ока?
А сприяє розрізненню кольорів
Б сприяє чіткості зображення предметів
В регулює кількість світла, яке надходить до ока
9. Якою цифрою на малюнку зображений кришталик?
А 1
Б 2
В 4
Г 5
Ж 7
Д 11
10. Нюхові рецептори знаходяться:
А біля кореня язика
Б у завитці
В в сітківці
Г в слизовій носової порожнини
11. У результаті травмувань потиличної ділянки у людини може настати:
А часткова чи повна глухота
Б часткова чи повна сліпота
В втрата смаку
Г розлади шлунку
12. Виберіть ознаки, що характеризують зображений утвір (2 відповіді):
Б терморецептори
В фоторецептори
Г внутрішнє вухо
Д механорецептори
13. Рецептори сенсорної системи дотику та тиску розташовані:
А в кортіївому органі
Б у шкірі
В в печінці
Г на сітківці
14. Виберіть сенсорну систему, до якої належить вестибулярний апарат:
А рухова
Б зорова
В слухова
Г рівноваги
15. Сенсорні системи руху й дотику для сприйняття подразнень використовують:
А хеморецептори
Б фоторецептори
В механорецептори
Г всі відповіді правильні
16. В яких випадках здійснюється рефлекторне звуження зіниці?
А при яскравому освітленні
Б при розгляданні близьких предметів
В при слабкому освітленні
Г при розгляданні предтетів на відстані
17. На малюнку зображений периферичний (рецепторний) відділ сенсорної системи:
Б рівноваги
В нюхової
Г слухової
Д смакової
Ж шкірної чутливості
18. Установіть правильну послідовність щодо проходження світла крізь структури ока:
А рогівка, сітківка, склера, склисте тіло
Б рогівка, передня камера, кришталик, склисте тіло, сітківка
В передня камера, сітківка, райдужка, судинна оболонка
Г зіниця, райдужка, сітківка, склисте тіло
19. Яка частина язика розрізняє смак гіркого?
Б краї
В кінчик
Г кінчик і краї
20. Людина може виконувати складні рухи за умови узгодженої роботи рухової сенсорної системи та:
А нюхової сенсорної системи
Б дотикової сенсорної системи
В слухової сенсорної системи
Г вестибулярного апарату
- ________________________________________
- ________________________________________
- ________________________________________
Б соматична нервова система
В периферична нервова система
2. Скільки пар черепно-мозкових нервів у людини:
А 14
Б 31
В 10
Г 12
3. Скільки пар спинно-мозкових нервів у людини:
А 30
Б 12
В 31
4. Частина периферичної нервової системи, що забезпечує іннервацію внутрішніх органів і ендокринних залоз:
А вегетаційна
Б соматична
Г вегетативна
5. Гальмує і пригнічує діяльність внутрішніх органів:
А Симпатична нервова система
Б Автономна нервова система
В Соматична нервова система
Г Парасимпатична нервова система
А Іннервує м'язи тіла
Б Іннервує ендокринні залози
В Забезпечує сенсорні функції
Г Іннервує внутрішні органи
7. Сприймає зовнішні подразнення нервова система:
А соматична
Б вегетативна
8. Збуджує і активізує діяльність внутрішніх органів нервова система:
А соматична
Б автономна
В симпатична
Г парасимпатична
Завдання 1. Переглянути відео за посиланням:
Завдання 2. Опрацювати параграф 37-38. Замалювати малюнок "Будова головного мозку людини":
Захворювання |
Причини |
Симптоми |
Пієлонефрит |
|
|
Глорумерулонефрит |
|
|
Камені
в нирках |
|
|
Цистит |
|
|
Уретрит |
|
|
Тема: Система кровообігу. Серце: будова та функції. Робота серця.
Завдання 1. Переглянути відео"Система кровообігу. Серце: будова та функції".
Тема: Імунна система. Імунітет. Специфічний і неспецифічний імунітет. Імунізація. Алергія. СНІД.
Завдання 1. Оформити схему "Види імунітету".
Алергія - стан підвищеної чутливості організму у відповідь на дію алергенів; є передзимовою виникнення патологічного імунологічного процесу.
Алергени - речовини, які спричинюють алергічні реакції в організмі.
