Дозорець-імператор – представник ряду Бабки. Самці мають блакитне забарвлення, а самки – зелене. Місцеіснуваннями є узлісся та лісові галявини, ділянки вздовж берегів водойм. Хижаки, живляться дрібними літаючими комахами. | |
Плавунець облямований – жук з ряду Твердокрилі, звичайний представник водойм зі стоячою водою. По суші пересуватися практично не може, вміє літати. Активний хижак, живиться дрібними комахами, що впали у воду, рибками та жабками, може поїдати загиблих тварин. |
|
Вовчок звичайний, або ведмедка – комаха з ряду Прямокрилі, в Укріїні поширена повсюдно. Живе у ґрунті, літає вночі, добре плаває. Природні місцеіснування – заплави річок, озер, боліт, зрошувальні та добре угноєнні поля. Має риючі кінцівки. |
|
Назва виду | Середовище існування | Спосіб життя | Риси пристосованості |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1. Чим представлені покриви тіла комах?
2. Які органи дихання в комах?
3. Наведіть приклади поведінки комах.
4. Назвіть типи розвитку комах.
5. Яке значення для людини мають комахи?
ВИСНОВОК (у висновку зазначте які особливості будови комах є пристосуванням до їхнього способу життя)
Онлайн-конференція о 13.15 за посиланням:
1. На скільки відділів почленоване тіло комах:
А 1
Б 2
В 3
Г 4
2. Чим утворені зовнішні покриви тіла комах:
А роговим панцирем
Б хітином
В черепашкою
Г немає покривів
А дихальця
Б трахеї
В легеневі мішки
Г мальпігієві судини
4. Який тип ротового апарату характерний для метеликів?
А сисний
Б колючо-сисний
В лижучий
Г гризучий
5. Який тип ротового апарату характерний для жуків?
А лижучий
Б гризучий
В сисний
Г колючо-сисний
6. Яка стадія розвитку з неповним перетворенням у комах відсутня:
А лялечка
Б яйце
В личинка
Г доросла особина
7. Крила комах - це видозмінені:
А кінцівки
Б ротові органи
В сегменти грудей
Г складки покривів
А на головогрудях є чотири пари ходильних ніг, черевце нечленисте
Б кінцівки прикріплюються до головогрудей і черевця
В м’язи прикріплюються до хітинового покриву
Г тіло складається з трьох відділів, на грудях є крила і три пари ніг
9. Комахи дихають за допомогою:
А повітряних мішків
В легеневі мішки
Г трахей
10. Укажіть послідовність стадій розвитку комах із повним перетворенням:
А личинка- доросла особина -лялечка- яйце
Б яйце-личинка-лялечка-доросла особина
В яйце-лялечка-личинка--доросла особина
11. Який тип кінцівок характерний для представника зображеного на малюнку?

Б копальні
В стрибальні
12. Як називається стадія розвитку комах з повним перетворенням, у якій відбувається внутрішня перебудова, що забезпечує перетворення личинки на дорослу особину?
А імаго
Б гусінь
В лялечка
13. Яка кількість ходильних ніг характерна для комах?
А дві пари
Б три пари
В чотири пари
14. Як називається наука, що вивчає комахоподібних?
А арахнологія
Б карцинологія
В ентомологія
15. З наведеного переліку вкажіть тварин, які належать до класу Комахи.
А довгоносик, омар
Б шовкопряд, креветка
В терміт, каркурт
Г муха хатня, колорадський жук
16. Кровоносна система комах:
А замкненого типу
Б незамкненого типу
В змішаного типу
17. Який тип зору характерний для комах?
А мозаїчний зір
Б простий зір
18. На які відділи почленоване тіло комах:
А голова, груди, черевце
Б головогруди, черевце
В голова, груди, черевце, хвіст
2. В якому році було створено заповідник Асканія-Нова?
3. Які тварини мешкають на території заповідника Асканія-Нова? Наведіть не менше 10 прикладів?
Рослини | Гриби | Бактерії | Тварини |
|
|
|
|
1. Ростуть протягом усього життя.
2. Автотрофи.
3. Витримують високі температури кипіння протягом кількох годин.
4. Розмножуються насінням.
5. Волосяний покрив.
6. Гетеротрофи.
7. Позбавлені хлорофілу;
8. Шкірні залози.
9. Поживні речовини всмоктують поверхнею тіла з навколишнього середовища.
10. До складу клітинної стінки входить хітин.
11. Запасною поживною речовиною є крохмаль.
12. Плодове тіло складається з шапки і ніжки.
13. Постійна температура тіла.
14. Трахеї – це система трубочок, що забезпечують дихання.
15. Здатність до синтезу вітамінів.
16. Форма тіла куляста, у вигляді коми.
17. Гемолімфа не бере участі у транспорті газів.
18. Здатні до фотосинтезу
19. Органи виділення - нирки.
