Біологія (9 клас)

Дата: 13.10.2022.
Тема: Нуклеїнові кислоти. Роль нуклеїнових кислот як носія спадкової інформації. АТФ.
Виконані завдання надсилаємо особистим повідомленням в Viber до 14.10.2022. Бажаю успіхів!

Онлайн-конференція о 8.15  та о 11.20 за посиланням:

Завдання 1. Опрацювати параграфи 6, 7, 8.

Завдання 2. Напишіть фрагмент ланцюга ДНК, який утворюється в процесі реплікації На цій ділянці ДНК:

а) Т Ц А - Т Г Г - Ц Т А - Т Г А - Ц Г Т - А А А -Т Г Т

б) Т А Г - Г Ц Т - Т Т А - Г Ц Ц - Г Т Г - Ц Ц Г - А Т Г

в) А Т Т - Ц Ц А - Т Г Г - А Т Ц - Г А А - Т Т Ц - Г А Т

Завдання 3. Фрагмент ланцюга молекули ДНК має певну послідовність нуклеотидів. Напишіть фрагмент молекули іРНК, який утворюється в процесі транскрипції на цій ділянці ДНК.

а ) А Ц А - Г Т А - А Ц Г - А Г Ц - Т А Г -  Г Ц А


б) А Т Т - Ц Ц А - Т Г Г - А Т Ц - Г А А - Т Т Ц - Г А Т

Завдання 4. Виконайте тестові завдання 1-12:

1. Мономерами нуклеїнових кислот є:
А
нуклеотиди
Б амінокислоти
В глюкоза
Г піровиноградна кислота

2. Молекула нуклеотиду складається з (декілька правильних відповідей):
А
залишку азотистої основи
Б залишку фосфорної кислоти
В залишку пентози
Г залишку гліцерину

3. Вкажіть азотисту основу, яка НЕ входить до складу ДНК:
А
аденін
Б гуанін
В урацил
Г цитозин
Д тимін

4. Вкажіть азотисту основу, яка НЕ входить до складу РНК:
А
аденін
Б гуанін
В урацил
Г цитозин
Д тимін

5. Вкажіть комплементарні нуклеотиди:
А
А=Т
Б Г≡Ц
В А=Ц
Г А=У
Д Г=Т

6. Відстань між сусідніми азотистими основами в кожному ланцюзі молекули ДНК становить:
А
0,34 нм
Б 0,43 нм
В 1,34 нм
Г 0,31 нм

7. Скільки ланцюгів мають молекули РНК в клітинах?
А 1
Б 2
В 3

8. ДНК має повну назву:
А рибонуклеїнова кислот
Б дезоксирибонуклеїнова кислота
В нуклеїнова кислота
Г рибокислота

9. Оберіть УСІ нітратні основи ДНК:
А аденін
Б гуанін
В цитозин
Г тимін
Д урацил

10. Оберіть УСІ нітратні основи РНК
А
аденін
Б тимін
В урацил
Г цитозин
Д гуанін

11. Нітратні основи у нуклеїнових кислотах з"єднуються за принципом:
А комплементарності
Б центральності
В складності

12. Між Аденіловим і Тиміновим нуклеатидами у ДНК виникає водневих зв"язків
А
1
Б 2
В 3
Г 4

Дата: 03.06.2022.
Тема: Основні загальні властивості живих систем.
Виконані завдання надсилаємо особистим повідомленням в Viber до 06.06.2022. Бажаю успіхів!

Опрацювати стор.248-249.

Тест «Основні властивості живого»:

1. Процес збільшення розмірів і маси тіла – це:
а)
розвиток
б) ріст
в) живлення
г) обмін речовин

2. Сукупність якісних змін, які зумовлюють формування організмів упродовж життя – це:
а)
ріст
б) розвиток
в) клітинна будова
г) обмін речовин

3. Здатність організмів змінювати положення своїх частин або свого тіла в просторі – це:
а)
дихання
б) живлення
в) подразливість
г) рух

4. Здатність живих істот сприймати впливи довкілля і певним чином на них відповідати – це:
а)
адаптація
б) обмін речовин
в) розмноження
г) подразливість

5. Процес надходження в організм кисню і виділення з нього вуглекислого газу - це
а)
живлення
б) подразливість
в) дихання
г) розвиток

6. Яка сполука має вигляд подвійної спіралі?
а)
ліпід
б) вуглевод
в) білок
г) нуклеїнова кислота

7. Поглинання речовин з середовища, перетворення їх в організмі та виділення непотрібних – це:
а)
обмін речовин 
б) розвиток
в) ріст 
г) подразливість

