Біологія (7 клас)

Дата: 18.10.2022.
Практична робота № 1. 
Тема: Виявлення прикладів пристосувань до способу життя у комах.
Мета: виявити риси пристосованості різних видів комах до способу життя.
Хід роботи:
Завдання 1. Прочитайте опис комах, уважно розгляньте їх, зверніть увагу на крила, кінцівки, очі, форму тіла, середовище існування та спосіб життя цих тварин.

Дозорець-імператор – представник ряду Бабки. Самці мають блакитне забарвлення, а самки – зелене. Місцеіснуваннями є узлісся та лісові галявини, ділянки вздовж берегів водойм. Хижаки, живляться дрібними літаючими комахами.


Плавунець облямований – жук з ряду Твердокрилі, звичайний представник водойм зі стоячою водою. По суші пересуватися практично не може, вміє літати. Активний хижак, живиться дрібними комахами, що впали у воду, рибками та жабками, може поїдати загиблих тварин.


Вовчок звичайний, або ведмедка – комаха з ряду Прямокрилі, в Укріїні поширена повсюдно. Живе у ґрунті, літає вночі, добре плаває. Природні місцеіснування – заплави річок, озер, боліт, зрошувальні та добре угноєнні поля. Має риючі кінцівки.





Завдання 2. Заповніть таблицю "Риси пристосованості комах до способу життя":

Назва виду Середовище існування Спосіб життя Риси пристосованості

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Завдання 3. Дайте відповіді на запитання:
1. Чим представлені покриви тіла комах?
2. Які органи дихання в комах?
3. Наведіть приклади поведінки комах.
4. Назвіть типи розвитку комах.
5. Яке значення для людини мають комахи?


ВИСНОВОК (у висновку зазначте які особливості будови комах  є пристосуванням до їхнього способу життя)



Дата: 14.10.2022.
Тема: Загальна характеристика класу Комахи.
Виконані завдання надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 17.10.2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!

Онлайн-конференція о 13.15 за посиланням:

Завдання 1. Опрацювати параграф

Завдання 2. Виконати тестові завдання 1-24:

1. На скільки відділів почленоване тіло комах:
А
1
Б 2
В 3
Г 4

2. Чим утворені зовнішні покриви тіла комах:
А
роговим панцирем
Б хітином
В черепашкою
Г немає покривів

3. Як називаються отвори на черевці,що забезпечують газообмін:
А
дихальця
Б трахеї
В легеневі мішки
Г мальпігієві судини

4. Який тип ротового апарату характерний для метеликів?
А
сисний
Б колючо-сисний
В лижучий
Г гризучий

5. Який тип ротового апарату характерний для жуків?
А
лижучий
Б гризучий
В сисний
Г колючо-сисний

6. Яка стадія розвитку з неповним перетворенням у комах відсутня:
А
лялечка
Б яйце
В личинка
Г доросла особина

7. Крила комах - це видозмінені:
А
кінцівки
Б ротові органи
В сегменти грудей
Г складки покривів

8. У комах, на відміну від інших членистоногих:
А
на головогрудях є чотири пари ходильних ніг, черевце нечленисте
Б кінцівки прикріплюються до головогрудей і черевця
В м’язи прикріплюються до хітинового покриву
Г тіло складається з трьох відділів, на грудях є крила і три пари ніг

9. Комахи дихають за допомогою:
А
повітряних мішків
Б легенів
В легеневі мішки
Г трахей

10. Укажіть послідовність стадій розвитку комах із повним перетворенням:
А
личинка- доросла особина -лялечка- яйце
Б яйце-личинка-лялечка-доросла особина
В яйце-лялечка-личинка--доросла особина

11. Який тип кінцівок характерний для представника зображеного на малюнку?

А хапальні
Б копальні
В стрибальні

12. Як називається стадія розвитку комах з повним перетворенням, у якій відбувається внутрішня перебудова, що забезпечує перетворення личинки на дорослу особину?
А імаго
Б гусінь
В лялечка

13. Яка кількість ходильних ніг характерна для комах?
А
дві пари
Б три пари
В чотири пари

14. Як називається наука, що вивчає комахоподібних?
А
арахнологія
Б карцинологія
В ентомологія

15. З наведеного переліку вкажіть тварин, які належать до класу Комахи.
А довгоносик, омар
Б шовкопряд, креветка
В терміт, каркурт
Г муха хатня, колорадський жук

16. Кровоносна система комах:
А
замкненого типу
Б незамкненого типу
В змішаного типу

17. Який тип зору характерний для комах?
А
мозаїчний зір
Б простий зір

18. На які відділи почленоване тіло комах:
А
голова, груди, черевце
Б головогруди, черевце
В голова, груди, черевце, хвіст

19. Які очі у комах?
А прості, одна пара
Б прості, чотири пари
В складні фасеткові

20. Колюче-сисний ротовий апарат характерний для:
А метелика
Б травневого хруща
В комара
Г мухи

21. Лижучий ротовий апарат характерний для:
А метелика
Б травневого хруща
В комара
Г мухи

22. Органи виділення у комах це:
А нирки
Б зелені залози
В мальпігієві судини
Г трахеї

23. Дорослий організм комахи називають:
А личинка
Б лялечка
В імаго

24. До якого типу належить клас Комахи:
А Тип Кишковопорожнинні
Б Тип Хордові
В Тип Членистоногі




Дата: 07.06.2022.
Тема: Віртуальна екскурсія "Асканія-Нова". Узагальнення "Подібність у будові та проявах життєдіяльності рослин, бактерій, грибів, тварин - свідчення єдності живої природи.
Виконані завдання надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 07.06.2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!

Завдання 1. Перегляньте віртуальну екскурсію "Асканія-Нова" та дайте відповіді на питання до неї:
1. Де знаходиться заповідник Асканія-Нова?
2. В якому році було створено заповідник Асканія-Нова?
3. Які тварини мешкають на території заповідника Асканія-Нова? Наведіть не менше 10 прикладів?
Сайгак - зникаючий вид степової антилопи.

Завдання 2. Розподілити цифри характеристик організмів у відповідний стовпчик (одна цифра може бути в декількох колонках):

Рослини Гриби Бактерії Тварини

 

 

 

 


1. Ростуть протягом усього життя.
2. Автотрофи.
3. Витримують високі температури кипіння протягом кількох годин.
4. Розмножуються насінням.
5. Волосяний покрив.
6. Гетеротрофи.
7. Позбавлені хлорофілу;
8. Шкірні залози.
9. Поживні речовини всмоктують поверхнею тіла з навколишнього середовища.
10. До складу клітинної стінки входить хітин.
11. Запасною поживною речовиною є крохмаль.
12. Плодове тіло складається з шапки і ніжки.
13. Постійна температура тіла.
14. Трахеї – це система трубочок, що забезпечують дихання.
15. Здатність до синтезу вітамінів.
16. Форма тіла куляста, у вигляді коми.
17. Гемолімфа не бере участі у транспорті газів.
18. Здатні до фотосинтезу
19. Органи виділення - нирки.
20. Вакуолі.

Дата: 02.06.2022.
Тема: Контрольна робота № 2.
Виконану контрольну роботу надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 03.06.2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!

Контрольна робота з біології № 2.
І рівень
(кожна правильна відповідь – 0,5 б)

1. Період насиджування птахами яєць називають:
А
нерестом
Б шлюбною поведінкою
В лактацією
Г інкубацією

2. Яка шкіра характерна для земноводних:
А
гола, містить залози
Б гола, суха
В суха, вкрита роговими лусками
Г м'яка, гола, має безліч залоз, що виділяють слиз

3. Укажіть специфічний орган чуття риб:
А
орган зору
Б бічна лінія
В орган нюху
Г внутрішнє вухо

4. Плацента – це:
А
сумка, що утворюється на череві самки
Б орган, в якому переплітаються кровоносні судини матері і зародка
В ділянка яйцепровода, з якої до зародка надходять поживні речовини
Г тимчасовий орган, що з’єднує плід з організмом матері

5. У гризунів:
А
добре розвинені ікла
Б добре розвинені різці
В зуби відсутні
Г є ікла

6. Кровоносна система ссавців:
А
замкнена
Б незамкнена
В відсутня
Г гідроїдна

7. Особливостями шкіри птахів є:
А
багата на слизові залози
Б позбавлена залоз, крім куприкової, яка виділяє слиз
В позбавлена залоз, крім куприкової, яка виділяє жир

8. Нерест риб – це період:
А
активного живлення
Б розмноження
В міграції до водойм іншого типу

9. Укажіть, видозміною чого є молочні залози:
А
сальних залоз
Б потових залоз
В пахучих залоз
Г куприкової залози

10. Яка шкіра характерна для плазунів:
А
гола, містить залози
Б гола, суха
В суха, вкрита роговими лусками, залоз практично немає
Г м'яка, гола, має безліч залоз, що виділяють слиз

11. Який орган викликає рух крові по кровоносних судинах:
А
легені
Б нирки
В серце
Г аорта.