20. Вакуолі.
1. Період насиджування птахами яєць називають:
А нерестом
Б шлюбною поведінкою
В лактацією
Г інкубацією
2. Яка шкіра характерна для земноводних:
А гола, містить залози
Б гола, суха
В суха, вкрита роговими лусками
Г м'яка, гола, має безліч залоз, що виділяють слиз
3. Укажіть специфічний орган чуття риб:
А орган зору
Б бічна лінія
В орган нюху
Г внутрішнє вухо
4. Плацента – це:
А сумка, що утворюється на череві самки
Б орган, в якому переплітаються кровоносні судини матері і зародка
В ділянка яйцепровода, з якої до зародка надходять поживні речовини
Г тимчасовий орган, що з’єднує плід з організмом матері
5. У гризунів:
А добре розвинені ікла
Б добре розвинені різці
В зуби відсутні
Г є ікла
6. Кровоносна система ссавців:
А замкнена
Б незамкнена
В відсутня
Г гідроїдна
7. Особливостями шкіри птахів є:
А багата на слизові залози
Б позбавлена залоз, крім куприкової, яка виділяє слиз
В позбавлена залоз, крім куприкової, яка виділяє жир
8. Нерест риб – це період:
А активного живлення
Б розмноження
В міграції до водойм іншого типу
9. Укажіть, видозміною чого є молочні залози:
А сальних залоз
Б потових залоз
В пахучих залоз
Г куприкової залози
А гола, містить залози
Б гола, суха
В суха, вкрита роговими лусками, залоз практично немає
Г м'яка, гола, має безліч залоз, що виділяють слиз
А легені
Б нирки
В серце
Г аорта.
12. Кров в організмі ссавців виконує функцію:
А розмноження
Б травлення
В газообміну
Г чуття.
Б сумчасті
В птахи
Г ссавці
5 кенгуру
14. Встановіть відповідність між назвою системи органів та органом:
Б видільна система
В кровоносна система
Г органи чуття
5 середнє вухо.
15. Встановіть відповідність між назвою назвою тварини та середовищем існування:
Б акула
В кріт
Г аскарида
5 повітряне
А легені
Б ніздрі
В трахеї
Г гортань
Д бронхи
17. Встановіть послідовність фаз розвитку жаби:
А личинки
Б пуголовок із внутрішніми зябрами
В ікринки
Г доросла жаба
Д пуголовок із зовнішніми зябрами.
А температура
Б бактерії гниття
В водорості
2. Виберіть пристосування тварин до впливу низьких температур:
А кольоровий зір
Б великі вуха
В густий підшерсток
3. Назвіть форму співіснування організмів:
А хижацтво
Б паразитизм
В виїдання
4. Виберіть групу організмів, здатних продукувати вільний кисень:
А тварини
Б рослини
В гриби
5. Популяція - це:
А найвищий рівень організації живої природи
Б група самок, самців і малят
В особини близьких видів
Г група особин одного виду, що існує на території тривалий час та мешкає певною мірою відокремлено від подібних угруповань
6. Продуценти - це:
А тварини
Б гриби
В бактерії
Г рослини
7. Укажіть групу екологічних чинників, до якої належить господарська діяльність людини:
А абіотичні
Б біотичні
В оптимальні
Г антропогенні
8. Редуценти - це:
А гриби
Б рослини
В рослиноїдні тварини
Г хижаки
9. Виберіть правильну послідовність ланцюга живлення
А жаба - слимак - капуста
Б слимак - жаба - капуста
В капуста - слимак - жаба
Г капуста - жаба – слимак
10. Зазначте, що таке раціональне природокористування:
А повне знищення шкідливих видів
Б докорінне перетворення природних екосистем
В використання природних ресурсів таким способом, щоб не погіршити стан навколишнього середовища
Г охорона лише свійських тварин та культурних рослин
11. Укажіть, до якого трофічного рівня у ланцюгах живлення належать організми-автотрофи:
А продуценти
Б консументи
В редуценти
12. Виберіть приклад впливу на тваринні організми біотичних екологічних чинників:
А тепла весна сприяла швидшому перетворенню пуголовків на жаб
Б водна течія сприяє розселенню личинок
В у місцях гніздівлі перелітних птахів людина створила заказники
Г зростання популяції рисі призведе до зменшення популяції зайців
13. Виберіть приклад, що ілюструє вплив на тваринні організми антропогенного чинника:
А синиці поїдають гусінь соснового коконопряда
Б браконьєри застрелили молодого зубра
В зграя вовків уполювала кволу козулю
Г тепле вологе літо сприяло розмноженню попелиці
14. Виберіть абіотичні чинники:
А хижаки
Б освітлення
В вологість
Г температура
Д популяції
15. Назва цього середовища свідчить про його неоднорідність. Серед його мешканців є такі, що плазують, бігають, стрибають і літають:
А водне
Б наземно – повітряне
В грунтове
Г інший організм
16. Сукупність особин виду, які мешкають на певній частині ареалу
А підвид
Б популяція
В фауна
Г ареал
17. Взаємовигідне співіснування: "ти - мені, я - тобі":
А конкуренція
Б мутуалізм
В нейтралізм
Г паразитизм
Д квартиранство
Ж виїдання
З хижацтво
18. Боротьба між видами за однакові ресурси: "ти - мене або я - тебе":
А конкуренція
Б мутуалізм
В нейтралізм
Г паразитизм
Д квартиранство
Ж виїдання
З хижацтво
19. Форма симбіозу, за якої один вид використовує інший як місце існування, не наносячи йому шкоди: "ти мене використовуєш, а мені байдуже":
А конкуренція
Б мутуалізм
В нейтралізм
Г паразитизм
Д квартиранство
Ж виїдання
З хижацтво
20. Форма симбіозу, за якої два види ніяк не впливають один на одного: «нам обом байдуже»:
А конкуренція
Б мутуалізм
В нейтралізм
Г паразитизм
Д квартиранство
Ж виїдання
З хижацтво
21. Вкажи правильну послідовність організмів, які утворюють ланцюг живлення:
А сокіл - синиця-гусінь метелика - яблуня
Б сокіл - синиця - яблуня - гусінь метелика
В яблуня - гусінь метелика - синиця - сокіл
Г синиця - гусінь метелика - яблуня - сокіл
22. Побудуйте ланцюг живлення із запропонованих організмів:
А синиця велика;
Б яблуня;
В яблунева плодожерка;
Г яструб великий.
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
|
|
|
|
Завдання 1. Перегляньте відео "Вплив людини та її діяльності на екосистеми. Екологічна етика" та випишіть приклади впливу людини на екосистему (в відео їх 12, можна додати власні приклади).
Завдання 3. За правилом екологічної піраміди, визначте, скільки рослинності необхідно, щоб прогодувати лисицю масою 32 кг. Складіть ланцюг живлення, до складу якого буде входити чотири трофічні рівні.
а) ейдологія
б) екологія
в) етологія
г) етіологія
2. Проявом якої форми поведінки є утворення шлюбних пар у лебедів-
шипунів?
а) індивідуальної
б) репродуктивної
в) соціальної
г) набутої
3. Спів горбатих китів потрібен, щоб:
а) знайти друга для спілкування
б) відшукати собі самку
в) знайти місце, де багато їжі
г) дитинча не губило свою маму
4. Інстинкт – це:
а) тип поведінки, спрямований на виживання певного виду
б) рух стосовно якогось чинника
в) сукупність спадково зумовлених стереотипних дій
г) тип поведінки спрямований на пошук статевого партнера
5. Поведінка, спрямована на відтворення собі подібних:
а) соціальна
б) репродуктивна
в) ембріональна
г) інстиктивна
6. Риби спілкуються, випускаючи ультразвуки, які вловлюють бічною
лінією:
а) так
б) ні
7. У дельфінів мовою спілкуванні є клацання, свистіння та ехолокація,
якої ми не чуємо:
а) так
б) ні
8. Кому притаманна суспільна ієрархія. Це:
а) жук-олень
б) бджола
в) колорадський жук
г) мурахи
9. Поведінка,яка передається по спадковості нащадкам:
а) вроджена
б) набута
10. Періодичні переміщення тварин «туди і назад» між суттєво відмінними середовищами:
а) таксис
б) ехолокація
в) міграція
11. Анонімні угруповання, в яких члени групи не проявляють агресію до нових особин свого виду:
а) відкриті
б) закриті
в) змішані
г) тимчасові
12. Угруповання, в яких відсутня постійна структура, немає ієрархії,
тварини відрізняють членів своєї групи від інших тварин цього виду, але
не розрізняють членів групи між собою:
а) анонімні
б) індивідуальні
в) відкриті
г) закриті
13. Поведінка тварин, яка пов’язана з поділом території на окремі ділянки:
а) захисна
б) територіальна
в) репродуктивна
14. Яка з тварин належить до соціальних?
а) заєць
б) мурахи
в) олень
15. Папуги часто використовують шматочки пластмаси чи металу для того, щоб підняти защіпку дверцят своєї клітки - це прояв:
а) територіальної форми поведінки тварин
б) комунікації
в) стратегії жертовності
г) елементарної розумової діяльності
16. Визначте, прикладом чого є реакція слідування у птахів:
а) таксису
б) хомінгу
в) імпринтингу
г) безумного рефлексу
Завдання 2. Перегляньте відео "Еволюція поведінки тварин".
Тема: Навчальний проект.
Виконану практичну роботу надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 25.04.2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!
