Хімія (11 клас)

Дата: 02.06.2022.
Тема: "Зелена" хімія: сучасні завдання перед хімічною наукою та хімічною технологією.
Виконані завдання  надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 07.06.2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!

Завдання 1. Опрацювати параграф 36.

Завдання 2. У чому полягає процес добування заліза взаємодією залізної руди з воднем? Чи можна вважати його прикладом впровадження принципів "зеленої" хімії?

Завдання 3. Виконайте тестові завдання:

1. Вкажіть загальну формулу вищого оксиду хімічного елемента з порядковим номером 15:
А
Е2О3
Б Е2О5
В ЕО
Г Е2О

2. Порядковий номер хімічного елемента дорівнює (2 відповіді):
А
заряду ядра атома
Б кількості електронів
В кількості протонів
Г відносній атомній масі

3. Елемент з порядковим номером 15 має (2 відповіді):
А ядро із зарядом +15
Б 15 електронів
В 31 протон
Г ядро із зарядом +31

4. Кількість неспарених електронів в атомі Рубідію:
А
1
Б 2
В 3
Г 5

5. Сума коефіціентів у рівнянні горіння амоніаку за наявності каталізатора:
А
19
Б 15
В 21
Г 12

6. При взаємодії заліза і хлоридної кислоти утворюється:
А
ферум (ІІІ) оксид і вода.
Б ферум (ІІ) хлорид і водень.
В ферум (ІІ) гідроксид.
Г ферум (ІІ) оксид і водень.

7. Оберіть назву вуглеводня C4H8:
А
бутан
Б пентен
В бутен
Г бутин

8. Оберіть назву вуглеводня C3H4:
А
пропин
Б октен
В пропан
Г октан

9. В які реакції вступають алкени та алкіни (ненасичені вуглеводні)?
А
приєднання
Б заміщення

10. Яка речовина має назву "болотний газ":
А
бензен
Б етен
В метан
Г пропін

11. При гідратації етену утворюється:
А
пропанол
Б етиленгліколь
В бутан
Г етанол

12. При спалюванні пропану утворився вуглекислий газ об’ємом 15 л. Які об’єми вихідних речовин прореагували? (пишемо розв'язок до задачі)
А 15 л пропану 15 л кисню
Б 15 л пропану 45 л кисню
В 5 л пропану 25 л кисню
Г 3 л пропану 5 л кисню


Дата: 01.06.2022.
Тема: Роль хімії у створенні нових матеріалів, розв'язанні продовольчої та сировинної проблем.
Виконані завдання  надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 02.06.2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!

Завдання 1. Опрацювати параграф 34.

Завдання 2. Яку масу подвійного суперфосфату Ca(H2PO4)2*2H2O як фосфорного добрива може замінити 1 т металургійного шлаку із масовою часткою Фосфору 3,1 %?

Завдання 2. Написати рівняння хімічних реакцій, що лежать в основі хімічних виробництв:
1) Al + Fe2O3
2) CaCO3 + SiO2
3) SO3 + H2O →
4)NH3 + H2SO4
5) NH3 + HCl →
6) MgO + CO →

Дата: 26.05.2022.
Контрольна робота № 2.
І рівень
(кожна правильна відповідь 0,5 б)
1. Тривіальна назва карбон (ІІ) оксиду
А
вуглекислий газ 
Б чадний газ 
В сірчистий газ

2. Складіть рівняння реакції сульфур (ІV) оксиду з водою і вкажіть хімічний характер утвореного гідрату:
А амфотерна основа  
Б основа
В сіль 
Г кислота

3. Позначте формулу леткої сполуки Нітрогену з Гідрогеном:
А NH2 
Б NH3
В NiH 
Г NH5

4. Позначте назву солі, яка може утворитися внаслідок пропускання крізь розчин натрій гідроксиду сульфур (VІ) оксиду.
А натрій сульфат 
Б натрій сульфід
В натрій сульфіт 
Г натрій силікат

5. Позначте назву металу, який не вступає у хімічну взаємодію з розбавленою сульфатною кислотою (дивись ряд активності металів):

А магній 
Б алюміній
В мідь 
Г цинк

6. Тривіальна назва карбон (ІV) оксиду:
А вуглекислий газ 
Б чадний газ 
В сірчистий газ
ІІ рівень
(кожне завдання - 2 б)
7. Встановіть відповідність між назвами речовин ї їх формулами:
А.
Азот 
Б. Кисень 
В. Озон 
1. О2
2. О3
3. N2

8. Допишіть рівняння реакцій:
А
CuSO4 + Ba(OH)2
Б H2SO4 + Mg(OH)
В K2SO4 + BaCl

9. Складіть рівняння реакцій відповідно до схеми:

     1          2               3
S → SO→ Н2SO→ К2SO3

ІІІ рівень
(3 бали)
10. Обчислітьмасу солі (алюміній сульфату). що утворитьсяв результаті взаємодії розчину сульфатної кислоти масою 17,6 г з алюмінієм масою 2,7 г.


Дата: 19.05.2022.
Тема: Обчислення об'єму продукту за рівнянням реакції, якщо один з реагентів взято в надлишку. Узагальнення знань з теми "Неорганічні речовини та їхні властивості".