12. Кров в організмі ссавців виконує функцію:
А
розмноження
Б травлення
В газообміну
Г чуття.

ІІ рівень
(кожне завдання – 1 бал)
13. Встановіть відповідність термінів між двома колонками:

А першозвірі 
Б сумчасті 
В птахи 
Г ссавці 

1 пінгвін
2 акула
3 кит
4 качкодзьоб
5 кенгуру

14. Встановіть відповідність між назвою системи органів та органом:

А травна система 
Б видільна система 
В кровоносна система 
Г органи чуття 

1 серце
2 стравохід
3 пір’я
4 нирки
5 середнє вухо.

15. Встановіть відповідність між назвою назвою тварини та середовищем існування:

А орел 
Б акула 
В кріт 
Г аскарида 

1 водне середовище
2 грунтове
3 організмове
4 наземно-повітряне
5 повітряне
ІІІ рівень
(кожне завдання – 1,5 бали)
16. Встановіть послідовність у будові дихальної системи птахів:
А
легені
Б ніздрі
В трахеї
Г гортань
Д бронхи

17. Встановіть послідовність фаз розвитку жаби:
А
личинки
Б пуголовок із внутрішніми зябрами
В ікринки
Г доросла жаба
Д пуголовок із зовнішніми зябрами.

Дата: 01.06.2022.
Тема: Узагальнення знань з теми "Організми і середовище існування".
Виконані завдання надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 02.05.2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!

Узагальнення знань з теми
«Організми і середовище існування»:
1. Назвіть абіотичний чинник водного середовища існування:
А
температура
Б бактерії гниття
В водорості

2. Виберіть пристосування тварин до впливу низьких температур:
А
кольоровий зір
Б великі вуха
В густий підшерсток

3. Назвіть форму співіснування організмів:
А
хижацтво
Б паразитизм
В виїдання

4. Виберіть групу організмів, здатних продукувати вільний кисень:
А
тварини
Б рослини
В гриби

5. Популяція - це:
А
найвищий рівень організації живої природи
Б група самок, самців і малят
В особини близьких видів
Г група особин одного виду, що існує на території тривалий час та мешкає певною мірою відокремлено від подібних угруповань

6. Продуценти - це:
А
 тварини
Б гриби
В бактерії
Г рослини

7. Укажіть групу екологічних чинників, до якої належить господарська діяльність людини:
А
абіотичні
Б біотичні
В оптимальні
Г антропогенні

8. Редуценти - це:
А
гриби
Б рослини
В рослиноїдні тварини
Г хижаки

9. Виберіть правильну послідовність ланцюга живлення
А
жаба - слимак - капуста
Б слимак - жаба - капуста
В капуста - слимак - жаба
Г капуста - жаба – слимак

10. Зазначте, що таке раціональне природокористування:
А
повне знищення шкідливих видів
Б докорінне перетворення природних екосистем
В використання природних ресурсів таким способом, щоб не погіршити стан навколишнього середовища
Г охорона лише свійських тварин та культурних рослин

11. Укажіть, до якого трофічного рівня у ланцюгах живлення належать організми-автотрофи:
А
продуценти
Б консументи
В редуценти

12. Виберіть приклад впливу на тваринні організми біотичних екологічних чинників:
А
тепла весна сприяла швидшому перетворенню пуголовків на жаб
Б водна течія сприяє розселенню личинок
В у місцях гніздівлі перелітних птахів людина створила заказники
Г зростання популяції рисі призведе до зменшення популяції зайців

13. Виберіть приклад, що ілюструє вплив на тваринні організми антропогенного чинника:
А
синиці поїдають гусінь соснового коконопряда
Б браконьєри застрелили молодого зубра
В зграя вовків уполювала кволу козулю
Г тепле вологе літо сприяло розмноженню попелиці

14. Виберіть абіотичні чинники:
А
хижаки
Б освітлення
В вологість
Г температура
Д популяції

15. Назва цього середовища свідчить про його неоднорідність. Серед його мешканців є такі, що плазують, бігають, стрибають і літають:
А
водне
Б наземно – повітряне
В грунтове
Г інший організм

16. Сукупність особин виду, які мешкають на певній частині ареалу
А
підвид
Б популяція
В фауна
Г ареал

17. Взаємовигідне співіснування: "ти - мені, я - тобі":
А
конкуренція
Б мутуалізм
В нейтралізм
Г паразитизм
Д квартиранство
Ж виїдання
З хижацтво

18. Боротьба між видами за однакові ресурси: "ти - мене або я - тебе":
А конкуренція
Б мутуалізм
В нейтралізм
Г паразитизм
Д квартиранство
Ж виїдання
З хижацтво

19. Форма симбіозу, за якої один вид використовує інший як місце існування, не наносячи йому шкоди: "ти мене використовуєш, а мені байдуже":
А конкуренція
Б мутуалізм
В нейтралізм
Г паразитизм
Д квартиранство
Ж виїдання
З хижацтво

20. Форма симбіозу, за якої два види ніяк не впливають один на одного: «нам обом байдуже»:
А конкуренція
Б мутуалізм
В нейтралізм
Г паразитизм
Д квартиранство
Ж виїдання
З хижацтво

21. Вкажи правильну послідовність організмів, які утворюють ланцюг живлення:
А
сокіл - синиця-гусінь метелика - яблуня
Б сокіл - синиця - яблуня - гусінь метелика
В яблуня - гусінь метелика - синиця - сокіл
Г синиця - гусінь метелика - яблуня - сокіл

22. Побудуйте ланцюг живлення із запропонованих організмів:
А
синиця велика;
Б яблуня;
В яблунева плодожерка;
Г яструб великий.

1

2

3

4

5

 

 

 

 

 

 


Дата: 31.05.2022.
Тема:  Вплив людини та її діяльності на екосистеми. Екологічна етика. Природоохоронні території. Червона книга України.
Виконані завдання надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 01.05.2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!

Завдання 1. Перегляньте відео "Вплив людини та її діяльності на екосистеми. Екологічна етика" та випишіть приклади впливу людини на екосистему (в відео їх 12, можна додати власні приклади).

Завдання 2.
Напишіть повідомлення про 1-2 вимерлі тварини (наприклад, тур, зебра квага, сумчастий тасманійський тигр, тарпан та інші).

Дата: 26.05.2022.
Тема: Співіснування організмів в угрупованях.
Виконані завдання надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 30.05.2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!

Онлайн-конференція о 13.00 за посиланням:

Завдання 1. Опрацювати параграф 53.
Завдання 2. Заповніть таблицю. Потрібно визначити і вписати в колонку "Характер зв'язків" тип взаємодії між організмами (це може бути мутуалізм, коменсалізм чи паразитизм).

Дата: 24.05. 2022.
Тема: Колообіг речовин і потік енергії в екосистемі.
Виконані завдання надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 25.05.2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!

Завдання 1. Опрацювати параграф 52.

Завдання 2. Розв'яжіть задачі використовуючи правило екологічної піраміди:

Задача 1. Користуючись правилом екологічної піраміди визначити, яка площа (в га) біоценозу може прогодувати одну особину останньої ланки в ланцюгу живлення: 
- планктон – риба - тюлень (300 кг). Суха біомаса планктону з 1 м2 становить 600 г за рік.
(спочатку визначаємо біомасу планктону, а потім площу)

Задача 2. Біомаса сухого сіна з 1 м2 луки становить 200 г. Використовуючи ланцюг живлення: рослини — корова — людина, розрахуйте скільки гектарів луки необхідно для того, щоб прогодувати людину масою 65 кг (70 % води).
(спочатку визчаємо суху біомасу людини - для цього необхідно визначити масу води в організмі людини та відняти її від загальної маси; потім визначаємо біомасу сіна, а вже після цього можна визначити площу поля)

Дата: 19.05.2022.
Тема: Колообіг речовин в екосистемі.
Виконані завдання надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 23.05.2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!
Завдання 1. Опрацювати параграф 52.
Завдання 2. 
Задача: Визначте площу (га) поля, що необхідна для прогодуванняяструба масою суха маса якого 3 кг. Суха маси трави з 1 метра квадратного становить 300 г.