8. Більшість живих організмів дихає киснем. Таке дихання називається:
а)
аеробне
б) анаеробне
в) автотрофне
г) гетеротрофне

9. Рослини живляться за рахунок фотосинтезу, самі утворюють для себе цукор на світлі з води і вуглекислого газу. Такий спосіб живлення називається:
а)
аеробним
б) анаеробним
в) автотрофним
г) гетеротрофним

10. Усі організми побудовані з одинакових «цеглинок»:
а)
речовин
б) органел
в) органів
г) клітин

11. Організми утворюють органічні речовини: білки, жири, вуглеводи.Які із них необхідні для росту як будівельний матеріал?
а)
білки
б) жири
в) вуглеводи
г) нуклеїнові кислоти

12. Який,властивий усім живим організмам процес зображено на фото? Відомо,що розмір і маса тіла при цьому збільшується:
а) розвиток
б) ріст
в) обмін речовин
г) живлення

Дата: 02.06.2022.
Тема: Узагальнення з теми "Біологія як основа біотехнології та медицини".

1. Назвіть прізвище ученого, який встановив центри походження і різноманітності культурних рослин: 
А М. Вавилов
Б Ч. Дарвін
В Г. Мендель
Г Г. Карпеченко

2. Селекція - це: 
А наука про будову і фізіологію тварин 
Б наука про будову і фізіологію рослин 
В наука про методи створення нових сортів рослин, порід тварин, штамів мікроорганізмів 
Г наука про живі організми і середовища мешкання 

3. Групу найбільш схожих за будовою та життєдіятельністю тварин, створених для сільськогосподарських цілей людиною, називають: 
А видом 
Б родом 
В сортом 
Г породою 

4. Штучно створена людиною група рослин, які мають біологічну й морфологічну подібність із метою одержання високого урожаю - це:
А вид 
Б рід 
В сорт 
Г порода 

5. В основі селекції знаходиться: 
А рушійний природний добір 
Б стабілізуючий природний добір 
В штучний добір 
Г боротьба за існування 

6. Вкажіть центр походження картоплі та томату:
А Південноазійський 
Б Абіссінський 
В Середземноморський 
Г Південноамериканський 

7. Унаслідок тривалого інбридингу одержують: 
А чисті лінії 
Б генетичні химери 
В поліплоїдні організми 
Г гетерозиготні особини 

8. Кішка була одомашнена з розвитком землеробства, набагато пізніше, ніж собака, тому що:
А кішки не їдять сільскогосподарські рослини 
Б коли людина приручала собак, у людей ще не було зручного житла, щоб приручити кішок 
В кішка гуляє сама по собі і приходить коли їй захочеться 
Г коти захищали зернові культури від гризунів 

9. Людина одомашнила два види комах,які в дикому стані нині не трапляються.Це: 
А оса і джміль
Б бджола і шовкопряд
В бджола і коник 
Г муха і бджола

10. Сазан є предком сучасного: 
А коня 
Б гуся 
В коропа 
Г курки

11. Галузь біотехнології, яка розробляє й використовує технології культивування клітин і тканин поза організмом у штучних умовах: 
А генетична інженерія 
Б клітинна інженерія 
В біотехнологія 
Г генна терапія

12. Як називається процес отримання багатьох ідентичних за формою і функціями генетично однакових нащадків однієї клітини або одного організму? 
А клонуванням 
Б селекцією 
В гібридизацію
Г масовим добором


Дата: 01.06.2022.
Тема: Огляд традиційних біотехнологій. Методи генетичної та клітинної інженерії. ГМО.
Виконані завдання надсилаємо особистим повідомленням в Viber до 02.06.2022. Бажаю успіхів!

Завдання 1. Опрацювати параграф 56, 57, 58.

Завдання 2. Перегляньте відео та дайте відповіді на питання до нього:
1) Дайте визначення терміну "біотехнологія".
2) Які продукти харчування отримують методами біотехнології?
3) Який вчений вперше виявив мікроорганізми в 1675 році?
4) Який вчений дослідив роль мікроорганізмів в процесах бродіння в 1862 році?
5) Як називався перший антибіотик?
6) В якій країні дозволено використовувати синтетичний білок в шкільному меню, на 30 % заміняючи природній білок?

Завдання 3. Що називають генетичною інженерією? Яке значення має застосування генетичної інженерії?


Дата: 27.05.2022.
Тема: Методи селекції тварин.
Виконані завдання надсилаємо особистим повідомленням в Viber до 01.06.2022. Бажаю успіхів!