Онлайн-конференція о 11.00 за посиланням:
Завдання 1.  Задача: Цинк (Zn) масою 32,5 г помістили в хлоридну кислоту (НСl) масою 109,5 г. Визначте об'єм водню (Н2), що виділиться в результаті реакції.
Завдання 2. 
Узагальнення знань з теми "Неорганічні речовини та їхні властивості".
1. Серед назв виберіть назву речовини:
а)
алюмінієвий дріт
б) золота обручка
в) пластикова пляшка
г) кальцинована сода

2. У повітрі найбільше:
а)
гелію
б) азоту
в) кисню
г) води
д) вуглекислого газу

3. Який із наведених металів реагує з водою за кімнатної температури:
а)
Hg
б) Na
в) Au
г) Zn

4. Cеред наведених формул виберіть формулу кальцій сульфіду:
а)
CaSO4
б) CaSO3
в) CaS
г) CaS2O7

5. Вкажіть серед поданого переліку матеріалів силікатні матеріали:
а)
скло
б) гума
в) цемент
г) фаянс

6. Речовина, з якою залізо реагує: 
а)
силікатна кислота; 
б) арґентум нітрат;
в) натрій гідроксид;
г) натрій хлорид.

7. Скласти рівняння хімічних реакцій до схеми перетворень:
Fe → FeCl3 → Fe(OH)3 → Fe2O3

8. Задача: Обчисліть об'єм водню (Н2), що виділиться в результаті взаємодії магнію масою 36 г. та хлоридної кислоти (НСІ) масою  146 г.


Дата: 12.05.2022.
Тема: Розрахункові задачі: Обчислення кількості речовини, маси та об'єму продукту за рівнянням реакції.

Виконані завдання  надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 18.05.2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!

Онлайн-конференція о 11.00 за посиланням:

Розв'яжіть задачі:
Задача 1. Обчисліть масу натрій гідроксиду, який утвориться при взаэмодії натрій оксид (Na2O) кількістю речовини 3 моль з водою.

Задача 2. Який об'єм кисню (О2) потрібен для окиснення цинку (Zn) кількістю речовини 4 моль, якщо в результаті реакції утвориться цинк оксид (ZnO)?

Задача 3. Яка кількість речовини та маса лугу (Са(ОН)2) утвориться при взаємодії 5 моль кальцій оксиду (СаО) з водою.

Задача 4. Розрахувати кількість речовини та масу солі, яка утвориться при взаємодії 4 моль цинку (Zn) з соляною кислотою (HCl). Визначте, також, об'єм водню (Н2), що утвориться в результаті реакції.

Дата: 05.05.2022.
Тема: Навчальний проект.

Виконаний проект  надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 11.05.2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!

Створити навчальний проект на тему "Неорганічні речовини у фармації (або домашній аптечці)" в довільній формі (це може бути презентація, постер (плакат), повідомлення, реферат, відео-ролик тощо).

Дата: 05.05.2022.
Тема: Практична робота№ 2. Генетичні зв'язки між неорганічними речовинами.

Виконану практичну роботу  надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 11.05.2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!

Практична робота № 2. 
Тема: Генетичні зв'язки між неорганічними речовинами.
Мета: навчитися доводити наявність генетичного звязку між неорганічними речовини на прикладі фрагмента генетичного ряду; вдосконалити вміння написання хімічних рівнянь.
Хід роботи:
Завдання: Доберіть реактиви та здійсніть перетворенння сполук Алюмінію, Цинку та Фосфору (напишіть рівняння реакцій та врівняйте їх) згідно зі схемами:
(зверніть увагу! кожна стрілочка це одне рівняння, ми не пишемо всі рівняння в один рядок)
1) Al → Al2O3 →Al(OH)3 → Al2(SO4)3 → Al(NO3)3
2) Zn → ZnCl2 →Zn(OH)2 → ZnSO4
3) P → P2O5 →H3PO4 →Na3PO4

Зробіть висновок до практичної роботи!

Дата: 28.04.2022.
Тема: Генетичні зв’язки між основними класами неорганічних сполук.

Виконані завдання  надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 04.05.2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!

Онлайн-конференція о 11.15 за посиланням:

Завдання 1. Опрацювати параграф 33.
Завдання 2.
Складіть рівняння реакцій для здійснення таких перетворень:
а) S → SO2 → H2SO3 → Na2SO3
б) K → K2O → KOH → K2SO4
в) Сu → CuO → CuSO4 → Cu(OH)2
Завдання 3. Складіть генетичний ряд Магнію з речовин в наведеному переліку: 
Na;  H2O;  MgSO4;  S;  H2SO4;  K3PO4;  O2;  Mg(OH)2;  SO3;  Mg;  MgO.

Дата: 21.04.2022.
Тема: Якісні реакції на деякі йони. Біологічна роль металічних та неметалічни елементів.

Виконані завдання  надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 27.04.2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!

Онлайн-конференція о 11.15 за посиланням:
Завдання 1. Опрацювати параграф 31-32.
Завдання 2.  Напишіть молекулярні, повні та скорчені йонні рівняння між парами речовин:
А) BaCl2 i AgNO3
Б) Na3PO4AgNO3
B) Ba(OH)2 i H2SO4
Зразок:


Завдання 3. Заповнити таблицю:


Завдання 4. Написати повідомлення про вміст мікроелементів в харчових продуктах.

Дата: 14.04.2022.
Тема: Узагальнення знань з теми "Неорганічні сполуки та їх властивості" №2.

Виконані завдання  надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 20.04.2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!

Завдання 1. Створити проект в довільній формі (презентація, реферат, постер (плакат)) на тему "Раціональне використання добрив та проблема охорони довкілля".