Дата: 17.05.2022.
Тема: Ланцюги живлення.
Виконані завдання надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 18.05.2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!
Онлайн-конференція о 12.00 за посиланням:
Завдання 1. Опрацювати параграф 52. 
Завданння 2. Складіть ланцюг живлення на прикладі екосистеми ставка, лісу та степу (всього три ланцюги).
Завдання 3. За правилом екологічної піраміди, визначте, скільки рослинності необхідно, щоб прогодувати лисицю масою 32 кг. Складіть ланцюг живлення, до складу якого буде входити чотири трофічні рівні. 
Зразок задачі:



Дата: 12.05.2022. 
Тема: Чинники середовища.
 
Виконані завдання надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 16.05.2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!

Онлайн-конференція о 13.00 за посиланням:
Завдання 1. Опрацюйте параграф 52.
Завдання 2. Заповніть таблицю "Екологічні фактори", в колонці "Характеристика чинників". потрібно пояснити що це за фактори, чим зумовлені та навести приклади.


Дата: 10.05.2022.
Тема: Поняття про екосистему.

Виконані завдання надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 11.05.2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!

Онлайн-конференція о 12.00 за посиланням:

Завдання 1. Опрацювати параграф 51.

Завдання 2. Оформити в зошит схему "Структура екосистеми":


Завдання 3.
Напишіть приклади організмів, що належать до продуцентів, консументів та редуцентів.

Дата: 05.05.2022.
Тема:  Узагальнення знань з теми «Поведінка тварин».

Виконайте тестові завдання 1-16 та надішліть у Viber до 09.05.2022. Бажаю успіхів!

1. Укажіть назву науки, яка вивчає поведінку тварин:
а)
ейдологія
б) екологія
в) етологія
г) етіологія
2. Проявом якої форми поведінки є утворення шлюбних пар у лебедів-
шипунів?
а)
індивідуальної
б) репродуктивної
в) соціальної
г) набутої
3. Спів горбатих китів потрібен, щоб:
а)
знайти друга для спілкування
б) відшукати собі самку
в) знайти місце, де багато їжі
г) дитинча не губило свою маму
4. Інстинкт – це:
а)
тип поведінки, спрямований на виживання певного виду
б) рух стосовно якогось чинника
в) сукупність спадково зумовлених стереотипних дій
г) тип поведінки спрямований на пошук статевого партнера
5. Поведінка, спрямована на відтворення собі подібних:
а)
соціальна
б) репродуктивна
в) ембріональна
г) інстиктивна
6. Риби спілкуються, випускаючи ультразвуки, які вловлюють бічною
лінією:
а)
так
б) ні
7. У дельфінів мовою спілкуванні є клацання, свистіння та ехолокація,
якої ми не чуємо:
а)
так
б) ні
8. Кому притаманна суспільна ієрархія. Це:
а)
жук-олень
б) бджола
в) колорадський жук
г) мурахи
9. Поведінка,яка передається по спадковості нащадкам:
а)
вроджена
б) набута
10. Періодичні переміщення тварин «туди і назад» між суттєво відмінними середовищами:
а)
таксис
б) ехолокація
в) міграція
11. Анонімні угруповання, в яких члени групи не проявляють агресію до нових особин свого виду:
а) відкриті
б) закриті
в) змішані
г) тимчасові
12. Угруповання, в яких відсутня постійна структура, немає ієрархії,
тварини відрізняють членів своєї групи від інших тварин цього виду, але
не розрізняють членів групи між собою:
а)
анонімні
б) індивідуальні
в) відкриті
г) закриті
13. Поведінка тварин, яка пов’язана з поділом території на окремі ділянки:
а)
захисна
б) територіальна
в) репродуктивна
14. Яка з тварин належить до соціальних?
а)
заєць
б) мурахи
в) олень
15. Папуги часто використовують шматочки пластмаси чи металу для того, щоб підняти защіпку дверцят своєї клітки - це прояв:
а)
територіальної форми поведінки тварин
б) комунікації
в) стратегії жертовності
г) елементарної розумової діяльності
16. Визначте, прикладом чого є реакція слідування у птахів:
а)
таксису
б) хомінгу
в) імпринтингу
г) безумного рефлексу

Дата: 03.05.2022.
Тема: Еволюція поведінки тварин.

Виконані завдання надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 04.05.2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!

Завдання 1. Опрацювати параграф 50 (Еволюція поведінки тварин).
Завдання 2. Перегляньте відео "Еволюція поведінки тварин".
Завдання 3. Розв'яжіть задачі:
Задача 1. Пара польових горобців, вигодовуючи двох пташенят, протягом дня приносить їм близько 500 комах. У гнізді, як правило, буває 4-5 пташенят. Вигодовування триває в середньому 10 днів. За літо в горобців буває до 3 виводків. Скільки комах знищує за весну-літо пара польових горобців? 
Задача 2. За спостереженнями вчених одна трав’яна жаби з’їдає за добу приблизно 7 шкідливих комах. Скільки комах з’їсть жаба за 6 місяців активного життя?

Дата: 28.04.2022.
Тема: Комунікація тварин.

Виконані завдання надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 01.05.2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!

Завдання 1. Опрацювати параграф 49.
Завдання 2. Створити міні-проект "Як спілкуються тварини" (у вигляді твору).

Дата: 26.04.2022.
Тема: Навчальний проект.

Виконану проект надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 27.04.2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!

Створити проект на одну з тем "Угруповання тварин" або "Чому мігрують тварини" в довільній формі (презентація, постер (плакат), повідомлення, реферат, відео-ролик).

Дата: 21.04.2022.

Виконану практичну роботу надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 25.04.2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!


Практична робота № 7.
Тема: Визначення форм поведінки тварин (за описом).
Мета: ознайомитися з особливостями основних форм поведінки тварин і навчитися їх розрізняти.
Хід роботи:
1. Впишіть у таблицю назву форми поведінки, яка відповідає опису:

Опис поведінки

Форма поведінки

Собака гавкає на людей або тварин, які проходять повз двір, у якому він живе.

 

Бджоли протягом літа збирають нектар і перетворюють його на мед, який накопичують у стільниках.

 

Шпак приносить до свого гнізда комах і годує ними своїх пташенят.

 

Півень настовбурчує свій хвіст і походжає перед курками.

 

2. Заповніть таблицю:

Форма поведінки тварин

Характерні ознаки форми поведінки

Харчова поведінка

 

Шлюбна поведінка

 

Територіальна поведінка

 

Батьківська поведінка

 

3. Зробіть висновок до практичної роботи, в якому зазначте яке значення має поведінка в житті тварин.

Дата: 19.04.2022.

Тема: Соціальна поведінка тварин. Типи угруповань тварин за К.Лоренцем. Ієрархія у групі.

Виконані завдання  надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 21.04.2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!

Завдання 1. Опрацювати параграф 48, переглянути відео та  дати відповіді на питання до нього:
1) Соціальна поведінка - це _____________________________________ 
Наведіть приклади соціальної поведінки.
2) Анонімні угруповання - це _____________________________________
3) Особистісні (персоніфіковані) - це _____________________________________
4) Ієрархія - це _____________________________________

Завдання 2. Охарактеризуйте ієрархію в бджолиній сім'ї, використовуючи матеріали підручника та Інтернет.

Дата: 14.04.2022.

Тема: Репродуктивна поведінка тварин.

Виконані завдання  надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 18.04.2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!

Завдання. Переглянути відео та дати відповіді на питання до нього:

Репродуктивна поведінка тварин

1) Репродуктивна поведінка - це _______________________________________________

2) Прикладами репродуктивної поведінки є _____________________________________________

__________________________________________________________________________________

3) Яке значення має репродуктивна поведінка тварин____________________________________

__________________________________________________________________________________

Дата: 12.04.2022.

Тема: Форми поведінки тварин: дослідницька, харчова, захисна, гігієнічна.

Виконані завдання  надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 13.04.2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!