Тест «Методи селекції»:

1. Наука про створення нових і поліпшення існуюючих сортів рослин, порід тварин
та штамів мікроорганізмів:
а)
біоніка
б) альгологія
в) генетика
г) селекція

2. Штучно створена людиною група рослин, які мають біологічну й морфологічну
подібність із метою одержання високого врожаю:
а)
порода
б) сорт
в) штам
г) клон

3. Укажіть, який метод НЕ використовують в селекції рослин
а)
гібридизація
б) добір
в) штучний мутагенез
г) близнюковий

4. Питання, пов’язані з походженням культурних рослин, вивчав:
а)
М. І. Вавилов
б) Г. Мендель
в) В.І. Вернадський
г) Т. Морган

5. Гібридизація організмів, які не мають тісних родинних зв’язків, називається..
а)
інбридинг
б) аутбридинг
в) гетерозис

6. Центр походження соняшника і кукурудзи:
а)
Індійський
б) Середземноморський
в) Східноазіатський
г) Центральноамериканський

7. Схрещування близькоспоріднених організмів, це:
а)
інбридинг
б) аутбридинг
в) штам
г) штамп

8. Чиста культура певного виду мікроорганізмів - це:
а)
інбридинг
б) аутбридинг
в) штам
г) штамп

9. Процес одержання гібридів, який грунтується на об′єднанні генетичного матеріалу
організмів, називається:
а)
мутація
б) модифікація
в) гібридизація
г) кон′югація

10. З перерахованих ознак виберіть ті, що охарактеризовують тварин як об′єкт
селекції (3 правильні відповіді):
а)
вегетативне розмноження
б) нечисленність потомства
в) тільки статеве розмноження
г) поширене явище поліплоїдії
д) значна тривалість життя
е) значна селекційна цінність кожного об′єкта


Дата: 26.05.2022.
Тема: Поняття про селекцію. Селекція рослин.
Виконані завдання надсилаємо особистим повідомленням в Viber до 27.05.2022. Бажаю успіхів!

Онлайн-конференція о 13.30 за посиланням:
Завдання 1. Поясніть сутність таких методів селекції як штучний добір, гібридизація, поліплоїдія.
Завдання 2. Напишіть повідомлення про діяльність І.В.Мічуріна або М.І.Вавилова (на вибір).


Дата: 20.05.2022.
Тема: Одомашнення тварин.
Виконані завдання надсилаємо особистим повідомленням в Viber до 25.05.2022. Бажаю успіхів!

Завдання 1. Опрацювати параграф 55.

Завдання 2. Знайдіть та запишіть диких предків таких свійських тварин як свійський собака, кіт свійський, вівця, кінь, велика рогата худоба, свиня свійська, індичка свійська, короп.

Дата: 19.05.2022. 
Тема: Введення в культуру рослин.
Виконані завдання надсилаємо особистим повідомленням в Viber до 20.05.2022. Бажаю успіхів!
Онлайн-конференція о 13.00 за посиланням:
Завдання 1. Опрацюйте параграф 55.
Завдання 2. Розподіліть рослини з переліку по центрам походження культурних рослин (використовуючи матеріали презентації ):
1)Центральноамеиканський
2) Південноамериканський
3) Середньоземноморський
4) Передньо-західноазіатський
5) Ефіопський (Абісинський)
6) Середньоазіатський
7) Південноазіатський
8) Китайський


Перелік рослин: яблуня, хурма, груша, кавун, гранат, картопля, олива, томати, мандарин, абрикос, бавовник, ананас, перець, капуста, пшениця, жито, кава, буряк, манго, баклажан, диня, рис, гречка, тютюн, авокадо, арахіс, кукурудза, шпинат, часник, цукрова тростина, соя, волоський горіх, пекінська капуста, інжир, горох, какао, огірок.
Дата: 13.05.2022.
Тема: Контрольна робота № 2.
Виконану контрольну роботу надсилаємо особистим повідомленням в Viber до 14.05.2022. Бажаю успіхів!
Контрольна робота з біології № 2.
І рівень
Тестові завдання з вибором однієї правильної відповіді
(6 балів)
1. Органічні речовини з неорганічних утворюють:
А)
редуценти; 
Б) продуценти;
В) консументи першого порядку; 
Г) консументи другого порядку.

2. Риболовля - це фактор:
А)
абіотичний; 
Б) біотичний;
В) антропогенний; 
Г) комплексний.

3. Слон – це:
А)
редуцент; 
Б) продуцент;
В) консументи першого порядку; 
Г) консументи другого порядку.

4. Поняття «природний добір» уперше запропонував:
А)
Ч. Дарвін; 
Б) Ж.Б. Ламарк;
В) В.О. Ковалевський; 
Г) С.С. Четверіков.

5. Учення, згідно з яким життя потрапило на Землю з космосу, - це теорія:
А)
хімічної еволюції; 
Б) панспермії;
В) креаціонізму; 
Г) дарвінізму.