Завдання 2. Узагальнення знань з теми "Неорганічні сполуки та їх властивості":

1. Максимальна кількість електронів на третьому енергетичному рівні дорівнює:
А
18;
Б 12;
В 8;
Г 2.
2. Укажіть характеристику лужних металів.
А
хімічно найактивніші
Б мають найбільші значення електронегативності.
В плавляться при кімнатній температурі
Г у ряді активності металу розташовані після Гідрогену
3. Укажіть пари реагентів взаємодія яких відповідає скороченому йонному рівнянню реакції
Н+  +  ОН- = Н2 О
А NaOH i H2 SO4;
Б KOH i KHSO4;
В NaOH i NaHSO4;
Г Cu(OH)2 i KHSO4;

4. Встановіть відповідність між назвою та формулою солі:
1) калій сульфат
2) калій хлорид
3) калій ортофосфат
4) калій сульфід

А K2SO4;
Б K3PO4;
В KCl;
Г K2S;
Д K2SO4.
варіанти відповідей

А 1) - г); 2) - в); 3) - б); 4) - д).
Б 1) - а); 2) - в); 3) - б); 4) - г).
В 1) - д); 2) - в); 3) - б); 4) - а).
Г 1) - в); 2) - а); 3) - б); 4) - г).

5. Укажіть рівняння реакції нейтралізації:
А
AgNО3 + HCl →AgCl + HNО3;
Б 2NaOH + СО2 → Na23 + H2О;
В ZnCl2 + Na23 → ZnCО3 + 2NaCl;
Г NaOH + HCl →NaCl + H2О;

6. Сума всіх коефіцієнтів у рівнянні реакції Al + O2 = Al2O3  дорівнює :
А
2
Б 6
В 9
Г 5

7. Здійсніть перетворення: 
К → КОН → К2СО3 → К2SO4 → KNO3
Має вийти 4 рівняння.
Реагенти для даних перетворень: вода, вуглекислий газ, сульфатна кислота, магній нітрат.
Кожне рівняння врівняйте та порахуйте суму коефіцієнтів.

Дата: 07.04.2022.
Тема: Мінеральні добрива. Понятття про кислотні та лужні грунти.

Виконані завдання  надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 13.04.2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!

Завдання 1. Опрацювати параграф 30.
Завдання 2. Переглянути відео тадати відповіді на питання:
1) Яке значення рН мають лужні грунти? _________
2) Яке значення рН мають кислі грунти? _________
3) З допомогою якої речовини прибирають надлишкову кислотність грунту? _______
4) Які існують групи мінеральних добрив? ____________________________________
Завдання 3. Розв'яжіть задачу: 
В якому добриві - аміачній селітрі (NH4NO3) чи сечовині (СО(NH2)2) - масова частка нітрогену більша і в скільки разів?


Дата: 31.03.2022.
Тема: Силікати. Сучасні силікатні матеріали. 

Виконані завдання  надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 06.04. 2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!


Завдання 1. Переглянути відео "Сучансні силікатні матеріали" та дати відповіді на питанння до нього:
1) Оксид, що використовується для виробництва силікатних матеріалів ________.
2) Підгалузями силікатної промисловості є ______________,  ____________________ та ____________________ . 
3) Сировиною для виробництва скла є ______________,  ____________________ та ____________________ . 
4) Формула скла  ____________________ . 
5) Хром (ІІІ) оксид надає склу  ____________________ забарвлення.
6) Купрум (І) оксид надає склу  ____________________ забарвлення.
7) З якого скла виготовляють лабораторний посуд?   ____________________ .
8) Матеріал, що отримується в результаті спікання глини або сумішей глини ____________ .
9) Різновид кераміки, до складу якого входить біла глина ____________________ .
10) Будівельний матеріал, що є основою для виготовлення бетону та залізобетону ____________________ . 

Завдання 2. Опрацюйте параграф 29 та розв'яжіть задачу:
Обчисліть масову частку (%) силіцій (ІV) оксиду в формулі скла Na2O*CaO*6SiO2.

Дата: 24.03.2022.
Тема: Практична робота № 1. Дослідження якісного складу солей .

Виконані завдання  надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 30.03. 2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!

Практична робота № 1. Дослідження якісного складу солей.
Мета: навчитись встановлювати якісний склад солей дослідним шляхом та вдосконалити вміння написання рівнянь реакцій.

Обладнання (в пропуски вписати формули речовин): штатив з пробірками та розчини: барій хлориду _____, калій сульфату _______, ферум (ІІ) сульфату _______, ферум (ІІІ) хлориду _______, натрій гідроксиду _________.

Хід роботи:

Дослід 1. Встановлення якісного складу солі барій хлориду:
Прегляньте відео досліду та запишіть свої спостереження в таблицю:

Дослід 2. Розпізнавання якісного складу солей , що містять йони Fe2+ та  Fe3+:
Прегляньте відео досліду та запишіть свої спостереження в таблицю:

досліду

Назва досліду

Опис досліду та спостереження

Рівняння реакцій

1.

Встановлення якісного складу солі барій хлориду.

 

 

 

2.

Розпізнавання якісного складу солей, що містять йони Fe2+ та  Fe3+:

 

 

 


Зробіть висновок до практичної роботи, в якому зазначте, що називають якісними реакціями.


Дата: 17.03.2022.
Тема: поняття про жорсткысть води та способи її усунення.


Виконані завдання  надсилаємо особистим повідомленням в Viber чи Telegram до 18.03. 2022. Якщо виникатимуть питання - звертайтесь! Бажаю успіхів!

    

Завдання 1. Опрацювати теоретичний матеріал та зробити короткий запис.

    Жорсткість води - зумовлена наявністю йонів  Са2+ і  Мg2+, називається загальною жорсткістю, яка ,в свою чергу, складається з тимчасової (карбонатної) та  постійної (некарбонатної) жорсткості.

  • у жорсткій воді погано розварюється мʹясо, овочі, бобові;
  • продукти засвоюються організмом гірше;
  • чай у жорсткій воді погано настоюється і втрачає свої смакові властивості.
  • погано піниться милиться;
  • вода з підвищеною тимчасовою жорсткістю непридатна для охолодження теплообмінної апаратури, оскільки при нагріванні карбонати осідають на стінках теплообмінника.
Завдання 2. Користуючись матеріалами Інтернет написатии способи усунення тимчасової та постійної жорсткості.