Завдання 1. Опрацювати параграф 45 та переглянути відео:

Форми поведінки тварин

Завдання 2. Виконати вправи на визначення форм поведінки тварин:
1. Встановіть відповідність між формами поведінки та прикладами:
Форми поведінки                       Приклади:
1 харчова поведінка               А самець альтанника виконує шлюбний танок
2 репродуктивна поведінка   Б жаба завмирає, побачивши хижака
3 захисна поведінка               В богомол очікує жертву в засідці
4 гігієнічна поведінка            Г птахи «купаються» в піску
                                                 Д ведмеді дряпають і гризуть кору дерев
2. Установити відповідність між формами поведінки тварин та прикладами:
Форма поведінки                       Приклади:
1 дослідницька поведінка     А птахи будують гнізда
2 гігієнічна поведінка            Б собака зариває залишки їжі (кістки або м’ясо) у ґрунт
3 захисна поведінка               В тварина обнюхує навколишні предмети
4 харчова поведінка               Г тварина шукає притулку
                                                 Д комахи чистять за допомогою кінцівок крила

Дата: 07.04.2022.

Тема: Способи орієнтування тварин.

Виконані завдання  надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 11.04.2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!

Завдання 1. Опрацювати параграф та переглянути відео, дати відповіді на питання до нього:

Способи орієнтування тварин. Хомінг. Міграції

1) Які існують способи орієнтування тварин? ________________________________________

2) Міграції тварин - це ________________________________________

3) Хомінг - це ________________________________________

Завдання 2. Напишіть повідомлення "Чому мігрують тварини?".


Дата: 05.04.2022.

Тема: Поведінка тварин, методи її вивчення. Вроджена і набута поведінка.

Виконані завдання  надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 07.04.2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!

Завдання 1. Опрацювати параграф 42.

Завдання 2. Переглянути відео "Поведінка тварин" та дати відповіді на питання до нього:

Поведінка тварин

1) Чим вроджена поведінка відрізняється від набутої? ___________________________________

2) Наведіть приклади інстинктів: ____________________________________________________

3) Що називають таксисом? _________________________________________________________

4) Що називають імпритингом (слідування, закарбування)?_______________________________

5) Що називають умовними рефлексами? Наведіть приклади.

__________________________________________________________________________________

Завдання 3. Скласти оповідання на тему "Мої спостереження за домашніми тваринами", в якому описати поведінку домашніх тварин.

Дата: 31.03.2022.

Тема: Узагальнення знань з теми "Процеси життєдіяльності тварин".

Виконані завдання  надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 01.04.2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!

Виконати тестові завдання 1-15.


Тест:
1. Міцний зовнішній скелет характерний для:
а) червів;      б) комах;      в) павукоподібних;       г) ракоподібних.

2. Для медузи характерна симетрія:
а) сферична;    б) променева (радіальна);    в) двобічна;    г) асиметрія.

3. Мальпігієві судини мають:
а) карась;    б)  колорадський жук;    в) павук-хрестовик;     г) ропуха.

4. Сечовий міхур відсутній у:
а) риб;      б) птахів;      в) амфібій;      г) рептилій.

5. Подвійне дихання притаманне:
а) амфібіям;     б) птахам;     в) рептиліям;     г) рибам.

6. Трахеї - органи дихання характерні для:
а) комах;   б) кишковопорожнинних;    в) ракоподібних;   г) черевоногих молюсків.

7. Укажіть тварин, які належать до теплокровних:
а) жаби;     б) акули;     в) рептилії;     г) голуби.

8. Укажіть назву судин, якими кров рухається до серця:
а) вени;     б) артерії;     в) аорта;    г) капіляри

9. Укажіть тварину, якій притаманне позакишкове (позаорганізмове) живлення:
а)
молюски;   б) річковий рак;    в) печінковий сисун;     г) павук-хрестовик

10. Кіль має грудина багатьох:
а)
ссавців;     б) плазунів;     в) земноводних;    г) птахів.


11. Шийний відділ хребта у ссавців з:
а)
різної кількості хребців;    б) восьми хребців;     в) чотирьох хребців;     г) семи хребців.

12. Яка з тварин має хрящовий скелет:
а)
кіт лісовий;     б) окунь звичайний;      в) акула;       г) ворона.


13. Встановити відповідність між елементами скелета амфібій та відділом, до якого він належить:

1. гомілка                    А. задня кінцівка
2. хвостова кістка    Б. хребет
3. лопатка                  В. передня кінцівка
4. плече                       Г. пояс передніх кінцівок


14. Встановити відповідність між елементами скелета птахів та відділом, до якого він належить:
1. вороняча кістка      А. грудна клітка
2. цівка                        Б. передня кінцівка
3. крило                       В. задня кінцівка
4. ребра                       Г. пояс передніх кінцівок


15. Встановити відповідність між тваринами та будовою серця:
1. черепаха                  А. серце двокамерне
2. жаба-ропуха           Б. серце чотирикамерне
3. горобець                  В. серце трикамерне з неповною перегородкою
4. карась                     Г. серце трикамерне


Дата: 29.03.2022.

Тема: Періоди та тривалість життя тварин.

Виконані завдання  надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 31.03.2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!

Завдання 1. Переглянути відео "Періоди і тривалість життя у тварин". Зазначте "Які чинники (фактори) впливають на тривалість життя тварин?"


Завдання 2. “Поміркуйте”
    Люди, які виловлюють устриць, з неприязню ставляться до морських зірок, через те що вони знищують цих молюсків. Тому здавна морських зірок, які потрапляли в сітки, рибалки розривали на шматки і викидали за борт. Але після того як риболови дізналися про деякі особливості життєдіяльності морських зірок, вони почали кидати їх в окріп. Що рибалки дізналися про
морських зірок?

Дата: 24.03.2022.

Тема: Розвиток тварин (з перетворенням та без перетворення).

Виконані завдання  надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 28.03.2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!

Завдання. Переглянути відео та виконати тестові завдання до нього:

Розвиток тварин

1. Індивідуальний розвиток має назву: 
1 балл
2. Період розвитку організму від утворення зиготи до народження чи вилуплення із яйця - це: 
1 балл
3. Розвиток, при якому щойно народжена тварина нагадує дорослу, називається: 
1 балл
4. Розвиток, при якому щойно народжена тварина НЕ нагадує дорослу і проходить ряд перетворень, називається: 
1 балл
5. Ці тварини мають розвиток: 
1 балл
Подпись отсутствует
6. Оберіть тварин з непрямим розвитком:
2 балла
7. Назвіть тварину і тип розвитку: 
2 балла
Подпись отсутствует
8. Це схема розвитку тварин:

1 балл
Подпись отсутствует
9. Злиття чоловічої та жіночої гамет з утворенням зиготи - це: 
1 балл
10. Процес появи на світ зародка, який розвивався всередині материнського організму за рахунок її поживних речовин: 
1 балл

Дата: 22.03.2022.

Тема: Форми розмноження тварин. Статеві клітини.

Виконані завдання  надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 24.03. 2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!

Завдання 1. Повторити параграф "Розмноження тварин та його значення. Статеві клітини".
Завдання 2. Виконайте тестові завдання:

1. Розмноження - це:
А процес злиття жіночої та чоловічої статевих клітин
Б поведінка тварин, пов'язана з поділом території
В відповідь на подразнення
Г відтворення собі подібних

2. Амеба Протей розмножується:
А статево
Б брунькуванням
В фрагментами
Г поділом навпіл

3. З переліку виберіть способи вегетативного розмноження багатоклітинних тварин (дві правильні відповіді):
А брунькування
Б поліембріонія
В регенерація
Г фрагментація

4. Процес відновлення організмом втрачених або ушкоджених частин чи цілого організму з певної його частини - це:
А запліднення
Б розмноження
В розвиток
Г регенерація

5. З переліку виберіть роздільностатевих тварин (дві правильні відповіді):
А дощовий черв'як
Б горобець хатній
В виноградний слимак
Г ведмідь бурий

6. Розвиток нового організму з незаплідненої яйцеклітини - це:
А поліембріонія
Б партеногенез
В роздільностатевість
Г гермафродитизм

7. Дочірні організми у результаті нестатевого розмноження за набором спадкової інформації:
А
відрізняються від батьків однією ознакою
Б дуже схожі на батьків
В відрізняються від батьків багатьма ознаками
Г точні копії батьків

8. Процес злиття жіночої та чоловічої статевих клітин з утворенням зиготи називається:
А запилення
Б розмноження
В відновлення
Г запліднення

9. Виберіть тварин, яким НЕ притаманне внутрішнє запліднення (дві правильні відповіді):
А кісткові риби
Б птахи
В амфібії
Г ссавці

10. Розмноження за участю чоловічих та жіночих гамет, які розвиваються в одному організмі, називається:
А гермафродитизм
Б роздільностатевість
В партеногенез
Г поліембріонія

11. Злиття гамет поза тілом самки називається:
А
внутрішнім заплідненням
Б нестатеве розмноження
В зовнішнім заплідненням
Г партеногенез

12. Злиття гамет в тілі самки називається:
А внутрішнім заплідненням
Б партеногенез
В зовнішнім заплідненням
Г нестатеве розмноження


Дата: 15.03.2022.