6. Закон одноманітності нащадків першого покоління:
А)
І закон Менделя; 
Б) ІІ закон Менделя;
В) ІІІ закон Менделя.
ІІ рівень
(3 бали)
7. Установіть відповідність:

8. Розмістіть ланки ланцюга живлення згідно зі схемою переміщення речовини та енергії в послідовності від продуцента до редуцента:
А)
мукор; 
Б) гусінь;
В) яблуня; 
Г) горобець.
ІІІ рівень 
(3 бали)
9. Задача: Гетерозиготний чоловік, з ямочками на щоках, одружився із гомозиготною жінкою, яка не мала ямочок на щоках. Ямочки на щоках – є домінантною ознакою. Яких нащадків слід очікувати при такому схрещуванні?


Дата: 12.05.2022.
Тема: Узагальнення знань з теми "Надорганізмові біологічні системи".

Виконані завдання надсилаємо особистим повідомленням в Viber до 13.05.2022. Бажаю успіхів!

Виконайте тестові завдання:

1. Визначте біотичний фактор навколишнього середовища:
а)
температура води
б) конкуренція між організмами
в) світло
г) вологість

2. Визначте абіотичний фактор навколишнього середовища:
а)
знищення шкідників птахами
б) вологість ґрунту
в) обробка ґрунтів людиною
г) взаємозв’язки між особинами в популяції

3. Які організми належать до продуцентів
а)
клоп черепашка
б) ящірка прудка
в) щитник чоловічий
г) бурі водорості

4. Яка форма взаємодії живих організмів зображена на фото: 
а) коменсалізм
б) хижацтво
в) паразитизм
г) конкуренція

5. Виберіть харчовий ланцюг з правильною послідовністю організмів:
а)
коник зелений → конюшина рожева → жаба зелена → вуж звичайний
б) коник зелений → жаба зелена → вуж звичайний → конюшина рожева
в) вуж звичайний → коник зелений → конюшина рожева → жаба зелена
г) конюшина рожева → коник зелений → жаба зелена → вуж звичайний


6. Сукупність живих організмів, що мешкають у певному середовищі існування й утворюють з ним єдине ціле, - це:
а)
вид
б) екосистема
в) популяція
г) біоценоз

7. Виберіть агроценоз (штучну екосистему):
а)
степ
б) річка
в) поле
г) пустеля

8. Глива звичайна, що руйнує деревину мертвих дерев тополі,є:

а) продуцентом
б) редуцентом
в) консументом І порядку
г) консументом ІІ порядку

9. В екосистемі лісу продуцентом є:
а)
мухомор
б) миша
в) липа
г) лисиця

10. Встановіть відповідність між організмами та трофічними рівнями, до яких вони належать:
а) синиця звичайна       1 - продуцент
б) гусінь зелена             2 - консумент I порядку
в) хламідомонада          3 - консумент II порядку
г) дощовий черв’як       4 - редуцент
                                            

Дата: 06.05.2022.
Тема: Біосфера як цілісна система. Захист і збереження біосфери.

Виконані завдання завдання надсилаємо особистим повідомленням в Viber до 11.05.2022. Бажаю успіхів!

Онлайн-конференція о 10.00 за посиланням:
Завдання 1. Опрацювати параграф 52-53.
Завдання 2. Виконайте тестові задвання 1-15 на стор. 223-224.

Дата:05.05.2022.
Тема: Абіотичні, біотичні та антропічні фактори.

Виконані завдання завдання надсилаємо особистим повідомленням в Viber до 06.05.2022. Бажаю успіхів!

Завдання 1. Опрацювати параграф 50.
Завдання 2. Оформити схему "Екологічні фактори" в зошит:





















Задання 3. Перегляньте відео "Екологічні фактори" та дайте відповіді на питання до нього:
1) Фактори зумовлені неживою природою називаються ______________________________
2) Фактори зумовлені діяльністю людини називаються ______________________________
3) Наведіть приклади внутрішньовидової взаємодії ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
4) Мутуалізм, коменсалізм та паразитизм - це форми ______________________________
5) Форма взаємовигідного співжиття організмів називається ______________________________
6) Симбіоз водорості та гриба називається ______________________________
7) Форма взаємодії між раком-самітником та актинією називається ________________________
8) Форма взаємодії, при якій один організм отримує користь, а інший - ні користі, ні шкоди, називається ______________________________
9) Як називається форма взаємодії між рибами-прилипалами та акулою? ____________________
10) Як називається форма симбіозу, при якій один організм отримує користь, завдаючи шкоди іному організму? ______________________________
11) Екзопаразитами людини і тварин є __________________________________________________________________________________
12) Фітонциди - це ____________________________________________________________

Дата: 29.04.2022.
Тема: Харчові зв'язки, потоки енергії та колообіг речовин в екосистемах.