Тестові завдання:
1. Здатність організму розпізнавати чужорідний матеріал та мобілізувати клітини й речовини на швидке його видалення - це:
А імунітет
Б алергія
В стрес
Г біоритм
2. Який імунітет виникає після лікувального щеплення –
А природний вроджений імунітет
Б природний набутий імунітет
В активний штучний імунітет
Г пасивний штучний імунітет
3. Який імунітет виробляється в процесі життя після перенесення інфекційних захворювань?
А неспецифічний імунітет
Б активний штучний імунітет .
В природний набутий імунітет
Г пасивний штучний імунітет
4. Зовнішніми алергенами є:
А шоколад
Б запахи квітів, парфумів
В лікарські препарати
Г власні тканини організму
5. Імунна система поділяється на :
А внутрішню, зовнішню
Б центральну, периферичну
В екзогенну та ендогенну
Г специфічну, неспецифічну
6. Система органів і тканин, які захищають організм від чужорідних для нього організмів і сполук:
А нервова система
Б травна система
В імунна система
Г ендокринна система
7. Клітини крові, що беруть участь в утворенні імунітету - це:
А лейкоцити
Б тромбоцити
В еритроцити
Г пластиди
8. Імунітет, що успадковується від батьків і не залежить від того, контактувала раніше людина зі збудником хвороби чи ні - це:
А природний вроджений
Б природний набутий
В специфічний
Г штучний пасивний
9. ВІЛ- інфекція уражає в першу чергу систему:
А імунну
Б нервову
В серцево-судинну
Г кров
10. СНІД - це:
А безсимтомне захворювання
Б смертельне захворювання , що спричиняється вірусом імунодифіциту людини (ВІЛ)
В тяжке, але виліковне захворювання, що передається статевим шляхом
А інфекційно-хворій людині лікувальної сироватки
Б інфекційно-хворій людині препарату з мікроорганізмів
В здоровій людині препарату з убитих або ослаблених мікроорганізмів
Г здоровій людині лікувальної сироватки.
12. Речовини, що викликають алергію, називаються:
А гормони;
Б алергени;
Г ферменти.
Дата: 14.01.2021.
Тема: Зсідання крові. Групи крові та переливання крові.
3. Основний білок еритроцитів — ________________.
4. Сполука гемоглобіну с киснем — _________________________.
5. Сполука гемоглобіну з чадним газом — _________________________.
7. Кров, насичена вуглекислим газом — _________________________.
8. Людина, в якої беруть кров — ______________.
9. Людина, якій переливають кров — ______________.
10.Білки α і β – плазми — ______________.
11.Резус-фактор — це ______________.
1. Внутрішнім середовищем організму є:
А кров і лімфа
Б кров і тканинна рідина
В кров, тканинна рідина і лімфа
А перенесення кисню від легенів
Б перенесення кисню від легенів до тканин і вуглекислого газу від тканин тіла до легень
В перенесення вуглекислого газу від тканин до легень
3. Гемоглобін є:
А пігментом білкової природи еритроцитів
Б вуглеводом еритроцитів
В пігментом жироподібним лейкоцитів
Г жироподібною речовиною тромбоцитів
4. Стінки крупних кровоносних судин утворені тканинами:
А епітеліальною і м'язовою
Б епітеліальною, м'язовою та сполучною
В епітеліальною і сполучною
5. Кров складається з:
А плазми крові
Б форменних елементів крові
В гемоглобіну
Г лімфи
6. Основою плазми крові є
А фізіологічний розчин 0,9 % натрію хлориду
Б вода
В фізіологічний рочин калію хлориду 0,09%
Г розчин кухонної солі 9%
7. Клітини крові називаються:
А форменними елементами
Б тканинними елементами
В твердим середовищем крові
8. Лімфатичні судини характеризуються наступним:
А незамкнені з одного кінця, мають вузли, впадають у вени
Б замкнені, мають м'зові стінки, за рахунок скорочень яких лімфа рухається під час денної активності людини
В незамкнені з одного кінця, мають порожнини для накопичення еритроцитів, впадають у артерії
9. Укажіть форменні елементи, які входять до складу крові:
А еритроцити
Б міоцити
В тромбоцити
Г лейкоцити
Д остеоцити
А кров
Б лімфа
В цитоплазма клітин
Г тканинна рідина
А транспортної
Б опорної
В захисної
Г гомеостатичної
А червона
Б жовтувата
В безбарвна
Г прозора
Д непрозора
В дифузія газів у тканинах
Г окислювальні процеси в клітинах
2. Поясніть, чому при ковтанні їжа не потрапляє в дихальні шляхи
А дихальні шляхи і тракт травної системи не перетинаються
3. На скільки гілок поділяється лівий бронх?