Опис поведінки |
Форма поведінки |
Собака
гавкає на людей або тварин, які проходять повз двір, у якому він живе. |
|
Бджоли
протягом літа збирають нектар і перетворюють його на мед, який накопичують у
стільниках. |
|
Шпак
приносить до свого гнізда комах і годує ними своїх пташенят. |
|
Півень
настовбурчує свій хвіст і походжає перед курками. |
|
Форма поведінки
тварин |
Характерні ознаки
форми поведінки |
Харчова поведінка |
|
Шлюбна поведінка |
|
Територіальна поведінка |
|
Батьківська поведінка |
|
3. Зробіть висновок до практичної роботи, в якому зазначте яке значення має поведінка в житті тварин.
Дата: 19.04.2022.
Тема: Соціальна поведінка тварин. Типи угруповань тварин за К.Лоренцем. Ієрархія у групі.
Виконані завдання надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 21.04.2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!
Дата: 14.04.2022.
Тема: Репродуктивна поведінка тварин.
Виконані завдання надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 18.04.2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!
Завдання. Переглянути відео та дати відповіді на питання до нього:
Репродуктивна поведінка тварин
1) Репродуктивна поведінка - це _______________________________________________
2) Прикладами репродуктивної поведінки є _____________________________________________
__________________________________________________________________________________
3) Яке значення має репродуктивна поведінка тварин____________________________________
__________________________________________________________________________________
Дата: 12.04.2022.
Тема: Форми поведінки тварин: дослідницька, харчова, захисна, гігієнічна.
Виконані завдання надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 13.04.2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!
Завдання 1. Опрацювати параграф 45 та переглянути відео:
Завдання 2. Виконати вправи на визначення форм поведінки тварин:1. Встановіть відповідність між формами поведінки та прикладами:
Форми поведінки Приклади:
1 харчова поведінка А самець альтанника виконує шлюбний танок
2 репродуктивна поведінка Б жаба завмирає, побачивши хижака
3 захисна поведінка В богомол очікує жертву в засідці
4 гігієнічна поведінка Г птахи «купаються» в піску
Д ведмеді дряпають і гризуть кору дерев
2. Установити відповідність між формами поведінки тварин та прикладами:
Форма поведінки Приклади:
1 дослідницька поведінка А птахи будують гнізда
2 гігієнічна поведінка Б собака зариває залишки їжі (кістки або м’ясо) у ґрунт
3 захисна поведінка В тварина обнюхує навколишні предмети
4 харчова поведінка Г тварина шукає притулку
Д комахи чистять за допомогою кінцівок крила
Дата: 07.04.2022.
Тема: Способи орієнтування тварин.
Виконані завдання надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 11.04.2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!
Завдання 1. Опрацювати параграф та переглянути відео, дати відповіді на питання до нього:
Способи орієнтування тварин. Хомінг. Міграції
1) Які існують способи орієнтування тварин? ________________________________________
2) Міграції тварин - це ________________________________________
3) Хомінг - це ________________________________________
Завдання 2. Напишіть повідомлення "Чому мігрують тварини?".
Дата: 05.04.2022.
Тема: Поведінка тварин, методи її вивчення. Вроджена і набута поведінка.
Виконані завдання надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 07.04.2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!
Завдання 1. Опрацювати параграф 42.
Завдання 2. Переглянути відео "Поведінка тварин" та дати відповіді на питання до нього:
1) Чим вроджена поведінка відрізняється від набутої? ___________________________________
2) Наведіть приклади інстинктів: ____________________________________________________
3) Що називають таксисом? _________________________________________________________
4) Що називають імпритингом (слідування, закарбування)?_______________________________
5) Що називають умовними рефлексами? Наведіть приклади.
__________________________________________________________________________________
Завдання 3. Скласти оповідання на тему "Мої спостереження за домашніми тваринами", в якому описати поведінку домашніх тварин.Дата: 31.03.2022.
Тема: Узагальнення знань з теми "Процеси життєдіяльності тварин".
1. Міцний зовнішній скелет характерний для:
а) червів; б) комах; в) павукоподібних; г) ракоподібних.
2. Для медузи характерна симетрія:
а) сферична; б) променева (радіальна); в) двобічна; г) асиметрія.
3. Мальпігієві судини мають:
а) карась; б) колорадський жук; в) павук-хрестовик; г) ропуха.
4. Сечовий міхур відсутній у:
а) риб; б) птахів; в) амфібій; г) рептилій.
5. Подвійне дихання притаманне:
а) амфібіям; б) птахам; в) рептиліям; г) рибам.
6. Трахеї - органи дихання характерні для:
а) комах; б) кишковопорожнинних; в) ракоподібних; г) черевоногих молюсків.
7. Укажіть тварин, які належать до теплокровних:
а) жаби; б) акули; в) рептилії; г) голуби.