Тема: Розмноження та його значення. Форми розмноження тварин.

Виконані завдання  надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 16.03. 2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!

Завдання 1. Переглянути відео за посиланням:

Розмноження у тварин, його значення та форми

Завдання 2. Опрацювати параграф 39. 

Завдання 3. Використовуючи підручник та мережу Інтернет спробуйте:

  1. Обгрунтувати (пояснити) переваги та недоліки зовнішнього запліднення у водному середовищі.
  2. Порівняти особливості розмноження амфібій (земноводних) та рептилій (плазунів).

Завдання 4. Опрацювати теоретичний матеріал та зробити короткий запис в зошит:

Розмноження – здатність живих організмів відтворювати собі подібних, залишати після себе нащадків.

Основні типи нестатевого розмноження тварин

1. Поділ клітин навпіл (амеба).

2. Брунькування відокремлення від материнського організму одного або кількох утворів – бруньок, які згодом розвиваються у самостійний організм (гідра).
3. Фрагментація – поділ тіла на декілька фрагментів з яких відновлюються цілі організми (морська зірка).

Статеве розмноження – розмноження за допомогою спеціальних статевих клітин - гамет.
Чоловічі гамети – сперматозоїди, спермії, а жіночі – яйцеклітини.

Запліднення – процес злиття двох статевих клітин чоловічої і жіночої, з яких утворюється запліднена яйцеклітина – зигота.

Форми запліднення:

1) Зовнішнє запліднення (раки, молюски, риби, земноводні)

2) Внутрішнє запліднення (птахи, ссавці)





Дата: 09.02.2021.
Тема: Виділення, його значення для організму. Органи виділення тварин.

Завдання 1. Переглянути відео: 
Завдання 2. Опрацювати параграф 32.
Завдання 3. Дайте відповідь на питання: Які ускладнення відбулися у видільній системі хребетних тварин порівняно з безхребетними?


Дата: 28.01.2021.
Тема: Транспорт речовин у тварин. Незамкнена та замкнена кровоносні системи.

Завдання 1. Біологічний диктант "Органи дихання у тварин".
Завдання 2. Опрацювати  параграф 31.
Завдання 3. Дайте відповідь на питання: Яка біологічна роль кровоносної системи?
Завдання 4. Зробити словничок термінів використовуючи підручник чи інші джерела інформації: кровоносна система, замкнена і незамкнена кровоносна система, кров, артеріальна кров, венозна кров, гемолімфа.

Виконані завдання надсилаємо особистим повідомленням в Viber до 29.01.2021. Бажаю успіхів!

Біологічний диктант: 

1. Газообмін пуголовка жаби здійснюється через______________.
2. Кисень до організму жаби потрапляє двома шляхами: через ________ та ___________.
3. Зябрами дихають ________.
4. Хрущ, тарган, бджола дихають ______.
5. Альвеолярні легені розвинені у ______.
6. Повітряні мішки є у ____________.
7. Дихання птахів називається __________.
8. Під час дихання поглинається __________ та виділяється ______________.
9. Голові зв'язки знаходяться в ____________.
10. Трахея галузиться на два _______.
11. З альвеол кисень потрапляє в ________.

Дата: 21.01.2021.
Тема: Живлення і травлення. Особливості обміну речовин гетеротрофного організму. Різноманітність травних систем.

Завдання 1. Опрацювати параграфи 34-35.
Завдання 2. Виписати в зошит терміни "травленя", "гетеротрофи", типи травлення, загальний план будови травної системи, травні залози. 
Завдання 3. Оформити в зошит  таблицю "Особливості будови травної системи в різних груп тварин"↓.
Завдання 4. Дайте відповідь на питання: Чим гетеротрофне живлення тварин відрізняється від гетеротрофного живлення рослин?
Завдання 5. Розв'жіть задачу: Перед вами на зображенні миша хатня та слон африканський. Вага миші в середньому 50 г., а слона - 8 000 кг. Маса корму, що споживається слоном, дорівнює 1%  маси його тіла, а добовий раціон миші складає 20% від її маси. Зробіть обчислення та сформулюйте висновок про те, ХТО БІЛЬШЕ ЇСТЬ відносно розмірів тіла слон чи миша?

Виконані завдання надсилаємо особистим повідомленням в Viber до 25.01.2021. Бажаю успіхів!

Гетеротрофи - організми, що живляться готовими органічними речовинами.

Травлення - сукупність процесів, що забезпечують механічну і хімічну обробку їжі, її підготовку до засвоєння клітинами.

Типи травлення:
  • через поверхню тіла (паразитичні черви); 
  • позакишкове (павукоподібні); 
  • внутрішньоклітинне (одноклітинні тварини);
  • позаклітинне (високоорганізовані тварини). 
Загальний план будови травної системи:

Ротова порожнина (губи, зуби, язик)  глотка → стравохід (деякі мають зоб) → шлунок → тонкий кишечник → товстий кишечник → анальний отвір (або клоака).

Травні залози: слинні, печінка, підшлункова.

Таблиця "Особливості будови травної системи в різних груп тварин":



Дата: 19.01.2021.
Тема: Практична робота №3. Визначення особливостей зовнішньої будови хребетних тварин у зв'язку з пристосуванням до різних умов існування.

Виконану практичну роботу надсилаємо особистим повідомленням в Viber до 21.01.2021. Бажаю успіхів!


ПРАКТИЧНА РОБОТА № 3.
Тема:  Визначення особливостей зовнішньої будови хребетних 
Мета: на прикладі різних видів ссавців розглянути особливості зовнішньої будови хребетних тварин у зв'язку з пристосуванням до різних умов існування.
Хід роботи:
1. Розгляньте представників ссавців, які живуть у водоймах. Визначте характерні ознаки, притаманні таким тваринам. Запишіть ці ознаки у відповідну графу таблиці. Укажіть два-три види тварин цієї групи, які зустрічаються на території України. 
2.
Розгляньте представників ссавців, які живуть на деревах. Визначте характерні ознаки, притаманні таким тваринам. Запишіть ці ознаки у відповідну графу таблиці. Укажіть два-три види тварин цієї групи, які зустрічаються на території України. 
3. Розгляньте представників ссавців, які живуть на відкритій місцевості. Визначте характерні ознаки, притаманні таким тваринам. Запишіть ці ознаки у відповідну графу таблиці. Укажіть два-три види тварин цієї групи, які зустрічаються на території України.

4. Розгляньте представників ссавців, які живуть під землею. Визначте характерні ознаки, притаманні таким тваринам. Запишіть ці ознаки у відповідну графу таблиці. Укажіть два-три види тварин цієї групи, які зустрічаються на території України.
Таблиця для заповнення:

5. Зробіть висновки, зазначивши основні пристосування в зовнішній будові хребетних тварин до життя у різних умовах середовища:

Риби пристосовані до існування у _______________ середовищі: мають ______________ форму тіла, шкіра вкрита ___________________ і виділяє _________, що зменшує  ________________; органи руху __________, органи дихання  ____________.

Амфібії  - мешканці _________ та __________ середовищ. Вони мають ________ шкіру, кінцівки ___________,  дихають ___________________ , очі вкриті _______________, що захищає від пересихання.

Рептилії здебільшого поширені у _______________ середовищі, мають такі пристосування: шкіра ___________, вкрита _________, що захищає ____________.

Птахи живуть у ___________________ середовищі, здатні до  ____________, мають такі пристосування: гнучка ____________, шкіра ____________ вкрита ___________, передні кінцівки _____________, дихання _______________.

Ссавців  більшість пристосовані до життя у _______________ середовищі, тому мають шкіру ___________ багату на  ____________, тіло вкрите ______________. Але серед ссавців є такі, що пристосовані до польоту (наприклад, __________), до життя у воді (___________) або у __________ (наприклад, кріт).