А 2 Б 3 В 4 Г 5
А Носова порожнина
Б Шлунок
З Печінка
Е Легені
5. Виберіть органи дихання за малюнками
А





А надходження кисню і виділення вуглекислого газу із організму
Б надходження вуглекислого газу і виділення кисню із організму
А діафрагма
А вентиляція легенів
Г окиснювальні процеси в клітинах
А носова порожнина, трахея, легені
2. Яка тканина вистилає порожнини тіла та внутрішніх органів, а також вкриває тіло ззовні?
А) сполучна Б) епітеліальна В) нервова Г) м’язова
1 |
Епітеліальна |
А |
Нейрон |
2 |
Сполучна |
Б |
Одношаровий епітелій |
3 |
Нервова |
В |
Гладенька тканина |
4 |
М’язова |
Г |
Кров, лімфа |
1 |
Опоно-рухова |
А |
Управління організмом,
регулювання та координація роботи органів. |
2 |
Видільна |
Б |
Забезпечення організму
потрібними речовинами та енергією. |
3 |
Травна |
В |
Видалення з організму
продуктів обміну. |
4 |
Нервова |
Г |
Забезпечення опори,
руху та захисту органів |
Тема: Узагальнення «Основні загальні властивості живих систем».
Дата: 28.05.2020.
Тема: Узагальнення знань з теми «Біологія як основа біотехнології та медицини».
Дата: 22.05.2020.
Тема: Основи генетичної та клітинної інженерії. Роль генетичної інженерії в сучасних біотехнологіях і медицині. Генетично модифіковані організми.
Завдання 2. Переглянути відео "ГМО: погано це чи добре".
Завдання 3. Виписати терміни "генетична інженерія", "клітинна інженерія" та "клон".
Завдання 4. Висловіть власну позицію щодо проблем етичного плану, які виникають при клонуванні людини.
Дата: 21.05.2020.
Тема: Огляд традиційних біотехнологій.
Завдання 2. Переглянути відео "Основні напрямки біотехнології"..
Завдання 3. Виписати термін "біотехнологія" та основні напрями біотехнології.
Завдання 4. Сформулюйте власну позицію щодо перспективи використання генетично модифікованих харчових продуктів.
Дата: 15.05.2020.
Тема: Введення в культуру рослин. Одомашнення тварин. Поняття про селекцію. Методи селекції рослин. Методи селекції тварин.
Завдання 2. Виписати терміни "приручення", "одомашнення", "свійські тварини", "культурні рослини" та центри походження культурних рослин.
Приручення – це призвичаювання диких тварин до утримання в неволі в умовах господарства впродовж одного покоління.
Одомашнення – це розведення приручених тварин із господарською метою впродовж багатьох поколінь.
Свійські тварини – зоологічні види тварин, що повністю або частково утримуються людиною, живуть з людиною та розводяться нею.
Культурні рослини — рослини, вирощувані людством для отримання харчових продуктів, кормів в сільському господарстві, ліків, промислової та іншої сировини, інших цілей в задоволенні потреб людини.
Група
|
Злакові
|
Овочеві
|
Плодові
|
Олійні
|
Цукрові
|
Баштанні
|
Приклади
|
Дата: 14.05.2020.
Тема: Контрольна робота № 2.
Дата: 08.05.2020.
Тема: Узагальнення знань з теми «Надорганізмові біологічні системи».
Дата: 07.05.2020.
Тема: Біосфера як цілісна система. Захист і збереження біосфери, основні заходи щодо охорони навколишнього середовища.
Завдання 2. Переглянути відеоролик "Біосфера як цілісна система. Захист і збереження біосфери, основні заходи щодо охорони навколишнього середовища".
Дата: 30.04.2020.
Тема: Стабільність екосистем та причини її порушення.
Завдання 2. Виписати термін "сукцесія" і оформити схему "Види сукцесій".
Дата: 16.04.2020.
Тема: Огляд основних еукаріотичних таксонів.