Виконані завдання завдання надсилаємо особистим повідомленням в Viber до 04.05.2022. Бажаю успіхів!

Онлайн-конференція о 11.00 за посиланням:
Завдання 1. Опрацювати параграф 49.

Завданння 2. Напишіть по декілька прикладів продуцентів, консументів І порядку, консументів ІІ порядку, консументів ІІІ порядку, редуцентів на прикладі екосистеми степу.

Завдання 3. За правилом екологічної піраміди, визначте, скільки рослинності необхідно, щоб прогодувати лисицю масою 32 кг. Складіть ланцюг живлення, до складу якого буде входити чотири трофічні рівні.



Дата: 28.04.2022.
Тема: Екосистема. Різноманітність екосистем.

Виконані завдання завдання надсилаємо особистим повідомленням в Viber до 29.04.2022. Бажаю успіхів!

Онлайн конференція о 14.00 за посиланням:
Завдання 1. Опрацювати параграф 48.
Завдання 2. Оформити в зошит схему "Структура екосистеми".
Завдання 3. Напишіть приклади організмів, що належать до продуцентів, консументів та редуцентів.


Дата: 22.04.2022.
Тема: Узагальнення знань з теми "Біорізноманіття".

Виконані завдання завдання надсилаємо особистим повідомленням в Viber до 27.04.2022. Бажаю успіхів!

Узагальнення знань з теми «Біорізноманіття»:

1. Віруси складаються з:
А
білків та нуклеїнової кислоти (ДНК чи РНК)
Б целюлози та білків
В ДНК та РНК
Г ядра та цитоплазми

2. Структури, що притаманні клітинам прокаріотів:
А
хлоропласти
Б ядро
В апарат Гольджі
Г нуклеоїд

3. Для покритонасінних рослин характерною є ознака:
А
члениста будова стебел
Б вічнозелене листя у формі голок, насіння розвивається у шишках
В генеративний орган — квітка
Г у життєвому циклі переважає гаметофіт

4. Для земноводних характерною є ознака:
А
хрящовий скелет, кістки відсутні
Б передні кінцівки видозмінені у крила, тіло вкрито пір’ям
В молочні залози, тіло вкрито волосяним покривом
Г шкіра волога, має залози, що виділяють слиз

5. Біологічна система з найменшими розмірами й найпростішою структурою – це:
А
популяція
Б організм
В клітина

6. Фотосинтезуючі еукаріотичні організми:
А









Б 









В 








Г











7. Організми, клітини яких позбавлені щільної клітинної оболонки, не містять пластид:
А









Б 









В 








Г











8. Неклітинні інфекційні агенти, який може відтворюватися лише всередині живих клітин:
А
археї
Б бактерії
В віруси
Г прокаріоти

9. Прості низькомолекулярні інфекційні білки, що не мають генетичного матеріалу, а є зміненою формою білка хазяїна, який кодується геномом клітини хазяїна:
А
віроїди
Б пріони
В віріон
Г моноцит

10. Невеликі молекули кільцевої нуклеїнової кислоти, що не містять білків і викликають захворювання рослин:
А
пріони
Б віроїди
В віріони
Г плазмоцист

11. Захисна білкова оболонка вірусу:
А
гематоенцефалічний бар'єр
Б капсид
В капсула
Г плівка

12.Вкажіть вченого, який у 1892 році відкрив віруси:
А
І.Павлов
Б Д. Івановський
В М. Амосов
Г О. Богомолець
Д І Мечніков

 

Дата: 21.04.2022.
Тема: Неклітинні форми життя: віруси.

Виконані завдання завдання надсилаємо особистим повідомленням в Viber до 22.04.2022. Бажаю успіхів!

Онлайн-конференція о 14.00 за посиланням:

Завдання 1. Опрацювати параграф 46.
Завдання 2. Напишіть основні шляхи передачі збудників вірусних інфекцій.
Завдання 3. Складіть пам'ятку "Як уникнути вірусних захворювань".

Дата: 15.04.2022.
Тема: Огляд основних еукаріотичних таксонів.

Виконані завдання завдання надсилаємо особистим повідомленням в Viber до 20.04.2022. Бажаю успіхів!

Завдання 1. Опрацювати параграф 47.
Завдання 2. Заповнити таблицю:



Дата: 14.04.2022.
Тема: Основні групи організмів: бактерії, археї, еукаріоти.

Виконані завдання завдання надсилаємо особистим повідомленням в Viber до 15.04.2022. Бажаю успіхів!