Завдання 3. Повідомлення "Як жорстка вода впливає на організм людини?".


Датата: 09.02.2021.
Тема: Солі, їх поширення в природі.

Завдання 1. Опрацювати параграф 27.
Завдання 2. Заповнити таблицю:

Формула солі

Назва (хімічна та тривіальна (побутова))

Поширення та застосування солі

NaCl

 

 

CaCO3

 

 

NaHCO3

 

 

NaNO3

 

 

CaSO4 · 2Н2О

 

 

Na2SO4 · 10H2О

 

 


Виконані завдання надсилаємо особистим повдомленням в Viber протягом дня 09.02.2021. Бажаю успіхів!


Дата: 22.01.2021.
Тема: Загальна характеристика металів. Фізичні властивості металів на основі їхньої будови.

Завдання 1. Опрацювати параграф 23.
Завдання 2. Виписати в зошит особливості будови атомів металів та фізичні властивості металів↓.
Завдання 3. Запишіть електронні формули атома та йона Алюмінію, Аргентуму, Купруму.
Завдання 4. Використовуючи матеріали інтернету підготуйте повідомлення про метал або сплав з особливими властивостями та його застосування.

Виконані завдання надсилаємо особистим повідомленням в Viber до 25.01.2021. Бажаю успіхів!

Особливості будови атомів металів: 
  • на зовнішьному енегретичному рівні містяться від 1 до 3 електронів; 
  • всі металічні елементи поділяються на s, p, d, f – елементи; 
  • d –елементи − винятково металічні елементи з 2 електронами; 
  • чим лівіше метал стоїть у ряду напруг, тим сильніша його відновна здатність;
  • кожного металу існує металева кристалічна гратка та металевий хімічний зв’язок. 
Фізичні властивості металів: 
  • Пластичність – зміщення шарів атомів, але завдяки переміщенню електронів по всьому кристалу розриву зв’язків не відбувається. 
  • Металічний блиск і сірий колір. 
  • Непрозорість. 
  • Електропровідність. Теплопровідність. 
  • Густина (найлегший Літій, а найважчий − Осмій). 
  • Легкоплавний – Ртуть. 
  • Тугоплавкий – Вольфрам. 
  • Найтвердіший метал − Хром. 
  • Найм’якіший метал − лужні метали.

Дата: 19.01.2021.
Тема: Кислотні дощі.

Завдання 1. Опрацювати параграф 21.
Завдання 2. Виконати задачі 1, 2, 3, 4↓.
Завдання 3. Навчальний проект "Вплив кислотних дощів на навколишнє середовище". Звіт у довільній формі (презентація, буклет, плакат тощо).

Виконані завдання надсилаємо особистим повідомленням в Viber до 21.01.2021. Бажаю успіхів!

Задача 1. Обчисліть масові частки хімічних елементів у S03.

Задача 2. Напишіть формули сполук за валентністю хімічних елементів:
а) Алюмінію (ІІІ) з Сульфуром (ІІ);
б) Фосфору (ІІІ) з Оксигеном (ІІ);
в) Карбону (ІV) з Сульфуром (ІІ);
г) Силіцію (ІV) з Оксигеном (ІІ);
д) Магнію (ІІ) з Нітрогеном (ІІІ);
е) Сульфуру (VІ) з Оксигеном (ІІ).

Задача 3. Визначте валентність елементів у нижчезазначених сполуках:
- якщо хлор одновалентний:
MgCl2, AlCl3, KCl, PCl5, SiCl4;
- якщо сульфур двохвалентний: Li2S, BaS, PbS2, CS2, Al2S3.

Задача 4. Закінчити рівняння реакцій, визначити їх типи:
1)
СаО + Н2O =
2) Р2O520 =
3) Lі + Н20=
4) Zn + Н20=
5) 20 + Н20 =
6) S03 + Н20 =
7) N2O520 =

Дата: 15.01.2021.
Тема: Особливості взаємодії металів з нітратною і концентрованою сульфатною кислотами.

Завдання 1. Опрацювати "Особливості взаємодії нітратної кислоти з металами" і переглянути відео до цього матеріалу.
Завдання 2. Опрацювати "Особливості взаємодії сульфатної кислоти з металами" і переглянути відео до цього матеріалу.
Завдання 2. Виконати самостійну роботу.

Виконані завдання надсилаємо особистим повідомленням в Viber до 18.01.2021. Бажаю успіхів!

Особливості взаємодії нітратної  кислоти з металами:

Відео "Особливості взаємодії нітратної кислоти з металами":

1) Благородні метали (Au, Pt, Os,Ir, Pd) з HNO3 не взаємодіють

Ме + HNO3 → не реагують 

2) Малоактивні метали (Pb, Cu, Sn, Hg, Ag):

HNO3 + Me → Me(NO3)n + H2O + NO2
(конц.)

4HNO3 + Cu = Cu(NO3)2 + 2H2O + 2NO2
(конц.)                                                            бурий газ

HNO3 + Me → Me(NO3)n + H2O + NO
(розв.)

8HNO3 + 3Cu → 3 Cu(NO3)2 + 4H2O + 2NO
(розв.)

3) Метали середньої активності (Fe, Cr, Ni):

HNO3 + Me → не реагують 
(конц.)

HNO3 + Me → Me(NO3)n + H2O + NO2 (NO, N2O)
(розв.)

4HNO3 + Ni → Ni(NO3)2 + 4H2O + 2NO2
(розв.)

8HNO3 + 3Ni → 3 Ni(NO3)2 + 4H2O + 2NO
(розв.)