Критерії порівняння
|
Царство Рослини
|
Царство Гриби
|
Царство
Тварини
|
Клітинна стінка
|
З целюлози
|
З хітину
|
-
|
Наявність пластид
|
+
|
-
|
-
|
Геном
|
Ядерний, мітохондріальний та
пластидний
|
Ядерний та мітохондріальний.
|
Ядерний та мітохондріяльний
|
Запасний полісахарид
|
Крохмаль
|
Глікоген
|
Глікоген
|
Тип живлення
|
Автотрофний
|
Гетеротрофний, сапротрофи.
|
Гетеротрофи
|
Спосіб життя
|
Прикріплений
|
Прикріплений
|
Активний
|
Дата: 17.04.2020.
Тема: Неклітинні форми життя: віруси.
Мета: сформувати знання про віруси як неклітинні форми життя та внутрішньоклітинні паразити; розглянути особливості будови, життєві цикли та різноманітність вірусів.
Завдання 1. Опрацювати теоретичний матеріал і оформити конмпект уроку.
Завдання 2. Повідомлення "Значення вірусів в природі та житті людини" або "Хвороби людини спричинені вірусами".
Виконанні завдання надсилаємо особистим повідомленням у Viber до 22.04.2020.
Теоретичний матеріал:
Тема: Екосистема. Різноманітність екосистем. Харчові зв’язки, потоки енергії та колообіг речовин в екосистемах.
Мета: розширити знання учнів про екосистеми, ознайомити з різноманітністю природних та штучних екосистем, з харчовими зв’язками, потоками енергії та колообігом речовин в екосистемах..
Завдання 1. Опрацювати теоретичний матеріал і оформити конспект уроку.
Завдання 2. Скласти ланцюги живлення із запропонованих об"єктів.
Виконанні завдання надсилаємо особистим повідомленням в Viber до 24.04.2020.
Теоретичний матеріал:
Тема: Біотичні, абіотичні та антропічні (антропогенні, техногенні) фактори.
Мета: поглибити знання учнів про екологічні чинники, розглянути класифікацію екологічних факторів, навести їх приклади.
Завдання 1. Опрацювати теоретичний матеріал і оформити конспект уроку.
Завдання 2. Заповнити таблицю "Екологічні фактори".
Виконанні завдання надсилаємо особистим повідомленням в Viber до 28.04.2020.
Теоретичний матеріал:
Екологічні чинники (фактори) — це будь-які умови середовища, які здатні прямо чи опосередковано впливати на живі організми та на характер їх взаємовідносин.
Виділяють три основні групи чинників за характером походження:
Біотичні фактори (жива природа) – взаємний вплив одних живих організмів на інші (внутрішньовидові взаємозв’язки та міжвидові).
- Паразитизм - форма взаємовідносин, при якій один із двох існуючих разом видів отримує користь від сумісного існування і завдає шкоду іншому виду. Наприклад, гриби-трутовики паразитують на деревах, печінковий сисун - у травній системі людини.
- Коменсалізм - форма взаємовідносин, при якій один із двох існуючих разом видів отримує користь від сумісного існування, не завдаючи шкоди іншому виду. Коменсалізм може проявлятися у формах квартирантства (оселення на поверхні дерев орхідей, рибка гірчак відкладає ікру у черепашку беззубки річкової) чи нахлібництва (жуки живуть у мурашнику та виманюють їжу в мурашок) та ін.
- Мутуалізм - форма взаємовідносин, при якій сумісне співіснування є корисним та обов'язковим для обох видів (взаємовигідне співжиття) і вони не можуть жити самостійно. Наприклад: гриби і водорості, які утворюють лишайники, комахи (терміти, таргани) і джгутикові найпростіші, рак-самітник і актинії та ін.
- Хижацтво - форма взаємовідносин, при якій одні організми поїдають інших. Хижаки є серед тварин (леви, тигри), серед рослин (комахоїдні рослини), серед грибів (хижі гриби, які живляться нематодами). Внутрішньовидове хижацтво називають канібалізмом (наприклад, статевий канібалізм серед павуків).
Абіотичні фактори (нежива природа) – компоненти та властивості неживої природи ( температура, освітленість, вологість, газовий склад повітря, тиск, сольовий склад води, тип ґрунту та ін.) ;
Антропогенні фактори – прямий вплив людини на навколишнє середовище та наслідки його діяльності. Різні форми господарської діяльності, що змінюють стан середовища життя всіх видів живих істот, серед яких і сама людина.
Екологічні
чинники
|
||
Біотичні
|
Абіотичні
|
Антропогенні
|
Комментариев нет:
Отправить комментарий