Завдання 1. Опрацювати параграф 45 та переглянути відео:
Завдання 2. Напишіть визначення термінам (використовуючи матеріали підручника та відео):
Віруси - це ____________________________________________________________
Прокаріоти - це ____________________________________________________________
Еукаріоти - це____________________________________________________________
Гетеротрофи - це____________________________________________________________
Автотрофи - це ____________________________________________________________
Клітинна стінка у рослин з ____________________
Клітинна стінка у грибів з ____________________
Клітинна стінка у бактерій з ____________________
Завдання 3. Оформити схему в зошит:


Дата: 08.04.2022.
Тема: Основи еволюційної філогенії та систематики.

Виконані завдання завдання надсилаємо особистим повідомленням в Viber до 13.04.2022. Бажаю успіхів!

Завдання 1. Опрацювати параграф 45 та переглянути відео "Основи еволюційної філогенії та систематики":
Завдання 2. У чому полягає принцип подвійних назв? Наведіть приклади.
Завдання 2. Розгляньте рисунок "Філогенетичний ряд коня" та зробіть висновки про те, які зміни відбулись в будові кінцівки коня і з чим це пов'язано:
Філогенетичний ряд коня:
Дата: 07.04.2022.
Тема: Узагальнення знань з теми "Еволюція органічного світу".

Виконані завдання завдання надсилаємо особистим повідомленням в Viber до 07.04.2022. Бажаю успіхів!
1. Як називається наука, що вивчає вимерлі організми, які колись жили на нашій планеті? 
А) археологія 
Б) антропологія 
В) палеонтологія 
Г) геологія 
2. Елементарною одиницею еволюції є:
А) вид 
Б) популяція 
В) організм 
Г) клітина 
3. Виживання організмів, найбільш пристосованих до боротьби за існування – це:
А) природний добір 
Б) видоутворення 
В) спадкова мінливість 
Г) мутація 
4. Вільному схрещуванню мешканців суходолу перешкоджають різноманітні водні об’єкти. Визначте форму ізоляції, яка виникає в цьому випадку: 
А) харчова 
Б) екологічна 
В) біологічна 
Г) географічна 
5. Назвіть дослідника, який висунув першу еволюційну гіпотезу:
А) Ч. Дарвін 
Б) К. Лінней 
В) О. Гумбольдт 
Г) Ж.-Б. Ламарк 
6. Вкажіть, як називається історичний розвиток усього живого: 
А) філогенез 
Б) онтогенез 
В) органогенез 
Г) антропогенез 
7. Еволюція відбувається на основі: 
А) адаптації 
Б) спадкової мінливості 
В) неспадкової мінливості 
8. Вкажіть, як називається індивідуальний розвиток організмів: 
А) онтогенез 
Б) філогенез 
В) органогенез 
Г) антропогенез
9. Що спільного та відміного в еволюційних поглядах Ламарка та Дарвіна?

Дата: 01.04.2022.
Тема: Світоглдні та наукові погляди на походження та історичний розвиток життя.

Виконані завдання завдання надсилаємо особистим повідомленням в Viber до 05.04.2022. Бажаю успіхів!

Завдання 1. Опрацювати параграф 43 та переглянути відео:
Завдання 2. Заповнити таблицю (коротко, в колонку "Характеристика" написати лише саму суть конкретної гіпотези):


Дата: 31.03.2022.
Тема: Еволюція людини. Етапи еволюції людини.

Виконані завдання завдання надсилаємо особистим повідомленням в Viber до 01.04.2022. Бажаю успіхів!

Завдання 1.
Опрацювати параграф 44 та переглянути відео "Етапи еволюції людини" та Антропогенез людини":


Завдання 2. Порівняти скелет людини та мавпи (після перегляду відео та опрацювання параграфу):




Дата: 25.03.2022.
Тема: Теорія Ч.Дарвіна.

Завдання 1. Опрацювати параграфи 39, 42-43 та дати відповіді на такі питання:
1) Філогенез - це ....
2) Палеонтологія - це ...
3) Аналогічні органи - це ... Приклади аналогічних органів: ....
4) Гомологічні органи - це... Приклади ггомологічних органів: ...
5) Рудименти - це .... Приклади рудиментів: ....
6) Атавізми - це ... Приклади ативізмів: ...

Завдання 2. Які фактори еволюції розглядав Ч.Дарвін, а які - Ж.Б. Ламарк? (параграф 39)


Дата: 24.03.2022.
Тема: Механізми видоутворення.

Завдання 1. Опрацювати параграф 41.
Завдання 2. Опрацювавши матеріал підручника, завершіть твердження 

1. Вид - це ....
2. Видоутворення - це ...
3. Дивергенція - це...
4. Конвергенція - це ...
5. Паралелізм - це ...
6. Чим географічна ізоляція відрізняється від екологічної? 