8. Укажіть назву судин, якими кров рухається до серця:
а) вени; б) артерії; в) аорта; г) капіляри
9. Укажіть тварину, якій притаманне позакишкове (позаорганізмове) живлення:
а) молюски; б) річковий рак; в) печінковий сисун; г) павук-хрестовик
10. Кіль має грудина багатьох:
а) ссавців; б) плазунів; в) земноводних; г) птахів.
11. Шийний відділ хребта у ссавців з:
а) різної кількості хребців; б) восьми хребців; в) чотирьох хребців; г) семи хребців.
12. Яка з тварин має хрящовий скелет:
а) кіт лісовий; б) окунь звичайний; в) акула; г) ворона.
13. Встановити відповідність між елементами скелета амфібій та відділом, до якого він належить:
1. гомілка А. задня кінцівка
2. хвостова кістка Б. хребет
3. лопатка В. передня кінцівка
4. плече Г. пояс передніх кінцівок
14. Встановити відповідність між елементами скелета птахів та відділом, до якого він належить:
1. вороняча кістка А. грудна клітка
2. цівка Б. передня кінцівка
3. крило В. задня кінцівка
4. ребра Г. пояс передніх кінцівок
15. Встановити відповідність між тваринами та будовою серця:
1. черепаха А. серце двокамерне
2. жаба-ропуха Б. серце чотирикамерне
3. горобець В. серце трикамерне з неповною перегородкою
4. карась Г. серце трикамерне
Дата: 29.03.2022.
Тема: Періоди та тривалість життя тварин.
Виконані завдання надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 31.03.2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!
Завдання 1. Переглянути відео "Періоди і тривалість життя у тварин". Зазначте "Які чинники (фактори) впливають на тривалість життя тварин?"Дата: 24.03.2022.
Тема: Розвиток тварин (з перетворенням та без перетворення).
Виконані завдання надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 28.03.2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!
Завдання. Переглянути відео та виконати тестові завдання до нього:
Дата: 22.03.2022.
Тема: Форми розмноження тварин. Статеві клітини.
Виконані завдання надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 24.03. 2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!
Завдання 1. Повторити параграф "Розмноження тварин та його значення. Статеві клітини".1. Розмноження - це:
В відповідь на подразнення
2. Амеба Протей розмножується:
А статево
В фрагментами
Г поділом навпіл
3. З переліку виберіть способи вегетативного розмноження багатоклітинних тварин (дві правильні відповіді):
Б поліембріонія
В регенерація
Г фрагментація
4. Процес відновлення організмом втрачених або ушкоджених частин чи цілого організму з певної його частини - це:
А запліднення
Б розмноження
В розвиток
Г регенерація
5. З переліку виберіть роздільностатевих тварин (дві правильні відповіді):
А дощовий черв'як
Б горобець хатній
В виноградний слимак
Г ведмідь бурий
6. Розвиток нового організму з незаплідненої яйцеклітини - це:
А поліембріонія
Б партеногенез
В роздільностатевість
Г гермафродитизм
7. Дочірні організми у результаті нестатевого розмноження за набором спадкової інформації:
А відрізняються від батьків однією ознакою
Б дуже схожі на батьків
В відрізняються від батьків багатьма ознаками
Г точні копії батьків
8. Процес злиття жіночої та чоловічої статевих клітин з утворенням зиготи називається:
А запилення
Б розмноження
В відновлення
9. Виберіть тварин, яким НЕ притаманне внутрішнє запліднення (дві правильні відповіді):
А кісткові риби
Б птахи
В амфібії
Г ссавці
10. Розмноження за участю чоловічих та жіночих гамет, які розвиваються в одному організмі, називається:
А гермафродитизм
Б роздільностатевість
В партеногенез
Г поліембріонія
11. Злиття гамет поза тілом самки називається:
А внутрішнім заплідненням
Б нестатеве розмноження
В зовнішнім заплідненням
Г партеногенез
12. Злиття гамет в тілі самки називається:
А внутрішнім заплідненням
Б партеногенез
В зовнішнім заплідненням
Г нестатеве розмноження
Дата: 15.03.2022.
Тема: Розмноження та його значення. Форми розмноження тварин.
Виконані завдання надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 16.03. 2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!
Завдання 1. Переглянути відео за посиланням:
Розмноження у тварин, його значення та форми
Завдання 2. Опрацювати параграф 39.
Завдання 3. Використовуючи підручник та мережу Інтернет спробуйте:
- Обгрунтувати (пояснити) переваги та недоліки зовнішнього запліднення у водному середовищі.
- Порівняти особливості розмноження амфібій (земноводних) та рептилій (плазунів).
Завдання 4. Опрацювати теоретичний матеріал та зробити короткий запис в зошит:
Розмноження – здатність живих організмів відтворювати собі подібних, залишати після себе нащадків.
Основні типи нестатевого розмноження тварин
1. Поділ клітин навпіл (амеба).