4) Активні метали (Na, K, Ca, Mg, Zn):
З концентрованою нітратною кислотою не взаємодіє алюміній.  (конц. - 60%)

a) HNO3 + Me → Me(NO3)n + H2O + NO ( NO2 )
    (конц.)

8HNO3 + 3Zn → 3Zn(NO3)2 + 4H2O + 2NO (N2)
    (конц.)

б) HNO3 + Me → Me(NO3)n + H2O + N2O
   (розв.)

10HNO3 + 4Zn → 4Zn(NO3)2 + 5H2O + N2O (NН3)

в) HNO3 + Me → Me(NO3)n + H2O + NH4NO3
(сильно розв.)

10 HNO3 + 4Zn → 4 Zn(NO3)2 + 3H2O + NH4NO3

Особливості взаємодії сульфатної кислоти з металами

Відео "Особливості взаємодії сульфатної кислоти з металами":


Самостійна робота:
1. Яка валентність Сульфуру в сульфатній кислоті?
А
І
Б ІІ
В IV
Г VI

2. Потрібно приготувати розбавлену сульфатну кислоту. Необхідно:
А
влити кислоту в воду
Б влити воду в кислоту

3. Сульфатна кислота буде реагувати з (декілька правильних відповідей)
А
Магній
Б CO2
В HCl
Г К2О
Д КОН
Ж К
З Zn

4. Концентрована сульфатна кислота реагує з Cu. Виберіть речовини, що утворяться:
А
CuSO3
Б CuSO4
В H2S
Г SO2
Д S
Ж H2
З H2O

5. Концентрована сульфатна кислота реагує з кальцієм. Оберіть які речовини утворяться:
А Ca2SO4
Б Ca2SO3
В CaSO4
Г H2S
Д SO2
Ж H2
З H2O

6. Вибрати метали, які не взаємодіють з кислотами:
А
Ca
Б Cu
В Ag
Г AI

7. Тип реакції взаємодії кислоти з металами:
А
розкладу
Б сполучення
В обміну
Г заміщення

8. Яка валентність кислотного залишку нітрату?
А І
Б ІІ
В ІІІ

9. Якщо кислота потрапила на шкіру, то потрібно:
А
нейтралізувати натрій гідроксидом
Б промити оцтом
В промити водою
Г нейтралізувати содою

10. При взаємодії концентрованої нітратної кислоти з малоактивними металами утворюється
А
сіль+ NО2 + Н2О
Б сіль+ NО + Н2О
В сіль+ NО2

11. При взаємодії розбавленої нітратної кислоти з малоактивними металами утворюється:
А
сіль + NО + Н2О 
Б сіль + NО2 + Н2О
В сіль + NО2

12. Вказати суму коефіцієнтів рівняння реакції (розставити з допомогою методу електронного балансу):
 Zn + HNO3 (розв.) = Zn (NO3)2 + NH4NO3 + Н2О
А
21
Б 23
В 18
Г 14


Дата: 12.01.2021.
Тема: Кислоти, фізичні властивості.

Виконані завдання надсилаємо особистим повідомленням в Viber до 14.01.2021. Бажаю успіхів!

Завдання 1. Опрацювати параграф 21 стор. 120-122.
Завдання 2. Наведіть приклади:
  •  Одноосновних безоксигеновмісних кислот
  •  Двохосновних оксигеновмісних кислот 
  •  Трьохосновних кислот
  •  Двохосновних безоксигеновмісних кислот
Завдання 3. Заповнити таблицю ↓ "Кислоти".
Назва кислоти Формула кислоти Тривіальна назва Назва кислотного залишку Фізичні властивості Застосування
Хлоридна

 

 

 

 

 

Сульфатна

 

 

 

 

 

Сульфітна

 

 

 

 

 

Сульфідна

 

 

 

 

 

Нітратна

 

 

 

 

 

Нітритна

 

 

 

 

 

Карбонатна

 

 

 

 

 

Ортофосфатна

 

 

 

 

 

Силікатна

 

 

 

 

 




Дата: 29.12.2020.
Тема: Котрольна робота з хімії за І семестр.

Виконану контрольну роботу надсилаємо особистим повідомленням в Viber протягом дня 29.12.2020.

Контрольна робота № 1.
І рівень
(6 балів)
1. Укажіть електронну формулу йона (аніона) S2-:

    а) 1S22S22p63S23p1;                                     в) 1S22S22p63S2;    

    б) 1S22S22p63S23p6;                                     г) 1S22S22p6.


2. Cтупінь окиснення атома Оксигену в оксидах дорівнює:

    а) -2;               б) 0;              в) -1.


3. Вкажіть сполуку з мінімальним ступенем окиснення Хлору:

    а) HClб) Cl2в) KClO3г) Cl2О,   д) Cl2О7.


4. Cтупінь окиснення лужних металів у сполуках дорівнює:

    а) 0;               б) -1;              в) +1.


5. Вкажіть тип хімічного зв’язку в молекулі хлору:

    а) йонний;      б) ковалентний полярний;       в) ковалентний неполярний.  


6. Максимальна кількість електронів 3 енергетичному рівні: 
а) 2;     б) 8;    в) 18;    г) 10

ІІ рівень
(3 бали)
7. Визначити ступені окиснення елементів у сполуках:
Al2О3,  Cu(NО3)2,   Zn,   H2SiО3,   K23,   K2Cr2O7,   O2,    Сu.