Дата: 18.03.2022.
Тема: Еволюційні фактори.

Виконані завдання завдання надсилаємо особистим повідомленням в Viber до 20.03.2022. Бажаю успіхів!

Завдання 1. Оформити таблицю в зошит, опрацювати матеріал таблиці та параграф 39.


Завдання 2. Виконати завдання 1-5 на стор.160.


Дата: 17.03.2022.

Виконані завдання завдання надсилаємо особистим повідомленням в Viber до 21.03.2022. 

Виконати тестові завдання 1-10.

1. Популяції, особини яких НЕ можуть схрещуватися між собою, називаються:
а) 
репродуктивно ізольованими
б) репродуктивно успішними

2. Маса особин популяції, що припадає на одиницю площі або об'єму - це:
а) 
чисельність популяції
б) біомаса популяції

3. Середнє число особин популяції, що припадає на одиницю площі або об'єму - це:
а) густота популяції
б) біомаса популяції

4. Розподіл особин популяції по території, яку вона займає, це:
а)
 статева структура
б) просторова структура
в) етологічна структура

5. Система взаємозв'язків між особинами популяції, що проявляється в їхній поведінці - це:
а) 
статева структура
б) просторова структура
в) етологічна структура

6. Підтримання чисельності популяції на оптимальному рівні - це:
а)
 густота популяції
б) гомеостаз популяції

7. Періодичні зміни чисельності популяцій та їх структури - це:
а)
 дрейф генів
б) хвилі життя

8. Сукупність особин одного виду, які відтворюють себе протягом великої кількості поколінь і тривалий час займають певну територію - це:
а)
 популяція
б) вид

9. Співвідношення в популяції особин різних статей різного віку - це:
а)
 вікова структура
б) статева структура
в) просторова структура

10. Унікальний набір алелів кожної популяції називають:
а) генофондом
б) генотипом

Дата: 28.01.2021.
Тема: Поділ клітин:клітинний цикл, мітоз, мейоз. Статеві клітини та запліднення. Етапи індивідуального розвитку. Узагальнення.

Завдання 1. Опрацювати параграфи 23, 24, 25, 26, 27, 28.
Завдання 2. Виписати в зошит наступні терміни: клітинний цикл, інтерфаза, мітоз, мейоз
Завдання 3. Дайте відповідь на питання: Яке біологічне значення мітозу та мейозу?
Завдання 4. Оформити в зошит таблицю "Порівняльна характеристика мітозу і мейозу".
Завдання 5. Переглянути відео "Статеві клітини. Запліднення" та "Етапи індивідуального розвитку".
Завдання 6. Виконати тестові завдання 1-15 стор.111-112.

Виконані завдання надсилаємо особистим повідомленням в Viber до 04.02.2021. Бажаю успіхів!

Відео "Статеві клітини. Запліднення":

Відео "Етапи індивідуального розвитку":

Клітинний цикл – це період існування клітини від початку першого поділу та наступного або до її загибелі.

Інтерфаза – це період життя клітин, упродовж якого не відбувається їх поділу (складається з трьох періодів: пресинтетичного, синтетичного та постсинтетичного).

Мітоз – це основний спосіб поділу клітин, за якого передається 100% спадкової інформації від материнської клітини дочірній. У мітозі розрізняють чотири фази: профазу, метафазу, анафазу і телофазу.

Мейоз – це форма ядерного поділу, яка супроводжується зменшенням числа хромосом з диплоїдного до галоїдного. Складається з двох мейотичних поділів. Перший мейотичний поділ: профаза І, метафаза І, анафаза І, телофаза І. Другий мейотичний поділ: профаза ІІ, метафаза ІІ, анафаза ІІ, телофаза ІІ.

Таблиця "Порівняльна характеристика мітозу і мейозу":




Дата: 14.01.2021.

Тема: Гени та геноми. Будова генів та основні компоненти геномів про- та еукаріотів. Транскрипція. Основні типи РНК. Біосинтез білків. Практична робота № 2. Розв'язування елементарних вправ з реплікації, транскрипції та трансляції.

Завдання 1. Опрацювати параграфи 20-21-22.
Завдання 2. Виконати практичну роботу № 2 (щоб розв'язати задачі обов'язково опрацювати теор.матеріал). 

Виконані завдання надсилаємо особистим повідомленням в Viber до 21.01.2021. Бажаю успіхів!

Практична робота № 2. 

Тема: Розв'язування елементарних вправ з реплікації, транскрипції та трансляції.