Дата: 14.01.2021.
Тема: Різноманітність класу Ссавці. Їх значення в природі та житті людини.

Завдання 1. Переглянути відео 1, 2, 3.
Завдання 2. Заповнити таблицю "Різноманітність Ссавців" викристовуючи матеріали підручника чи інтернет-ресурси .
Завдання 3. Написати в зошит невелике повідомлення про качкодзьоба та єхидну.

Виконані завдання надсилаємо особистим повідомленням в Viber до 18.01.2021. Бажаю успіхів!

Відео 1:
Відео 2: 
Відео 3:

Таблиця "Різноманітність класу Ссавці".


Дата: 12.01.2021.
Тема: Загальна характеристика класу Ссавці.

Завдання 1. Опрацювати параграф 32. 
Завдання 2. Переглянути відео "Загальна характеристика класу Ссавці".
Завдання 3. Оформити в зошит таблицю "Екологічні групи Ссавців" на стор.139.
Завдання 4. Виписати особливості будови Ссавців (те, що характеризує саме ссавців).
Завдання 5. Виконати тестові завдання 1-10.
Виконані завдання надсилаємо особистим повідомленням в Viber до 14.01.2021. Бажаю успіхів!

Відео "Загальна характеристика класу Ссавці".

1. Визначальною ознакою ссавців є:
А
наявність хребта 
Б вигодовування своїх малюків молоком 
В суха шкіра, вкрита лусками
Г зовнішнє запліднення

2. Ссавці є:
А
холоднокровними
Б теплокровними

3. Шкіра у ссавців:
А
еластична і має різні типи залоз: потові, сальні, молочні, пахучі
Б суха , не має залоз
В волога, містить велику кількість залоз

4. Потові залози беруть участь у:
А
міченні територій 
Б терморегуляції
В вигодовуванні малюків
Г запобіганні зношуванню та намоканню волосся

5. Сальні залози забезпечують
А мічення територій 
Б терморегуляції 
В вигодовування малюків 
Г запобігання зношуванню та намоканню волосся

6. Пахучі залози забезпечують:
А мічення територій, позначення шляху
Б терморегуляції
В вигодовування малюків
Г запобігання зношуванню та намоканню волосся

7. Функція молочних залоз:

А мічення територій, позначення шляху 
Б терморегуляції
В вигодовування малюків
Г запобігання зношуванню та намоканню волосся

8. За рахунок верхнього шару шкіри у ссавців утворюються:
А
волосся, нігті, кігті, копита, роги
Б волосся, пір'я, копита, пух 
В волосся, нігті, кігті, луска

9. Довгі чутливі волоски, що виконують функцію органів дотику, називаються:
А
вії
Б вібриси
В вуса
Г підшерстя

10. Плацента це - :
А
тимчасовий орган, який забезпечує зв'язок між організмом матері та зародка
Б тимчасовий орган дихання зародка
В орган який розвивається у організмі малюка відразу після народження
Г орган дотику та смаку


Дата: 28.12.2020.
Тема: Різноманітність птахів. Значення їх в природі та житті людини. 
Практична робота № 2. Виявлення прикладів пристосувань до способу життя у представників різних екологічних груп птахів.

Завдання: виконати Практичну роботу № 2. Виявлення прикладів пристосувань до способу життя у представників різних екологічних груп птахів.

Практична робота № 2. 
Тема: Виявлення прикладів пристосувань до способу життя у представників різних екологічних груп птахів.
Мета: на прикладі різних видів розглянути особливості пристосування птахів до їхнього способу життя.
Хід роботи:
1) Розгляньте зображення особливостей зовнішньої будови птахів.

2) Розгляньте голови птахів. Знайдіть і роздивіться очі, дзьоб і восковицю. Які особливості будови дзьоба у зв'язку зі способом живлення?

3) Назвіть птаха та вкажіть чим він харчується:

4) Заповніть таблицю, обравши ТРЬОХ ПРЕДСТАВНИКІВ ПТАХІВ з малюнка вище:

5) Зробіть висновки щодо зв'язку особливостей будови птахів і їхнього способу життя.





Дата: 24.12.2020.

Завдання 1. Переглянути відео "Загальна характеристика класу Птахи".
Завдання 2. Опрацювати параграф 20.
Завдання 3. Дати відповідь на питання: Які особливості будови птахів свідчать про їхню пристосованість до польоту? Відповідь на питання має бути розгорнутою.

Виконане завдання надсилаємо особистим повідомленням в Viber до 27.12.2020.

Відео "Загальна характеристика класу Птахи"



Дата: 22.12.2020.
Тема: Загальна характеристика класу Рептилії. Різноманітність рептилій. Їхнє значення в природі та житті людини. Охорона плазунів.

Завдання 1. Опрацювати параграфи 28-29.
Завдання 2. Оформити таблицю "Порівняльна характеристика Амфібій та Рептилій" в зошит.
Завдання 3. Виконати завдання 10 на стор. 128.

Виконані завдання надсилаємо особистим повідомленням в Viber до 23.12.2020.

Таблиця "Порівняльна характеристика Амфібій та Рептилій"

Ознака

Земноводні

(Амфібії)

Плазуни

(Рептилії)

1.Покриви

Гола, вкрита слизом

Суха, вкрита роговими лусками чи щитками

2.Скелет.

П’ять відділів, шийний хребець один

5 відділів, 7 шийних хребців, грудна клітка, ребра

3.Кровоносна система

Серце 3 камерне, кров змішана, 2 кола кровообігу

Серце 3 камерне з неповною перегородкою, кров частково змішана, 2 кола кровообігу.

4.Травна система

Слина для зволоження їжі, без травних залоз

Отруйні зуби, сліпа кишка, травні залози

5.Дихальна система

Легені, шкірне дихання,

У личинок зябра.

Легені, дихають за допомогою рухів ребер

6.Нервова система

5 відділів – передній, середній, проміжний, довгастий, мозочок

Півкулі головного мозку, сіра речовина утворює кору.

7.Статева система

Роздільностатеві, зовнішнє запліднення, розвиток у воді з перетвореннями пуголовка

Роздільностатеві, внутрішнє запліднення, відкладають яйця на суші, розвиток прямий, є живородіння



Дата: 26.05.2020.
Тема: Узагальнення: Подібність у будові та проявах життєдіяльності рослин, бактерій, грибів, тварин — свідчення єдності живої природи.
Мета: узагальнення і систематизація знань учнів з біології.

Виконанні завдання надсилаємо особистим повідомленням у Viber до 28.05.2020.

Завдання. Заповнити таблицю.
Розподілити цифри правильних відповідей у відповідний стовпчик:


Рослини
Гриби
Бактерії
Тварини





1. Ростуть протягом усього життя;
2. Тип харчування автотрофний;
3. Витримують високі температури кипіння протягом кількох годин;
4. Розмножуються насінням;
5. Волосяний покрив;
6. Тип живлення гетеротрофний;
7. Позбавлені хлорофілу;
8. Шкірні залози;
9. Поживні речовини всмоктують поверхнею тіла з навколишнього середовища;
10. До складу клітинної стінки входить хітин;
11. Запасною поживною речовиною є крохмаль;
12. Плодове тіло складається з шапки і ніжки;
13. Постійна температура тіла;
14. Трахеї – це система трубочок, що забезпечують дихання;
15. Здатність до синтезу вітамінів;
16. Форма тіла куляста, у вигляді коми;
17. Здатні до фотосинтезу;
18. Органи виділення - мальпігієві судини;
19. Спосіб живлення автотрофний, гетеротрофний.
20. Беруть участь в процесах бродіння.


Дата: 25.05.2020.
Тема: Контрольна робота № 2.
Мета: перевірка і контроль знань учнів з біології.

Виконанні завдання надсилаємо особистим повідомленням у Viber до 25.05.2020.


Контрольна робота № 2.
І рівень
(6 балів)
1.  Нерест риб – це період:
а) активного живлення;   б) розмноження;    в) міграції до водойм іншого типу.

2. Укажіть специфічний орган чуття риб:
а) орган зору; б) бічна лінія;  в) орган нюху; г) внутрішнє вухо.

3. Плацента – це:
а) сумка, що утворюється на череві самки;
б) орган, в якому переплітаються кровоносні судини матері і зародка;
в) ділянка яйцепровода, з якої до зародка надходять поживні речовини;
г) зовнішня зародкова  оболонка.

4.  У гризунів:
а) добре розвинені ікла;
б) добре розвинені різці;
в) зуби відсутні;
г)  є ікла.