Чоловічі гамети – сперматозоїди, спермії, а жіночі – яйцеклітини.
Форми запліднення:
1) Зовнішнє запліднення (раки, молюски, риби, земноводні)
2) Внутрішнє запліднення (птахи, ссавці)
Тема: Виділення, його значення для організму. Органи виділення тварин.
Завдання 4. Зробити словничок термінів використовуючи підручник чи інші джерела інформації: кровоносна система, замкнена і незамкнена кровоносна система, кров, артеріальна кров, венозна кров, гемолімфа.
Біологічний диктант:
1. Газообмін пуголовка жаби здійснюється через______________.
3. Зябрами дихають ________.
4. Хрущ, тарган, бджола дихають ______.
5. Альвеолярні легені розвинені у ______.
6. Повітряні мішки є у ____________.
Тема: Живлення і травлення. Особливості обміну речовин гетеротрофного організму. Різноманітність травних систем.
Гетеротрофи - організми, що живляться готовими органічними речовинами.
Травлення - сукупність процесів, що забезпечують механічну і хімічну обробку їжі, її підготовку до засвоєння клітинами.
Типи травлення:
- через поверхню тіла (паразитичні черви);
- позакишкове (павукоподібні);
- внутрішньоклітинне (одноклітинні тварини);
- позаклітинне (високоорганізовані тварини).
Ротова порожнина (губи, зуби, язик) → глотка → стравохід (деякі мають зоб) → шлунок → тонкий кишечник → товстий кишечник → анальний отвір (або клоака).
Травні залози: слинні, печінка, підшлункова.
Тема: Практична робота №3. Визначення особливостей зовнішньої будови хребетних тварин у зв'язку з пристосуванням до різних умов існування.
ПРАКТИЧНА РОБОТА № 3.
Мета: на прикладі різних видів ссавців розглянути особливості зовнішньої будови хребетних тварин у зв'язку з пристосуванням до різних умов існування.
5. Зробіть
висновки, зазначивши основні пристосування в зовнішній будові хребетних тварин
до життя у різних умовах середовища:
Риби пристосовані до існування у _______________
середовищі: мають ______________ форму тіла, шкіра вкрита ___________________ і виділяє _________, що зменшує ________________; органи руху __________, органи дихання ____________.
Амфібії - мешканці _________ та __________ середовищ. Вони мають ________ шкіру,
кінцівки ___________, дихають ___________________ , очі вкриті
_______________, що захищає від пересихання.
Рептилії здебільшого поширені у _______________ середовищі,
мають такі пристосування: шкіра ___________, вкрита _________, що захищає ____________.
Птахи живуть у ___________________ середовищі, здатні до ____________, мають такі пристосування: гнучка ____________, шкіра ____________ вкрита ___________, передні кінцівки _____________, дихання _______________.
Ссавців
більшість пристосовані до життя у _______________ середовищі, тому мають шкіру ___________
багату на ____________, тіло вкрите ______________. Але серед ссавців є такі, що
пристосовані до польоту (наприклад, __________), до життя у воді (___________) або у __________
(наприклад, кріт).
Дата: 14.01.2021.
Тема: Різноманітність класу Ссавці. Їх значення в природі та житті людини.
А наявність хребта
Г зовнішнє запліднення
2. Ссавці є:
А холоднокровними
Б теплокровними
3. Шкіра у ссавців:
А еластична і має різні типи залоз: потові, сальні, молочні, пахучі
Б суха , не має залоз
В волога, містить велику кількість залоз
4. Потові залози беруть участь у:
А міченні територій
В вигодовуванні малюків
Г запобіганні зношуванню та намоканню волосся
6. Пахучі залози забезпечують:
А мічення територій, позначення шляху
Б терморегуляції
В вигодовування малюків
Г запобігання зношуванню та намоканню волосся
7. Функція молочних залоз:
А мічення територій, позначення шляху
В вигодовування малюків
Г запобігання зношуванню та намоканню волосся
8. За рахунок верхнього шару шкіри у ссавців утворюються:
А волосся, нігті, кігті, копита, роги
Б волосся, пір'я, копита, пух
9. Довгі чутливі волоски, що виконують функцію органів дотику, називаються:
А вії
Б вібриси
В вуса
Г підшерстя
10. Плацента це - :
А тимчасовий орган, який забезпечує зв'язок між організмом матері та зародка
Б тимчасовий орган дихання зародка
В орган який розвивається у організмі малюка відразу після народження
Г орган дотику та смаку
2) Розгляньте голови птахів. Знайдіть і роздивіться очі, дзьоб і восковицю. Які особливості будови дзьоба у зв'язку зі способом живлення?