8. Встановіть відповідність між формулою речовини та типом хімічного зв’язку у ній:

А – металічний                         1. О2
Б – водневий                             2. Na2SO4
В – йонний                                3. Н2О
Г – полярний ковалентний      4. Mg
Д – неполярний ковалентний

ІІІ рівень
(3 бали)
9. Елемент розміщується в V групі періодичної системи хімічних елементів й утворює вищий оксид (виявляє вищу валентність, що відповідає номеру групи), відносна молекулярна маса якого становить 142. Назвіть елемент, напишіть формулу цього оксиду і складіть електронну формулу атома цього елемента.




Дата: 22.12.2020.
Тема: Сполуки неметалічних елементів з Гідрогеном. Особливості водних розчинів цих сполук, їх застосування.
Мета: розширити знання про хімічні властивості неметалів на прикладі їхніх сполук із Гідрогеном. 

Завдання 1: Опрацювати параграф 18.
Завдання 2: Виконати завдання № 133 (заповнити таблицю).
Завдання 3: Виписати хімічні властивості хлоридної кислоти з довідки ↓.
Завдання 4: Здійсніть перетворення (написати рівняння реакцій, не забуваємо розставляти коефіцієнти).

 С12 → NаСl → НС1 → MgCl2 

Виконані завдання надсилаємо особистим повідомленням в Viber до 24.12.2020.


Довідка:

Гідроген хлорид.

Гідроген хлорид НС1 — безбарвний задушливий газ, добре розчинний у воді. Розчин відомий як хлоридна, або соляна, кислота.

У хімічних лабораторіях гідроген хлорид одержують шляхом нагрівання натрій хлориду з концентрованою сульфатною кислотою.

2NаС1 + Н2SO4      Na2SO4 + 2НС1

Згадайте, як необхідно збирати гідроген хлорид НС1? (Газ важчий за повітря, тому збирають, опустивши газовідвідну трубку в суху посудину)

2. Хлоридна кислота

1. Хлоридна кислота - сильний електроліт: 

НС1   Н + + Сl

2. Взаємодія хлоридної кислоти з металами: 

Zn + 2HCl  → ZnCl2 + H2

3. Взаємодія хлоридної кислоти із цинк оксидом:

ZnO + 2HCl →  ZnCl2 + H2

4. Реакція нейтралізації:

NаОН + НС1 →  NаС1 + Н2



21.05.2020.

Тема: Навчальний проект: Вирішення проблеми утилізації різних видів електричних ламп.

Завдання: підготувати навчальний проект.



Виконанні завдання надсилаємо особистим повідомленням у Viber до 25.05.2020.

Дата: 19.05.2020.
Тема: Контрольна робота № 2. 
Мета: перевірка та контроль знань учнів з хімії.

Виконанні завдання надсилаємо особистим повідомленням у Viber до 20.05.2020.


І рівень
(6 балів)
1. Проста речовина хлор:
а) важкий газ зеленого кольору;       б) бура летка рідина;
в) отруйна речовина;                          г) добре розчиняється у воді.

2. Формула нітратної кислоти:
а) HNO2;                                         б) N2O3;
в) HNO3;                                         г) H3N.

3. Вкажіть тепловий ефект екзотермічних реакцій: 
а) ΔН > 0;   б) ΔН = 0;     в) ΔН < 0;      г) ΔН ≥.

4. Лакмус змінить колір на синій в розчині:
а) С2Н5ОН;     б)CaSiO3;     в) Na2SO4;      г) Na2SiO.

5. Ортофосфатна кислота є:
а) одноосновною;        б) двохосновною;      в) трьохосновною.

6. Нашатирний спирт – це:
а) розчин аміаку в воді;     б) розчин аміаку в спирті;
в) хлорид амонію;              г) медичний спирт.

ІІ рівень
7.  Встановіть відповідність між рівнянням та типом реакції за кількістю реагуючих речовин:
1 N2 +O2 → 2NO                                         а) Розкладу;
2 Mg + 2HCl = MgCl2 + H2                        б) Обміну;
3 Cu(NO3)2 + 2HCl = CuCl2 + 2HNO3       в) Заміщення;
4 2H2O = O2 + 2H2                                             г) Сполучення;
                                                                     д)  Необоротна.

8.  Утворюється осад при взаємодії:
а) BaCl2 + H2SO4;     б) K2CO3 + HCl;     в) NaOH + HNO3;     г) MgCl2 + H2SO4

ІІІ рівень
9. Напишіть йонно-молекулярні рівняння реакції взаємодії:
а) натрій сульфіту та хлоридної кислоти;
б) амоній сульфату й калій гідроксиду.


Дата: 14.05.2020.
Тема: Узагальнення: роль хімії у вирішенні сучасних глобальних проблем людства.
Мета: узагальнити знання з хімії та підготуватись до контрольної роботи.

Завдання: виконати вправи 1,2 та повторити матеріал (підготуватись до контрольної роботи за ІІ семестр).


Виконанні завдання надсилаємо особистим повідомленням у Viber до 15.05.2020.


Вправа 1. Розподілити речовини по класам (оксиди, кислоти, солі, луги), назвати їх:

Са(ОН)2;
АІ2Оз;
H3PO4;
АІ2(SО4)з;

К2S;

Вправа 2. Написати рівняння реакцій і зазначити тип реакції.
1) АІ2О3 + НNO3  =
2) АІ2(SО4)3+КОН =
3) МgSО4 + LiОН =
4) ZnО + Н3РО4 =
5)2О + НСl =

Дата: 12.05.2020.
Тема: Навчальний проект:  Підготовка есе «Роль хімії у моєму житті».
Мета: написати есе про роль хімії в повсякденному житті.

Завдання: написати есе "Роль хімії у моєму житті".

Виконанні завдання надсилаємо особистим повідомленням у Viber до 14.05.2020.


Дата: 07.05.2020.
Тема: «Зелена» хімія: сучасні завдання перед хімічною наукою та хімічною технологією.
Мета: показати роль хімії у вирішенні екологічної проблеми.