5. Кровоносна система ссавців:
а) замкнена;   б) незамкнена;      в) відсутня;     г гідроїдна.

6. Особливостями шкіри птахів є:
а) багата на слизові залози;
б) позбавлена залоз, крім куприкової, яка виділяє слиз;

в) позбавлена залоз, крім куприкової, яка виділяє жир.

ІІ рівень
(3 бали)
7. Установіть відповідність рис і тварин, яким вони характерні:
а) жаба                              1 чотирикамерне серце;
б) ведмідь                         2 паразит;
в) дизентерійна амеба     трикамерне серце;
г)  губки                            ведуть прикріплений спосіб життя.

8. Установіть відповідність між терміном та його значенням:
а) травоїдні тварини        1 наука про будову та функції клітин;
б) фізіологія                      2 зовнішній кістяк, яким захищено тіло молюска;
в) цитологія                      3 тварини, які харчуються рослинною їжею;
г) ядро                               4 найголовніша частина клітини;
                                          5  наука про роботу органів та їхніх систем.

ІІІ рівень
(3 бали) 
9. Встановіть послідовність у будові дихальної системи ссавців:
а) носоглотка;  б) гортань; в) легені; г) ніздрі; д) трахеї і бронхи.

10. Встановіть послідовність у будові травної системи ссавців:
а) стравохід; б) товста кишка; в) шлунок; г) тонка кишка; д) ротова порожнина.


                                           

Дата: 19.05.2020.
Тема: Узагальнення знань з теми «Організми і середовище існування».
Мета: узагальнити, систематизувати і закріпити знання з теми.

Виконанні завдання надсилаємо особистим повідомленням у Viber до 22.05.2020.


Узагальнення знань з теми "Організми і середовище існування".
Виберіть одну правильну відповідь (1-8).
1. Антропогенним чинником є:
а) клімат;    б) паразити;    в) аеротехногенне забруднення.

2. Взаємодія двох організмів, яка приносить користь їм обом, — це:
а) паразитизм;  б) мутуалізм;    в) коменсалізм.

3. До Червоної книги України занесений:
а) тюлень-монах;       б) горобець домовий;        в) хрущ травневий.

4. Визначте чинники впливу на організм сил неживої природи:
а) антропогенні;          б) біотичні;            в) техногенні;              г) абіотичні.

5. Рослини, що розвиваються за умови прямого освітлення сонячними променями:
а) посухостійкі;   б) світлолюбні;   в) світловитривалі;      г) антропостійкі;     д) тіневитривалі.\

6. Червона книга – це: 
а) збiрник правил поведiнки в природi; 
б) список рослин i тварин, якi пiдлягають oxopонi;
в) збiрник правил збирання грибiв; 
г) список рослин i тварин, яких заборонено вивозити за кордон.


7. Взаємодія двох організмів, яка приносить одному з них користь, а другому шкоду, — це:
а) паразитизм;    б) мутуалізм;    в) коменсалізм.

8. Форма симбіозу, за якої один вид є поживою для іншого: "я тебе зловлю і з'їм":
а) мутуалізм;      б) паразитизм;      в) хижацтво;      г) конкуренція.

9. Побудуйте ланцюг живлення із запропонованих організмів:
1) синиця велика;
2) яблуня;
3) яблунева плодожерка;
4) шуліка рудий;
5) яструб великий.


Дата: 18.05.2020.
Тема: Природоохоронні території. Червона книга України.
Мета: ознайомитись із природоохоринними територіями України та зникаючими видами України.
Завдання 1. Опрацювати §54.
Завдання 2. Переглянути відеоролик "Топ-10 зникаючих тварин".
Завдання 3. Підготувати міні-проект "Заповідні території України".

Виконанні завдання надсилаємо особистим повідомленням у Viber до 19.05.2020.


Відео "Топ-10 зникаючих тварин України"

Дата: 12.05.2020.
Тема: Навчальний проект: 

  • Як тварини пристосовані до життя в різних умовах. 
  • Заповідні території України.
Виконанні завдання надсилаємо особистим повідомленням у Facebook до 17.05.2020.


Дата: 05.05.2020.
Тема: Вплив людини та її діяльності на екосистеми. Екологічна етика.
Мета: розглянути вплив людини на живі організми.


Завдання 1. Опрацювати §53.
Завдання 2. Переглянути відео "Вплив людини та її діяльності на живі організми. Екологічна етика". 
Завдання 3. Дайте відповіді на питання:

  1. Яка позитивна роль хижаків у природі?
  2. Що таке екологічна етика? Які завдання вона вирішує?


Виконанні завдання надсилаємо особистим повідомленням у Viber до 11.05.2020.




Дата: 04.04.2020.
Тема: Співіснування організмів в угрупованнях.
Мета: розглянути взаємозв’язок компонентів екосистеми, дослідити особливості взаємодії організмів в екосистемах, показати взаємозалежність існування різних видів у екосистемі.
Завдання 1. Опрацювати §52.
Завдання 2. Встановити відповідність між формами взаємодії живих організмів і прикладами. 
Завдання 3. Виписати терміни: симбіоз, паразитизм, мутуалізм, коменсалізм, конкуренція, хижацтво.

Виконанні завдання надсилаємо особистим повідомленням у Viber до 04.05.2020.


Типи взаємовідносин між організмами:

Завдання 2. Встановіть відповідність:
Форми співіснування організмів
Приклади
1 конкуренція
2 паразитизм
3 коменсалізм
4 мутуалізм
А рудий і чорний тарган
Б аскарида і собака
В заєць та лисиця
Г риби-причепи та акули
Д мурашки і попелиці


Симбіоз - взаємодія і співіснування різних біологічних видів (паразитизм, мутуалізм, коменсалізм).
Паразитизм - це такий тип взаємодії між організмами різних видів, коли один організм (паразит)  використовує інший організм (господар) як джерело їжі та місце існування, завдаючи йому шкоди. Наприклад: малярійний плазмодій - людина; печінковий сисун - велика рогата худоба; коростяний свербун - людина.
Мутуалізм - тип взаємовигідного співжиття організмів різних видів. Приклади: бульбочкові бактерії та коренева система бобових рослин; коренева система дерев та шапкові гриби; актинія та риби-клоуни
Коменсалізм - тип взаємодії організмів, коли один організм отримує користь від іншого, не завдаючи хазяїну помітної шкоди. Приклади: леви й гієни, які підбирають залишки здобичі, що залишилась; великі акули й риби-прилипали, що супроводжують їх. Інші види взаємозв'язків між компонентами екосистем: конкуренція та хижацтво.
Конкуренція  форма взаємовідносин, що виявляється у змаганні за засоби існування й умови розмноження. Розрізняють конкуренцію внутрішньовидову (наприклад, конкуренція за самку між представниками одного виду тварин) та міжвидову конкуренцію (харчова конкуренція у різних видів синиць, що водяться в одній місцевості).

Хижацтво – форма взаємовідносин, при якій представники одного виду поїдають представників іншого. 


Дата: 28.04.2020.
Тема: Ланцюги живлення. Кругообіг речовин і потік енергії в екосистемі.
Мета: сформувати поняття про ланцюг живлення у природі; розширити знання про кругообіг речовин і передачу енергії у біосфері, роль організмів у кругообігу речовин у природі і повернення хімічних елементів у середовище.
Завдання 1. Опрацювати §52.
Завдання 2. Виписати терміни "ланцюг живлення", "продуценти", "консументи" і "редуценти". 
Завдання 3. Скласти три ланцюги живлення (водойми, степу, лісу тощо) своєї місцевості.

Виконанні завдання надсилаємо особистим повідомленням у Viber до 05.05.2020.

Ланцюг живлення -   ряди взаємопов'язаних видів, в яких кожний попередній є об'єктом живлення наступного.
Ланцюг виїдання або пасовищний ланцюг живлення (розпочинається з рослин):                     
- рослини - попелиці – дрібні комахоїдні птахи - хижі птахи;

- рослини – зайці – лисиці – вовки.
Ланцюг розщеплення або детритний ланцюг живлення (розпочинається від рослинних і тваринних решток, екскрементів тварин):
- коров'ячий послід - личинки мух - комахоїдні птахи - хижаки.  
- рослинний перегній - дощові черв'яки - кроти.

Продуценти - організми, що створюють органічну речовину з неорганічних сполук (рослини).