Ознака |
Земноводні (Амфібії) |
Плазуни (Рептилії) |
1.Покриви |
Гола, вкрита слизом |
Суха, вкрита роговими лусками чи щитками |
2.Скелет. |
П’ять відділів, шийний хребець один |
5 відділів, 7 шийних хребців, грудна клітка, ребра |
3.Кровоносна система |
Серце 3 камерне, кров змішана, 2 кола кровообігу |
Серце 3 камерне з неповною перегородкою, кров частково змішана, 2 кола
кровообігу. |
4.Травна система |
Слина для зволоження їжі, без травних залоз |
Отруйні зуби, сліпа кишка, травні залози |
5.Дихальна система |
Легені, шкірне дихання, У личинок зябра. |
Легені, дихають за допомогою рухів ребер |
6.Нервова система |
5 відділів – передній, середній, проміжний, довгастий, мозочок |
Півкулі головного мозку, сіра речовина утворює кору. |
7.Статева система |
Роздільностатеві, зовнішнє запліднення, розвиток у воді з перетвореннями пуголовка |
Роздільностатеві, внутрішнє запліднення, відкладають яйця на суші,
розвиток прямий, є живородіння |
Дата: 26.05.2020.
Тема: Узагальнення: Подібність у будові та проявах життєдіяльності рослин, бактерій, грибів, тварин — свідчення єдності живої природи.
Мета: узагальнення і систематизація знань учнів з біології.
Виконанні завдання надсилаємо особистим повідомленням у Viber до 28.05.2020.
Завдання. Заповнити таблицю.
Розподілити цифри правильних відповідей у відповідний стовпчик:
Рослини
|
Гриби
|
Бактерії
|
Тварини
|
Тема: Контрольна робота № 2.
Мета: перевірка і контроль знань учнів з біології.
Виконанні завдання надсилаємо особистим повідомленням у Viber до 25.05.2020.
Дата: 19.05.2020.
Тема: Узагальнення знань з теми «Організми і середовище існування».
Мета: узагальнити, систематизувати і закріпити знання з теми.
Виконанні завдання надсилаємо особистим повідомленням у Viber до 22.05.2020.
а) клімат; б) паразити; в) аеротехногенне забруднення.
2. Взаємодія двох організмів, яка приносить користь їм обом, — це:
а) паразитизм; б) мутуалізм; в) коменсалізм.
3. До Червоної книги України занесений:
а) тюлень-монах; б) горобець домовий; в) хрущ травневий.
4. Визначте чинники впливу на організм сил неживої природи:
а) антропогенні; б) біотичні; в) техногенні; г) абіотичні.
5. Рослини, що розвиваються за умови прямого освітлення сонячними променями:
а) посухостійкі; б) світлолюбні; в) світловитривалі; г) антропостійкі; д) тіневитривалі.\
6. Червона книга – це:
а) збiрник правил поведiнки в природi;
б) список рослин i тварин, якi пiдлягають oxopонi;
в) збiрник правил збирання грибiв;
г) список рослин i тварин, яких заборонено вивозити за кордон.
Дата: 18.05.2020.
Тема: Природоохоронні території. Червона книга України.
Мета: ознайомитись із природоохоринними територіями України та зникаючими видами України.
Завдання 2. Переглянути відеоролик "Топ-10 зникаючих тварин".
Завдання 3. Підготувати міні-проект "Заповідні території України".
Виконанні завдання надсилаємо особистим повідомленням у Viber до 19.05.2020.
Дата: 12.05.2020.
Тема: Навчальний проект:
- Як тварини пристосовані до життя в різних умовах.
- Заповідні території України.
Тема: Вплив людини та її діяльності на екосистеми. Екологічна етика.
Мета: розглянути вплив людини на живі організми.
Завдання 2. Переглянути відео "Вплив людини та її діяльності на живі організми. Екологічна етика".
Завдання 3. Дайте відповіді на питання:
- Яка позитивна роль хижаків у природі?
- Що таке екологічна етика? Які завдання вона вирішує?
Виконанні завдання надсилаємо особистим повідомленням у Viber до 11.05.2020.
Дата: 04.04.2020.
Тема: Співіснування організмів в угрупованнях.
Мета: розглянути взаємозв’язок компонентів екосистеми, дослідити особливості взаємодії організмів в екосистемах, показати взаємозалежність існування різних видів у екосистемі.
Завдання 2. Встановити відповідність між формами взаємодії живих організмів і прикладами.
Завдання 3. Виписати терміни: симбіоз, паразитизм, мутуалізм, коменсалізм, конкуренція, хижацтво.
Виконанні завдання надсилаємо особистим повідомленням у Viber до 04.05.2020.
Завдання 2. Встановіть відповідність:
Форми співіснування організмів
|
Приклади
|
1
конкуренція
2
паразитизм
3
коменсалізм
4
мутуалізм
|
А рудий і
чорний тарган
Б
аскарида і собака
В заєць
та лисиця
Г
риби-причепи та акули
Д мурашки
і попелиці
|
Тема: Ланцюги живлення. Кругообіг речовин і потік енергії в екосистемі.