Завдання 1. Виписати термін "зелена хімія" та 12 принципів "зеленої хімії".

Завдання 2. Розвязати кросворд "Зелена хімія".


Виконанні завдання надсилаємо особистим повідомленням у Viber до 08.05.2020.


Кросворд «Зелена хімія»

1.     Назва групи полімерів, які отримують із біомаси.
2.     Продукт, одержаний із картоплі, який іде на виробництво нових полімерів.
3.     Загальна назва речовин типу поліетилен, полістирол, поліфенолформальдегід і їм подібні.
4.     Екологічно безпечна упаковка, яку вже використовують у супермаркетах.
5.      Процес руйнування групи речовин, які розпадаються під впливом мікроорганізмів чи природних умов (вологість, вміст солей…)
6.     Реакція, за допомогою якою в більшості випадків одержують полімери.
7.     Полімер, одержаний на основі молочної кислоти і схожий на поліетилен. Має скорочене позначення PLA.
8.     Вихідні низькомолекулярні ланки для одержання полімерів.
9.     Синонім до слова «знищення», коли мова йде про відходи.
10.  Наука, яка займається вивченням середовища існування живих істот.
11. Назва нового екологічно безпечного напрямку  хімії, який виник  у 90-х роках ХХ століття.

«Зелена» хімія — філософія хімічних досліджень та інженерії, що закликає до створення продуктів і процесів, які дають змогу мінімізувати використання та виробництво шкідливих речовин.


12 принципів Зеленої хімії:




Ці принципи були сформульовані та затверджені двома американськими хіміками Полом Анастасом та Джоном Уорнером у 1998 році
 


















































  • Запобігайте відходам, де тільки можливо.
  • Сприяти розвитку «атомної економіки» (що означає максимізувати ефективність виробництва, щоб дало змогу, при створенні кінцевого продукту, виробленню меншої кількості шкідливих речовин).

  • Синтезувати менш небезпечні хімічні речовини.
  • Розробляти безпечні, не шкідливі речовини.

  • В хімічних процесах використовувати безпечні розчинники та допоміжні речовини.

  • Розробити енергозберігаючі хіміко-технологічні процеси.

  • Використовувати поновлювальні джерела сировини.

  • Уникнути або ж зменшити виробництво похідних речовин.

  • Використовуйте каталізатори, оскільки більшість із них менше потребують матеріалів для виробництва.

  • Диверсифікація шкідливих речовин, які розбиваються на нешкідливі продукти після їх використання.

  • Сприяти проведенню аналізу, перш ніж виробляти небезпечні речовини.

  • Сприяти розвитку безпечної хімії (використання безпечних форм речовин), щоб запобігти виникненню отруєння.


Дата: 05.05.2020.
Тема: Роль хімії у розв’язанні екологічної проблеми.
Мета: показати роль хімії у вирішенні екологічної проблеми.


Завдання 1. Підготувати навчальний проект: Вирішення проблеми утилізації різних видів електричних ламп.

Завдання 2. Навести приклади позитивного і негативного значення хімічної промисловості.

Виконанні завдання надсилаємо особистим повідомленням у Viber до 07.05.2020.



Дата: 30.04.2020.
Тема: Роль хімії у розв’язанні сировинної проблеми.
Мета: показати роль хімії у вирішенні сировинної проблеми.

Завдання 1. Переглянути відеоролик "Роль хімії в розв’язанні сировинної проблеми".

Завдання 2. Виконати вправу (написати рівняння хімічних перетворень).

Як сировину для добування етину використовують кальцій карбід. З етину за допомогою певних перетворень можна добути речовини інших класів. Складіть рівняння реакцій за схемою та назвіть утворені речовини: СаС→ С2Н→ С2Н4 → С2Н5Сl → С2Н5ОН → СН3СООН → СН3СООС2Н5.


Виконанні завдання надсилаємо особистим повідомленням у Viber до 04.05.2020.


Дата: 28.04.2020.
Тема: Роль хімії у розв’язанні продовольчої проблеми.
Мета: показати роль хімії у вирішенні продовольчої проблеми.

Завдання 1. Виписати заходи спрямовані на розв’язання продовольчої проблеми і схему "Галузі харчової промисловості".

Завдання 2. Дайте обгрунтовану відповідь "Харчові добавки - добро чи зло?"

Виконанні завдання надсилаємо особистим повідомленням у Viber до 29.04.2020.

Заходи спрямовані на розв’язання продовольчої проблеми:
  1. Збільшення виробництва рослинної та тваринної їжі природного походження (застосування добрив та стимуляторів росту);
  2. Використання високовражайних сортів сільськогосподарських рослин та продуктивних порід тварин;
  3. Інтенсивний шлях розв’язання продовольчої проблеми передбачає механізацію та хімізацію.

Дата: 14.04.2020.
Тема: Генетичні зв’язки між основними класами неорганічних сполук.
Мета: розкрити взаємозв’язок явищ у природі на прикладі взаємоперетворень одних класів речовин на інші; узагальнити знання про неорганічні речовини та їх властивості; розвивати вміння порівнювати склад і властивості речовин, класифікувати речовини й реакції, встановлювати генетичний зв’язок між класами неорганічних сполук.

Завдання 1. Опрацювати теоретичний матеріал і оформити конспект уроку.

Виконанні завдання надсилаємо особистим повідомленням у Viber до 16.04.2020.

Завдання 2.  Напишіть рівняння реакцій, щоб здійснити перетворення.