Консументи - організми, що харчуються органічною речовиною (тварини, людина, паразити). 
  • консументи першого порядку - травоїдні тварини;
  • консументи другого порядку - хижаки;
  • консументи третього порядку - багато паразитів і хижаків. 
Редуценти - це мікроорганізми, ґрунтові гриби, які, розкладаючи мертву органічну речовину, переводять її в більш прості неорганічні сполуки (вода, вуглекислий газ і т.д.).


Дата: 27.04.2020.
Тема: Поняття про екосистему та чинники середовища.
Мета: ознайомити з наукою, яка вивчає взаємозв’язки організмів із довкіллям, сформувати уявлення про популяцію, екосистему та чинники середовища;
Завдання 1. Опрацювати §51.
Завдання 2. Виписати терміни "популяція", "екосистема", "середовище існування" і "екологічні чинники"  
Завдання 3. Оформити схему "Середовища існування" та таблицю "Чинники навколишнього середовища". 
Завдання 4. Виконати вправу "Опишіть". 
Виконанні завдання надсилаємо особистим повідомленням у Viber до 27.04.2020.

Популяція сукупність особин певного виду, які тривалий час живуть на певній території і вільно схрещуються між собою.
Екосистема - сукупність популяцій різних видів організмів і середовищи їхнього існування.
Середовище існування – це частина природи, яка оточує живі організми і взаємодіє з ними.

Екологічні чинники - це умови середовища існування, що прямо чи опосередковано впливають на організм протягом його розвитку.

Вправа «Опишіть». Описати тварину залежно від абіотичних факторів. Наприклад:
Борсук звичайний - нічна, теплокровна тварина, холодостійка, потребує помірної кількості вологи.
Квакша звичайна - денна, холоднокровна, вологолюбна, холодостійка тварина.

Скорпіон кримський - _____________________________________________________.
Сом звичайний - _________________________________________________________.
Їжак вухатий - __________________________________________________________.

Дата: 21.04.2020.
Тема: Узагальнення знань з теми «Поведінка тварин»..
Мета: узагальнити, систематизувати знання учнів.
Завдання: виконати тестовий контроль знань
Виконанні завдання надсилаємо особистим повідомленням у Viber до 28.04.2020.


Тестовий контроль знань з теми "Поведінка тварин":

1) Визначте назву поведінки, яка формується на основі індивідуального досвіду.
А умовна;                           Б соціальна;
В спадкова;                         Г набута.

2. Суспільні комахи:
А жук – олень;                  Б бджола;                В муха.

3. Процес набуття життєвого досвіду:
А інстинкт;                       Б рефлекс;               В навчання.

4. У собаки підіймаються вуха, коли вона чує шурхіт біля дверей до кімнати. Така реакція є:
А умовним рефлексом;                       Б безумовним рефлексом;
В інстинктом;                                      Г научінням.

5. Укажіть назву науки, яка вивчає поведінку тварин:
А ейдологія;                                        Б екологія;
В етологія;                                          Г етіологія.

6. Інстинкт - це:
А рух стосовно якогось чинника;           
Б сукупність спадково зумовлених стереотипних дій;
В тип поведінки спрямований на пошук статевого партнера;
Г тип поведінки, спрямований на виживання певного виду.

7. Встановіть відповідність між термінами формою поведінки тварин:
А догляд за потомством                        1 рефлекс;
Б використання знарядь праці             2 таксис;
В рух евглени до їжі                             3 научування;
                                                                4 інстинкт.

8. Знайти відповідність між тваринами і типом поведінки в описі:
А Бійка лосів навесні                                                     1 елементарна розумова діяльність;
Б Залишення міток на стовбурах дерев ведмедем      статева;
В Миття банана шимпанзе                                            батьківська;
Г Збирання пташок у зграї восени                               4 територіальна;
Д Облизування новонароджених малят кішкою         соціальна.


Дата: 14.04.2020.
Тема: Еволюція поведінки тварин, її пристосувальне значення. 
Мета: узагальнити знання про поведінку тварин, її еволюцію та пристосувальне значення.
Завдання: §50. Оформити конспект уроку (теоретичний матеріал).
Виконанні завдання відправляємо особистим повідомленням в Viber до 20.04.2020.

       Теоретичний матеріал:
       Еволюційні причини поведінки .
       Процес історичного прогресивного розвитку органічного світу шляхом пристосування живих організмів до безперервно мінливих умов існування називається еволюцією.
             На різних етапах еволюційного розвитку тваринного світу можна виділити такі при­роджені адаптивні (пристосувальні) реакції: таксиси, рефлекси та інстинкти. До набу­тих форм  відносять научіння й мислення.
       Схема еволюції поведінки тварин: таксиси —> безумовні рефлекси —> інстинкти —> научіння —> елементарна розумова діяльність.
        Таксиси — це впорядковані вільні переміщення твариноподібних організмів, викликані зовнішніми стимулами (подразниками). Якщо рух відбувається у напрямку джерела подразнення (світло, температура, волога тощо), то це позитивний таксис, якщо від джерела — негативний. Завдяки таксисам твариноподібні організми уникають несприятливих умов та знаходять корм.
          Безумовні рефлекси — де вроджені реакції організму на внутрішні та зовнішні подразники, здійснювані за участі нервової системи (дихальні, харчові, захисні тощо). Безумовні рефлекси властиві тваринам, у яких з’являється нервова система. Вперше нервова система виникла у кишковопорожнинних.
          Інстинкти (вроджена поведінка) — це поведінка, яка базується на спадково обумовленій програмі та не вимагає для свого розвитку спеціального научіння. Інстинкти є однією з форм пристосування тварин до умов життя, виживання та відтворення виду.
             Научіння — це поведінка, яка формується поступово, в міру накопичення індивідуального досвіду. Є більш досконалим пристосуванням до умов існування, тому що дає можливість діяти у випадках, коли ці умови несподівано змінюються.
       Розумова діяльність — це вища форма пристосування (адаптації) до умов середовища. Завдяки їй організм не тільки пристосовується до нестабільних умов, а й може передбачати ці зміни та враховувати їх у своїй поведінці.
        Особливості елементарної розумової діяльності тварин:
• відсутність спадкової програми відносно конкретної проблеми;
• відсутність попереднього научіння;
• швидке прийняття рішення.


Дата: 13.04.2020.
Тема: Використання тваринами знарядь праці. Елементарна розумова діяльність.
Мета: сформувати уявлення про використання тваринами знарядь праці та елементарну розумову діяльність.
Завдання: Опрацювати § 50. 
Міні-проект (за вибором): Як вчаться пташенята. Як тварини користуються знаряддями праці. (у вигляді презентації, постера чи реферату)

Виконанні завдання відправляємо особистим повідомленням в Viber до 14.04.2020.

Дата: 31.03.2020.
Тема: Комунікація тварин.
Мета: сформувати уявлення про комунікацію тварин.
Завдання: § 49. Оформити конспект уроку (теоретичний матеріал). Користуючись різними джерелами інформації підготуйте міні-проект на тему «Як спілкуються тварини». 
Виконанні завдання надсилаємо особистим повідомленням у Viber до 03.04.2020.

      Теоретичний матеріал:
       Комунікація тварин —  спілкування між особинами тварин одного або різних видів шляхом передачі інформації за допомогою різних сигналів. 
       Тварини обмінюються інформацією за допомогою звуків, запахів, виразних поз і рухів тіла тощо. Так тварини «спілкуються» між собою: знайомляться, захищають свої території, виховують дитинчат, сповіщають про появу ворогів тощо.
        Комунікація може здійснюватися різними органами тварин, всім тілом або за допомогою органів чуття.          Спеціальні органи , за допомогою чого здійснюється комунікація тварин:
  • Пахучі залози 
  • Голосовий апарат 
  • Органи чуття (нюх, смак, зір, слух, дотик).                                                        
       Крім того, передача інформації може також здійснюватися формою тіла тварин, позою, забарвленням або поведінкою. 
       Найпоширеніші види спілкування тварин:
  • мова звуків (наприклад, сурки, сурикати, суслики передають інформацію про небезпеку, їх звуки чутні до півтора кілометра);
  • мова запахів (наприклад, Котячі, Кунячі, Собачі мітять території); 
  • мова рухів (наприклад, пози собак, танці бджіл,  шлюбні танці птахів, мімічні рухи приматів). 

Детальніше: https://buki.com.ua/blogs/urok-komunikatsiya-tvaryn/








Комментариев нет:

Отправить комментарий