Мета: навчитися застосовувати теоретичні знання про структуру нуклеїнових кислот і білків для розв’язування елементарних прав з реплікації , транскрипції та трансляції.

Теоретичний матеріал (прочитати): 

1.Важлива ознака ДНК – реплікація ( здатність до самоподвоєння , в основі якого лежить комплементарність ) .

2. Генетичний код - система запису спадкової інформації , відповідно до якої послідовності нукдеотидів у ДНК відповідає послідовність амінокислот в молекулі білка .

3. Структура будь – якої білкової білкової молекули закодована в ДНК , але безпосередньої участі в її синтезі не бере. Вона є лише матрицею для синтезу і-РНК .

4. Триплет - це послідовність трьох нуклеотидів , що кодує одну амінокислоту в поліпептидному ланцюгу .

5. Кодон – одиниця генетичного коду , три послідовно розташовані нуклеотидні залишки в ДНК або і РНК , що кодують одну амінокислоту .

6.Антикодон - це триплет нуклеотидів у т РНК , який взаємодіє з кодоном і РНК.

7. Транскрипція – це процес синтезу і РНК на одному з ланцюгів ДНК за принципом комплементарності .

8. Трансляція – це процес безпосереднього синтезу первинної структури білка , що відбувається на рибосомах , в ході якого послідовність нуклеотидів у молекулі і РНК переноситься у послідовність амінокислот у молекулі білка .

9. Тривалість синтезу однієї білкової молекули залежить від кількості амінокислот . На приєднання однієї амінокислоти ( один крок рибосоми ) йде 0.2 с. 

10. У ДНК: аденін комплементарний тиміну, гуанін - цитозину. 

11. У РНК: аденін комплементарний урацилу,  гуанін - цитозину.


ХІД РОБОТИ:

Задача 1.
Фрагмент першого ланцюга ДНК має таку нуклеотидну послідовність: ТТТ – ТАЦ – ТГГ – ААА – АТЦ – ЦЦЦ - ЦГЦ . Визначте послідовність нуклеотидів у другому ланцюгу . 

Задача 2.
Фрагмент першого ланцюга ДНК має таку нуклеотидну послідовність ТЦЦ – ТАТ – ААА - ТТТ – ГАЦ- ГЦТ-ЦЦЦ . Визначте послідовність нуклеотидів у і-РНК , яка синтезована на другому ланцюгу ДНК .


Задача 3.
Скільки нуклеотидів містить ген, у якому закодована первинна структура білка , що складається із 165 амінокислот . Скільки часу тривав синтез даної молекули. 



Дата: 24.12.2020.

Тема: Узагальнення знань з теми "Принципи функціонування клітин".

Виконані завдання надсилаємо особистим повідомленням в Viber до 30.12.2020.

Узагальнення знань з теми "Принципи функціонування клітин":

1. Найменшою структурно-функціональною одиницею життя:
А
організм;   Б органела;  В ядро; Г клітина.

2. Вкажіть полісахарид, який входить до складу оболонок грибів:
А
целюлоза;   Б хітин;    В крохмаль;   Г глікоген. 

3. Пластичний обмін – це сукупність:
А
усіх ферментативних реакцій клітини;
Б реакцій біосинтезу;
В реакції гідролізу;
Г реакція каталізу, що відбуваються з виділенням тепла.

4. У світловій фазі фотосинтезу відбувається перетворення: 
А
світлової енергії в механічну; 
Б хімічної енергії в хімічну; 
В світлової енергії в хімічну; 
Г хімічної енергії в механічну. 

5. Найбільше енергії в організмі людини утворюється під час розпаду: 
А
вуглеводнів; Б жирів;  В білків; Г нуклеїнових кислот. 

6. Енергетичний обмін – це сукупність: 
А
реакцій біосинтезу; 
Б реакцій розщеплення з поглинанням енергії; 
В реакцій розщеплення з виділенням енергії; 
Г усіх ферментативних реакцій клітини. 

7. Встановіть відповідність між процесами синтезу та їх ознаками:

1
біосинтез        А відбувається за участі сонячного світла;

2 фотосинтез     Б характерний для прокаріотів;

3 хемосинтез     В кінцевий продукт – поліпептидний ланцюг;

                            Г кінцеві продукти – СО2 і Н2О.

8. Встановіть послідовність відкриттів у вивчені клітини, які передували створенню клітинної теорії: 

А сформульовано основні положення клітинної теорії; 

Б запропоновано термін «протоплазма»;

В запропоновано термін «клітина»;

Г відкрито клітинне ядро;

Д відкриті бактерії та найпростіші.

9. У чому суть космічної ролі зелених рослин ?





 

 


Комментариев нет:

Отправить комментарий