а) P→P2O5→H3PO4→Na3PO4

б) Zn→ZnO→ZnCl2→Zn(OH)2→ZnSO4

в) Ca→CaO→Ca(OH)2→CaCO3

г) Al→ Al2O3→ Al2(SO4)3→ Al(OH)3→ AlCl3

Завдання 3. Генетичний зв'язок Фосфору та його сполук ілюструє схема:
Р → Р2О→ Н3РО→ Ва3(РО4)2.

Складіть молекулярні та йонні рівняння реакцій (останнє рівняння запишіть у йонно-молекулярній формі).
Виконанні завдання надсилаємо особистим повідомленням у Viber.

Теоретичний матеріал:
• Генетичний зв'язок — це зв'язок між речовинами різних класів, що ґрунтується на взаємоперетворенні речовин і показує походження одних речовин від інших.
• Розглядаючи хімічні властивості сполук різних класів, можна простежити, як вони пов'язані між собою походженням, тобто скласти генетичні ряди, у яких простежується спорідненість між класами неорганічних сполук конкретного металу чи неметалу.
• Генетичний ряд металу: метал → основний оксид → основа → сіль.

• Генетичний ряд неметалу: неметал → кислотний оксид → кислота →сіль.
ГЕНЕТИЧНИЙ ЗВ'ЯЗОК КЛАСІВ НЕОРГАНІЧНИХ СПОЛУК. Між класами сполук існують генетичні зв'язки, завдяки яким з речовин одного класу можна добути речовини інших класів.


Дата: 16.04.2020.
Тема: Узагальнення та систематизація знань з теми «Неорганічні речовини і їхні властивості».
Мета: узагальнити та систематизувати знання учнів з теми «Неорганічні речовини та їхні властивості».
Завдання: підготуватися до контрольної роботи з хімії № 2 та виконати вправи.

Виконанні завдання надсилаємо особистим повідомленням у Viber до 20.04.2020.

1. Вкажіть перелік, до якого ввійшли лише металічні елементи:         
а) Al, O, P, Na;                                 в) Zn, Fe, K, Al;
б) N, Zn, Co, S;                                 г) Cl, C, Br, Н.

2. Речовина, з якою кальцій гідроксид не взаємодіє:                                   
а) хлорид на кислота;                      в) цинк гідроксид;
б) сульфур(VI) оксид;                     г) карбон(IV) оксид.

3. Йони, які спричиняють жорсткість води:                                         
а) Сu2+, Ca2+;                                    в) Mg2+, K+;
б) K+, Ca2+;                                      г) Ca2+, Mg2+.

4. Позначте фізичні властивості Алюмінію:                            
1. За звичайних умов рідка речовина;
2. Температура плавлення 0°С;
3. Має специфічний металічний блиск;
4. Прозора речовина;
5. Добре проводить електричний струм;
6. Пластична.
Варіанти відповідей:
а) 1, 2, 4;                                          в) 2, 4, 6;
б) 3, 5, 6;                                          г) 3, 4, 5.

5. Установити відповідність між металом та його особливістю:           

1) золото;                                         а) найпоширеніший;
2) алюміній;                                    б) найактивніший;
3) францій;                                      в) з найвищою електропровідністю;
4) вольфрам;                                   г) найлегший; 
                                                         д) найпластичніший; 
                                                         е) найбільш тугоплавкий.

6. Знайти відповідність між формулою солі та її назвою:                       

1) Na3PO4;                                       а) натрій гідрогенортофосфат;
2) CuSO3;                                         б) алюміній гідрогенсульфід;
3) Fe(H2РO4)3;                                 в) натрій ортофосфат;
4) Al(HS)3.                                       г) купрум(II) сульфіт;
                                                          д) купрум(II) сульфат;
                                                          е) алюміній гідрогенсульфіт;
                                                          є) ферум(II) гідрогенортофосфат;
                                                          ж) ферум(III) гідрогенортофосфат;
                                                          з) ферум(III) дигідрогенортофосфат.

7. Скласти рівняння хімічних реакцій до схеми перетворень:  


AlAl2O3Al2(SO4)3Al(OH)3

Дата: 21.04.2020.
Тема: Роль хімії у створенні нових матеріалів.
Мета: розкрити значення хімії в розв’язанні сировинної й енергетичної проблем; розвивати екологічне мислення учнів на прикладі важливості економії енергії й сировини в промисловості й побуті; ознайомити учнів з роллю хімії в розв’язанні енергетичної та сировинної проблем, створенні нових матеріалів для забезпечення життєдіяльності людини.
Завдання 1. Опрацювати теоретичний матеріал і оформити конспект уроку.
Завдання 2. Підготувати повідомлення на одну з тем:
Роль хімії в сучасному матеріальному виробництві.
Роль хімії у створенні нових матеріалів.
Продовольча проблема і хімія.

Виконанні завдання надсилаємо особистим повідомленням в Viber до 22.04.2020.

Теоретичний матеріал:

Матеріали - речовини, що використовуються для виготовлення будь-якого фізичного тіла.
Композити  це композиційні матеріали, що складаються з пластичної основи (матриці) та наповнювача.


Сировиною називають природні матеріали, що використовуються у виробництві промислових продуктів.





Дата: 23.04.2020.
Тема: Роль хімії в розвитку нових напрямів технологій.
Завдання: написати рівняння рекцій.

Виконанні завдання надсилаємо особистим повідомленням в Viber до 27.04.2020.


Завдання: написати рівняння хімічних реакцій, що лежать в основі хімічних виробництв:

1) Al + Fe2O3

2) CaCO3  + SiO2

3) SO3 + H2O →     
                     
4)NH3 + H2SO4

5) NH3 + HCl →      
                                             
6) CH2 = CH2  

7) Al2O3 + H2

8) MgO + CO →
                                                   



Комментариев нет:

Отправить комментарий