Мета: сформувати поняття про ланцюг живлення у природі; розширити знання про кругообіг речовин і передачу енергії у біосфері, роль організмів у кругообігу речовин у природі і повернення хімічних елементів у середовище.
Завдання 2. Виписати терміни "ланцюг живлення", "продуценти", "консументи" і "редуценти".
Завдання 3. Скласти три ланцюги живлення (водойми, степу, лісу тощо) своєї місцевості.
Виконанні завдання надсилаємо особистим повідомленням у Viber до 05.05.2020.
Ланцюг живлення - ряди взаємопов'язаних видів, в яких кожний попередній є об'єктом живлення наступного.
- коров'ячий послід - личинки мух - комахоїдні птахи - хижаки.
- рослинний перегній - дощові черв'яки - кроти.
Продуценти - організми, що створюють органічну речовину з неорганічних сполук (рослини).
- консументи першого порядку - травоїдні тварини;
- консументи другого порядку - хижаки;
- консументи третього порядку - багато паразитів і хижаків.
Дата: 27.04.2020.
Тема: Поняття про екосистему та чинники середовища.
Мета: ознайомити з наукою, яка вивчає взаємозв’язки організмів із довкіллям, сформувати уявлення про популяцію, екосистему та чинники середовища;
Завдання 2. Виписати терміни "популяція", "екосистема", "середовище існування" і "екологічні чинники"
Завдання 3. Оформити схему "Середовища існування" та таблицю "Чинники навколишнього середовища".
Завдання 4. Виконати вправу "Опишіть".
Виконанні завдання надсилаємо особистим повідомленням у Viber до 27.04.2020.
Популяція - сукупність особин певного виду, які тривалий час живуть на певній території і вільно схрещуються між собою.
Екосистема - сукупність популяцій різних видів організмів і середовищи їхнього існування.
Середовище існування – це частина природи, яка оточує живі організми і взаємодіє з ними.
Тема: Узагальнення знань з теми «Поведінка тварин»..
Мета: узагальнити, систематизувати знання учнів.
Завдання: виконати тестовий контроль знань.
Виконанні завдання надсилаємо особистим повідомленням у Viber до 28.04.2020.
Тестовий контроль знань з теми "Поведінка тварин":
Г тип поведінки, спрямований на виживання певного виду.
Б Залишення міток на стовбурах дерев ведмедем 2 статева;
В Миття банана шимпанзе 3 батьківська;
Г Збирання пташок у зграї восени 4 територіальна;
Д Облизування новонароджених малят кішкою 5 соціальна.
Виконанні завдання відправляємо особистим повідомленням в Viber до 20.04.2020.
Дата: 13.04.2020.
Тема: Використання тваринами знарядь праці. Елементарна розумова діяльність.
Мета: сформувати уявлення про використання тваринами знарядь праці та елементарну розумову діяльність.
Завдання: Опрацювати § 50.
Міні-проект (за вибором): Як вчаться пташенята. Як тварини користуються знаряддями праці. (у вигляді презентації, постера чи реферату)
Виконанні завдання відправляємо особистим повідомленням в Viber до 14.04.2020.
Дата: 31.03.2020.
Тема: Комунікація тварин.
Мета: сформувати уявлення про комунікацію тварин.
Завдання: § 49. Оформити конспект уроку (теоретичний матеріал). Користуючись різними джерелами інформації підготуйте міні-проект на тему «Як спілкуються тварини».
Виконанні завдання надсилаємо особистим повідомленням у Viber до 03.04.2020.
Теоретичний матеріал:
Комунікація тварин — спілкування між особинами тварин одного або різних видів шляхом передачі інформації за допомогою різних сигналів.
Тварини обмінюються інформацією за допомогою звуків, запахів, виразних поз і рухів тіла тощо. Так тварини «спілкуються» між собою: знайомляться, захищають свої території, виховують дитинчат, сповіщають про появу ворогів тощо.
Комунікація може здійснюватися різними органами тварин, всім тілом або за допомогою органів чуття. Спеціальні органи , за допомогою чого здійснюється комунікація тварин:
- Пахучі залози
- Голосовий апарат
- Органи чуття (нюх, смак, зір, слух, дотик).
Найпоширеніші види спілкування тварин:
- мова звуків (наприклад, сурки, сурикати, суслики передають інформацію про небезпеку, їх звуки чутні до півтора кілометра);
- мова запахів (наприклад, Котячі, Кунячі, Собачі мітять території);
- мова рухів (наприклад, пози собак, танці бджіл, шлюбні танці птахів, мімічні рухи приматів).
Детальніше: https://buki.com.ua/blogs/urok-komunikatsiya-tvaryn/
Комментариев нет:
Отправить комментарий